2019-08-29, 09:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Därför är det noga att påpeka vilken Gud man menar ifall man påstår att Gud inte finns.
Det går ju att bevisa (i den mening vetenskap öht kan bevisa något) att bibelns definition av Gud inte stämmer (lite beroende på hur bokstavligt man tolkar, såklart).

"Vilken Gud" är självklart en "bra" fråga för samtalets skull.

Men generellt är iaf jag obekväm med konceptet "bevisa att något inte existerar".
Oavsett om sannolikheten för existensen är mer eller mindre 0.
Citera
2019-08-29, 09:37
Medlem
Så här är det, det finns inte ett enda bevis för Guds existens. Det har inte presenterats ett enda hållbart bevis under mänsklighetens historia, liksom det inte har det under de drygt 30 000 inlägg i denna tråd.

Att tro på Gud är ingenting annat än rent önsketänkande. Detta är ett faktum.
Citera
2019-08-29, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jodå, jag är vid mina sinnens fulla bruk.
Det är inte jag som hänvisar till sådant som bara finns i fantasin.
Det är inte jag som påstår att jag skrivit inlägg med belägg för exakt två veckor sedan när jag inte har gjort det.

Vad är det för fel på att hänvisa till nåt som är skrivet längre tillbaka i tiden? Vad menar du med fantasi? i nån mening finns allt spm existerar i fantasin.

Jag tror inte du är vid dina sinnes fulla bruk.
Citera
2019-08-29, 10:14
Medlem
Han stängde av tv4 i morse . Bevis på att han finns?
Det kan ju varit oskan också. Djävulen ?
Vem gör vad ? Skulle gud göra så ?
Sen fick jag lite pengar också, det måste ändå varit Gud
Gud är vädret eller det han gör för att leka med oss
Senast redigerad av troligengud 2019-08-29 kl. 10:26.
Citera
2019-08-29, 10:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vad är det för fel på att hänvisa till nåt som är skrivet längre tillbaka i tiden? Vad menar du med fantasi? i nån mening finns allt spm existerar i fantasin.

Jag tror inte du är vid dina sinnes fulla bruk.

Det är fel att hänvisa till något skrivet längre tillbaka i tiden om det visar sig att det faktiskt inte alls existerar.
Det är att ljuga och det har du bevisligen gjort. Har du glömt bort det redan?
Alltså hänvisade du till något som bara fanns i din fantasi.
Citera
2019-08-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu är det inte så att det är födan som är problemet. Din okunnighet känner inga gränser.
Problemet är den miljöförstöring och allt skräp och det avfall som vi orsakar, inte att vi inte skulle kunna odla tillräckligt med gröda.
Ett annat problem är att vi tar upp för stor yta av jorden och alltså tar dör på flera olika arter om året.
Klara vittnesbörd om att om Gud finns så saknar Han barmhärtighet.
Sluta skriv för inte verka dummare för varje inlägg du skriver. Maten som jorden producerar blir så småningom avfall som kan återanvändas i naturen. Har du hört talas om kompost? Miljöförstöringen beror på de maskiner som fraktar tonvis med mat och använder icke-förnybara energi.

Jordens förmåga att producera mat år in och år ut är visstnesbörd i sig för Guds barmhärtighet. Tror du att du kan lämnas åt att år in och år ut käka bananer och gurkor, sånt gillar du. Det tror jag, utan att ställas till svars hur du disponerade allt detta? Du är vilse och du är förlorad.

Arr olika arter dör ut eller individer av arter dör är ett vittnesbörd i sig för Guds barmhärtighet OCH belägg nog för ett planreta system på jorden, ett planerat system byggt av den bästa ingenjören. Du förstår föga. Din dumhet kommer vara din egen fördärv.
Citera
2019-08-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Länka till inlägget, tack.
Du kan leta. Om du är beredd att omyndigförklara dig själv kan jag ställa upp och hjälpa till.
Citera
2019-08-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
"Vilken Gud" är självklart en "bra" fråga för samtalets skull.

Men generellt är iaf jag obekväm med konceptet "bevisa att något inte existerar".
Oavsett om sannolikheten för existensen är mer eller mindre 0.
Japp. Det man eventuellt kan bevisa är om Gud gör de saker som påstås.
Exempel: någon påstår att Gud skapade världen för ca 6 000 år sedan.
Vetenskapen kan undersöka jordens och universums ålder för att se om påståendet håller.
Citera
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Sluta skriv för inte verka dummare för varje inlägg du skriver. Maten som jorden producerar blir så småningom avfall som kan återanvändas i naturen. Har du hört talas om kompost? Miljöförstöringen beror på de maskiner som fraktar tonvis med mat och använder icke-förnybara energi.

Jordens förmåga att producera mat år in och år ut är visstnesbörd i sig för Guds barmhärtighet. Tror du att du kan lämnas åt att år in och år ut käka bananer och gurkor, sånt gillar du. Det tror jag, utan att ställas till svars hur du disponerade allt detta? Du är vilse och du är förlorad.

Arr olika arter dör ut eller individer av arter dör är ett vittnesbörd i sig för Guds barmhärtighet OCH belägg nog för ett planreta system på jorden, ett planerat system byggt av den bästa ingenjören. Du förstår föga. Din dumhet kommer vara din egen fördärv.

Jösses, alltså. Vad du hittar på.
Ren underhållning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Eller så vet du att dina bevis egentligen är din tro. Det kom vi ju fram till, efter mycket besvär, i en en annan tråd.
Du slösar mycket tid på inlägg som ”I de föregående inläggen”. Länka till inläggen så sparar du tid.

Argument from Ignorance. Du vet inte var medvetandet kommer ifrån, så du drar till med ”gud gjorde det”. Medvetandet kan ha skapats av naturliga processer. Svaret kanske är självorganiserande ökande komplexitet.

Nej du förstod inte det. Jag sa inget om Gud och medvetande. Jag skrev bara som en fråga om det gigantiska rummet är omedvetet och består av omedvetna processer och föremål, hur blev medvetandet till. Meningen är att du och dina gelikar ska tänka och själva fundera lite. Om du inte förstår detta, hur ska du då förstå bevis du kräver av mig.
Citera
2019-08-29, 10:21
Medlem
Citat:
Om det varit viktigt för trådämnet hade jag gjort det.
Du påstår nåt utan att ge källa. Egentligen får du inte ens göra det enligt trådens regler. Att du lurar dig själv är en sak men de med insikt blir inte lurade. Du exponerar bara dig själv.
Citera
2019-08-29, 10:22
Medlem
Citat:
Varför det?
Det kan även vara så att kunskap är det som gör att man inte godtar beläggen.
Förstår du nåt alls? Har du slagit i huvudet på nåt sätt? medfödd? Det är mer troligt att mottagaren inte förstår sändaren än tvärtom. I annat fall hade mottagaren kunnat motargumentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in