2019-08-26, 03:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad innebär det?

Att impellern är trasig.
Citera
2019-08-26, 09:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Överhettad? Ser du någon skvallerstråle?

Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Jag är rätt säker på att det inte kommer någon vattenstråle.
Hade det varit att den var överhettad så hade motorn inte gått att starta i friläge heller så glöm överhettning.

Jag tror snarare på något knas med bränslet, antingen smuts i förgasaren eller svårt att få fram soppa till denna. Det stod "Bensintillförsel, OK" i trådstarten, hur vet TS att den är OK och hur långt fram då i systemet? Jag tror inte den är OK.

Citat:
Ursprungligen postat av ADOLFHITL3R
Att impellern är trasig.
Ja eller att vattenintaget är igentäppt med sjögräs e dyl men som sagt, detta lär inte ha med taskig kylning att göra.
Citera
2019-08-26, 09:31
Medlem
Grunden är ju att göra en vanlig felsökning.

Kolla så att gnista finns.
Kolla om tändstift blir fuktiga.

Möjligen kolla även så att bränslet är färskt.
Om kylningen är problemet så bör den gå att köra som vanligt en stund efter avsvalning.

Edit: låter som förgasare som kärvar iom tomgång fungerar.
Senast redigerad av Crowsi 2019-08-26 kl. 09:33.
Citera
2019-08-26, 13:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Om det inte är något knas med bensintillförseln fram till förgasaren (vilket kan bero på otäta slangkopplingar eller undertryck i tanken) så gissar jag på smuts i förgasarens munstycke(n). Brukar ge de beskrivna symptomen och löses lätt med en enkel rengöring, typ såhär: https://www.youtube.com/watch?v=XgY9oZcK4Mc
Citera
2019-08-26, 14:49
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Överhettad? Ser du någon skvallerstråle?

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Longshot:

Prova byt tändstift, jag citerar mig själv från en annan tråd.

(FB) Någon som är bra på att felsöka små fyrtaktare?

Citat:
Ursprungligen postat av Laken47
Kan vara många saker men det första jag skulle kolla på är. Var luftskruven tillräckligt öppen? Sen skulle jag ta en titt på förgasaren. Skitig, igensatt? Hur som helst låter det som det får för lite bensin.

Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Har verkligen 4hk, vattenkylning? De två jag haft, Cresent och en Arcimedes var lyftkylda, dv ingen vattenstråle.

Mitt tips är spppaproblem.
Kolla:
Stängd, eller igensatt lyftskruv
Läkage så den tjuvsuger luft.
Kolla så att inte Choken blivit tillslagen

Sällan det är tändstiften som knasar, men är aldrig fel att byta

Citat:
Ursprungligen postat av ADOLFHITL3R
Att impellern är trasig.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om det inte är något knas med bensintillförseln fram till förgasaren (vilket kan bero på otäta slangkopplingar eller undertryck i tanken) så gissar jag på smuts i förgasarens munstycke(n). Brukar ge de beskrivna symptomen och löses lätt med en enkel rengöring, typ såhär: https://www.youtube.com/watch?v=XgY9oZcK4Mc

Tack alla vänliga för tips och råd.
I natt läste jag in mig på hur man bytter imppellern.
Men nu tagit en provtur och kollat lite.
Vattenstråle funkar. Impellerbyte kan glömmas.
Tändstiften nya.
Chocken ligger inte i.
Bensintillförsel till motorn ok.

Nu gick den bra både vid tomgång och vid körning. Men körde bara fem minuter.

Ej kollat skit i förgasarn (som var klassikerlösning på alla problem en gång i tiden.)
Har aldrig gjort ren den. PÅ de tio år jag använt motorn. Vet inte hur man gör ens.
Har inte kollat alla ledningar. Men antar att om tomgången går u.a. så kommer det bensin som det ska.
Bytt olja i växelhuset som man ska. Ingen gammal bensin i tanken.

Jag har en båtfirma i närheten som servar motorer, kanske ska prata med dom?

Eller finns det fler tips. Ja göra rent förgasarn förstås, men det vet jag inte om jag ger mig på.
Senast redigerad av Jof 2019-08-26 kl. 14:51.
Citera
2019-08-26, 21:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tack alla vänliga för tips och råd.
I natt läste jag in mig på hur man bytter imppellern.
Men nu tagit en provtur och kollat lite.
Vattenstråle funkar. Impellerbyte kan glömmas.
Tändstiften nya.
Chocken ligger inte i.
Bensintillförsel till motorn ok.

Nu gick den bra både vid tomgång och vid körning. Men körde bara fem minuter.

Ej kollat skit i förgasarn (som var klassikerlösning på alla problem en gång i tiden.)
Har aldrig gjort ren den. PÅ de tio år jag använt motorn. Vet inte hur man gör ens.
Har inte kollat alla ledningar. Men antar att om tomgången går u.a. så kommer det bensin som det ska.
Bytt olja i växelhuset som man ska. Ingen gammal bensin i tanken.

Jag har en båtfirma i närheten som servar motorer, kanske ska prata med dom?

Eller finns det fler tips. Ja göra rent förgasarn förstås, men det vet jag inte om jag ger mig på.
Som sagt, hur vet du att bensintillförseln till motorn är ok? Bara för att den går bra på tomgång? Bränsleflödet vid tomgång är ju lägre än vid pådrag vilket skapar större undertryck i slangen och ökad risk för luftinsugning om kopplingarna är otäta.

Fast det lär vara smuts i förgasaren om du inte rengjort den på tio år så där har vi nog problemet. Även en blind kvinna klarar att rengöra en så enkel förgasare, kolla filmen jag länkade till, det ser ungefär likadant ut på alla gamla motorer i den storleken.
Citera
2019-08-26, 21:36
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Som sagt, hur vet du att bensintillförseln till motorn är ok? Bara för att den går bra på tomgång? Bränsleflödet vid tomgång är ju lägre än vid pådrag vilket skapar större undertryck i slangen och ökad risk för luftinsugning om kopplingarna är otäta.

Fast det lär vara smuts i förgasaren om du inte rengjort den på tio år så där har vi nog problemet. Även en blind kvinna klarar att rengöra en så enkel förgasare, kolla filmen jag länkade till, det ser ungefär likadant ut på alla gamla motorer i den storleken.

Ok. Tittade på filmen, fattade inget tyvärr. Men ska gå vidare! Kolla efter flera filmer på youtube. Kan som du säger inte vara så svårt.
Citera
2019-08-26, 21:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ok. Tittade på filmen, fattade inget tyvärr. Men ska gå vidare! Kolla efter flera filmer på youtube. Kan som du säger inte vara så svårt.
Man lossar skruvar genom att vrida dem moturs. Sedan tittar man efter små hål som bensinen ska passera genom, rensar dessa, torkar rent, gärna blåsa med tryckluft och sedan skruvar man ihop grejerna genom att vrida skruvar medurs. Väldigt enkelt ja.
Citera
2019-08-26, 23:39
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Man lossar skruvar genom att vrida dem moturs. Sedan tittar man efter små hål som bensinen ska passera genom, rensar dessa, torkar rent, gärna blåsa med tryckluft och sedan skruvar man ihop grejerna genom att vrida skruvar medurs. Väldigt enkelt ja.

Nja. Sett film om detta. Mycket kan gå fel. Ett pillejobb. Avstår.
Sen bör man ju också ha grejer att byta ut. Men tack ändå!
Lutar åt att det kan vara felet.
Citera
2019-08-27, 11:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Nja. Sett film om detta. Mycket kan gå fel. Ett pillejobb. Avstår.
Sen bör man ju också ha grejer att byta ut. Men tack ändå!
Lutar åt att det kan vara felet.

Man brukar sällan behöva byta ut nåt i en förgasare som man skruvar isär, det är sannolikt bara gegga, skit och avlagringar i munstycken och dylikt som ska avlägsnas.

Jag har skruvat isär förgasare sen jag var 13 år gammal, det är inte raketkirurgi det handlar om, motorns, varandes en 1986 års modell, ekonomiska värde är lägre än det du får betala för att lämna in den på verkstad, våga och vinn.
Citera
2019-08-27, 14:22
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Man brukar sällan behöva byta ut nåt i en förgasare som man skruvar isär, det är sannolikt bara gegga, skit och avlagringar i munstycken och dylikt som ska avlägsnas.

Jag har skruvat isär förgasare sen jag var 13 år gammal, det är inte raketkirurgi det handlar om, motorns, varandes en 1986 års modell, ekonomiska värde är lägre än det du får betala för att lämna in den på verkstad, och våga vinn.

Ja, varför inte.
Min båtfirma tar 600 kr timme och vet inte hur lång tid det tar. Gav honom symtomen och han trodde också det var förgasaren.

Jag kom på att jag har en elpump som jag kan använda som tryckluft.
Kan vara lite kul också.

Hittade en tråd på Youtube som visade rätt bra hur man plockar ner förgasaren på en motor nästan som min. En klassisk båtmotor har jag förstått. Men mest under Eivinrude namnet.

https://www.youtube.com/watch?v=StzPv7mNmL8
Citera
2019-10-22, 12:26
Medlem
Jofs avatar
Facit. Om nu någon följer tråden.
Lämnade bort motorn. Fick telefonbesked idag. Det var hål på slangen!
Bra med proffs! Som kollar stegvis och börjar med det "lättaste". Istället för att som jag gå loss på förgasaren.
Om det nu stämmer. Det får jag nog veta först till nästa sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in