2019-08-27, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
:-P. När barnet kommer uppåt övre förskoleåldern (från 4-5) så kan det absolut vara vettigt att försöka erbjuda komplement till vad förskolan och skolan lär ut, men på ett roligt och uppmuntrande sätt som inte känns pressande för barnet, gärna där man fokuserar på barnets styrkor eftersom ett eventuellt "geni" ändå aldrig kommer vara bäst på allt utan utveckla ett särskilt intresseområde.

Men för mindre barn tycker jag man ska fokusera på att ge barnet kärlek och en trygg anknytning, inte fokusera på att barnet ska prestera eller hävda sig på något särskilt sätt gentemot andra barn. Det viktigaste är att barnet får med sig grunden att det är älskat oavsett vad det presterar. Geni är mestadels medfött, får barnet bara en trygg grund och den sortens stimuli som de flesta vettiga föräldrar bidrar med som utvecklande leksaker och läsning varje dag så lär ett barn som har begåvningsnivån för geni att blomstra. Det är väl viktigare att barnet blir lyckligt än att barnet blir enastående?

Kritiskt tänkande är en abstrakt förmåga som små barn inte har en tillräckligt utvecklad hjärna för att kunna lära sig.
Det är därför det är bra att lära sig. (Kritiskt tänkande).

Allt du skrev låter ganska vettigt. Men nu handlar tråden som nämnt inte om min uppfostran för mitt eventuella barn. Tråden är teoretiskt lagd.
Citera
2019-08-27, 22:29
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApatiskPerson
Det är därför det är bra att lära sig. (Kritiskt tänkande).

Allt du skrev låter ganska vettigt. Men nu handlar tråden som nämnt inte om min uppfostran för mitt eventuella barn. Tråden är teoretiskt lagd.

Ja alltså min allmänna hållning är att går man in stenhårt för att fostra fram ett geni kommer man med stor sannolikhet fostra en väldigt olycklig människa. Det är ju en helt vanvettigt orimlig förväntan att lägga på ett litet barn, geni är mestadels medfött och de flesta är inte genier och kan inte bli oavsett uppfostran. Till och med om barnet skulle ha begåvningsnivån av ett geni lär det bli olyckligt av en sådan uppfostran då det lär barnet att dess värde ligger i dess prestation och i att vara bättre än andra.

Du kan inte lära ett småbarn kritiskt tänkande. De har helt enkelt inte den abstraktionsförmågan. Det är som att försöka lära en nyfödd att hoppa höjdhopp. När de är små kommer de ta saker du lär dem som fakta, inte som något som kritiskt ska granskas. Det är också därför det är svårt att skaka av sig föreställningar man lärt in innan man utvecklade förmågan till kritiskt tänkande. Att du lärt ditt barn att svälja dina egna åsikter som du anser vara "kritiska" är inte samma sak som att du gjort dem kritiskt tänkande. Kritiskt tänkande är de när de ifrågasätter dig/läraren/auktoriteten. Det kan man börja träna ett begåvat barn på någonstans i mellanstadiet som tidigast.
Citera
2019-08-27, 23:31
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Var lyhörd och märk vad barnet har fallenhet eller opåverkat naturligt intresse för och uppmuntra till det, så kan nog barnet bli framgångsrikt i det ämnet.

OM framgångsrik är prio ett.
Själv skulle jag lära barnen att förstå vad lycka är, eftersom deras samhälle i framtiden kommer att vara ett än mer olyckligt sådant.
Citera
2019-08-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place

Du kan inte lära ett småbarn kritiskt tänkande. De har helt enkelt inte den abstraktionsförmågan. Det är som att försöka lära en nyfödd att hoppa höjdhopp. När de är små kommer de ta saker du lär dem som fakta, inte som något som kritiskt ska granskas. Det är också därför det är svårt att skaka av sig föreställningar man lärt in innan man utvecklade förmågan till kritiskt tänkande. Att du lärt ditt barn att svälja dina egna åsikter som du anser vara "kritiska" är inte samma sak som att du gjort dem kritiskt tänkande. Kritiskt tänkande är de när de ifrågasätter dig/läraren/auktoriteten. Det kan man börja träna ett begåvat barn på någonstans i mellanstadiet som tidigast.

Trams, det stämmer inte. Kritiskt tänkande, att ifrågasätta och värdera vad andra säger och om det som sägs går att lita på kan barn lära sig tidigare än mellanstadiet.

Man kan hjälpa dem väldigt tidigt genom att, när de exempelvis kommer med ett idiotiskt påstående som de hört av en lekkamrat, be dem tänka efter gällande rimligheten. Är de fortfarande inte övertygade kan man (oftast) bevisa orimligheten i påståendet. Avslutningsvis förklarar man att allt människor säger inte alltid stämmer och att man måste tänka efter själv innan man accepterar något som sant. Med upprepan fastnar detta och blir naturligt.

Detta är, något förenklat, vad jag gjorde med mina barn och nog fan greppade de det tidigare än mellanstadiet... som de inte ens nått än.

De lärde sig även både ironi och sarkasm tidigare än vad jag hört ska vara möjligt... vilket naturligtvis betyder att även den teorin var trams. Ger man barn chansen att förstå så gör de det, såvida förutsättningarna och engagemanget finns.

I övrigt tror jag det finns större variationer mellan barns förutsättningar än vad samhället är anpassat till och därför tappas många ”genier” bort. De utmanas helt enkelt inte och lär sig istället tidigt att anpassa sig efter alla andra för att inte sticka ut.
Citera
2019-08-27, 23:38
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
knappast geni men mina barn lärde sig flytande svenska, franska och engelska genom att jag endast pratar svenska med dem, mamman pratar endast franska med dem och tillsammans talar vi engelska, konsekvent sen dag ett.

När vi flyttade till Kina lärde de sig, på egen hand, tillräckligt med madarin för att kunna prata med grannar, försäljare på gatan och restaurangpersonal i Peking... den äldste var då sju år gammal. Nu ett par år senare talar de även flytande holländska. De kan även läsa och skriva samtliga språk utom mandarin.

Möjligen har språken hjälpt till perfekt gehör. Båda spelar piano och tar ut musik själva genom att lyssna och plinka. City of Stars är den senaste favoriten.

Från tidig ålder gick de på montessoribaserade dagis och skolor (i ett flertal länder då vi flyttat runt en del) och vi har alltid bett lärarna att sätta fokus på kreativ problemlösning och social förmåga snarare än vanliga skolämnen.

Läste och sjöng mycket för och med dem. Har alltid uppmuntrat och försökt inspirera till läsning.

Har aldrig egentligen satt press på dem utan all inlärning har varit naturlig och av nyfikenhet/nödvändighet. Detta kommer säkert ändras något ju äldre de blir. Språkkunskaper och sociala färdigheter till trots kommer man inte långt i skolan utan mattematik och där har de halkat efter lite. Själv ritade jag i mina matteböcker så jag är av ingen nytta där... så istället kommer vi se till att de får extrahjälp innan de halkar efter, tappar intresset och förvandlas till emos (eller vad tyckasyndomsigsjälvare kallar sig these days).

Jag har alltid försökt förklara varför... om allt... hur saker hänger samman, uppmuntrat till att försöka hitta mönster samt att tänka kritiskt, att inte lita på allt som sägs utan att ifrågasätta det för sig själv.

Något jag aldrig gjort är att tala med dem på bebisspråk och har inte heller accepterat det från andra vuxna. Ett stort ansikte som dyker upp, viftar med enorma fingrar och säger googoo gaga eller förställer rösten bara för att det är ett barn, tror jag är mer traumatiserande än underhållande (vilket jag antar vanligen är intentionen).

När barn är små lär de sig otroligt lätt, de snappar upp saker man själv inte lägger märke till. Därför kan man ge dem ett försprång gentemot andra barn... om man vill och har tid.

Dessutom är allt normalt för dem. Så länge föräldrarna ger dem känslan att det är detta som är det normala och förväntade, så anpassar de sig. Är föräldrarna lugna blir barnen lugna, är de stressade tar barnen efter det.... och har man höga krav på sina barn men själv inte lever upp till höga standards tror jag barnen blir förvirrade, vilket i längden kan leda till misär i massor.

Jag tror inte geni kan fostras fram... möjligen kan det avlas fram och sen ges möjligheter till utveckling. Men med ok fostran kan man åtminstone ge barnen ett försprång framför större delen av världens alla andra snorungar.
Riktigt bra svar och gratulerar till ett utmärkt föräldraskap.

OnT: Finns inget recept för att uppfostra ett geni. Alla barn är olika och kräver därför olika stimulering.
Citera
2019-08-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Var lyhörd och märk vad barnet har fallenhet eller opåverkat naturligt intresse för och uppmuntra till det, så kan nog barnet bli framgångsrikt i det ämnet.

OM framgångsrik är prio ett.
Själv skulle jag lära barnen att förstå vad lycka är, eftersom deras samhälle i framtiden kommer att vara ett än mer olyckligt sådant.

Intressant, vad är lycka? Hur lär du dem det?

Oroar du dig för att du riskerar göra barnen än mer olyckliga om de inte lever upp till din definition av lycka? Är du inte rädd att din fatalistiska syn på framtiden kommer göra dina eventuella barn olyckliga trots att du lärt dem vad lycka är?

Ber om ursäkt för de aningen OT frågorna.
Citera
2019-08-27, 23:47
Medlem
Googlas avatar
Citat:
OBS! Det här är inget jag planerar att göra, allt är teoretiskt.

Om man börjar med stimulansen när barnet föds...

Tänkte också som dig innan jag fick barn. Efteråt så kämpar man för att orka läsa 2-3 böcker till natten och alla planer om att få barnet att ligga före alla andra tynar bort i stressen av samhället. Du ska alltså under en dag vakna, klä på dig och barnet, med lite motgångar, gnäll och inte vilja gå till skolan samtidigt som du vaknade flera gånger på en natt för barnet rör på sig eller gråter av okänd anledning. Därefter skjutsa till dagis, dra till jobbet, orka med arbetsdagen. komma hem vid 16, hämta barnet, kanske lite sur idag för han/hon är trött efter en lång dag. Laga mat, lite matdosa till dig också, diska, städa lite för ungen drar till som fan. Under denna tid kommer barnet tjata hål i öronen på dig. När ni är klara med att ätit, städat, diskat så är du helt utmattad. Nu kanske klockan är 17-17.30. Här ska man alltså påbörja denna specialinlärningen? Lycka till, krävs en speciell matching av barn och förälder för att orka med detta. Troligen en japan där deras kultur består av ett väldigt väldigt hårt arbetande samhälle, samtidigt som de har väldigt hög suicide rate. Var glad om du orkar läsa några böcker och ditt barn faktiskt inte är uttråkad med boken efter några sidor.
Citera
2019-08-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Riktigt bra svar och gratulerar till ett utmärkt föräldraskap.

OnT: Finns inget recept för att uppfostra ett geni. Alla barn är olika och kräver därför olika stimulering.

Tack, jag brister i mycket annat

Som barn var jag arg för att jag aldrig tillfrågats om jag ville leva. Tror det gjorde mig extra villig att ge mina barn så goda förutsättningar som möjligt, nu när jag tvingat dem till världen. Jag känner att jag är skyldig dem det.

En annan sak... självdisciplin trumfar talang i längden. Lär man sina barn det, behöver de inte vara genier för att lyckas... och råkar man få ett geni och dessutom lär ungen självdisciplin så har man gjort hela mänskligheten en tjänst.
Citera
2019-08-28, 00:06
Medlem
Citat:
Tanken är inte att lära ett spädbarn lösa komplexa matematiska formler. Man får anpassa svårighetsgraden efter barnets mognad till viss del.

Till viss del !?!?!?
Du måste hela tiden anpassa din stimuli till barnets egen utvecklingsnivå. Jag kan tänka mig att TS springer och köper avancerad litteratur om matematik och teknik - till sin 2-3-4-åring. Detta är det bästa sättet att få barnet att hata böcker. Men att det står sådana avancerade böcker i pappas bokhylla - det är helt rätt - så att barnet själv kan upptäcka dessa böcker när barnet är tillräckligt moget.

En 2-3-4-åring ska ha -typ- pekböcker med stora färglagda bilder och en relativt korta texter under bilden. Dessa texter läser pappa för barnet med barnet uppkrupet i pappas knä - eller då barnet ska somna.

Ett bra sätt för pappa är att själv skaffa sig insikter i utvecklingspsykologi - det finns många bra och lättlästa böcker om det - som bidrar till att pappa lär känna sitt barn bättre. Den totala kontrollen av barnet och barnets utveckling som antyds mellan raderna här och var i tråden - den kan ni glömma.

Edit:
Ett bra sätt att förse barnet med - för sin ålder - roliga böcker är att vid varje julklappsutdelning och födelsedagstillfälle låta ett paket - minst - innehålla böcker.
Senast redigerad av HgF 2019-08-28 kl. 00:11.
Citera
2019-08-28, 00:21
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Intressant, vad är lycka? Hur lär du dem det?

Oroar du dig för att du riskerar göra barnen än mer olyckliga om de inte lever upp till din definition av lycka? Är du inte rädd att din fatalistiska syn på framtiden kommer göra dina eventuella barn olyckliga trots att du lärt dem vad lycka är?

Ber om ursäkt för de aningen OT frågorna.

Lycka är t.ex att kunna vara glad och nöjd över det man gör, utan att känna något yttre krav på att prestera.

Jag kommer att lära mina barn att det finns inte särskilt många "måsten", egentligen bara ett enda om man kokar ner det, och det är att dö.

Mina barn ska jag ge öppna ögon och goda möjligheter att bosätta sig i något annat land med en ljusare framtid.
Men för andra, som krampaktigt tycker att man ska bo i den här jävla geggan till land, kan en övning i lycka vara nyttig.
Citera
2019-08-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Lycka är t.ex att kunna vara glad och nöjd över det man gör, utan att känna något yttre krav på att prestera.

Jag kommer att lära mina barn att det finns inte särskilt många "måsten", egentligen bara ett enda om man kokar ner det, och det är att dö.

Mina barn ska jag ge öppna ögon och goda möjligheter att bosätta sig i något annat land med en ljusare framtid.
Men för andra, som krampaktigt tycker att man ska bo i den här jävla geggan till land, kan en övning i lycka vara nyttig.

Bra svar. Väldigt få saker spelar egentligen någon roll.
Citera
2019-08-28, 07:05
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men gör ett försök. Så fort barnet föds börjar det att övas i t.ex. matematik, språk, kritiskt tänkande och kreativitet, någon timme om dagen. OBS! Det här är inget jag planerar att göra, allt är teoretiskt.

Frågeställning:

– Hur hade det påverkat ungens intelligenspotential i framtiden?

– Hur ska denna uppfostran utföras framgångsrikt?

– Hur mycket kan barnets mognadsgrad påhastas i relation med jämnåriga och jämnsmarta i avsaknad av denna bildningsmetod?

+ Egna tankegångar som berör ämnet.

Överklassen gör väl så. Är det inte ungefär så som Montessori-pedagogik funkar? Vänstern är förstås emot detta eftersom de är emot "klyftor". Som den socialdemokratiske utbildningsministern uttryckte det: "den svenska skolan ska vara som en välklippt gräsmatta, inga enstaka blommor ska få växa upp" eller något liknande.

Självklart finns det inga nackdelar med att "allt för tidigt" i sin egna takt låta sig stimuleras. Detta är en myt planterad av vänstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in