2019-08-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Till observandum, jag väntar fortfarande på ett telefonsamtal gällande dagen's häktning inom Örebro TingsRätt, så fort detta blivit klart berättar jag inom tråden vilka bevis som i dag fick Stefan Davidsson häktad på sannolika skäl för mordet på Lena Wesström, och även vad som nu gäller fortsättningsvis inom utredningen.

Vid en häktningsförhandling läggs bevisning fram bakom stängda dörrar. De enda som tar del av det är rättens ordförande, en notarie, åklagaren, den tilltalade och dennes försvarare. Det råder yppandeförbud om vad som sägs bakom stängda dörrar.
Att ordföranden, notarien eller åklagaren skulle begå ett grovt tjänstefel genom att ringa och delge dig sekretessbelagda uppgifter kan vi nog utesluta. Den tilltalade har inte möjlighet att göra det. Då återstår bara den tilltalades försvarare. Om denne är beredd att begå detta tjänstefel har jag ingen uppfattning om, men det vore unikt. Det är heller ingenting som skulle gagna hans huvudman.
Citera
2019-08-30, 18:10
Medlem
notknapparens avatar
Från NA nu:
"Efter att allmänheten återigen fick tillträde till rättssalen såg den misstänkte 45-åringen besvärad ut. Han undvek blickarna från åskådarplatsen och tittade blint framåt mot domaren.

Inför ett stort pressuppbåd berättade åklagaren Åsa Hiding kortfattat om den senaste dagens händelser.

Tingsrätten beslutade att ge åklagaren rätt att belägga 45-åringen med restriktioner. Det innebär att han inte får ha någon kontakt med omvärlden. Åtal ska vara väckt senast 27 september.
"

https://www.na.se/artikel/teknisk-bevisning-och-mangder-med-forhor-ledde-till-haktningen-aklagaren-det-ar-ett-brett-utrednings arbete-som-pagatt

Jag trodde att åtal ska vara väckt efter två veckor?
Eller har jag glömt hur det ligger till?
Citera
2019-08-30, 18:13
Medlem
Redan vid första häktningen fick jag följande info:
”vi är säkra på att vi har rätt person, men det är en översmart jävel!”
😀
Citera
2019-08-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoobastank
Absolut en känsla av att de inte kändes bra kring honom. Redan innan mordet.

Jag frågade en polis samma dag hon hittades.
”Behöver jag vara orolig för att släppa ut mina barn på området?”
Svaret blev: Nej, det är polisiärt uppklarat.

Min tolkning var att dom redan då visste vem det var.

Tack för svar! Lite (?) läskig kommentar från polisen ändå. Hur har snacket gått sedan dess? Har ”byn” varit övertygad om att det är SD som är skyldig trots att han varit på fri fot?
Citera
2019-08-30, 18:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NA nu:
"Efter att allmänheten återigen fick tillträde till rättssalen såg den misstänkte 45-åringen besvärad ut. Han undvek blickarna från åskådarplatsen och tittade blint framåt mot domaren.
/../

Innan förhandlingen mötte han ju tvärtom åskådarna med ett leende och nyfiken blick. Man kan bara gissa att det togs upp punkter under förhandlingens gång som fått honom att bli desto mer besvärad efteråt.
Citera
2019-08-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NA nu:

Inför ett stort pressuppbåd berättade åklagaren Åsa Hiding kortfattat om den senaste dagens händelser.

Tingsrätten beslutade att ge åklagaren rätt att belägga 45-åringen med restriktioner. Det innebär att han inte får ha någon kontakt med omvärlden. Åtal ska vara väckt senast 27 september.
"

https://www.na.se/artikel/teknisk-bevisning-och-mangder-med-forhor-ledde-till-haktningen-aklagaren-det-ar-ett-brett-utrednings arbete-som-pagatt

Jag trodde att åtal ska vara väckt efter två veckor?
Eller har jag glömt hur det ligger till?

ÅH måste begära åtalsförlängning.
Citera
2019-08-30, 18:18
Medlem
gloriouslifes avatar
Kanske redan nämnts, men kan det vara
döttrarna som har berättat vad de fått
veta/höra för polisen och tipsat om var
de ska leta efter bevis?
Citera
2019-08-30, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Knackar ner lite från artiklarna i NA innan de låses.

"Häktningsbeslutet kan överklagas till hovrätten när som helst utan tidsbegränsning. Mannens advokat ville efter förhandlingen inte berätta om försvaret tänker överklaga beslutet."
[...]
"– Vi kommer fortsätta utredningen under den här tiden. Det som har lätt fram till min häktningsframställan är det dryga år som gått. Det är ett brett utredningsarbete som pågått. Det består både av en stor mängd förhör men också av teknisk utredning. säger Åsa Hiding.

Polisen och åklagaren är fortsatt tystlåtna om detaljer i mordutredningen. Någon information om vilken bevisning som pekar på att 45-åringen är skyldig har inte lämnats ut till allmänheten.
"

Citera
2019-08-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Redan vid första häktningen fick jag följande info:
”vi är säkra på att vi har rätt person, men det är en översmart jävel!”
😀

Jävlar! Jag är så nyfiken på vad det är som gjort att de inte kunnat plocka in honom på sannolika skäl förrän nu. Tror du att de kanske inte ville, utan ville se honom skapa fler bevis själv? (Telefonsamtal etc?)
Citera
2019-08-30, 18:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Innan förhandlingen mötte han ju tvärtom åskådarna med ett leende och nyfiken blick. Man kan bara gissa att det togs upp punkter under förhandlingens gång som fått honom att bli desto mer besvärad efteråt.

Det känns inte som att han trodde att de hade så mycket som de hade på honom.
De har verkligen lyckats med att ta honom på sängen...
Citera
2019-08-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Någon han trodde sig ha under kontroll kan ha pratat? Hur som var det något oförväntat.
Citera
2019-08-30, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
ÅH måste begära åtalsförlängning.

Ja, det trodde jag brukade ske med två veckors mellanrum?

Får repetera mina tidigare kunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in