2019-08-27, 20:50
Bannlyst
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men gör ett försök. Så fort barnet föds börjar det att övas i t.ex. matematik, språk, kritiskt tänkande och kreativitet, någon timme om dagen. OBS! Det här är inget jag planerar att göra, allt är teoretiskt.

Frågeställning:

– Hur hade det påverkat ungens intelligenspotential i framtiden?

– Hur ska denna uppfostran utföras framgångsrikt?

– Hur mycket kan barnets mognadsgrad påhastas i relation med jämnåriga och jämnsmarta i avsaknad av denna bildningsmetod?

+ Egna tankegångar som berör ämnet.
Senast redigerad av ApatiskPerson 2019-08-27 kl. 21:35.
Citera
2019-08-27, 21:01
Medlem
Etta.Places avatar
Tror det är stor risk för att du skapar en enorm, destruktiv press på barnet som inte kommer ge positivt utslag. Till exempel att barnet lär sig att prestation är viktigast, och att barnet aldrig är gott nog i nämnda ämnen, vilket riskerar att barnet lär sig att sky dem och har den låga självkänslan implementerats av anknytningspersoner i späd ålder lär nog inga bekräftelser från skola och utomstående kunna omvända personen till att se sin kapacitet.
Citera
2019-08-27, 21:07
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApatiskPerson
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men gör ett försök. Så fort barnet föds börjar det att övas i t.ex. matematik, språk, kritiskt tänkande och kreativitet, någon timme om dagen.

Frågeställning:

– Hur hade det påverkat ungens potentiella intelligensnivå i framtiden?

– Hur mycket kan barnets mognadsgrad påhastas i relation med jämnåriga och jämnsmarta utan tillgång till denna bildningsmetod?

Jag har haft insyn i svensk skola, både vanlig Svenssonskola och skola med bättre omdöme, samt utländska elitskolor.
Svensk skola är ett skämt, ett 12 år långt dagis.

Vad du än gör, få in barnet i s.k elitskola. I Sverige eller utomlands.
Dessförinnan ska barnet ha minimal influens från jämnåriga. Viss socialt umgänge är ok men skall begränsas hårt då en Stor majoritet av svenskar faktiskt är oerhört lata med uppfostran, vilket återspeglas i barnen.

Jag blev varse om allt detta när jag kom i kontakt med den undre 1% av samhällets topp.

Naturligtvis ska barnet växa upp med böcker och minimalt med leksaker. Böckerna och inlärning blir barnets stimuli. Det är lika stimulerande för barnet som fördummande spel/leksaker är för de flesta normala barn.
Citera
2019-08-27, 21:23
Medlem
Citat:
– Hur hade det påverkat ungens intelligenspotential i framtiden?
Tänk om ungen blir väldigt smart jämfört med andra ungar vid sin ålder, då kommer ungen tycka att skolan är meningslös och troligtvis börja strunta i allting. Om skolan ger honom svårare uppgifter på något sätt så kanske ungen tycker detta är tråkigt och orättvist eftersom alla andra barn kan chilla med lätta saker. Dessutom, oavsett om ungen har generna för att bli smart eller inte så behövs ju även motivation, och om den "tvingas till" så lider ju ungen.

Citat:
Har några släktingar som fick betalt för att plugga matte i någon timma en dag i veckan tillsammans med en gammal mattelärare. Dom blev fett bra på matte jämfört med alla andra i högstadiet/gymnasiet, men verkar inte påverkat jättemycket för universitetet sen, dessutom kändes det som dom utvecklade mer minne för matte än logiskt tänkande. Jag själv fick betalt för varje MVG jag fick under en period i gymnasiet, det påverkade inte min redan bristande motivation någonting, fick dock inte betalt mer efter att jag fått för många.

Citat:
– Hur mycket kan barnets mognadsgrad påhastas i relation med jämnåriga och jämnsmarta i avsaknad av denna bildningsmetod?
Ingen gillar en lillgammal unge, dessutom känns det hemskt att försöka få ett barn att mogna snabbare. Jag själv var nog inom topp 3 "smartaste" av alla som jag gick i klass med under grundskolan + gymnasiet, men jag var även ganska omogen jämfört med många, speciellt i gymnasiet. Så förstår inte riktigt vad det ger att ett barn ska vara mer moget än andra barn. Självklart räknas inte alla dampungar som har minus i mogenhet.

Citat:
Kanske göra skolans läxor + 30-60 minuter undervisning inom olika ämnen varje dag, och så får ungen göra något som den gillar, typ spela datorspel i 1-3 h?

EDIT: Köp leksaker som man får tänka lite för att leka med!
Senast redigerad av DoktorM 2019-08-27 kl. 21:25.
Citera
2019-08-27, 21:23
Medlem
Undvik Jockiboi och mainstream musik och trender så blir det nog ett vettigt barn.
Citera
2019-08-27, 21:26
Medlem
Antingen är barnet intelligent eller inte särbegåvat utan normal eller underbegåvat. Saken är att man först ger barnet kärlek och trygghet som närvaro. Sedan så en stimulerande miljö. Men två mindre intelligenta föräldrar får sällan ett mycket begåvat barn.

Trams att "uppfostra genier". Barn ska utvecklas som barn, inte pressas över sin kapacitet.
Citera
2019-08-27, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Undvik Jockiboi och mainstream musik och trender så blir det nog ett vettigt barn.
Barnet håller nog sig undan sånt om det är intelligent.
Senast redigerad av ApatiskPerson 2019-08-27 kl. 21:31.
Citera
2019-08-27, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Antingen är barnet intelligent eller inte särbegåvat utan normal eller underbegåvat. Saken är att man först ger barnet kärlek och trygghet som närvaro. Sedan så en stimulerande miljö. Men två mindre intelligenta föräldrar får sällan ett mycket begåvat barn.

Trams att "uppfostra genier". Barn ska utvecklas som barn, inte pressas över sin kapacitet.
Och hur ska barn uppfostras?
Det är ingen tortyr vi snackar om, bara en stunds stimulans per dag.
Citera
2019-08-27, 21:33
Medlem
En sak är säker, på flashback sitter det inga genier mest pundare och vilsna typer. Här kommer du inte få några bra råd i just det ämnet. Folk är på sina platser av en orsak, du hittar kortspelare på kortspelarpokersajter osv osv, du får leta där det kan tänkas folk befinner sig där det stämmer överens med vilka de är.
Citera
2019-08-27, 21:34
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Barnet håller nog sig undan sånt om det är intelligent.

Ett barn som är kritiskt och kreativt tänkande kommer givetvis använda den förmågan till att ifrågasätta dig och din "undervisning" samt att hitta allt mer lömska och förslagna sätt att slippa undan eller lura dig i densamma.

Det är ju det som är det fina med barn. Du vet att du har uppfostrat en vaken, kreativ och begåvad unge när du upptäcker att de ligger före dig i varje vändning och lurar brallorna av dig utan att du hinner blinka.
Citera
2019-08-27, 21:37
Medlem
Du kommer säkert att behöva betala nåt pris för att uppnå framgång i ditt ämne också, varför skulle någon ge bort sin kreativa talang och ge ditt barn just en sån position frivilligt och levla upp en främling, vad har du att erbjuda motparten?
Citera
2019-08-27, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rahat
Du kommer säkert att behöva betala nåt pris för att uppnå framgång i ditt ämne också, varför skulle någon ge bort sin kreativa talang och ge ditt barn just en sån position frivilligt och levla upp en främling, vad har du att erbjuda motparten?
OBS! Det här är inget jag planerar att göra, allt är teoretiskt.

Om man börjar med stimulansen när barnet föds...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in