2019-08-27, 00:33
Medlem
Oavsett vad du väljer att göra så var försiktig, det är ofta så här det har börjat för dom som har hamnat i rännstenen. Nästan alltid för att dom inte har vetat hur dom ska följa systemet. Så akta dig så att du inte sitter där om ett par år utan jobb (pga sjukdom eller arbetslöshet) med nollad SGI.
Citera
2019-08-27, 06:35
Medlem
Dags att börja steppa upp och sluta gnäll.
Citera
2019-08-27, 07:51
Medlem
Be läkaren skriva nytt läkarintyg och att det tydligt framgår att du inte kan arbeta 50 % i förhållande till alla arbeten på arbetsmarknaden.

Du kan även be läkaren skriva att du med all sannolikhet kommer återgå i ditt vanliga arbete innan dag 366.

FK följer bara de folkvalda.

Be om omprövning om du inte är nöjd.
Citera
2019-08-27, 08:18
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har ett jobb, är tillfälligt sjuk.
Var realistisk, tror det är svårt att hitta ett jobb just nu som det är faktiskt. Jobba 4h/dag med en arm..
Om det är en fast tjänst så är din arbetsgivare skyldig att se till att en rehabiliteringsplan upprättas och att de ska försöka hitta en tjänst på företaget som underlättar för dig.
Försäkringskassan har lagt nästan allt rehabansvar på företagen de första 90-dagarna.
Vid dag 90 blir dock försäkringskassan mer inblandad och börjar undersöka och granska intyg och arbetsmöjligheter.
De börjar även spana runt lite på den öppna arbetsmarknaden.

Sen vid dag 180 kommer det stora rövknullet då FK får stå för stålarna.
Då är det nästan ett krav på att hitta ett jobb på öppna arbetsmarknaden om din arbetsgivare inte kan tillgodose en tjänst.
Sen kommer det varje morgon hem en handläggare till dig och slår dig med en påk som bestraffning.
Skämt åsido.

Du ska få ersättning av FK den del du är sjukskriven och inte kan jobba.
Är visserligen inte så mycket men med en halvtidstjänst + dessa kommer du klara dig.
Sen ring och snacka med din handledare på FK om du eventuellt kan börja arbetsträna eller att din arbetsgivare får avdrag för en del av ditt arbete(vettefan vad det kallas).
Få till ett möte mellan dig, arbetsgivaren och försäkringskassan.
Du kommer dock få rapportera och skicka in intyg som en dåre oavsett.

Sen är det bra att du kan börja jobba inom 90-dagar. Du vill inte passera 356 dagars gränsen...
Citera
2019-08-27, 08:40
Medlem
thebandit777s avatar
Standardagerande från Försäkringskassan idag.

Men det intressanta är; Vad har du röstat på? Har du röstat på sjuklövern så har du valt detta helt själv (massinvandring och välfärd går inte att kombinera).
Citera
2019-08-27, 12:50
Medlem
Isnatts avatar
Pratade med en vän som föreslog att jag kunde ta tjänstledigt (om det gick) den halvtid jag inte kan jobba.
Jag tror att jag skulle kunna börja jobba inom ett par tre månadet baserat på hur mina problem hittills utvecklats.
Det viktigaste är att jag blir frisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du är fortfarande sjukskriven av läkare, det är bara det att du inte får några pengar av försäkringskassan. Så arbetsgivaren kan inte säga något.
Men tänk på att om du jobbar halvtid utan ersättning för den andra halvan så sänks ditt SGI. Så om du behöver sjukskrivas mer sen så baseras din SGI på halva din lön.
Ja, har fått försöka snabblära mig vilka faror som finns i det här. Vill inte hamna i problem givetvis. En kompis gjorde det och fick till slut lämna sin bostad, katastrof.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Vad säger din arbetsgivare? Inga andra mindre betungande sysslor du kan utföra för att komma upp i full tid?
Jobbar inom restaurang så finns inga kontorsjobb eller lättare arbeten. Fysiskt jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Heh... dealen är att du ska betala för 3-4 andra parasiter förutom dig själv. Har du inte fattat det så har du inte fattat något alls. Det här är ditt land som du och ditt folk röstat fram.
Fattade det för 20 år sedan. Inte mitt folk det här, zombies och idioter.
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Om det är en fast tjänst så är din arbetsgivare skyldig att se till att en rehabiliteringsplan upprättas och att de ska försöka hitta en tjänst på företaget som underlättar för dig.
Försäkringskassan har lagt nästan allt rehabansvar på företagen de första 90-dagarna.
Vid dag 90 blir dock försäkringskassan mer inblandad och börjar undersöka och granska intyg och arbetsmöjligheter.
De börjar även spana runt lite på den öppna arbetsmarknaden.

Sen vid dag 180 kommer det stora rövknullet då FK får stå för stålarna.

Du ska få ersättning av FK den del du är sjukskriven och inte kan jobba.
Är visserligen inte så mycket men med en halvtidstjänst + dessa kommer du klara dig.
Sen ring och snacka med din handledare på FK om du eventuellt kan börja arbetsträna eller att din arbetsgivare får avdrag för en del av ditt arbete(vettefan vad det kallas).
Få till ett möte mellan dig, arbetsgivaren och försäkringskassan.
Du kommer dock få rapportera och skicka in intyg som en dåre oavsett.

Sen är det bra att du kan börja jobba inom 90-dagar. Du vill inte passera 356 dagars gränsen...
Om ett par veckor är jag uppe i 180 dagar. Notera att jag är i arbete, men inte på heltid.
Det är en fast tjänst och min arbetsgivare har inte gjort nån sån plan.
En 'lösning' är ju att jag går till jobbet och gör så lite som möjligt bara för att få pengar. Men det funkar väldigt dåligt i restaurang, svårt att 'gömma' sig från arbetsuppgifter.
Citera
2019-08-27, 17:40
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Pratade med en vän som föreslog att jag kunde ta tjänstledigt (om det gick) den halvtid jag inte kan jobba.
Jag tror att jag skulle kunna börja jobba inom ett par tre månadet baserat på hur mina problem hittills utvecklats.
Det viktigaste är att jag blir frisk.

Ja, har fått försöka snabblära mig vilka faror som finns i det här. Vill inte hamna i problem givetvis. En kompis gjorde det och fick till slut lämna sin bostad, katastrof.

Jobbar inom restaurang så finns inga kontorsjobb eller lättare arbeten. Fysiskt jobb.

Fattade det för 20 år sedan. Inte mitt folk det här, zombies och idioter.

Om ett par veckor är jag uppe i 180 dagar. Notera att jag är i arbete, men inte på heltid.
Det är en fast tjänst och min arbetsgivare har inte gjort nån sån plan.
En 'lösning' är ju att jag går till jobbet och gör så lite som möjligt bara för att få pengar. Men det funkar väldigt dåligt i restaurang, svårt att 'gömma' sig från arbetsuppgifter.
Alltså, mycket beror ju på vad du har för anställnings och/eller kollektivavtal.
Men det påverkar mest hur mycket du får ut totalt och vilket ansvar din arbetsgivare har.

Du skulle exempelvis kunna gå på betald semester och få sjukpenning på det eller vara arbetslös och gå och stämpla halvtid och få sjukpenning resten.
Men problemet är att FK har börjat bli väldigt grininga vid smärttillstånd samt att din läkare inte skrivit med hänsyn till hela arbetsmarknaden.
Du kan ju be om ett nytt intyg från doktorn där det står att du inte kan arbeta alls på 50%. Men i FK(och i mina ögon) så är att vara enarmad inget hinder för att arbeta på callcenter eller vad som.
Så de lär neka...

Du får helt enkelt köpa 10gram av de centralstimulerande drogerna alpha-php eller MDPV.
Sen lever du endast på dessa utan sömn i någon vecka.
Då lär du få en drogutlöst psykos och troligtvis bli inlåst i fyra veckor med 100% sjukskrivning.

När du är utskriven är nog armen läkt och du kan återgå till restaurang.
Citera
2019-08-27, 20:25
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Standardagerande från Försäkringskassan idag.

Men det intressanta är; Vad har du röstat på? Har du röstat på sjuklövern så har du valt detta helt själv (massinvandring och välfärd går inte att kombinera).

Jag har råkat ut något liknande. Röstade dock ej 7K. Men inte fan mår jag bättre för det.
Kanske något i min hjärna som säger att det var bra gjort, men inte fan hjälper det i verkliga livet...ännu iaf.
Citera
2019-08-27, 20:34
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Jag har råkat ut något liknande. Röstade dock ej 7K. Men inte fan mår jag bättre för det.
Kanske något i min hjärna som säger att det var bra gjort, men inte fan hjälper det i verkliga livet...ännu iaf.

Det spelar ingen roll vad man röstar på. Man påverkar sin tillvaro mycket mer med en Gustav Vasa-peng än med sin röstsedel. Oroa dig inte för det.

Sverige är en plånbok man sålt ut till omvärlden. En blödande spargris, ett bedrägeri på nationsnivå. Ditt och mitt är omvärldens. Det är där vi är nu, ändå sitter vi alla här passiva som pajaser och bara tillåter det, ty alla är passiva och rädda för att ens yttra ett ord i protest mot det. Ge mig tusen beväpnade män och Sverige kan tas tillbaka, men tusen män kommer inte ställa upp på det.Vi är ensamma i en kollektivistisk fälla, en grupp av enstöringar - en armé av rädda ynklingar. Det är det högsta av alla förräderier, att reducera sitt folk till något omänskligt idiotiskt.

Det enda vi kan göra nu är att separera från denna stat. Villiga är välkomna, fiender hanteras som fiender på avstånd med dödlig utgång om det kommer till det. Separatism är det enda som kommer rädda allra flest, då vi idag lever under en tyranni som inte ens tillåter egenproduktion av råvaror. Det har gått så pass långt att tyckare kan tycka bort ens sjukdom, ett samhällskontrakt som sedan många år ej upprätthållits. Det är inom FN:s stadgar (som jag inte ens känner mycket för) att börja ett uppror nu. Men något uppror kommer vi inte se.

Skåda detta hav av hamsterhjul som drivs av passiva, rädda individer; ingen kommer lyssna. En del kommer springa tills svälten tar dem. Det är så långt gånget att man knappt vågar tänka på det seriöst.
Citera
2019-08-28, 07:46
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback

Det borde du göra! Det hade varit mycket värre om det var självförvållat. Nu kan du i alla fall ha kvar din stolthet och självrespekt.
Citera
2019-08-28, 19:57
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Det borde du göra! Det hade varit mycket värre om det var självförvållat. Nu kan du i alla fall ha kvar din stolthet och självrespekt.

Tack. Jo, en liten tröst i misären är det allt.
Citera
2019-09-20, 10:17
Medlem
Arbetsgivare vägrar betala ut sjukpenning

Hej!

Just nu är jag sjukskriven 25% och har läkarintyg.

Men nu till problemet, jag började min sjukskrivning i maj och hade läkarintyg till sista juni. Hade då sen inplanerad pappaledighet hela juli. Efter juli nu har jag fått nått läkarintyg som började gälla första augusti. Dvs. en månad utan sjukintyg. Enligt FK så börjar jag nu en ny karens period tom. den 15 Augusti. Det är här nu problemet kommer in i bilden. Arbetsgivaren vill inte betala min lön dessa dagar pga. att jag fortfarande har samma sjukdom. FK säger att de måste de pga inget sjukintyg för Juli. FK säger också att det är försent för läkarintyg för Juli månad.

Min fråga helt enkelt har arbetsgivaren rätt att göra så? Ska jag gå till facket? Är allt mitt fel att jag har hamnat i ett limbo?

Jag har f.ö. varit anställd i många år med kanske 2-3 sjukdagar totalt innan detta och har alltid ställt upp. Så man känner sig väldigt dåligt behandlad av sin arbetsgivare. Det handlar ändå kanske bara om 3000 kr som de bråkar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in