Citat:
Ursprungligen postat av
ApatiskPerson
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men gör ett försök. Så fort barnet föds börjar det att övas i t.ex. matematik, språk, kritiskt tänkande och kreativitet, någon timme om dagen.
Frågeställning:
– Hur hade det påverkat ungens intelligenspotential i framtiden?
– Hur ska denna uppfostran utföras framgångsrikt?
– Hur mycket kan barnets mognadsgrad påhastas i relation med jämnåriga och jämnsmarta i avsaknad av denna bildningsmetod?
+ Egna tankegångar som berör ämnet.
knappast geni men mina barn lärde sig flytande svenska, franska och engelska genom att jag endast pratar svenska med dem, mamman pratar endast franska med dem och tillsammans talar vi engelska, konsekvent sen dag ett.
När vi flyttade till Kina lärde de sig, på egen hand, tillräckligt med madarin för att kunna prata med grannar, försäljare på gatan och restaurangpersonal i Peking... den äldste var då sju år gammal. Nu ett par år senare talar de även flytande holländska. De kan även läsa och skriva samtliga språk utom mandarin.
Möjligen har språken hjälpt till perfekt gehör. Båda spelar piano och tar ut musik själva genom att lyssna och plinka. City of Stars är den senaste favoriten.
Från tidig ålder gick de på montessoribaserade dagis och skolor (i ett flertal länder då vi flyttat runt en del) och vi har alltid bett lärarna att sätta fokus på kreativ problemlösning och social förmåga snarare än vanliga skolämnen.
Läste och sjöng mycket för och med dem. Har alltid uppmuntrat och försökt inspirera till läsning.
Har aldrig egentligen satt press på dem utan all inlärning har varit naturlig och av nyfikenhet/nödvändighet. Detta kommer säkert ändras något ju äldre de blir. Språkkunskaper och sociala färdigheter till trots kommer man inte långt i skolan utan mattematik och där har de halkat efter lite. Själv ritade jag i mina matteböcker så jag är av ingen nytta där... så istället kommer vi se till att de får extrahjälp innan de halkar efter, tappar intresset och förvandlas till emos (eller vad tyckasyndomsigsjälvare kallar sig these days).
Jag har alltid försökt förklara
varför... om allt... hur saker hänger samman, uppmuntrat till att försöka hitta mönster samt att tänka kritiskt, att inte lita på allt som sägs utan att ifrågasätta det för sig själv.
Något jag aldrig gjort är att tala med dem på bebisspråk och har inte heller accepterat det från andra vuxna. Ett stort ansikte som dyker upp, viftar med enorma fingrar och säger googoo gaga eller förställer rösten bara för att det är ett barn, tror jag är mer traumatiserande än underhållande (vilket jag antar vanligen är intentionen).
När barn är små lär de sig otroligt lätt, de snappar upp saker man själv inte lägger märke till. Därför kan man ge dem ett försprång gentemot andra barn... om man vill och har tid.
Dessutom är allt normalt för dem. Så länge föräldrarna ger dem känslan att det är detta som är det normala och förväntade, så anpassar de sig. Är föräldrarna lugna blir barnen lugna, är de stressade tar barnen efter det.... och har man höga krav på sina barn men själv inte lever upp till höga standards tror jag barnen blir förvirrade, vilket i längden kan leda till misär i massor.
Jag tror inte geni kan fostras fram... möjligen kan det avlas fram och sen ges möjligheter till utveckling. Men med ok fostran kan man åtminstone ge barnen ett försprång framför större delen av världens alla andra snorungar.