2019-08-30, 11:26
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det finns flera bra filmer på samma tema.

Bra, men vansinnigt otäcka att se. Det är egentligen filmer man borde sett först som vuxen, då kanske man inte haft mardrömmar på samma sätt.

Det man lärt sig av filmerna är aldrig bli ett svin själv.
Citera
2019-08-30, 11:26
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Ja som ytligt betraktat och konstaterat faktum så är det nog unikt. Men jag tror inte att teorin om varför, enligt t ex Snor-Johans uppfattning om att HD skulle sätta ned foten mot LW ang relationen till SD eller att LW varit för efterhängsen mot SD..det är dels fel i sig men också för simpelt.

Det här fallet är så oerhört komplex och innehåller så många olika parametrar och nivåer på inslag och detaljer, alltifrån Lenas relation till både SD och HD tills dess datum då Lena berättar för HD (enligt uppgift) om vad som försiggått och eventuellt också kanske hon ville varna HD om SDs humör och vad han är förmögen till - en försmådd kvinna som börjar fundera på hur många som vetat men inte hon, att hon är till åtlöje inom kretsen etc är nog större än att hon tog Lenas ev varningar på allvar eller såg SDs ansvar i relationen.
Om det är så att HD SD och JG ex med flera hade för vana att fuska kring loggar men Lena var korrekt och dels korrigerade en logg som SD felaktigt "cachade" till henne samt att hon inte tillät HD få ha kvar en (fel)logg -- ingen gillar en präktig ordningspolis i längden..
Lena, en vad jag förstår välutbildad, verbal, snygg, vältränad, begåvad kvinna med stor karisma där uppvaktningarna stod som spön i backen är inte heller en fördel när tajta gäng till slut börjar knaka av svartsjuka, missunnsamhet etc
Lena var ju dessutom oerhört duktig på att Geocacha..oj oj inte bra lagom är ju som bekant bäst

Vad vet vi om hur SD utnyttjade denna öppna vetskap om deras relation, hånade och förminskade HD men även fjäskade och försökte med bortförklaringar, förminskade Lena inför henne, samtidigt som han både hotade, fjäskade och var självömkande mot Lena (när hon började visa avstånd, träffa andra etc)

Lena, som hann med att både jobba, umgås med barnen, geocacha, sociala medier och uppvaktas, samt ha en god relation till sina föräldrar (här har jag eg ingen aning men utgår ifrån det)
det sägs att hon senaste tiden mådde dåligt och berättade för vissa om dessa hot och trakasserier som hon hade svårt att komma undan - tydligen visade hon inte tillräckligt utåt att hon mådde dåligt enligt vissa som kanske hade hoppats på att hon föll till föga för att fuska inom GC (så hon kunde sättas dit sen och tvingas sluta?) -- jag är alltså en av dem som tror att det här med GC är en ganska avgörande del då det verkar vara så tävlingsinriktat och prestige bland top of the notches (-ish) i samband med att hon "lyckades" trassla till det med en relation med SD som har prestationshorn, labil, kontrollbehov, narcissistiska drag osv

slutligen, hur mkt har JG bidragit med i soppan? Hade han känslor för Lena och/eller SD, tålde inte att bli tredje hjulet eller kände sig lika försmådd som HD av att inte (fått) vetat..
borttagandet av Lena som vän på facebook, övrig utfrysning på event? Också hotat Lena?

Vi har också bifigurerna som också hade sina horn i sidan till Lena, av mer el mindre samma orsaker - tänker bl a på MH hette hon så, tidigare tjejen till UW? Den eller de som mördade Lena tyckte nog att de gjorde fler än dem själva "en tjänst"

Ja jag har sannolikt glömt en massa andra intressanta detaljer i det hela.

OBs spekulation här ovan förstås!

och, varför är JGs sida nedstängd..

God sammanfattning. Tror också att relationerna mellan involverade personer i detta fall varit mångbottnade och komplicerade, kanske förändrats åt olika håll över tid. Därav har anhöriga hört lite olika uppgifter. Tråden har haft en tendens att bli svartvit om LWs förhållningssätt till SD och HDs detsamma. Mänskligt sett så kan ju båda kvinnor under så lång tid som detta ”drama” utspelat sig varit ambivalenta, växlat mellan kärlek/vänskap/avstånd och rädsla till SD och blivit matade med lite olika vinklade versioner om den andra kvinnan.

LW som hon iaf framstår i sociala medier var säkert en kvinna som omedvetet därtill kunde få vissa andra kvinnor osäkra och avundsjuka. Hon framstår ju som en mycket energisk, positiv, engagerad och intelligent kvinna som klarade av ett högt tempo med bibehållen värme mot de sina. Så tragiskt att hon inte fick fortsätta skina och vara hos sina barn och vänner!

Om JG vet (vilket han verkar) och inte bara är en skenhelig hycklare när han uttalade sig om ”vila i frid Softis” så borde han lämna över rubbet till polisen och hjälpa till att låta hennes anhöriga få ett avslut.
Citera
2019-08-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
JGs FB-sida nedsläckt...

Jag kan se den.
Citera
2019-08-30, 11:27
Medlem
JGs Facebook är inte nedsläckt! Däremot var det en länk förut som inte fungerade. Han har dock under förmiddagen rensat sin sida och tagit bort inlägg från de senaste månaderna. Fanns i morse inlägg och bilder från någon utflykt där han checkade in på Sörbybacken om jag inte minns fel, men den är borta nu.
Citera
2019-08-30, 11:28
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Skulle vara intressant om någon har uppgifter på hur SD, HD och JG jobbat eller inte jobbat senaste tiden.

Tycker det verkar så att de är ute och GC hela tiden. De har nog inte jobbat så mycket...
Citera
2019-08-30, 11:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har tänkt i liknande banor, dock inte att HD gått så långt att hon skulle vara en medveten anstiftare till mord, utan att det är en indirekt följd av hur hon yttrar sig och beter sig mot SD.

Mina tankar har gått i banor av att SDs och LWs otrohet har fått HD och LW att också komma på kant med varandra. SD krävs av HD att han ska helt hålla sig från LW, vilket han inte klarar av.

Han har under en längre tid redan haft svårt att kontrollera LW som umgås flitigt med andra manliga geocachare. Misshandel, hot, trakasserier, stalking och ofredande följer av detta.

Nu ligger skilsmässopapperna på bordet och med detta följer krav.
Krav som han inte mäktar med.

HD och LW är på kant med varandra om geocachingpoäng och HDs irritation på SD spiller över på LW.

Kanske hon här börja yttra sig i termer av att hon hatar LW. LW har inte bara svikit henne som vän, utan förstört hennes familj. Kanske hon uttrycker hon saker som SD känner.

Som att jag önskar att hon inte fanns...
Hon borde få vad hon förtjänar...

Men jag har ännu svårt att se henne delta i mordet måste jag säga.
Inte ens som anstiftare.

Men som sagt. Inget, inget förvånar mig längre med detta mord.

Precis såhär tänker jag också!
Citera
2019-08-30, 11:30
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Stort tack!

Det fetade: och det bör man ju då kunna se från bägge håll, både via mobilens logg och nätverkets, eller hur? Dvs att om man inte har mobilen att tömma data ur, pga fattas eller förstörd eller dylikt, kan man se spåren via enbart nätverket?

Mycket intressant detta.

Vilken bra fråga! Tyvärr kan jag för lite för att kunna svara...
Hoppas att det finns någon härinne som vet hur det här funkar!
Citera
2019-08-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Intressant men varför är det isåfall i dagsläget sannolika skäl på SD och bara skäliga på HD?

Dom måste ha nåt saftigt på SD väl?

SD är redan skäligen misstänkt för mord.
För att kunna låsa in honom måste ÅK få upp misstankegraden till sannolika skäl.

I HDs fall räcker det med skälig misstanke får att få in henne 1 vecka.
Citera
2019-08-30, 11:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du menar att hon får chansen å göra ett "hat trick", det vore för jävla
illa om det blir så.

Kommer inte att hända men det skulle ju vara en riktig "twist" om det vore samma rådman tredje gången.

Kan inte ens tänka mig att det skulle kunna bli ett misslyckande den här gången.
Citera
2019-08-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Så enkelt var det inte eftersom dom delade hobbies och bodde grannar och LW hade problem med detta.
Hoten och trakasserier som SD sägs utsatt LW för tror jag består i gränsdragningar mot LW som hon tagit mycket illa vid sig av.

Det handlar om ”gränsdragningar” som alla normalt begåvade människor borde ta illa vid sig av. Är det inte dags att du lunkar hem till din grotta? Finns nog ingen i denna tråd som haft lika mycket fel som du och postat lika mycket skit som du bidragit med.

Vette tusan om ens SD:s närmsta vänner kommer stå kvar vid hans sida sen.
Citera
2019-08-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
God sammanfattning. Tror också att relationerna mellan involverade personer i detta fall varit mångbottnade och komplicerade, kanske förändrats åt olika håll över tid. Därav har anhöriga hört lite olika uppgifter. Tråden har haft en tendens att bli svartvit om LWs förhållningssätt till SD och HDs detsamma. Mänskligt sett så kan ju båda kvinnor under så lång tid som detta ”drama” utspelat sig varit ambivalenta, växlat mellan kärlek/vänskap/avstånd och rädsla till SD och blivit matade med lite olika vinklade versioner om den andra kvinnan.

LW som hon iaf framstår i sociala medier var säkert en kvinna som omedvetet därtill kunde få vissa andra kvinnor osäkra och avundsjuka. Hon framstår ju som en mycket energisk, positiv, engagerad och intelligent kvinna som klarade av ett högt tempo med bibehållen värme mot de sina. Så tragiskt att hon inte fick fortsätta skina och vara hos sina barn och vänner!

Om JG vet (vilket han verkar) och inte bara är en skenhelig hycklare när han uttalade sig om ”vila i frid Softis” så borde han lämna över rubbet till polisen och hjälpa till att låta hennes anhöriga få ett avslut.

Precis. Av nån anledning så är det alltid "värre" med intelligenta, snygga och framgångsrika kvinnor från både mäns och kvinnors perspektiv..
och ja, både JGs utspel om att inte söka efter Lena som att lägga ut en tidig beklagan om bortgång, samt att inte SD "gillade" den bilden efter uppgifter om att "gilla allt" signalerar rätt mycket..
Citera
2019-08-30, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolitabonita
JGs Facebook är inte nedsläckt! Däremot var det en länk förut som inte fungerade. Han har dock under förmiddagen rensat sin sida och tagit bort inlägg från de senaste månaderna. Fanns i morse inlägg och bilder från någon utflykt där han checkade in på Sörbybacken om jag inte minns fel, men den är borta nu.

Ok sorry drog förhastade slutsatser av länken som inte fungerade.
Ok så korkat av honom att rensa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in