2019-08-28, 10:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Husförsäljning? Menar du att SD löste ut HD från deras gemensamma hem?
Tidigare har någon skrivit att SD vägrade att lösa ut HD från deras gemensamma hem och att hennes föräldrar lånade henne pengar för att köpa ny bostad.

Jag vet inte vem som skrev den kommentaren och om det finns någon sanning i den men i så fall bör hon väl snabbt se till att slutföra bodelningen.

Uppgifterna om bodelning borde vara officiell information, men det är min gissning.
Citera
2019-08-28, 10:41
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är lugnt, den delen av processen kan jag mycket väl men då brukar ju den tilltalade häktas på "sannolika skäl" tidigt i utredningen, i det här fallet har ju åklagaren haft gott om tid på sig att få ihop motivbild och bevisning så vad jag ville få fram är att det inte är så troligt att vi får se den sedvanliga begäran om mer tid innan åtalet kan väckas, det borde gå fort den här gången.
Delar din uppfattning om att det kommer att gå på två veckor denna gång. Kanske med en omhäktning pga. nya kompletterande förhör. Spännande dag i morgon.
Citera
2019-08-28, 10:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Antingen det eller så har grannarna sett honom snickra på en galge?

Jag tror kanske det kan ha kommit ett testsvar eller annan form av tips. Eller så har man bars bestämt sig, som damen i margarinreklamen. Vilket är relevansen med anhållan i hans frånvaro? Att han ”flydde” förra gången? Att insatsstyrkan inte åker utan den blanketten? Att han brukar bli frustrerad och kan ha förberett motstånd? All anhållan utom live på gatan sker i själva verket i dennes frånvaro, ty man kommer annars aldrig iväg från kontoret?
Det verkar ju som att det är testsvar efter den där krattningen på BP i oktober (?) förra året som nu
har sammanställts/analyserats. De började kratta efter "uppgifter från förhör" om jag minns saken rätt.
Vad i hela fridens dagar kan man ha hittat på BP så långt efteråt? Vem kom med uppgifter? Jag är sååå
nyfiken på att få svar på detta. Trägen vinner sägs det och nu är man faktiskt lite imponerad av örebropolisen
för kanske första gången ever.
Citera
2019-08-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Springare har bog hållit på sin bok då han fått reda på att nått är på G. För att inte stå med skägget i brevlådan för sina misstag, så inväntade han ett eventuellt gripande.

SD och HD skulle ju lappa ihop sitt äktenskap. HD ville dock få distans och flyttade ut. Hon umgicks fortfarande konstant med SD, både med barnen (helt försåtligt), men även med SD på egna turer.
Det var inte förrän mordet på LW som en ren skilsmässa och husförsäljning påbörjades. Det kan vara ett drag att säkra pengarna från skadestånd?
Jag tror inte för en minut att HD har, varken hjälpt till eller förstått, att SD är skyldig. Även om tankarna säkert har snurrat.

Är detta klart?
Det förstärkta och dramatiska gripandet får mig att fundera om det inte är för att skapa en förstärkt scen. "Den misstänkte greps i en inbrytning av polis med förstärkningsvapen". Tror det är ett sätt inför kommande häktningsförhandling att skapa ett momentum.

Vilka bevis och utredningstekniska åtgärder kan ha framkommit efter denna tid? NFC:s resultat tror jag inte på. Möjligen att dom extrema felen som gjordes initialt (tjänstefel kan tyvärr inte användas, men borde), kommit ikapp och NFC fått tag på bl.a skorna SD hade på sig den kvällen.

Försvarsadvokatens första ord att hans klient nekar till brott (kan vara den tidigare inställningen) till att advokaten är fåordig nu, ger en känsla av att SD kanske har erkänt vissa förhållanden?!

Jag har fortfarande svårt att se SD som en mördare (och ja, jag har träffat relativt många genom åren, även om det är efter avtjänat straff). Jag har även svårt att se tillvägagångssättet, händelsekedjan som placerar SD och LW på den platsen.

Den långa tiden kan vara att vissa uppgifter skall erhållas från servrar i USA och där är det en lång hanteringstid.

Det är konstaterat att det finns blod från LW i SD:s hem. SD:s förklaring kan vara giltig eller så en efterhandskonstruktion, beroende på var och hur han framfört det. Jag håller det som långsökt dock (en aspekt som gör honom mer trolig i mina ögon).

Förstärkt scen?
Jag tänker snarare att de misstänkte eller anade oråd av någon särskild anledning, tror jag läste någonstans i media att de sökt honom ett par dagar och inte fått kontakt med honom.

Varför skulle de vilja säkra pengar om de visste att de var oskyldiga?

Vid altandörren fanns garanterat poliser men som inte bröt sig in då de ändå inte planerat att byta lås där, till skillnad från de andra dörrarna, som någon annan kan ha nycklar till kanske?

Intressant att du inte ser SD som mördare när du ändå påstår att du träffat flera andra mördare, syns det på dom menar du?
Citera
2019-08-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Trodde vi sjuke få se mindre tillkrånglade texter nu, men icke.
Ut med språket, människa!
Detta är inte ett sällskapsspel med 20 frågor!

Kanske Stefan uttalat sig om att han inte skulle låta sig tas lika enkelt denna gång?
Tänker på kommentaren från EGT:
Insatsstyrkan för att det fanns misstanke att han kan förberett motstånd om fotfolk kom för att hämta honom nästa gång.”

Anhållen i sin frånvaro betyder bara att beslutet inte tagits i samband med tex ett förhör:

När någon blir anhållen i sin frånvaro innebär det att personen som ska anhållas inte befinner sig hos polisen när åklagaren fattar anhållningsbeslutet

En person begärs anhållen eller häktad i sin utevaro eller frånvaro när polisen ännu inte kunnat gripa personen och föranleder ibland en efterlysning av personen, det vill säga,

En person som begärs häktad eller anhållen i sin frånvaro eller utevaro, har ännu inte lokaliserats av polisen och vanligtvis sker en efterlysning av personen ifråga.

När polisen till exempel söker i hemmet efter en person genom flera påringningar och det sedan visar sig att personen har rest bort eller befinner sig för närvarande på någon okänd plats kan personen anhållas i sin frånvaro till ett gripande kan ske, vad jag egentligen menade med frånvaro var, att vara ifrån den platsen som polisen söker på och där personen normalt lever och bor. Polisen hade tidigare sökt mannen utan framgång, men så till sist kunde han gripas av insats-styrkan.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-28, 10:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
GWP säger även att "dom har bott ihop"... den gubben borde göra ett nykterhetstest innan han sitter i TV och uttalar sig.
Dom har levt ihop var den exakta formuleringen.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Kan man bo ihop som särbo? Det heter väl just särbo för man är särbo, annars är man väl sambo.....

Sambo har de ju inte varit, för den ene var lagligen gift och den andra var på adressen som barnen var skrivna på. Det kan vara en vårdnads- eller understödsfråga då också som kan vara onödigt av GW att peta i. Sen har de ju mest rört sig tillsammans i skog och mark, som erbjuder tak och kan kännas som ett andra hem. Och insynen från grannarna hos båda har ju gjort samboskap och myskvällar vid brasan mindre attraktiva. HD och barnen har ju kunnat kika in hos LW, och UW och barnen har ju kunnat titta in hos SD. Räcker att sträcka på sig lite kanske. Inte heller har de ju då just ens kunnat bo hos den andre när resp. andre förälder haft barnen.

Så med hänsyn till allt så kanske man kan säga att de bott ihop men varit särbo. Särbo eller sambo i mer direkt bemärkelse anger ju en officiell version av en relations karaktär, men den här har ju varit av en privatare natur. Och sånt som är privat behöver man ju inte nämna på tv. Så en förskönande omskrivning av det blir ju ”bott ihop”. Fast just boendebiten har man ju inte hört värst mycket om.
Citera
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är du säker på att GW har fel då? Vad vet du själv om vad de skall ha haft för typ av relation?

LW och SD har aldrig bott tillsammans. GW använde fel uttryck.
Citera
2019-08-28, 10:53
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dom har levt ihop var den exakta formuleringen.

Helt rätt att han uttryckte sig så. Det tolkas nog av många som att de har bott ihop. Vilket de aldrig har gjort.
Citera
2019-08-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Delar din uppfattning om att det kommer att gå på två veckor denna gång. Kanske med en omhäktning pga. nya kompletterande förhör. Spännande dag i morgon.

Varför ser du fram mot morgondagen med spänning, vad ska hända då?
Citera
2019-08-28, 10:55
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Sambo har de ju inte varit, för den ene var lagligen gift och den andra var på adressen som barnen var skrivna på. Det kan vara en vårdnads- eller understödsfråga då också som kan vara onödigt av GW att peta i. Sen har de ju mest rört sig tillsammans i skog och mark, som erbjuder tak och kan kännas som ett andra hem. Och insynen från grannarna hos båda har ju gjort samboskap och myskvällar vid brasan mindre attraktiva. HD och barnen har ju kunnat kika in hos LW, och UW och barnen har ju kunnat titta in hos SD. Räcker att sträcka på sig lite kanske. Inte heller har de ju då just ens kunnat bo hos den andre när resp. andre förälder haft barnen.

Så med hänsyn till allt så kanske man kan säga att de bott ihop men varit särbo. Särbo eller sambo i mer direkt bemärkelse anger ju en officiell version av en relations karaktär, men den här har ju varit av en privatare natur. Och sånt som är privat behöver man ju inte nämna på tv. Så en förskönande omskrivning av det blir ju ”bott ihop”. Fast just boendebiten har man ju inte hört värst mycket om.
Det blev en höna av en fjäder. GW menade att de hade en typ av samvaro där DNA och annat kan finnas från dem båda i deras respektive hem. Nu lägger vi det åt sidan och går vidare.
Citera
2019-08-28, 10:56
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Varför ser du fram mot morgondagen med spänning, vad ska hända då?

Häktningsframställan antar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in