2019-08-30, 12:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis såhär tänker jag också!

Och jag! Nästan. Jag tror SD kan ha varit lite uppfylld av högljudda krav från alla kanter (”fruntimmer” överallt) och blivit lite frustrerad och snedtänt när ekvationerna inte gått ihop. Är det så borde kanske HD kunna dömas för ”främjande”?
Citera
2019-08-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ja, det kommer nog vara en smal sak för Hilding att övertyga rätten om att SD ska få en långweekend på hotell Gripen i Örebro. All inclusive, roomservice och träningslokaler ingår.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, allt annat än total framgång för Hiding är helt otänkbart, hon kan inte missa den här gången det finns inte på kartan.

Står i pressmeddelandet att åklagare Å Hiding kommer efter förhandling lämna en kort kommentar men inte svara på frågor.
Citera
2019-08-30, 12:19
Medlem
T34Panzers avatar
Eftersom många undrar, gången är denna:

Detta händer när en person är misstänkt för ett brott

Gripande
Om en person är misstänkt
för ett brott som kan ge fängelse
så får polisen gripa personen. Sedan pratar polisen med en åklagare och begär att personen ska bli anhållen.

Anhållande
Åklagaren bestämmer att en person ska bli anhållen om personen är misstänkt på sannolika skäl för att ha gjort ett brott som kan ge fängelse i minst ett år. Sannolika skäl betyder att det finns starka skäl att tro att den som är misstänkt har gjort brottet. En person som är gripen kan också bli anhållen under tiden som polisen och åklagaren undersöker brottet. Det kallas utredningsanhållan.

Häktningsframställan
När åklagaren har bestämt att anhålla en person så måste åklagaren lämna en häktningsframställan
till domstolen. Det betyder att åklagaren vill att domstolen ska bestämma att personen ska bli häktad. Åklagaren måste lämna häktningsframställan samma dag eller dagen efter. Ibland kan åklagaren vänta tre dagar.

Häktningsförhandling
När domstolen får en häktningsframställan så måste domstolen ha en häktesförhandling samma dag eller senast dagen efter. Då bestämmer domstolen om personen ska bli häktad eller inte.

Häktning
En person måste bli häktad innan fyra dygn har gått efter att personen har blivit anhållen. När en person är häktad ska personen vara på häktet fram till att domstolen ger en dom för det brott som personen är misstänkt för. Domstolen bestämmer då också om personen blir fri från häktet eller ska fortsätta att vara häktad.

Stämning och åtal
Åklagaren lämnar en stämningsansökan till domstolen.
I stämningsansökan står det brott skrivet som den häktade personen är misstänkt för och varför. Detta kallas att åklagaren väcker åtal.

Rättegång och dom
När åklagaren väcker åtal
mot en person som redan är häktad så ska domstolen ha huvudförhandling innan en vecka har gått efter det att domstolen fått stämningsansökan. Under huvudförhandling vill domstolen höra allt om brottet, och bestämmer sedan om den häktade är skyldig eller inte. Huvudförhandling kallas ofta rättegång.

Källa: https://www.kriminalvarden.se/lattlast/hakte-for-familj-och-vanner/detta-hander-nar-en-person-ar-misstankt-for-ett-brott/
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-30 kl. 13:09.
Citera
2019-08-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Föreställer mig att LW under lång tid varit mycket påfrestande för paret D samt att mötet den aktuella kvällen avsåg LWs upprördhet över parets (försonings)USA resa. Rollfördelningen är däremot osäker. Ett scenario som kanske kunde förklara det egendomliga i att inte SD kunnat bindas tekniskt vid brottet är att det är HD som skyldig till mordet på Wesström.

Efter kontakt LW vs SD/HD må kväll då LW fått vetskap om USA resan så tar HD resolut på sig uppgiften att möta LW för att visa LW för femtioelfte gången att SD är hennes man. Ett par minuters skrik-tid för att få tyst på LW får en att undra om inte en vältränad man kunnat tysta BO snabbare.

LWs oförmåga att förstå gränser och att inte kunna ta ett nej är jag övertygad gett mördaren motivet till att ta hennes liv.
Hoten och trakasserier som SD sägs utsatt LW för tror jag består i gränsdragningar mot LW.

Första gången det du säger låter vettigt lol.
Däremot är jag inte säker på att jag håller med om att det är HD som är drivande.
Mer att övergreppet är gjort i samförstånd.
Kanske misstankegraden mot HD skärps imorgon? Vi får se. Om den gör det så talar mycket för att HDs inblandning är mkt större än vad de flesta här kunnat ana.
Spännande
Citera
2019-08-30, 12:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Kan du eller någon annan förklara för mig? Jag trodde att man höll häktningsförhandlingar och att det då beslutades om häktning. Nu blev han häktad, men förhandlingar hålls senare? Varför? Är han eller är han inte häktad? Jag blir förvirrad.

Jag tror förvirringen är helt självförvållad. Dessutom blir det bara mycket värre av förklaringarna. Förströsta och det blir bra.
Citera
2019-08-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det som talar mot att hon har koll är att dom griper HD för samma gärning, först dagen efter.
Skulle dom vara säkra på att båda i samförstånd gjort det, skulle båda gripas samtidigt?!
Skulle kännas stabilare om ena greps för anstiftan/medhjälp/skyddande eller liknande.

Insats-styrkan tog SD👤 på Tisdags-morgonen den 27 Augusti och HD👤 tog polisen dagen efter, Onsdagen den 28 Augusti.

Du skulle inte våga tänka dig att polisen hade avlyssning på HD👤 📡📡📡 strax efter att dom gripit SD👤 och sedan hela tiden fram till själva gripandet av HD❔

Har den tanken aldrig slagit en god tanke så att säga❔
Citera
2019-08-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror förvirringen är helt självförvållad. Dessutom blir det bara mycket värre av förklaringarna. Förströsta och det blir bra.

haha..jag tror vederbörande har koll nu, om inte så går det alltid bra att googla (vissa instanser)
Citera
2019-08-30, 12:24
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Fröken_Sverige

Du kan lita fullständigt på mig, det finns ingen anledning för mig att på något sätt försöka vilseleda tråden's medlemmar, jag är vid mina fulla sinnens bruk då jag skriver här inom tråden.

Jag vet att JG👤 vet vem som bringade livet om Lena Wesström, men som jag tidigare har deklarerat, att det är helt och hållet upp till JG själv om han vill berätta om vad han vet och känner till, detta med anledning sagt, att det är den situationen som just nu åtminstone för tillfället råder.

Mvh/ @JokerMannen

Ja, du kom in som en ett förskalv i tråden. Och vad händer? Nu är vi 7.2 på Richterskalan! HÄRLIGT!

Hoppas alla som vet något, nu verkligen försöker göra det rätta! Kanske krävs det att SD och HD sitter inne för att folk ska våga prata?

Mvh

/FS
Citera
2019-08-30, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Insats-styrkan tog SD👤 på Tisdags-morgonen den 27 Augusti och HD👤 tog polisen dagen efter, Onsdagen den 28 Augusti.

Du skulle inte våga tänka dig att polisen hade avlyssning på HD👤 📡📡📡 strax efter att dom gripit SD👤 och sedan hela tiden fram till själva gripandet av HD❔

Har den tanken aldrig slagit en god tanke så att säga❔

Spännande vem hon talade med...
Citera
2019-08-30, 12:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om du har rätt så borde det gått att
lösa på annat sätt.
SD och HD behövde väl inte bry sig om
vad LW tyckte om deras resa?
De kunde bara blocka henne på sina
telefoner och strunta i henne.

Du bortser från att det var just detta som inte gick med LW och som under lång tid triggat mördaren/na.
För att du ska förstå hur svårt det var att sätta gränser för LW så refererar jag åter till bilincidenten som visar att endast handgripliga gränser stoppade henne.
Citera
2019-08-30, 12:28
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men ingen synlig aktivitet på de bådas geocachekonton under hela veckan innan de greps...mycket otypiskt dessa två maniska cachare, tycker jag...

De kände nog vad som var på gång. Polisen hade väl sökt SD flera gånger innan. Det har säkert varit mycket mer aktivitet i närområdet. Det kan mycket väl vara så att polisen började bli orolig att de skulle skada sina barn och kanske sig själva till slut.

Och JM var här i tråden och mullrade på som ett förskalv inför en jordbävning!
Citera
2019-08-30, 12:29
Medlem
Honan6s avatar
Den mördade LW på Sociala media
LW på Facebook: http://www.facebook.com/Softpocahontas
LW på Instagram: http://www.instagram.com/softpocahontas
LW på Twitter: http://twitter.com/softpocahontas
LW på Geocaching.com: http://www.geocaching.com/p/default....1-97a164c252fa
Bildmix på LW: www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Den på Sannolika skäl misstänkte Stef*n D*vidsson (a) = SD:
SD på Facebook http://www.facebook.com/saabstefan
SD Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=geocaches#profilepanel
Bildkomposition på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/lm3ztwxu9zyfcsilb9x9tgi
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi
Åklagarens Begäran: www.bildtagg.se/bild/793wrmv2gyf7bxewreurwmb

Den Skäligen misstänkte Hann* D*vidsson (a) = HD som låg i skilsmässa med SD vid tiden för mordet
HD Facebook http://www.facebook.com/hanna.davidsson74
HD Geocaching http://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=cff31ba0-d706-43f1-bdfb-1436734a7b5e&tab=geocaches#profilepanel
Bild på SD och HD: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi

Sammanfattning för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysteriet
Senast redigerad av Honan6 2019-08-30 kl. 12:42. Anledning: Tillägg = Bild på åklagarens begäran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in