Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Varför?
Några argument utifrån mitt perspektiv:
∙ Facebook, och sociala medier med för den delen, handlar mycket om pengar nu för tiden. Det oskyldiga projektet som Zuckerberg tänkte sig har blivit mer av ett konglomerat för smutsiga affärer. Överdriften åsidolagd: Facebook tjänar faktiskt pengar på att sälja information om människor vilket har fastställts i tråden redan men är också ett känt faktum sedan tidigare. Att vara en aktiv medlem på Facebook bidrar till mer information att sälja och därmed bidra till att det fortsätter i samma bana.
∙ Det verkar som att Facebook rubbar hormonbalansen i hjärnan, särskilt dopamin, vilket kan bidra till psykisk ohälsa. Att ständigt ha Facebook nära till hands i telefonen gör att man väldigt enkelt kan gå in och kolla vad som har hänt. Man märker ofta att folk (även jag själv har varit sådan) går in på Facebook eller liknande sociala medier så fort man hamnar i en situation då tristess kan uppstå. På toaletten, i hissen eller innan ett möte på jobbet (vilket leder till nästa punkt).
∙ Forskning indikerar på att relationer mellan närstående vänner och liknande verkar bli allt sämre då man är mycket sämre på att prata med varandra. Telefonens utbud av nöje är mer intressant än att fråga vad kollegorna har gjort över helgen. Det i sin tur kan leda till att människor i dag känner sig ensamma då den fysiska, riktiga kommunikationen brister för att beroendet tar över. Det finns en väldigt intressant kortfilm om detta på Youtube.
Länk.
∙ Folk spenderar väldigt mycket tid på Facebook istället för att satsa på att andra, mer betydelsefulla saker. Teknologi gör oss lata. Utan distraktioner i form av telefoner och datorer, hade vi tvingats bli mer kreativa och göra andra sysslor. Jag anser mig inte vara telefonberoende alls men jag tillbringar alldeles för mycket tid framför datorn vilket gör att jag ibland inte orkar ta tag i vissa saker. De perioder då jag inte har haft en dator eller
∙ Det är väldigt enkelt att råka läsa vad idioter har att säga på Facebook. Förr kunde man ha en åsikt och yttra den för några personer medan man nu kan sprida budskap om vad som helst väldigt enkelt. Det är ibland jobbigt att inse att man har råkat läsa flertalet indolenta kommentarer från miffon då man bara skulle chatta med sin kompis. Man fylls omedvetet av mycket negativitet. Dessutom får dessa mongon för mycket luft. Den där Greta är ju ett tydligt exempel på en insignifikant person som fått otroligt mycket uppmärksamhet och framgång genom Facebook.
∙ Ser ofta föräldrar som sitter och scrollar på Facebook när deras barn sitter bredvid dem och vill ha deras uppmärksamhet. Det är otroligt tragiskt att se. Förr kanske föräldrar läste en bok i samma situation men en bok har inte alls samma beroendeframkallande belöningssystem som Facebook och telefonen generellt sett har så det är inte en snarlik parallell.
∙ Det mest klassiska argumentet: att folk jämför sig allt för mycket på Facebook. Det är så enkelt att måla upp en falsk fasad över vem man är vilket gör att många människor känner sig mindervärdiga. Att hela tiden bevisa för sig och själv och andra vilket makalöst liv man har och hur man inte alls lever som precis alla andra. Det är knappast hälsosamt att tävla med irrelevanta människor man knappt känner.
Det är väl några anledningar jag kan komma på. Vissa av ovanstående semi-argument handlar mer om varför Facebook är ett medium jag inte tycker om, snarare än varför det är skadligt att missbruka.