2019-08-26, 21:54
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Fick brev från försäkringskassan att jag förmodligen inte kommer få mer sjukpenning nu efter 180 dagar.
Men jag är ju fortfarande sjuk, jobbar 50% av mitt heltidsjobb.
Fk skriver:
Jag är sen hänvisad att logga in och friskanmälan mig eller inkomma med ett nytt sjukintyg som dom kommer bedöma med fokus på just dom 'där andra arbetena i samhället'..
Min läkare tror att jag kommer kunna jobba heltid inom 90 dagar.
Jag har ett en fast tjänst sen många år. Har jobbat sen mitten av 90-talet.
Även om jag skulle sluta mitt jobb och söka dom där andra jobben som passar mig så är jag ju fortfarande sjuk och måste ha ersättning för det.

Hur ska jag hantera det här? Jag vill jobba halvtid till jag är frisk igen, men just nu klarar jag inte mer än så faktiskt. Livet är kraftigt begränsat pga min sjukdomssituation och det känns som livet varit på paus i 6 månader. Efter 4 timmar på jobbet är mina armar spända och smärtande. Jag kan inte göra saker med dom som är monotona eller gör att jag måste lyfta saker som även väger lätt - att exempelvis skära mer än 1-2 kg grönsaker går inte, då försvinner all kraft och krampen kommer.
Skulle jag börja arbeta heltid och bli sämre skulle det vara katastrof för mig.

Ska jag överklaga och sen 'hålla på med det' och fortsätta jobba halvtid på eget bevåg?
Hur fungerar det med arbetsgivaren? Jag har ju lämnat in sjukintyg efter varje besök hos läkaren och även om läkaren skriver ut nya sjukintyg- har försäkringskassans beslut nån inverkan på min situation rent arbetstidssmässigt?

Been there done that... F-kassan blir vår allas död....
Citera
2019-08-26, 21:55
Medlem
Citat:
Det är jag.
Är väldigt irriterad på situationen. Dealen är att jag betalar skatt, MEN då ska jag också ha hjälp när så behövs.
Dealen ska INTE vara att jag betalar skatt och sen få nej efter 180 dagar (knappt 120 arbetsdagar).

I så fall är jag inte med på den dealen liksom. Då vill jag ha dom tilltänkta pengarna själv så jag kan spara dom i mitt gömme att ha när jag behöver dom.

Du får inget tillbaka. Du ska jobba och hålla käften tills du dör. -enligt svenska staten.

Är du däremot somalier med 16 ungar och fyra fruar får du allt, annars kommer rasistkortet på direkten konstigt nog.
Minns det där till valet, om det nu blir nåt.
Är man missnöjd finns ju islampartiet nyans..........troligen stört i landet efter kommande val.

Och media gråter ang det "ryska hotet" ^^
Citera
2019-08-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kan du inte söka ett nytt jobb som passar bättre? Varför måste du just ha ett arbete som inte längre klarar av?
Det kanske inte magiskt bara sprutar fram jobb som socialdemokraterna lovar gång på gång, på gång, på gång, på gång, på gång, på gång osv i all oändlighet
Citera
2019-08-26, 21:57
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ja men tills du är frisk kan du väl ta ett annat jobb? Är inte det bättre än att lyfta bidrag?
Jag har ett jobb, är tillfälligt sjuk.
Var realistisk, tror det är svårt att hitta ett jobb just nu som det är faktiskt. Jobba 4h/dag med en arm..
Citera
2019-08-26, 22:04
Medlem
Citat:
Var realistisk, tror det är svårt att hitta ett jobb just nu som det är faktiskt. Jobba 4h/dag med en arm..
Men om du drar ner på utgifter borde du väl kunna klara dig några månader på en halvtidslön?? Det har jag gjort utan problem tidigare, om det är en begränsad tid(normala människor hsr ju dessutom en del på sparkontot om man jobbat heltid tidigare vilket du ju tydligen har). Jag själv har knte ens vänt mig till Fk utan klarat mig på halvtidslön när jag inte jobbat heltid.
Citera
2019-08-26, 22:07
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men om du drar ner på utgifter borde du väl kunna klara dig några månader på en halvtidslön?? Det har jag gjort utan problem tidigare, om det är en begränsad tid(normala människor hsr ju dessutom en del på sparkontot om man jobbat heltid tidigare vilket du ju tydligen har). Jag själv har knte ens vänt mig till Fk utan klarat mig på halvtidslön när jag inte jobbat heltid.
Det gör jag säkert och en av frågeställningarna jag frågade om var hur man hanterar det här med arbetsgivaren. Om det bara är att gå dit och ha rätt att arbeta 50%.
Citera
2019-08-26, 22:41
Medlem
Citat:
Det gör jag säkert och en av frågeställningarna jag frågade om var hur man hanterar det här med arbetsgivaren. Om det bara är att gå dit och ha rätt att arbeta 50%.

Du är fortfarande sjukskriven av läkare, det är bara det att du inte får några pengar av försäkringskassan. Så arbetsgivaren kan inte säga något.
Men tänk på att om du jobbar halvtid utan ersättning för den andra halvan så sänks ditt SGI. Så om du behöver sjukskrivas mer sen så baseras din SGI på halva din lön.
Citera
2019-08-26, 22:59
Medlem
Be läkaren skriva nytt intyg där det mkt tydligare framgår hur dina besvär omöjliggör mer än 50% just nu, så borde det ordna sig.
Citera
2019-08-26, 23:08
Medlem
Citat:
Du är fortfarande sjukskriven av läkare, det är bara det att du inte får några pengar av försäkringskassan. Så arbetsgivaren kan inte säga något.
Men tänk på att om du jobbar halvtid utan ersättning för den andra halvan så sänks ditt SGI. Så om du behöver sjukskrivas mer sen så baseras din SGI på halva din lön.
Precis..
Citera
2019-08-26, 23:21
Medlem
Knobelsdorffs avatar
På mitt jobb så börjar vi med en rehabplan dvs. ser till att du får en tjänst på mellan 1% - 100 % på din ordinarie tjänst. Klarar du inte det kollar vi om vi har behov i någon annan avdelning som är lugnare, t.ex. truckförare eller godsmottagare.

Pallar du inte nåt av detta finns det ingen tjänst på vårt företag. Historiskt har dessa personer ändå fått vara kvar i rullorna med olika besök från myndigheter. Numera är det uppsägning alternativt avsked som gäller. Och jag kommer definitivt se till att det sker. För vill du inte komma tillbaka och kan jobba så får du bli sur på staten, inte oss. Det är deras försäkring du har köpt. Administrerad av Försäkringskassan.

Välkommen till Sverige!
Citera
2019-08-27, 00:11
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Vad säger din arbetsgivare? Inga andra mindre betungande sysslor du kan utföra för att komma upp i full tid?
Citera
2019-08-27, 00:20
Medlem
Citat:
Det är jag.
Är väldigt irriterad på situationen. Dealen är att jag betalar skatt, MEN då ska jag också ha hjälp när så behövs.
Dealen ska INTE vara att jag betalar skatt och sen få nej efter 180 dagar (knappt 120 arbetsdagar).

I så fall är jag inte med på den dealen liksom. Då vill jag ha dom tilltänkta pengarna själv så jag kan spara dom i mitt gömme att ha när jag behöver dom.

Heh... dealen är att du ska betala för 3-4 andra parasiter förutom dig själv. Har du inte fattat det så har du inte fattat något alls. Det här är ditt land som du och ditt folk röstat fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in