2019-08-27, 09:15
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Facklig gatekeeping i sitt esse. Krav på diverse intyg och kunnande som inhämtas genom att svaren ges delas ut av läraren - indoktrinering i krav- och ansvarslöshet startar tidigt. Detta för att hålla fler ute från dessa enkla jobb, så att tillgången blir lägre och därmed kan man förhandla högre lön eftersom utbildning krävs för jobbet. Vem skyller man sedan på när det går fel? Arbetsgivaren, förstås. Arbetsgivaren har alltid fel, aldrig arbetaren eller facket.

Lita på Latmansfacket. Latmansfacket är Din Vän.
Citera
2019-08-27, 09:30
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Facklig gatekeeping i sitt esse. Krav på diverse intyg och kunnande som inhämtas genom att svaren ges delas ut av läraren - indoktrinering i krav- och ansvarslöshet startar tidigt. Detta för att hålla fler ute från dessa enkla jobb, så att tillgången blir lägre och därmed kan man förhandla högre lön eftersom utbildning krävs för jobbet. Vem skyller man sedan på när det går fel? Arbetsgivaren, förstås. Arbetsgivaren har alltid fel, aldrig arbetaren eller facket.

Lita på Latmansfacket. Latmansfacket är Din Vän.
Du kan maila AV.se och skälla på dem lite om du är så pissigt negativ. Det är i mitt tycke ganska bra att ha fortbildning & utbildning i småsaker, en arbetsgivare som bara kräver truckkort (& lönedumpning) skriver då i sin annons att de betalar kortet. Det är dock en viss garant att trälen är villig arbete om denne har insikt i lagar och förordningar innan tjänstgöring.
Senast redigerad av GoUoD 2019-08-27 kl. 09:32.
Citera
2019-08-27, 10:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
på ett sommarjobb jag hade, så frågade är du 18 år.
Nej, 17 svarade jag.
Äh, det är ju nästan 18, titta här, fram, back, lyft, svårare är det inte, seså, iväg kör iväg och gör lite nytta.

Och det var inte svårt att köra truck, man försöker göra det mycket märkvärdigare än det är.

Truckkort fanns inte på den tiden, kanske var folk smartare, eller så var det inte lika farligt på den tiden.
Citera
2019-08-27, 12:00
Medlem
Bara spel för galleriet, jag tog kort för travers och när "förarbeviset" anlände så följde även truckkort B med på köpet, hade aldrig suttit i en truck.
Citera
2019-08-27, 12:18
Medlem
Själv har man nog kört 1000+h truck på jobbet, utan något körkort alls
Till och med företagets somalie klarar av det
Citera
2019-08-27, 12:22
Medlem
torrenttobbes avatar
Oj då har dom ändå förbättrat sina rutiner, jag tog truckkort där för många år sen.
Då gjorde vi teorin hemma, dom skrev bara godkänt, sen fick vi lalla omkring med truckarna i ett par timmar utan att någon kollade till oss, sen var det färdigt.
Dom var fullbokade hela sommaren så det trillar nog ner många kronor i det företaget för ingenting egentligen.
Citera
2019-08-27, 13:23
Medlem
Isnatts avatar
Även jag har kört truck en gång i tiden. Små plocktruckar förvisso men det var bra fart på dom också.
Men då fick vi nåt tillfälligt truckkort har jag för mig. Gällde ett par veckor eller så. Ingen utbildning utan vi lärde oss köra lite vid sidan om i en tom del av ett lager. Lärde oss att motviktstruckarna hade företräde
Citera
2019-08-27, 13:35
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
på ett sommarjobb jag hade, så frågade är du 18 år.
Nej, 17 svarade jag.
Äh, det är ju nästan 18, titta här, fram, back, lyft, svårare är det inte, seså, iväg kör iväg och gör lite nytta.

Och det var inte svårt att köra truck, man försöker göra det mycket märkvärdigare än det är.

Truckkort fanns inte på den tiden, kanske var folk smartare, eller så var det inte lika farligt på den tiden.
Prova backa sex lastbilsaxlar åt gången, 3,5 m breda, genom en fabrik med trånga gångar (saxning nödvändigt), en jävla massa folk plus automattruckar som inte väjer för nåt...
Citera
2019-08-27, 13:42
Medlem
HVIT.s avatar
Det borde räcka med en heldag kan jag tycka.
När jag var 14-15 jobbade jag extra i en stor lågprisbutik. Fick självlära mej att köra truck, det var kul som fan tyckte jag. Blev en fena på att lasta av långtradare och köra ägg- och läskeblaskpallar. En gång var det någon form av inspektion, då kom chefen fram till mej och sa: "Mannen, om gubben där (pekade) frågar om du har truckkort så har du det, det har jag sagt till honom."
Citera
2019-08-27, 14:00
Medlem
ImTheMans avatar
ja, i princip lär man sig bara grundläggande säkerhetstänk, resten lär man sig av erfarenhet.

de som gått längre utbildningar har nog gått nån form av terminalutbildning.
Citera
2019-08-27, 14:25
Medlem
Bluebeast72s avatar
Utbildningen är relevant o fylld av viktiga inlägg o moment. Det är upp till deltagaren att tillgodose sig utbildningens faser under de timmar den förläggs.

Erfarenheten får deltagarna på arbetsplats där det även finna möjlighet för vidare utbildning inom truck.
Citera
2019-08-27, 15:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du kan maila AV.se och skälla på dem lite om du är så pissigt negativ. Det är i mitt tycke ganska bra att ha fortbildning & utbildning i småsaker, en arbetsgivare som bara kräver truckkort (& lönedumpning) skriver då i sin annons att de betalar kortet. Det är dock en viss garant att trälen är villig arbete om denne har insikt i lagar och förordningar innan tjänstgöring.

Problemet är att 80% av de som behöver truckkortet (chaufförer) redan har 90% av kunskaperna man får av TLP10 när de gör betydligt bättre tester på trafikverket för C/CE, YKB och ADR. Så de som behöver kortet mest är de som redan har större delen av utbildningen.

Det är också rejält konstigt att en CE chaufför inte får köra terminaltruck utan truck-D när denne dagligen drar just det släp som dragtrucken drar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in