2019-08-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men du vet väl att svaret på det är att antingen har djävulen placerat ut falska bevis om universums ålder eller så har gud "skyndat på åldringsprocessen" under de första 7 dagarna (om Gud skapade tiden så kan Han ju göra som Han vill med den).

Varpå man väl svarar något i stil med "Jo, det har du sääääääkert rätt i. Att jag inte tänkte på det."
Ja, det brukar sluta med att folk hittar på något som varken går att bevisa eller motbevisa. Tydligen är det en bra grund för att tro något ...
Tänk dig att tro på ALLT som inte blivit motbevisat?
Citera
2019-08-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Inte särskilt svårt att bevisa universums ålder?

Hur beräknar man matematiskt för att avgöra universums ålder?

Vilka metoder används?

Vilka siffror erhålls?
Ja, berätta gärna om metoderna som används för att komma fram till att Gud existerar och att hen skapade universum för X antal år sedan.
Vilka metoder används?
Citera
2019-08-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vågor och fält är fysikens fundament och "biprodukten" (vår tolkning) av detta är materia eller "den fysiska världen".
Inga konstigheter. Men är själen ett fält som t ex det elektromagnetiska fältet, menar du?
Det är ett av många perspektiv. Materia är inte det enda perspektivet. 99% av atomer består av tomma intet. Allt består av atomer. Inser du fascinationen i detta? Materia är inte nödvändigtvis objektivt fast, kan mycket väl vara vågor eller ljus.
Citera
2019-08-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Ditt sätt att prata om medvetandet påminner om andra flashbackares som alla har en historia av att ha brukat hallucinogener.
Hur kommer det sig att du ägnar tid åt flashbackare som använder droger? Du måste själv vara intresserad av droger.

Vad säger ´´andra flashbackare´´? Vilka är likheterna?
Citera
2019-08-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Självklart får jag påstå saker. Att jag inte kan välja att tro något för att jag vill, är inte trådens ämne.
Du får inte påstår saker i vetenskapens namn och samtidigt tro att du är hederlig, ärlig och rättar dig efter forumets regler. Du skrev att 90% i en undersökning. Vilken undersökning?
Citera
2019-08-29, 11:47
Medlem
Citat:
Vilket kommer visa sig OM du skulle får för dig att komma med belägg. Tänker du det?
Du skrev i föregående inlägg att du får påstå saker i vetenskapens namn utan att komma med belägg. Här ber du mig på dina bara knä om belägg för påstående om andlighet. Inser du paradoxen och dubbelmoralen i detta?

Jag har redan presenterat belägg.
Citera
2019-08-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ja, berätta gärna om metoderna som används för att komma fram till att Gud existerar och att hen skapade universum för X antal år sedan.
Vilka metoder används?

Alla metoder du kan använda dig av.

Vetenskap
Filosofi
matematik
spårk
observation
teologi

Du förstår inget av detta.
Citera
2019-08-29, 12:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är ett av många perspektiv. Materia är inte det enda perspektivet. 99% av atomer består av tomma intet. Allt består av atomer. Inser du fascinationen i detta? Materia är inte nödvändigtvis objektivt fast, kan mycket väl vara vågor eller ljus.

Ja det är oerhört fascinerande. Men allt det där vet vi redan
Men själen, det är alltså ett fält i universum? Hur ska man kunna mäta det?
Citera
2019-08-29, 12:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du kan leta. Om du är beredd att omyndigförklara dig själv kan jag ställa upp och hjälpa till.
Nej. Det har jag redan gjort. Det hjälpte inte.
Det är du som omyndigförklarar dina ”bevis”.
Citera
2019-08-29, 12:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej du förstod inte det. Jag sa inget om Gud och medvetande. Jag skrev bara som en fråga om det gigantiska rummet är omedvetet och består av omedvetna processer och föremål, hur blev medvetandet till. Meningen är att du och dina gelikar ska tänka och själva fundera lite. Om du inte förstår detta, hur ska du då förstå bevis du kräver av mig.
Hur kom medvetandet till enligt dig?
Finns det något enligt dig, som tyder på att det gigantiska rummet eller någon av processerna skulle vara medvetet?
Citera
2019-08-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja det är oerhört fascinerande. Men allt det där vet vi redan
Men själen, det är alltså ett fält i universum? Hur ska man kunna mäta det?
Själen går inte att mäta. Dess natur är förbehållet Gud. Den bästa formgivaren.
Citera
2019-08-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. Det har jag redan gjort. Det hjälpte inte.
Det är du som omyndigförklarar dina ”bevis”.
Varför skulle jag omyndigförklara mina egna bevis? Hur tänker du egentligen? Nej du förstår föga ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in