Citat:
Ursprungligen postat av
ApatiskPerson
– Hur hade det påverkat ungens intelligenspotential i framtiden?
Tänk om ungen blir väldigt smart jämfört med andra ungar vid sin ålder, då kommer ungen tycka att skolan är meningslös och troligtvis börja strunta i allting. Om skolan ger honom svårare uppgifter på något sätt så kanske ungen tycker detta är tråkigt och orättvist eftersom alla andra barn kan chilla med lätta saker. Dessutom, oavsett om ungen har generna för att bli smart eller inte så behövs ju även motivation, och om den "tvingas till" så lider ju ungen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ApatiskPerson
– Hur ska denna uppfostran utföras framgångsrikt?
Har några släktingar som fick betalt för att plugga matte i någon timma en dag i veckan tillsammans med en gammal mattelärare. Dom blev fett bra på matte jämfört med alla andra i högstadiet/gymnasiet, men verkar inte påverkat jättemycket för universitetet sen, dessutom kändes det som dom utvecklade mer minne för matte än logiskt tänkande. Jag själv fick betalt för varje MVG jag fick under en period i gymnasiet, det påverkade inte min redan bristande motivation någonting, fick dock inte betalt mer efter att jag fått för många.
Citat:
Ursprungligen postat av
ApatiskPerson
– Hur mycket kan barnets mognadsgrad påhastas i relation med jämnåriga och jämnsmarta i avsaknad av denna bildningsmetod?
Ingen gillar en lillgammal unge, dessutom känns det hemskt att försöka få ett barn att mogna snabbare. Jag själv var nog inom topp 3 "smartaste" av alla som jag gick i klass med under grundskolan + gymnasiet, men jag var även ganska omogen jämfört med många, speciellt i gymnasiet. Så förstår inte riktigt vad det ger att ett barn ska vara mer moget än andra barn. Självklart räknas inte alla dampungar som har minus i mogenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ApatiskPerson
+ Egna tankegångar som berör ämnet.
Kanske göra skolans läxor + 30-60 minuter undervisning inom olika ämnen varje dag, och så får ungen göra något som den gillar, typ spela datorspel i 1-3 h?
EDIT: Köp leksaker som man får tänka lite för att leka med!