2019-08-27, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Utbildningen är relevant o fylld av viktiga inlägg o moment. Det är upp till deltagaren att tillgodose sig utbildningens faser under de timmar den förläggs.

Erfarenheten får deltagarna på arbetsplats där det även finna möjlighet för vidare utbildning inom truck.

Okej, vad exakt är det som är relevant och fyllt med viktiga moment? När jag tog kortet kunde utbildaren inte ens de grundläggande sakerna man fick på nuvarande YKB. Det man snarare behöver träna på är just att bekanta sig med fordonet och dess viktbalansering, det är där som folk oftast har begränsningar när de skapar olyckor. Själva teorin är ju absurd och en stor del av den vardag som t.e.x chaufförer har med sitt CE +YKB.

Som jag skrev tidigare är det absurt att CE-chaufförer som vardagligen kör ekipage på 50-60 ton plötsligt inte får köra en simpel dragtruck med exakt samma släp som denne drog till terminalen! Då behöver chauffören plötsligt Truck-D.
Citera
2019-08-27, 15:52
Medlem
JamesFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlimFlamTheZimZam
Hej för cirka två veckor sedan så tog jag truckkort på Ekmans Maskin AB i Linköping. Kursen tog endast en dag från kl 07:15 till 16:00 och kostade 2500kr. Jag tog kursen då jag arbetar på en återvinningscentral och jag behövde kortet för en fast anställning. Detta var skolan som alla mina arbetskollegor hade gått på och skolan är väldigt populär (men kanske för fel anledningar har jag lärt mig nu då den snarare är känd för att vara billig och inte lärorik) och jag var tvungen att boka in en tid 2,5 månad i förväg för att bara hitta en ledig tid. Redan innan jag gick dit så kändes det som extremt kort tid på endast en dag för att lära sig köra truck. Och det visade sig ju att det stämde också. Helt ärligt så har jag ingen aning om hur det ens kan vara lagligt att ge ut truckkort till elever som har så här lite erfarenhet. Missförstå mig inte jag är såklart glad att det var "enkelt" att ta kortet då jag gått och varit jätte nervös inför att ta det. Men det var nästan förolämpande lite man lärde sig men ändå så gav dom en truckkorten som om man helt plötsligt skulle vara redo att t.ex. börja jobba som truckförare inne på ett lager redan dagen efter.

Vi hade "teori" om man ens kan kalla det för det från kl:07:30 till kl.11:30. Läraren kom in och presenterade sig och sen så satte han på en dvd om trucksäkerhet som hade 12 avsnitt och så gick han därifrån och sa åt oss att komma och hämta honom i fikarummet när han var färdig. Faktumet att läraren inte var närvarande i rummet kändes ju inte heller så här jätte seriöst ifall man behövde fråga något som man inte förstod. Det var dock inget jätte komplicerat då det mesta bara handlade om simpla saker som t.ex. att man inte ska köra en truck med dåliga bromsar och att man alltid ska se sig omkring innan man backar eller svänger etc, etc (vilket vem som helst förstår). Efter vi hade sett dvd'n så gav han oss varsitt häfte (vi trodde det var ett prov först men det var det inte) men då så satt vi bara och gick igenom allting som avsnitten hade handlat om och fick fylla i rätt svar i rätt ruta (han gav oss alltså svaren). Efter det så sa han att vi var godkända i teori delen och att vi nu var redo att börja köra truck (även fast vi fortfarande inte ens hade lärt oss de mest simpla funktionerna om en truck).

Vi antog att vi skulle få lära oss på plats men det visade sig inte fallet heller. Vi fick prova att köra tre olika typer av truck A2 , B2 och B6. Det ENDA vi fick göra med alla tre var att stapla sex stycken EUR-pallar styckvis upp och ned i cirka 60-80minuter med varje maskin. Vi gick inte igenom hur man t.ex. ser hur mkt soppa eller batteristyrka som är kvar i maskinen. Hur man tankar den eller laddar ett dött batteri. Eller hur man sätter på/av belysningen eller ens vad alla knapparna i maskinen är till för. Vi fick inte ens köra igenom någon "hinderbana" eller träna på att backa eller ens svänga med maskinen. När vi frågade om sådana saker så skakade han bara på huvudet och sa att det inte var hans ansvar att lära ut det utan teori-lärarens som vi redan hade träffat (men det var ärligt inte ens något som vi hade gått igenom eller sett på filmerna). Det var bokstavligt bara att stapla EUR-pallar med honom i cirka fyra timmar och sen så fick vi korten i handen som nu ger oss "erfarenheten" och "benägenheten" att köra truckklasserna A1-B6.

Jag är ju såklart glad över att ha fått kortet som jag har velat ha nu så länge men ska det verkligen behöva vara så här simpelt? Förhoppningsvis så lär jag väl lära mig mer och komma in i rutinerna när jag faktiskt börjar arbeta med det. Men det känns oansvarigt och rent ut sagt farligt att man ger ut truckkort till människor med så här extremt lite erfarenhet och kunskap och förväntar sig att dom ska sätta sig i en truck dagen efter och kunna börja arbeta med det. Min fråga till er är nu alltså om det var likadant för er när ni tog era truckkort och om ni känner igen er i det som jag har beskrivit här, eller om ni också tycker det låter helt absurt???

En truckkurs hos en seriös utbildare tar som regel 3-5 dgr beroende av ev förkunskaper. Pris sällan under 6000:-
Citera
2019-08-27, 17:28
Medlem
Likadant är det när man ska få certifikat för Heta Arbeten.
Ett jävla skämt.
Brandsläckaren är dock rolig att spruta omkring med.
Citera
2019-08-27, 18:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Prova backa sex lastbilsaxlar åt gången, 3,5 m breda, genom en fabrik med trånga gångar (saxning nödvändigt), en jävla massa folk plus automattruckar som inte väjer för nåt...
Visst.
Var och när ?
Citera
2019-08-27, 22:05
Medlem
Patte__s avatar
Du eller din chef bokade fel kurs.
Du gick en valideringskurs på en dag, där kraven är att man ska ha erfarenhet av truck men saknar kort.

Utan erfarenhet så är en seriös truckkurs 2dagar.
Citera
2019-08-27, 22:19
Medlem
När jag kom tillbaks till min tjänst en gång så låg där ett papper att jag gått utbildning i farligt gods (när jag var pappaledig).
Så nä många av dom här kurserna är inte seriösa, min truckutbildning för +10 år sen var inte det heller.

Thats life liksom, se erfarenheten du får istället som en skola.
Citera
2019-08-28, 10:10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Visst.
Var och när ?
Prova med Scania Södertälje. Det var på axelfabriken jag gjorde detta efter en kurs som liknade TS:s. Inte var det lätt inte.
Citera
2019-08-28, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Prova med Scania Södertälje. Det var på axelfabriken jag gjorde detta efter en kurs som liknade TS:s. Inte var det lätt inte.

Vad är det för svårt att backa 6 axlar? Det gör vi med C/CE dagligen. Sedan betvivlar jag starkt att dessa axlar var 3,5m breda. Det måste vara någon specialbeställning på extra breda släp då maxbredd på fordon är 2,60 i Sverige.
Citera
2019-08-28, 16:14
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är det för svårt att backa 6 axlar? Det gör vi med C/CE dagligen. Sedan betvivlar jag starkt att dessa axlar var 3,5m breda. Det måste vara någon specialbeställning på extra breda släp då maxbredd på fordon är 2,60 i Sverige.
Du läste inte vad jag skrev, eller? Trånga gångar, saxande, myriader med folk och automattruckar. Bredden var med häckarna de transporterades i. Inte direkt ett uppdrag lämpligt som första jobb efter en sån utbildning som ts fick. Men det var bara att lapa i sig och börja köra. Inget är svårt när man redan kan det.

Edit: ah, nu fattar jag, du menar antalet axlar på fordonet. Nej det är ju ingen större match. Jag avsåg sex lösa lastbilsaxlar i sina "förpackningar" innan de gjordes klara för montering.
Senast redigerad av Couplet 2019-08-28 kl. 16:17.
Citera
2019-08-28, 16:18
Medlem
Det var likadant när jag tog truckkort TLP10. Det lilla man lärde sig under utbildningen var så basic och påskyndat att när man väl kom ut i arbetslivet så hade man ändå ingen aning om vad man skulle göra. Riktigt dåligt.

Men man fick ljuga för arbetsgivaren att man hade erfarenhet och sedan lära sig på plats.

På stället där jag var på intervju nyligen så hade en ung tjej blivit påkörd av en truck så hon fick amputera benet.

Kanske ett resultat av att man ger ut dessa kort hur som helst.
Citera
2019-08-28, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KandidatenKobra
Det var likadant när jag tog truckkort TLP10. Det lilla man lärde sig under utbildningen var så basic och påskyndat att när man väl kom ut i arbetslivet så hade man ändå ingen aning om vad man skulle göra. Riktigt dåligt.

Men man fick ljuga för arbetsgivaren att man hade erfarenhet och sedan lära sig på plats.

På stället där jag var på intervju nyligen så hade en ung tjej blivit påkörd av en truck så hon fick amputera benet.

Kanske ett resultat av att man ger ut dessa kort hur som helst.

Att fotgängare blir påkörda av truckar är en grej som händer när någon av parterna brister i uppsynen. Det krävs två för att dansa tango. Även personal på marken skall se till att inte komma i vägen för truckarna.
Citera
2020-08-29, 16:17
Medlem
Det skulle ju kunna vara ett seriöst sätt att öka säkerheten på arbetsplatser. Men verkar mest blivit ett sätt att skapa arbeten åt ”utbildningsföretag”. Ett spel från galleriet av fack, arbetsgivarorg. och regimernas myndigheter. Uppenbarligen noll koll för att bli godkänd som utfärdare av allehanda kort som krävs för det ena eller andra.

Hade varit bättre om det varit saftiga böter om olyckan är framme och företagen inte sett till att verksamheten sköts säkert. Och inga takbegränsningar för de stora företagen, så det svidit lika mycket för dem som för små företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in