2019-08-27, 14:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Höjden av flockmentalitet måste vara att dissa sociala medier. Yoga, "äta mindre kött", snacka om att minska på skärmtiden. Zzzzzzz...
Citera
2019-08-27, 20:05
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Har sökt men inte hittat någon tråd som besvarar det jag är ute efter.

För några veckor sedan valjde jag att ta bort min facebooksida. Här är några anledningar enligt mig:

1. Tar upp tid.
2. Trött på alla vänner som lägger upp bekräftelsestatusar som "gilla min profilbild bla bla" osv.
3. Att facebook spar all information.

Vad tycker ni? Kom gärna med fler anledningar.

Att FB sparar info gör mig inget, eftersom jag f n inte är kriminell. Däremot tar det mycket tid, så mycket att det i mitt fall blir ett rent beroende. Värst är att de börjat censurera alla som på något sätt kritiserar sittande politiker.
Citera
2019-08-27, 20:07
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Att FB sparar info gör mig inget, eftersom jag f n inte är kriminell. Däremot tar det mycket tid, så mycket att det i mitt fall blir ett rent beroende. Värst är att de börjat censurera alla som på något sätt kritiserar sittande politiker.

Oj vilket pokerface du måste ha! Jag är inte kriminell, men klart jag bryr mig! Skojjare där.
Citera
2019-08-27, 20:24
Medlem
En till anledning att ha facebook är att en del människor postar i affekt eller på fyllan och skall vädra ut sin smuts offentligt via facebook. Sådana saker vill man bara inte missa! När någon får härdsmälta så kan det bli rent magiskt på ett helt annat sätt än om någon skriver ut sin härdsmälta tex. här.
Citera
2019-08-27, 20:31
Medlem
Elementarts avatar
Man mår nog bättre utan Facebook eftersom alla vill visa sina bästa sidor på sociala medier, så kan man ju ganska lätt bli avundsjuk när folk visar upp sina perfekta liv.
Citera
2019-08-27, 20:34
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Höjden av flockmentalitet måste vara att dissa sociala medier. Yoga, "äta mindre kött", snacka om att minska på skärmtiden. Zzzzzzz...
Nej, men däremot att enbart tala om att göra det, d.v.s. aldrig verkställa.
Citera
2019-08-27, 20:38
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Ser inget problem med att ha Facebook men att använda skiten flitigt varje dag är nog skadligt. Facebook har många fördelar då man kan söka bostäder och gå med i grupper när man är nyinflyttad i städer och liknande. Chatten fyller en väldigt essentiell funktion i det dagliga moderna livet då folk i regel alltid skriver istället för att ringa. Personligen hade jag hellre haft en hemtelefon och blivit uppringd av vänner som förr men vissa saker kan man inte förändra och då får man anpassa sig. Dessutom är det väldigt smidigt att kunna kontakta i princip vem som helst utan att behöva ha personens nummer. Jag har ibland behövt kontakta folk jag inte har haft kontakt med på flera år och med hjälp av Facebook kunde jag kontakta dem direkt. Har däremot inte lagt upp någonting på Facebook sedan flera år. Senaste inlägget som jag skrev av rent nöje må ha varit runt år 2014.

Utöver ovanstående finner jag inget nöje alls med Facebook eller vilket socialt medium som helst. Jag har aktivt avstått Instagram, Twitter och dylika hemsidor som enbart äter upp ens tid. Facebook har jag aldrig använt som ett tidsfördriv så det är egentligen inga problem. I en perfekt värld hade inga smarttelefoner funnits utan allt hade varit som på 90-talet. Men nu ser verkligheten annorlunda ut och jag försöker enkom göra det jag själv mår bäst av.
Mycket bra inlägg!
Citera
2019-08-27, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ser inget problem med att ha Facebook men att använda skiten flitigt varje dag är nog skadligt.

Varför?
Citera
2019-08-27, 23:07
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför?

Några argument utifrån mitt perspektiv:

∙ Facebook, och sociala medier med för den delen, handlar mycket om pengar nu för tiden. Det oskyldiga projektet som Zuckerberg tänkte sig har blivit mer av ett konglomerat för smutsiga affärer. Överdriften åsidolagd: Facebook tjänar faktiskt pengar på att sälja information om människor vilket har fastställts i tråden redan men är också ett känt faktum sedan tidigare. Att vara en aktiv medlem på Facebook bidrar till mer information att sälja och därmed bidra till att det fortsätter i samma bana.

∙ Det verkar som att Facebook rubbar hormonbalansen i hjärnan, särskilt dopamin, vilket kan bidra till psykisk ohälsa. Att ständigt ha Facebook nära till hands i telefonen gör att man väldigt enkelt kan gå in och kolla vad som har hänt. Man märker ofta att folk (även jag själv har varit sådan) går in på Facebook eller liknande sociala medier så fort man hamnar i en situation då tristess kan uppstå. På toaletten, i hissen eller innan ett möte på jobbet (vilket leder till nästa punkt).

∙ Forskning indikerar på att relationer mellan närstående vänner och liknande verkar bli allt sämre då man är mycket sämre på att prata med varandra. Telefonens utbud av nöje är mer intressant än att fråga vad kollegorna har gjort över helgen. Det i sin tur kan leda till att människor i dag känner sig ensamma då den fysiska, riktiga kommunikationen brister för att beroendet tar över. Det finns en väldigt intressant kortfilm om detta på Youtube. Länk.

∙ Folk spenderar väldigt mycket tid på Facebook istället för att satsa på att andra, mer betydelsefulla saker. Teknologi gör oss lata. Utan distraktioner i form av telefoner och datorer, hade vi tvingats bli mer kreativa och göra andra sysslor. Jag anser mig inte vara telefonberoende alls men jag tillbringar alldeles för mycket tid framför datorn vilket gör att jag ibland inte orkar ta tag i vissa saker. De perioder då jag inte har haft en dator eller

∙ Det är väldigt enkelt att råka läsa vad idioter har att säga på Facebook. Förr kunde man ha en åsikt och yttra den för några personer medan man nu kan sprida budskap om vad som helst väldigt enkelt. Det är ibland jobbigt att inse att man har råkat läsa flertalet indolenta kommentarer från miffon då man bara skulle chatta med sin kompis. Man fylls omedvetet av mycket negativitet. Dessutom får dessa mongon för mycket luft. Den där Greta är ju ett tydligt exempel på en insignifikant person som fått otroligt mycket uppmärksamhet och framgång genom Facebook.

∙ Ser ofta föräldrar som sitter och scrollar på Facebook när deras barn sitter bredvid dem och vill ha deras uppmärksamhet. Det är otroligt tragiskt att se. Förr kanske föräldrar läste en bok i samma situation men en bok har inte alls samma beroendeframkallande belöningssystem som Facebook och telefonen generellt sett har så det är inte en snarlik parallell.

∙ Det mest klassiska argumentet: att folk jämför sig allt för mycket på Facebook. Det är så enkelt att måla upp en falsk fasad över vem man är vilket gör att många människor känner sig mindervärdiga. Att hela tiden bevisa för sig och själv och andra vilket makalöst liv man har och hur man inte alls lever som precis alla andra. Det är knappast hälsosamt att tävla med irrelevanta människor man knappt känner.

Det är väl några anledningar jag kan komma på. Vissa av ovanstående semi-argument handlar mer om varför Facebook är ett medium jag inte tycker om, snarare än varför det är skadligt att missbruka.
Senast redigerad av Ripples 2019-08-27 kl. 23:11.
Citera
2019-08-31, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Men du får lära dig att njuta av det som erbjuds. Hon vill inte ligga med dig, fine. Men hon vill faktiskt visa upp urringningen, och/eller den tillgjorda "jag suger just nu av en osynlig micropenis"-minen för dig mfl. eller röven eller vad det nu är. åsynen av den vill hon dela med sig av till dig. Det är faktiskt inte fy skam det heller, och det finns ingen skam alls i att uppskatta det lilla som erbjuds.

Jag vill inte titta på bilderna på tex hennes urringning. Många fler än jag tittar på samma sak och det är inte det minsta roligt. Facebook stöter ifrån. Jag vill ut i verkligheten istället.

Facebook är ett djävla skit. Jag öppnade ett konto tidigt, 2008 kanske, men gick snabbt ut. Sedan 2016 gick jag in igen. Nu mår jag åter dåligt av skiten och anledningen stavas: ett fruntimmer.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2019-08-31 kl. 09:46.
Citera
2019-08-31, 12:02
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Några argument utifrån mitt perspektiv:

∙ Facebook, och sociala medier med för den delen, handlar mycket om pengar nu för tiden. Det oskyldiga projektet som Zuckerberg tänkte sig har blivit mer av ett konglomerat för smutsiga affärer. Överdriften åsidolagd: Facebook tjänar faktiskt pengar på att sälja information om människor vilket har fastställts i tråden redan men är också ett känt faktum sedan tidigare. Att vara en aktiv medlem på Facebook bidrar till mer information att sälja och därmed bidra till att det fortsätter i samma bana.

∙ Det verkar som att Facebook rubbar hormonbalansen i hjärnan, särskilt dopamin, vilket kan bidra till psykisk ohälsa. Att ständigt ha Facebook nära till hands i telefonen gör att man väldigt enkelt kan gå in och kolla vad som har hänt. Man märker ofta att folk (även jag själv har varit sådan) går in på Facebook eller liknande sociala medier så fort man hamnar i en situation då tristess kan uppstå. På toaletten, i hissen eller innan ett möte på jobbet (vilket leder till nästa punkt).

∙ Forskning indikerar på att relationer mellan närstående vänner och liknande verkar bli allt sämre då man är mycket sämre på att prata med varandra. Telefonens utbud av nöje är mer intressant än att fråga vad kollegorna har gjort över helgen. Det i sin tur kan leda till att människor i dag känner sig ensamma då den fysiska, riktiga kommunikationen brister för att beroendet tar över. Det finns en väldigt intressant kortfilm om detta på Youtube. Länk.

∙ Folk spenderar väldigt mycket tid på Facebook istället för att satsa på att andra, mer betydelsefulla saker. Teknologi gör oss lata. Utan distraktioner i form av telefoner och datorer, hade vi tvingats bli mer kreativa och göra andra sysslor. Jag anser mig inte vara telefonberoende alls men jag tillbringar alldeles för mycket tid framför datorn vilket gör att jag ibland inte orkar ta tag i vissa saker. De perioder då jag inte har haft en dator eller telefon, har jag själv mått väldigt bra inombords då jag har tagit tag i mycket mer än vad jag gör när datorn finns nära till hands.

∙ Det är väldigt enkelt att råka läsa vad idioter har att säga på Facebook. Förr kunde man ha en åsikt och yttra den för några personer medan man nu kan sprida budskap om vad som helst väldigt enkelt. Det är ibland jobbigt att inse att man har råkat läsa flertalet indolenta kommentarer från miffon då man bara skulle chatta med sin kompis. Man fylls omedvetet av mycket negativitet. Dessutom får dessa mongon för mycket luft. Den där Greta är ju ett tydligt exempel på en insignifikant person som fått otroligt mycket uppmärksamhet och framgång genom Facebook.

∙ Ser ofta föräldrar som sitter och scrollar på Facebook när deras barn sitter bredvid dem och vill ha deras uppmärksamhet. Det är otroligt tragiskt att se. Förr kanske föräldrar läste en bok i samma situation men en bok har inte alls samma beroendeframkallande belöningssystem som Facebook och telefonen generellt sett har så det är inte en snarlik parallell.

Tester har gjorts där utomstående personer har suttit två och två för att samtala med varandra. Samma tester gjordes utan telefoner närvarande men också med en telefon lagd på bordet som kontinuerligt visade nya notiser. De som inte hade någon telefon i närheten, uppvisade bra konversationer medan de som hade en plingande mobil på bordet framför dem hade väldigt mycket sämre konversationer. Finns ett avsnitt ur Sommarpratarna där en läkare talar om detta fenomen. Det är egentligen inte Facebook per se utan mobiler över lag som skapar det här problemet. De spontana samtalen som kan leda till vänskap och kärleksrelationer verkar försvinna då folk är så inne i vad telefonen har att erbjuda, i många fall då Facebook eller Instagram.

∙ Det mest klassiska argumentet: att folk jämför sig allt för mycket på Facebook. Det är så enkelt att måla upp en falsk fasad över vem man är vilket gör att många människor känner sig mindervärdiga. Att hela tiden bevisa för sig och själv och andra vilket makalöst liv man har och hur man inte alls lever som precis alla andra. Det är knappast hälsosamt att tävla med irrelevanta människor man knappt känner.

Det är väl några anledningar jag kan komma på. Vissa av ovanstående semi-argument handlar mer om varför Facebook är ett medium jag inte tycker om, snarare än varför det är skadligt att missbruka.

Upptäckte några stavfel och att jag missade en punkt. Ändrat.
Citera
2019-09-11, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

Jag har nyligen varit lite beroende av det. Kommit bort från det till 100% helt enkelt genom att ha hittat på något annat, och som är mycket viktigare, att göra. Det är så enkelt gjort. Facebook har nyligen dragit mig till det hela tiden varje dag fast utan att det harr varit särskilt skoj att logga in och titta på flödet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in