2019-08-26, 20:49
Medlem
Hej för cirka två veckor sedan så tog jag truckkort på Ekmans Maskin AB i Linköping. Kursen tog endast en dag från kl 07:15 till 16:00 och kostade 2500kr. Jag tog kursen då jag arbetar på en återvinningscentral och jag behövde kortet för en fast anställning. Detta var skolan som alla mina arbetskollegor hade gått på och skolan är väldigt populär (men kanske för fel anledningar har jag lärt mig nu då den snarare är känd för att vara billig och inte lärorik) och jag var tvungen att boka in en tid 2,5 månad i förväg för att bara hitta en ledig tid. Redan innan jag gick dit så kändes det som extremt kort tid på endast en dag för att lära sig köra truck. Och det visade sig ju att det stämde också. Helt ärligt så har jag ingen aning om hur det ens kan vara lagligt att ge ut truckkort till elever som har så här lite erfarenhet. Missförstå mig inte jag är såklart glad att det var "enkelt" att ta kortet då jag gått och varit jätte nervös inför att ta det. Men det var nästan förolämpande lite man lärde sig men ändå så gav dom en truckkorten som om man helt plötsligt skulle vara redo att t.ex. börja jobba som truckförare inne på ett lager redan dagen efter.

Vi hade "teori" om man ens kan kalla det för det från kl:07:30 till kl.11:30. Läraren kom in och presenterade sig och sen så satte han på en dvd om trucksäkerhet som hade 12 avsnitt och så gick han därifrån och sa åt oss att komma och hämta honom i fikarummet när han var färdig. Faktumet att läraren inte var närvarande i rummet kändes ju inte heller så här jätte seriöst ifall man behövde fråga något som man inte förstod. Det var dock inget jätte komplicerat då det mesta bara handlade om simpla saker som t.ex. att man inte ska köra en truck med dåliga bromsar och att man alltid ska se sig omkring innan man backar eller svänger etc, etc (vilket vem som helst förstår). Efter vi hade sett dvd'n så gav han oss varsitt häfte (vi trodde det var ett prov först men det var det inte) men då så satt vi bara och gick igenom allting som avsnitten hade handlat om och fick fylla i rätt svar i rätt ruta (han gav oss alltså svaren). Efter det så sa han att vi var godkända i teori delen och att vi nu var redo att börja köra truck (även fast vi fortfarande inte ens hade lärt oss de mest simpla funktionerna om en truck).

Vi antog att vi skulle få lära oss på plats men det visade sig inte fallet heller. Vi fick prova att köra tre olika typer av truck A2 , B2 och B6. Det ENDA vi fick göra med alla tre var att stapla sex stycken EUR-pallar styckvis upp och ned i cirka 60-80minuter med varje maskin. Vi gick inte igenom hur man t.ex. ser hur mkt soppa eller batteristyrka som är kvar i maskinen. Hur man tankar den eller laddar ett dött batteri. Eller hur man sätter på/av belysningen eller ens vad alla knapparna i maskinen är till för. Vi fick inte ens köra igenom någon "hinderbana" eller träna på att backa eller ens svänga med maskinen. När vi frågade om sådana saker så skakade han bara på huvudet och sa att det inte var hans ansvar att lära ut det utan teori-lärarens som vi redan hade träffat (men det var ärligt inte ens något som vi hade gått igenom eller sett på filmerna). Det var bokstavligt bara att stapla EUR-pallar med honom i cirka fyra timmar och sen så fick vi korten i handen som nu ger oss "erfarenheten" och "benägenheten" att köra truckklasserna A1-B6.

Jag är ju såklart glad över att ha fått kortet som jag har velat ha nu så länge men ska det verkligen behöva vara så här simpelt? Förhoppningsvis så lär jag väl lära mig mer och komma in i rutinerna när jag faktiskt börjar arbeta med det. Men det känns oansvarigt och rent ut sagt farligt att man ger ut truckkort till människor med så här extremt lite erfarenhet och kunskap och förväntar sig att dom ska sätta sig i en truck dagen efter och kunna börja arbeta med det. Min fråga till er är nu alltså om det var likadant för er när ni tog era truckkort och om ni känner igen er i det som jag har beskrivit här, eller om ni också tycker det låter helt absurt???
Citera
2019-08-26, 20:54
Medlem
Välkommen till verkligheten. Så här ser det ut. Det är inte ett prov i den bemärkelsen, mer -du ska sitta och läsa detta, sen kommer jag ställa några frågor vilka jag strukit under svaren på i boken.

Du eller ditt företag eller af betalar en konsult för att få truckkortet. Det förväntas att alla ska klara det oavsett vilka jävla nötter som än råkar befinna sig där.
Citera
2019-08-26, 20:55
Bannlyst
Det som går att anmäla till någon myndighet exempelvis ARN är att du inte fått vad du betalat för. Det ska tydligt stå vad de olika momenten går ut på och vad man kommer göra under dessa.

Sen vet jag inte om det är okej att företaget får dela ut truckkort, borde ju vara en myndighet likt Transportstyrelsen som får äran. Är ungefär som att gå till en körskola och få kortet i hand efter alla moment, utan teoriprov och uppkörning.
Citera
2019-08-26, 21:03
Medlem
Precis så här var det för mig också när jag tog truckkort för 10 år sedan. Och samma sak när jag tog certifikatet Heta arbeten
Allt verkar bara vara ett sätt att tjäna pengar för oseriösa företag.
Citera
2019-08-26, 21:03
Medlem
Förr hade någon gubbe dragit det för dig vid trucken innan du fick köra, det hade åtminstone inte varit mycket mer än liknande kursen du gått. Mycket saker som det krävs tillstånd och utbildningar för är inte så jävla avancerade.
Citera
2019-08-26, 21:19
Medlem
Såhär fungerar alla kurser inom hantverk/industri . Heta arbeten, truckkort, traverskort, säkra lyft, ställning 2-10m, liftkort m.m.. närvarar man så blir man godkänd, i princip.
Citera
2019-08-26, 21:27
Medlem
MaryGoores avatar
Jag tog c truck (hjullastare) i våras under ungefär samma premisser.
Kursledaren gav dock ett seriöst intryck och så. Ingen skugga över det företaget i sej!
Men jag måste anta att dom vet mycket väl att ingen på riktigt lär sej köra truck, lastare eller någon annan maskin på 6-8 timmar. Den verkliga inlärningen får man sköta själv på plats med kollegor eller dyl.
Det är väl rimligtvis inte dessa företag själva som sätter upp regelverket (då hade väl alla utbildningar varit minst 6 månader&#128578.
Dom får helt enkelt lita på att företagen sätter vettigt folk bakom spakar och rattar!

Det dom inte vet är att jag var där helt privat och inte nödvändigtvis sedd som ”vettig” av någon! Muhahaha
Citera
2019-08-26, 21:35
Avslutad
När jag tog truckkort var det aningen hårdare. Dag 1 var teori, och läraren var närvarande och läste för oss och berättade historier om allt hemskt som kunde hända.

På slutet av dagen var det ett prov, ett riktigt prov man fick fylla i och få rättat. Jag tror alla blev godkända till slut men någon fick komplettera.

Dag 2 var det praktik, uppkörning med truck. Vi körde slalom mellan pallar, och vi fick lyfta ner pallar. Med olika truck-typer.

Det var ingen svår utbildning, men jag tyckte det räckte bra. Jag minns än idag hur farligt visa saker är, t ex falla över en lastkaj med trucken.

Din utbildning verkade lite väl dålig faktiskt.
Citera
2019-08-26, 23:08
Medlem
hetzzs avatar
Det låter lite väl tamt men förvånar mig inte att det är så det går till på många platser.

Egentligen borde det ju räcka med klassikern Stapler Farhrer Klaus: https://www.youtube.com/watch?v=5JGCUQDUcrE

När jag tog truckkort så var det enligt mig lagom mycket teori och eftersom vi hade utbildningen på plats på jobbet med vår lokale licenserade utbildare så hade alla genomgått "är han smart nog att förstå" innan det ens kom på tal att få gå nån utbildning. Vi spenderade en halv dag med de vanligare truckarna och lastade pall, slalom och liknande. Sen en dag med motviktstruck med olika aggregat.

Sen körde ju en del som idioter i slutändan ändå men man lärde sig snabbt att undvika truckgator osv när vissa var på pass. De blev inte långvariga i positioner där truck var en del av arbetet.
Citera
2019-08-26, 23:28
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Aldrig förstått det här med truckkörkort.

Det är som datakörkort i min värld.

Du ska arbeta i en verkstad med att lyfta upp saker på en gaffel och köra dessa från punk A till B?

Lär dig av den person du ska jobba med. Det handlar om manövrering av ett par spakar. Ge en person en vecka av genomsnittligt IQ så fattar denna hur man kör en truck. Eller påstår företagen att dessa inte finns längre?
Citera
2019-08-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det som går att anmäla till någon myndighet exempelvis ARN är att du inte fått vad du betalat för. Det ska tydligt stå vad de olika momenten går ut på och vad man kommer göra under dessa.

Sen vet jag inte om det är okej att företaget får dela ut truckkort, borde ju vara en myndighet likt Transportstyrelsen som får äran. Är ungefär som att gå till en körskola och få kortet i hand efter alla moment, utan teoriprov och uppkörning.
Tja, det är inte så annorlunda jämfört med privata bilprovningar. Tycker inte det i sig är ett jätteproblem, men det borde vara lite mer krav och kontroller.
Citera
2019-08-26, 23:51
Medlem
2560ps avatar
När jag tog kortet tog det flera dagar, minns inte hur många. Teoriprovet var på slutet minns jag, det var till och med en som failade (hur fan man nu lyckas med det). Men det var för 17 år sedan iofs. Kursen var bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in