Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Du kan inte lära ett småbarn kritiskt tänkande. De har helt enkelt inte den abstraktionsförmågan. Det är som att försöka lära en nyfödd att hoppa höjdhopp. När de är små kommer de ta saker du lär dem som fakta, inte som något som kritiskt ska granskas. Det är också därför det är svårt att skaka av sig föreställningar man lärt in innan man utvecklade förmågan till kritiskt tänkande. Att du lärt ditt barn att svälja dina egna åsikter som du anser vara "kritiska" är inte samma sak som att du gjort dem kritiskt tänkande. Kritiskt tänkande är de när de ifrågasätter dig/läraren/auktoriteten. Det kan man börja träna ett begåvat barn på någonstans i mellanstadiet som tidigast.
Trams, det stämmer inte. Kritiskt tänkande, att ifrågasätta och värdera vad andra säger och om det som sägs går att lita på kan barn lära sig tidigare än mellanstadiet.
Man kan hjälpa dem väldigt tidigt genom att, när de exempelvis kommer med ett idiotiskt påstående som de hört av en lekkamrat, be dem tänka efter gällande rimligheten. Är de fortfarande inte övertygade kan man (oftast) bevisa orimligheten i påståendet. Avslutningsvis förklarar man att allt människor säger inte alltid stämmer och att man måste tänka efter själv innan man accepterar något som sant. Med upprepan fastnar detta och blir naturligt.
Detta är, något förenklat, vad jag gjorde med mina barn och nog fan greppade de det tidigare än mellanstadiet... som de inte ens nått än.
De lärde sig även både ironi och sarkasm tidigare än vad jag hört ska vara möjligt... vilket naturligtvis betyder att även den teorin var trams. Ger man barn chansen att förstå så gör de det, såvida förutsättningarna och engagemanget finns.
I övrigt tror jag det finns större variationer mellan barns förutsättningar än vad samhället är anpassat till och därför tappas många ”genier” bort. De utmanas helt enkelt inte och lär sig istället tidigt att anpassa sig efter alla andra för att inte sticka ut.