2019-08-20, 14:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är en mekanisk känslig del på planet - så markörer är ofta för att tydliggöra att man behöver vara försiktig och skydda planet och inte att undvika att folk skadar sig. Är väl kanske främst pitotrör där markören både är för att skydda pitotröret och för att undvika att någon gör illa sig.

I vissa fall är det även så att det sitter skyddssprintar som måste tas bort innan flygning - och tydlig markör på sprinten så att den inte missas att tas bort. Men jag tror inte att man har någon sprint på alfa-sensorn, så min gissning är att det enbart är för att varna för mekaniskt känslig detalj.

Det skall sitta pluggar i alla håligheter för sensorer när planet står utomhus för att förhindra att insekter kryper in och sen stör funktionen. Alla sådana pluggar är försedda med någon form av vimpel.
Citera
2019-08-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fast det ser ut som att det är filmat från ett museum eller annan utställning, så tvivlar på att planet är i flygbart skick oavsett.

Du hittar den här
https://www.flygvapenmuseum.se/samlingar/flygplan/flygvapenmuseum-linkoping/jas-39--saab-39-gripen/

Det är 39:2 dvs provkärra och är skänkt av Saab till Flygvapenmuseet i Linköping
Citera
2019-08-23, 14:38
Medlem
Megaforces avatar
Den fjärde testplanet av typ E (brasilienversion) är nu färdigbyggt och kommer att ha sin jungfrutur i dagarna. Den kommer att användas för tester under hösten och för utbildning från årsskiftet. Om jag förstår byggschemat rätt så skall det byggas tre brasilianska till under hösten som under våren skall användas för utbildningen av brasilianska förare.
Citera
2019-08-24, 13:05
Medlem
Regner med at noen her skal hit i morgen?

Den 25:e augusti är det dags för årets flygdag. I år är det vi på Blekinge flygflottilj F 17 som står värd för eventet. Tillsammans med våra övriga vänner från Försvarsmakten och från utländska samarbetspartners kommer vi att bjuda på en fartfylld och spännande dag.
Ta med nära och kära och kom och se bland annat våra Jas 39 Gripen utföra konster i luften! Fri entré!

Glöm inte att ta med kameran. Denna dag släpper vi på fotoförbudet!

Vi kommer dessutom stå för fritt dricksvatten från våra vattenbilar. Mat och övrig dryck kommer att gå att införskaffas på närmare 40 ställen inom området.

https://www.forsvarsmakten.se/flygdagen
Citera
2019-08-25, 00:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Regner med at noen her skal hit i morgen?

Den 25:e augusti är det dags för årets flygdag. I år är det vi på Blekinge flygflottilj F 17 som står värd för eventet. Tillsammans med våra övriga vänner från Försvarsmakten och från utländska samarbetspartners kommer vi att bjuda på en fartfylld och spännande dag.
Ta med nära och kära och kom och se bland annat våra Jas 39 Gripen utföra konster i luften! Fri entré!

Glöm inte att ta med kameran. Denna dag släpper vi på fotoförbudet!

Vi kommer dessutom stå för fritt dricksvatten från våra vattenbilar. Mat och övrig dryck kommer att gå att införskaffas på närmare 40 ställen inom området.

https://www.forsvarsmakten.se/flygdagen

Lite för långt för mig. Men bor man i sydligaste delen av Sverige så är det nog intressant. Det går t.ex. tåg dit från Malmö (ca 2 tim) så jag tror det blir välbesökt ändå. Brukar komma runt 50000 personer totalt per dag. Sist det var flygdag på närmaste flottiljen här var 2015 så det borde vara dags igen nästa år (flygdagen brukar rotera mellan Linköping, Såtenäs, Ronneby, Uppsala och Luleå men har även varit i Göteborg (Säve med Aeroseum som värd))
Citera
2019-08-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Lite för långt för mig. Men bor man i sydligaste delen av Sverige så är det nog intressant. Det går t.ex. tåg dit från Malmö (ca 2 tim) så jag tror det blir välbesökt ändå. Brukar komma runt 50000 personer totalt per dag. Sist det var flygdag på närmaste flottiljen här var 2015 så det borde vara dags igen nästa år (flygdagen brukar rotera mellan Linköping, Såtenäs, Ronneby, Uppsala och Luleå men har även varit i Göteborg (Säve med Aeroseum som värd))

För långt för mig med - dit hade jag kunnat fixa mig men för stressigt att infinna sig till möte måndag morgon.
Citera
2019-08-26, 16:59
Medlem
MrAndress avatar
Idag lyfte fpl 39 6001 från saab i linköping.

Provflygplan nr 4 och första brasilianska flygplanet.
Citera
2019-08-26, 19:10
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den fjärde testplanet av typ E (brasilienversion) är nu färdigbyggt och kommer att ha sin jungfrutur i dagarna. Den kommer att användas för tester under hösten och för utbildning från årsskiftet. Om jag förstår byggschemat rätt så skall det byggas tre brasilianska till under hösten som under våren skall användas för utbildningen av brasilianska förare.
Man undrar ju förstås vad skillnaden ligger, cockpitpanelen på portugisiska i brasilienversion..
Bättre AC kanske.. kort sagt vad och varför är dom olika?

Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Idag lyfte fpl 39 6001 från saab i linköping.

Provflygplan nr 4 och första brasilianska flygplanet.
Var du där? Videos & Foton please.
Citera
2019-08-26, 19:15
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Man undrar ju förstås vad skillnaden ligger, cockpitpanelen på portugisiska i brasilienversion..
Bättre AC kanske.. kort sagt vad och varför är dom olika?

Var du där? Videos & Foton please.

Gripen E för Brasilien kommer ha WAD display. En stor glasdisplay i cockpit. Finns bilder om du googlar.

Nej var tyvärr inte där. Men fick höra av en nära släkting som var där att kärran både lyft fint och landat fint.
Citera
2019-08-26, 21:12
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Gripen E för Brasilien kommer ha WAD display. En stor glasdisplay i cockpit. Finns bilder om du googlar.

Nej var tyvärr inte där. Men fick höra av en nära släkting som var där att kärran både lyft fint och landat fint.

Varför kommer inte svenska Gripen E ha samma sorts display?
Citera
2019-08-26, 21:58
Medlem
Någon annan som var på Flygdagen?

Bild på formationen med Viggen, Draken, SK 60(?), Tunnan och Gripen
https://imgur.com/cYOY4gp
Citera
2019-08-26, 22:49
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Varför kommer inte svenska Gripen E ha samma sorts display?

Bra fråga, vet inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in