2019-08-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ok, vad menar Palmkvist med detta:

https://www.sydsvenskan.se/2019-08-27/gangstersparet-mannen-det-egentliga-malet

Jag kan inte läsa resten av artikeln då jag inte prenumererar på Sydsvenskan. Så vilken brottsutredning menar han? Trippelmordet på Drottninggatan?

Varsågod!

Vi arbetar brett", säger Mattias Sigfridsson, biträdande polismästare i Malmö, och betonar att man inte vill låsa sig vid något motiv till måndagens mord på en kvinna i 30-årsåldern på Ribersborg.

En av poängerna med polisens tystnad är att inte låsa eller påverka tänkbara vittnen, utan att mordutredarna ska få värdera ofärgade observationer, små som stora.

Flera uppgifter till Sydsvenskan säger att mannen som var i sällskap med den mördade kvinnan – och är pappa till hennes två månader gamla barn – är utpekad i en pågående brottsutredning hos polisen. (Som inte har nått till domstol ännu). Och att det är ett tänkbart motiv för attackera honom, men så slutade det i stället med att gärningsmannen sköt ihjäl kvinnan.

Mannen, 35, har ett långt brottsligt förflutet. Han dök upp på allvar i Malmös gängvärld i mitten på 00-talet. Han var en av två häktade misstänkta för mordförsök vid de så kallade Etage-skotten 2007, där två personer på moped avlossade ett automatvapen mot nattklubben Étage vid Stortorget i Malmö.

Spaningsuppgifter ur utredningen om bombdådet mot åklagare Barbro Jönsson i Trollhättan 2007 knöt 35-åringen till den så kallade K-falangen i kriget mot den motstående M-falangen.

Några år senare ingick han enligt dåvarande länskriminalpolisen i M-falangens yttre krets och dömdes för vapenbrott, dopnings- och narkotikabrott.

Men mer utstickande – han är dömd för medverkan i det så kallade*Gigantrøveriet mot en värdedepå i danska Brøndby 2008. Rånarna knäckte en vägg i depån med en hjullastare och kom undan med över 60 miljoner danska kronor. Detta efter att en rad sopbilar satts i brand för att hindra polisen. Knappt fyra miljoner av bytet har återfunnits.

Enligt domen var en krets tungt kriminella Malmöbor inblandade i planeringen. 35 åringen dömdes till åtta års fängelse som han till största delen fick avtjäna i hemlandet Sverige. Han släpptes villkorligt i maj 2015 och har utåt sett en låg profil rättsligt sett.

Mannen står inte under åtal eller är med i något mål som pågår vid svenska domstolar.
Citera
2019-08-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ok, vad menar Palmkvist med detta:

https://www.sydsvenskan.se/2019-08-27/gangstersparet-mannen-det-egentliga-malet

Jag kan inte läsa resten av artikeln då jag inte prenumererar på Sydsvenskan. Så vilken brottsutredning menar han? Trippelmordet på Drottninggatan?
Det förtäljer inte historian, det nämns bara flera uppgifter till Sydsvenskan att han är utpekad i pågående utredning. Är väl bara lockbete för att folk ska betala för premium. Bör ju inte vara Drottninghög eftersom det fallet pågår i domstol. Här är resten av artikeln.
Senast redigerad av beastwood 2019-08-28 kl. 00:45. Anledning: addera text
Citera
2019-08-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
https://www.goodreads.com/user/show/19488927-karolin-hakim

Är detta rätt person? I så fall läste hon Year of Yes, en bok om att säga ja till det som skrämmer.

Ja det är/var hon.
Citera
2019-08-28, 00:36
Medlem
Blev hon skjuten bakom Sergels grill?
Senast redigerad av Wolfsdick 2019-08-28 kl. 00:48.
Citera
2019-08-28, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardCarnby
Pappan fick lägga benen på ryggen då det är honom saken gäller. Karo... gick sen med sitt barn i famnen mot männen och skrek stopp sluta, allt enligt vittne tidigare i tråden, typ post 30-50.

OM hon kände igen gm så utgör hon en extrem risk vilket det visar sig att hon gör. Gm får panik och knäpper henne, han vet annars att hans timmar är räknade. Detta rör troligen inte det gamla rånet utan nya prylar. Vad gör pappan i dag? Vilka umgås han med?

Det ovan nämnda är en teori, jag är tvärsäker på att Karo.. inte var det tilltänkta målet.

Få se nu.

Extrem risk.

För igenkänning av gärningsman som håller på med pistoljakt.

”Timmar är räknade”. På vilket sätt då?

Låt oss skjuta henne då, så att den som redan känt igen oss kan sätta dit oss för mord...?!?!

Har du verkligen funderat igenom detta...?
Citera
2019-08-28, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
De kriminella säger att "detta ändrar spelreglerna". Kan tänka mig att skyttens familj ligger risigt till. Den dumme jäveln har i princip dödat sin egen familj...

Tror och hoppas tvärtom. Just att de säger att man gör aldrig nåt mot oskyldiga anhöriga, så jag tror inte de gör samma sak mot GMs familj. Hoppas däremot de tänker så att han bröt mot spelreglerna, så då har de anledning att "gola" på honom, som ju annars brukar va förbjudet i de kretsarna. Alternativet är att hämnas, men det tror jag inte de som står utanför just denna konflikt vill göra, och bli inblandade i eventuella hämndaktioner själva.
Citera
2019-08-28, 00:38
Medlem
Blev hon skjuten bakom Sergels grill?
Citera
2019-08-28, 00:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskalanaha
8 år för medhjälp och under 21 år gammal? Aldrig att det händer i Sverige
Nej för mord.
Citera
2019-08-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Inte för att försvara avskum som inte skall försvaras över huvud taget, men ofta är de här killarna så fullpumpade med knark när de gör sådant här att alla dina frågor blir helt meningslösa, vilket är hela poängen med att peta i sig "hämningsborttagande" medel. Folk som redan från början har väldigt litet av de mänskliga drag du efterfrågar tar bort det lilla de ändå har på kemisk väg, sedan är det fritt fram att göra i princip vad som helst. Hemskt, men det verkar vara den verklighet som gäller.
Jaa, det förståe jag. Många trycker ii sej benzo tram osv. Men sen då. När effekten är borta? När verkligheten hinner ikapp en? Och man fattar att man skjutit en kvinna. Dödat en bebis mamma?
Citera
2019-08-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Hon sköts inte av misstag. Skytten hade för avsikt att döda henne.

Däremot har inget hittills kommit fram i tråden eller media som tyder på att detta var en del av planen.

Jag delar mångas uppfattning att det handlade om en stundens ingivelse ”i striden hetta”. Antingen för att hon ingrep och försökte hindra skytten som ville skjuta hennes barns far (vilket påståtts i tråden), eller för att hon såg skytten och han trodde att hon skulle kunna identifiera honom, eller bara för att han var adrenalinstinn, påtänd och besviken/förbannad för att attentatet misslyckats.

Det är farligt att vara i närheten av en smågangsterskjutning, inte minst om du är bekant med (det tilltänkta) offret. Grabbarna har noll impulskontroll.
Är nog rimligt. Mannen var målet. Han flyr. Kvinnan springer efter gm och skriker sluta motsvarande. GM väljer att skjuta kvinnan. Det sistnämnda gjordes med uppsåt men var nog inte planen från början. Varför det blev så vet endast gm. Kanske adrenalin och sen narkotika på det som gjorde det?

Polisens hanterare driver nog källor hårt nu. Tror inte det är problem att få folk att gola i detta fallet. Gola, inte vittna då alltså.
Citera
2019-08-28, 00:43
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansargunnar
Utan direkta bevis/fakta bakom mig... Bara tidningarnas vaga info... Så denna misstänkta som då har haft återupprepat brottsligt beteende redan sen tidiga år, blir häktad för grovt narkotika brott, väntande dom på en av Helsingborgs största narkotika ärende på lång tid ( Kanske inte mängdvis, men antal inblandade och resurser som polis har använt )

Dessutom misstänkt för bombdådet på polishuset i Helsingborg, så bestämmer dom sig för att släppa ut denna personen, visst jag kan förstå på ett sätt, och det är lätt att va efterklok, men hur i helvete kan någon ha beslutat att släppa han, och uppenbarligen inte haft span under tiden?

Om man är 19år, haft upprepade brott, står misstänkt för grovt narkotikabrott, inblandad i ett kriminellt nätverk, misstänkt bombdåd mot polishuset, att man då inte håller personen häktad eller övervakad... Har vänner som suttit häktade längre för betydligt mildare brott, övervakade ett bra tag efter friade i dom....

Jag hörde smällen dagen den smällde av på polishuset, det va inte nån liten skitsmäll, bor ändå en bra bit ifrån, och rutorna skakade nästan, på gränsen att dom gick sönder.

Personen är uppenbarligen en risk, visst vilken snubbe som helst idag kan sälja grejer, jaga cashen... men det krävs lite extra om man ska smälla av en jävla bomb mot snuthuset haha.... Nu har jag som sagt ingen juridisk bakrund eller jobbat inom rättsväsendet o allt inom det, men hade ju hellre varit på säkra sidan och häktat grabben några månader till och låta domstolen besluta om han är skyldig eller ej, om inte.... sorry att du fick sitta lite extra och personen hade fått skadestånd av staten.

Om den personen nu är skyldig för alla punkter och dessutom nu inblandad i detta mordet på en ung mamma som även höll sitt nyfödda barn i famnen, hur fan ska personerna som är ansvariga för hans frisläppning förklara detta fiasko? Som jag sa, personer kan sitta betydligt längre och bli trakasserade av span en jävla bra tid efter, för betydligt mindre allvarliga brott.

Återupprepar mig en sista gång... Att sälja grejer, smuggla, råna, misshandel, ni förstår poängen... Det är en grej, men fan asså... Spränga en bomb mot polisen, skjuta en kvinna i huvudet ( som jag förstår inte är inblandad i kriminella aktiviteter ) som dess utom håller en nyfödd på öppen gata mitt på dagen, det där gör fan inte vem som helst, benzo hjärta eller bara en iskall jävel...

Eller e det bara jag?

Ja denna killen går 100 procent på benzo. (pungkulor på burk)
Citera
2019-08-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Varsågod!

Vi arbetar brett", säger Mattias Sigfridsson, biträdande polismästare i Malmö, och betonar att man inte vill låsa sig vid något motiv till måndagens mord på en kvinna i 30-årsåldern på Ribersborg.

En av poängerna med polisens tystnad är att inte låsa eller påverka tänkbara vittnen, utan att mordutredarna ska få värdera ofärgade observationer, små som stora.

Flera uppgifter till Sydsvenskan säger att mannen som var i sällskap med den mördade kvinnan – och är pappa till hennes två månader gamla barn – är utpekad i en pågående brottsutredning hos polisen. (Som inte har nått till domstol ännu). Och att det är ett tänkbart motiv för attackera honom, men så slutade det i stället med att gärningsmannen sköt ihjäl kvinnan.

Mannen, 35, har ett långt brottsligt förflutet. Han dök upp på allvar i Malmös gängvärld i mitten på 00-talet. Han var en av två häktade misstänkta för mordförsök vid de så kallade Etage-skotten 2007, där två personer på moped avlossade ett automatvapen mot nattklubben Étage vid Stortorget i Malmö.

Spaningsuppgifter ur utredningen om bombdådet mot åklagare Barbro Jönsson i Trollhättan 2007 knöt 35-åringen till den så kallade K-falangen i kriget mot den motstående M-falangen.

Några år senare ingick han enligt dåvarande länskriminalpolisen i M-falangens yttre krets och dömdes för vapenbrott, dopnings- och narkotikabrott.

Men mer utstickande – han är dömd för medverkan i det så kallade*Gigantrøveriet mot en värdedepå i danska Brøndby 2008. Rånarna knäckte en vägg i depån med en hjullastare och kom undan med över 60 miljoner danska kronor. Detta efter att en rad sopbilar satts i brand för att hindra polisen. Knappt fyra miljoner av bytet har återfunnits.

Enligt domen var en krets tungt kriminella Malmöbor inblandade i planeringen. 35 åringen dömdes till åtta års fängelse som han till största delen fick avtjäna i hemlandet Sverige. Han släpptes villkorligt i maj 2015 och har utåt sett en låg profil rättsligt sett.

Mannen står inte under åtal eller är med i något mål som pågår vid svenska domstolar.

Jag tackar och bugar! Då blir det svårt att ta reda på vad det rör sig om för brottsutredning med tanke på att det inte har nått till domstol. Flera uppgifter till Sydsvenskan säger detta alltså. Någon som vet något om denna pågående brottsutredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in