Citat:
Ursprungligen postat av
Rhei
Diamant-vibbar har rätt.
Svenska myndigheter lider av svår nervös beröringsskräck med andra musikstilar än dansband och schlager och och andra substanser än öl och en sexa Skåne till jul.
Hade man löst problemet som i Tyskland och låtit den driftige eldsjälen Anders Varvéus fått behålla sina inomhuslokaler och expandera sin rörelse och köra på utan att hela tiden bli trakasserad av lagens långa viktigpetterarm hade vi sluppit skogsfester som stör dig och din skönhetssömn.
Tung och kreativt befriad gängkriminalitet som håller hela förorter i skräck och anomi verkar dock inte bekomma staten det minsta paradoxalt nog.
Alltså, har aldrig varit med om att vakna mitt i natten av att det pågår ett dansbandsparty ute i Nackareservatet och detta vore för den skull heller inget att längta efter.
Saken är att beträffande
rave handlar det inte om
musikstilen i sig - som förekom på vanliga klubbar t ex insomnade Abstarkt på Vasagatan vid nittiotalets mitt - utan
evenemangsformen. Att ta sig rätten att störa sovande allmänhet med höga ljud är oavsett skäl ett otyg. Det är illa nog att asfaltsläggare håller på mitt i natten.