2019-08-31, 00:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De var fortfarande gifta när brottet skedde. Skilsmässan gick igenom först i början på detta år om jag inte minns fel.

Det ses nog inte med blida ögon om en medåtalad vägrar vittna mot MGM under rättegången. Det är som att erkänna att hon faktiskt är medskyldig till brottet. Det vore dumt av HD att vägra svara på frågor om SD och hennes vetskap om brottet under rättegången. Det är som att fortsätta skydda mördaren framför domaren, rådmännen m.m.

Nej, en åtalad har rätt att tiga om såväl sin egen inblandning och andras. Jag törs lova dig att det inte finns en domare eller rådman som skulle jämställa det tigandet med ett erkännande. Vad "inte ses med blida ögon" avser är väl mer oklart. Även om domare helt mänskligt kan hysa antipati mot någon involverad så lägger man sig vinn om att söka värdera bevisningen sakligt. Även om en person erkänner räcker det enbart inte heller typiskt för fällande dom.
Citera
2019-08-31, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi får väl ta det imorgon utifrån det utfall det blir, men jag har redan många frågor i mitt huvud.

Fast i morgon lär det väl inte hända så mycket? Har Hiding valt att kvarhålla HD hittills så ämnar hon nog också begära HD häktad.
Tror ej att åkl kommer att släppa HD i morgon (ja idag).

Och med tanke på att HD bara är skäligen misstänkt så vill nog Hiding utnyttja tiden och fila på argumenten.
Citera
2019-08-31, 00:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Härliga nyheter idag!

Jag är dock fortfarande nyfiken på svar från Potomac. www.flashback.org/sp68523354

Nu kanske fler vänner än Sh.Holmes vågar stå upp för Lena.

Jag är också väldigt nyfiken!
Citera
2019-08-31, 00:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Jag tycker det är en rimlig tid, om den nu kvarstår.

Hur är det i ett sådant här fall, där två är inblandade i ett och samma mord om än med olika misstankegrad. Hur sker rättegångsprocessen ut då?

Ha, det var exakt min fråga.
Men det känns som att jag tar den delen i morgon, efter kl 12.00.
Citera
2019-08-31, 00:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Självkostnadspris ska det vara men hur den ska distribueras (papper eller elektroniskt) bestämmer varje domstol.
Ibland mailar de ut den gratis.
När de inte tycker att allmänheten ska få möjlighet att läsa förundersökningen så erbjuder de bara papperskopior till rena fantasipriser.
Det värsta exemplet jag känner till är när det gäller "kapten Klänning". Då erbjöds förundersökningen bara som papperskopia och det var en otrolig mängd papper. Det kostade ungefär 4 500 att få en papperskopia på FUP:en. Uppenbarligen ville domstolen hålla allmänheten så okunnig som möjligt om vilken brottslighet en polis kunde hitta på. Domstolen gjorde väl sitt bästa för att skydda polisen, oavsett vilket svin han var.

Det vanligaste när det gäller större förundersökningar har varit att de erbjuder en CD för 120-150 kr.
Men vem använder CD idag?
Kanske har de istället gått över till att erbjuda USB-minnen med hela förundersökningen.
Det borde bli ungefär samma pris.

I ett så pass uppmärksammat fall som detta där utredningsenheten dessutom kritiserats så pass mycket och invånarna Örebro behövt gå och må dåligt i över 1,5 år över att en mördare gått lös så borde det väl ändå ligga i Tingsrättens intresse att folk äntligen får ta del av hur utredningen faktiskt skötts? Kan man tycka i alla fall.
Citera
2019-08-31, 00:25
Medlem
Mantillas avatar
Jag har inte följt den här tråden och är lite förvånad över det stora intresset, men en sak tycker jag är intressant: fyndplatsen för kroppen! Har hon hivats över planket, eller? Verkar ju inte vara den lämpligaste platsen att dumpa på från vägsidan.
Vad finns det för teorier om detta? Ursäkta om jag inte läser ikapp 4500 sidor innan jag frågar...
Citera
2019-08-31, 00:25
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Inte helt enkelt att förstå hur HD har resonerat och agerat eller hur SD och HD har delat upp uppdraget att ha ihjäl LW mellan sig. Jag känner bara ett behov av att uppdatera min bild av HD. Hon har tidigare legat under min radar, trots att LW ibland pratade om henne. Hon har ändå på något sätt förblivit ganska anonym för mig, relativt harmlös, ett kuvat offer. Eftersom jag har varit så fokuserad på SD har hon för mig bara varit en bifigur. Det är ju bevisligen ett felaktigt antagande av mig.

Jag vill väldigt gärna att min tidigare bild ska visa sig vara den rätta, med tanke på barnen, men det verkar finnas en del som talar emot det.

Om hon ändå kunde ha valt någon av de där lite vanliga strategierna du beskriver, att beklaga sig inför några vänner eller dumpa SD och gå vidare...

Måste vara ofattbart för dig som kände LW att ta in så mycket hemskheter som verkar ha funnits runt henne, vare sig GM är SD eller HD eller båda två. Kan knappt föreställa mig alla tankar som måste snurra i huvudet på er som har anknytning till de berörda i fallet. Och dessutom ifall HD är skyldig, att en mamma kan döda en annan mamma på i princip samma gata där bådas barn växer upp. När man själv har barn blir det ju i det närmaste obegripligt hur någon förälder kan tänka så idiotiskt och offra hela sin egen familj, sina barns uppväxt och någon annans barns trygghet och framtid bara för vad verkar vara antingen kontrollbehov eller sjuklig svartsjuka. Det går inte ihop med sunt förnuft, miljön mordet begicks i osv. Men jag tänker att vad som än skett var det nog något ruttet en längre tid som fick gro tills det eskalerade så illa. Sett utifrån och kanske lite färgat av egna krassa erfarenheter av udda par där båda varit konstiga trots akademikermiljö/medelklassidyll, så förvånar det mig inte att en kvinna som HD kan ha haft mörka sidor under alldagligt yttre. Men jag förstår om det för er som står närmre detta hemska måste kännas som om världen rämnar när LW inte bara förlorar livet utan möjligen av en annan kvinna, en annan mamma och därtill en granne. Det är många frågor nu i luften om ”varför” och ”till vilken grad”, ”hur”, ”hur länge” osv om HDs eventuella delaktighet. Jag hoppas någon av Team Davidsson sjunger ut och ger er alla som känt LW ett avslut för att kunna gå vidare i sorgen.

Hur brukade LW omnämna HD? Alldagligt eller upplevde du det känslomässigt laddat på något sätt?
Citera
2019-08-31, 00:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
I ett så pass uppmärksammat fall som detta där utredningsenheten dessutom kritiserats så pass mycket och invånarna Örebro behövt gå och må dåligt i över 1,5 år över att en mördare gått lös så borde det väl ändå ligga i Tingsrättens intresse att folk äntligen får ta del av hur utredningen faktiskt skötts? Kan man tycka i alla fall.

Där kan jag hålla med. Tanken om att allmänheten ändå får veta via nyhetsmedia etc är också lite ihålig, då media ofta är selektiva, dels till hur mycket de redogör för (exvis någon annan stor händelse fyller nyhetsflödet) men även att de kan ha en vinkling. Av intresse kan också vara vad som utelämnas (i själva huvudförhandlingen såväl som rapporteringen).
Citera
2019-08-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jag har inte följt den här tråden och är lite förvånad över det stora intresset, men en sak tycker jag är intressant: fyndplatsen för kroppen! Har hon hivats över planket, eller? Verkar ju inte vara den lämpligaste platsen att dumpa på från vägsidan.
Vad finns det för teorier om detta? Ursäkta om jag inte läser ikapp 4500 sidor innan jag frågar...

Hon blev dödad på platsen.
Citera
2019-08-31, 00:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det egendomligaste i det här fallet var när HD satte sig på planet till USA, med sin ex-man SD (betoning på ex). En som nyss släppts från häktet, misstänkt för mord med bibehållen misstanke om detsamma på deras en gång gemensamma vän. Kvinnan som vigde dem. LW mor till tre barn, som nu får växa upp utan henne.
Hon, HD mor till två barn att värna om. Skydda.
Om HD var helt utanför händelsen då, var hon otroligt naiv, t o m blåst som följde med. Hur kunde hon veta om hon ens skulle överleva resan? Komma hem till sina barn? Hon måste väl ha snuddat vid tanken och tanken borde fått henne att ställa in resan och ta hand om barnen efter denna förskräckliga händelse.
Nej..
..hon måste ha veta något, eller deltagit som fattar ett så huvudlöst beslut.
Lämnar barnen och sticker med sin ex-man, då när barnen undrar som mest om deras pappa är en mördare och är rädda.
Jag tycker det säger rätt mycket om HD:s vetskap och/eller inblandning.
Hon är legitimerad sjuksköterska för att omnämna statusen mellan öronen.
En utbildning man inte hastar igenom i ett nafs.
Polisen skulle spärrat av hennes bostad förra året, tror många bevis försvann via hennes hjälp, ja t o m avlopp.

Kan inte annat ä att instämma.
Hennes prioriteringar är minst sagt märkliga. Huruvida resan var planerad sedan tidigare eller ej - jag tycker fortfarande att det är konstigt att hon sökte ESTA först på väg mot flygplatsen. Och med tanke på att barnens pappa just suttit häktad som mordmisstänkt så känns det ju som att modersrollen var rejält nedprioriterad. Och sen hela sommaren 2018 var hon och den otrogne grisen ute och geocachade som duracellkaniner, som om varje dag var deras sista. Barnen verkar ha tillbringat mest tiden hos morföräldrarna.
Nåt känns inte friskt med den kvinnan.
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-31 kl. 00:52.
Citera
2019-08-31, 00:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoobastank
Absolut en känsla av att de inte kändes bra kring honom. Redan innan mordet.

Jag frågade en polis samma dag hon hittades.
”Behöver jag vara orolig för att släppa ut mina barn på området?”
Svaret blev: Nej, det är polisiärt uppklarat.

Min tolkning var att dom redan då visste vem det var.

Så säkra var de redan då?

Det naturligtvis avgörande hur de poliser som varit i området den dagen kan besvara frågor som denna.

Har de poliser som är i området fått information i förväg vad de ska svara, eller går varje polis efter sitt eget sunda förnuft och de info man har fått sig tillgodo.

Man vill ju gärna tro att allt är så välorganiserat, men det kanske inte alltid är det.
Citera
2019-08-31, 00:35
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoobastank
Absolut en känsla av att de inte kändes bra kring honom. Redan innan mordet.

Jag frågade en polis samma dag hon hittades.
”Behöver jag vara orolig för att släppa ut mina barn på området?”
Svaret blev: Nej, det är polisiärt uppklarat.

Min tolkning var att dom redan då visste vem det var.

Är det bara jag som inte gillar detta inlägget? Jag är glad att det blir en rättslig prövning, men det jag läser här ovan gör mig inte glad.

Det ska bli otroligt intressant att få ta del av den bevisning som finns. Den skyldige ska fällas är det SD så ska han buras in. Det har jag aldrig haft några som helst synpunkter på. Jag känner ingen i Örebro så några lojaliteter finns inte hos mig ö.h.t.

Något jag tyckte var anmärkningsvärt var att åklagaren nu satte tidpunkten till någon gång mellan den 14-15 maj mördades LW. Var det inte så tidigare att man tittade på LW:s sista online aktivitet och dessutom hade Daalans vittnesmål och något annat vittne.

För ska vi vara jävligt krassa nu så hittades hon inte på 4 dygn så det går att ändra tiden till mellan den 14-16 maj t ex... Våga inte, jag säger bara det, våga inte kalla mig SD-kramare bara för att jag framför kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in