2019-08-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Det håller jag med om! Om man har ett sonnamn så finner jag ingen anledning till att byta till ett annat sådant efter 36 år, så som SD:s bror MA (tidigare MD) gjorde.

Så vad har du för teori om orsaken? Bara lösgrundade misstankar om något sjukt i familjen?
Citera
2019-08-31, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja det måste det bli.
Jag tror Hanna är lugn inledningsvis, hon är väl förberedd då och vet att hon måste vara skärpt och uppföra sig.
Fast vem vet, hon kanske flippar under pressade frågor eller när de lägger fram bevis mot henne?
Är hon skyldig så är hon ju samtidigt så medveten om att hon förstört sitt eget liv och sina barns liv, så hon lär ju vara extra pressad då, hon verkar inte direkt uppskatta att stå i rampljuset för blickar och granskning heller...blir nog fasen kaos av värsta sort när jag tänker efter?
Då får hennes advokat lugna ner sin klient då, annars blir det utbrott ala Johanna Möller kanske.
Citera
2019-08-31, 13:28
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja det måste det bli.
Jag tror Hanna är lugn inledningsvis, hon är väl förberedd då och vet att hon måste vara skärpt och uppföra sig.
Fast vem vet, hon kanske flippar under pressade frågor eller när de lägger fram bevis mot henne?
Är hon skyldig så är hon ju samtidigt så medveten om att hon förstört sitt eget liv och sina barns liv, så hon lär ju vara extra pressad då, hon verkar inte direkt uppskatta att stå i rampljuset för blickar och granskning heller...blir nog fasen kaos av värsta sort när jag tänker efter?
Hur var det nu, visst finns det uppgifter om att HD var sjukskriven 2 veckor efter LW:s död? Är detta
verifierat (hur nu det skulle gå till)?
Citera
2019-08-31, 13:33
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia65
Ska försöka åka dit 👍
Perfekt!
Citera
2019-08-31, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Absolut inte gällande de grövsta skadorna på framsidan av ansiktet och huvudet.

Jag är medveten om att jag inte kommer få ett svar från dig.
Förstår att du menar då att de grövsta skadorna på huvudet var av slag, dvs krossskador i ansiktet.

Detta måste innebära att någon höll fast henne, annars hade hon haft avvärjningsskador/krosskador även på händerna för att skydda sig. Dessutom hade hon försökt fly/vända ryggen till om hon kunnat det.

Men ansiktet kan ha förstörts även på annat sätt om det legat nedåt:
Citera
2019-08-31, 13:35
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Då får hennes advokat lugna ner sin klient då, annars blir det utbrott ala Johanna Möller kanske.

Jag tror risken är ganska stor att den passiv-aggressiva (?) HD exploderar och får totalt spel om hon blir häktad. Det kan bli transport med bojor direkt till sluten psyk.avdelning och massiv medicinering.
Citera
2019-08-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Ja, jag tror att besattheten kring GC, förutom kick, handlar väldigt mycket om prestige och om att vara bäst. Man har gjort sig ett namn inom GC, eller åtminstone tycker det själv, och det ska upprätthållas. Därav ”manin”. Detta kan ju skvallra om att man är så även i andra situationer i livet. T ex i relationer och på arbetet.

Jag pendlar rätt mycket kring HD. Känner mig säker på att hon vet hela, eller delar av, sanningen, och kan inte helt bestämma mig för om hon varit delaktig och i sådana fall inför, under eller efter gärningen. Eller om hon varit, eller upplevt sig, tvingad. Jag hoppas verkligen att hon inte har ett finger med i spelet på något vis, vilket nog är stor del av skälet till att jag pendlar, men om hon har det, hoppas jag att det slutligen landar i att det handlar om skyddande av brottsling.

GC skiljer sig inte från andra intressen, de som håller på med det blir ofta bitna. Men det är inte jämförbart med en tävlingssport, man kan inte tävla i geocaching möjligen försvara sin ranking men ingen av dem var i närheten av toppen på listan antalet flest tagna cachar i Sverige.

Din kvasipsykologi ger jag inte mycket för. Det är första gången i svensk kriminalhistoria där just geocaching kommer in i bilden men det är på grund av att hela vänskapskretsen delade intresset. Det finns ingen som helst annan koppling till detta relationsdrama.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag har en annan teori.
SD tas in och det presenteras en gärningsbeskrivning och reella bevis.
Då börjar SD berätta hur det gått till och anger även HD som medbrottsling.

Han kanske rent av har "erkänt" att HD är mördaren? För att rädda sig själv och därmed tas också HD in för misstanke om mord för att polisen ska kunna utreda vem som begått brottet. SD, HD eller båda i samförstånd.
Citera
Medlem
Jag har följt tråden sedan start, men haft ett långt uppehåll tills nu. Det jag funderar på, är hur den där Norge resan som Lena skulle iväg på, påverkade tidpunkten för mordet.
Mordet verkar ju inte planerat, utan har skett i en stressad, frustrerad situation.
Vem kan ha känt en frustration och maktlöshet inför Lenas resa?
Jag tänker närmast på SD såklart.
Kan HD ha snappat upp att han hade svårt att släppa Lena och då förstått att hans känslor för henne fortfarande var starka.
Kan liksom inte släppa att det hände strax före Norge resan...
Citera
2019-08-31, 13:39
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men skulle man verkligen kunna bli försatt på fri fot om man medverkat till skyddande av brottsling under 15 månader??
Nej, det är väl väldigt svårt. Det var mer ett resonemang från min sida.
Jag tror han blånekar och därmed yrkandet på frifot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Ja faktiskt när man tänker på gripandet så är det mycket troligt...
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag försöker febrilt föreställa mig ett möjligt scenario där HD ingår i mordet.

Jag tror att hon på något vis utnyttjade avslöjandet av relationen mellan LW och SD till sin fördel. Hon fick plötsligt allt hon pekade på av SD, då SD försökte idka någon sorts damage control genom att bedyra sin vilja att göra bot och bättring.

I detta tror jag att HD kan ha förlagt hela skulden för otroheten mellan LW och SD på LW. Därigenom kunde hon projicera allsköns förnedring, kränkthet och ilska på LW, som förstörde hennes liv.

När SD och LW ändå fortsatte att ses och processen upprepades växte ett hat fram mot LW, medan SD går fri.

Så kanske man kan bygga upp ett hat starkt nog för att till sist vilja röja LW ur vägen, särskilt om hon närt en föreställning om att LW måste försvinna för att hon och SD ska få det bra igen?

(Eller som någon här nyss citerade: ”hell hath no fury like a woman scorned”)

Jag lyckas dock inte riktigt frammana ett rimligt scenario därifrån, än...

Tja, ett försök

Ett bra försök tycker jag.
Om HD är skyldig till mord/delaktighet i mordet kan det mycket väl ha gått till på det viset tycker jag.

Det är dock svårt att få in i sitt huvud att två utåt sett välfungerande föräldrar boende i ett medelklassområde och som inte lever ett kriminellt liv eller har missbruksproblem kan gå till sådana ytterligheter i samförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in