2018-08-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Yes, jag har Elite-kortet. Kostar ju dock 4k/år men man får två st 2-4-1 vouchers per år vilket är trevligt. Men med tanke på valutapåslaget på 2% (är det 2%?) och min omsättning på nästan 400k/år utanför EU så blir det ytterligare 8000 kr/år i valutaväxlingspåslag, vilket känns som lika mycket som de där 2-4-1 vouchernarna är värda. Därav känns det nästan lättare att ha ett kort med låg valutapåslag plus något annat gottit.

Jag vet inte om du driver med flera som tidigare skrivit i tråden tidigare eller om det är något märkligt sorts 'skryt' att du har en outsinlig kassakista att plocka ur.

2% valutapåslag t.ex. Det är ju sämre än alla kreditkort utan årsavgift jag har hört talas om och på många av dem får man dessutom poäng värda pengar!

Dessutom finns det flera kort med 0% i valutaväxlingspåslag. T.om. kort utan årsavgift.

Och du trodde att ett kort med årsavgift på 4000 kr var bra! Dessutom ett kort som inte fungerar på lika många ställen som Visa och Mastercard.

Vaska mer champagne är mitt råd.
Citera
2018-08-11, 10:54
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Jag vet inte om du driver med flera som tidigare skrivit i tråden tidigare eller om det är något märkligt sorts 'skryt' att du har en outsinlig kassakista att plocka ur.

2% valutapåslag t.ex. Det är ju sämre än alla kreditkort utan årsavgift jag har hört talas om och på många av dem får man dessutom poäng värda pengar!

Dessutom finns det flera kort med 0% i valutaväxlingspåslag. T.om. kort utan årsavgift.

Och du trodde att ett kort med årsavgift på 4000 kr var bra! Dessutom ett kort som inte fungerar på lika många ställen som Visa och Mastercard.

Här fick du till många rader utan någon som helst innebörd, skickligt. Om du inte har något vettigt att komma med ber jag dig vänligt men bestämt att hålla käften.

Detta är inget "skryt". Jag har höga inkomster och utgifter vilket kommer från konsultjobb med mycket resor, inget direkt ovanligt. Jag vill såklart dra nytta av omsättningen så mycket jag kan. 2% valutaväxlingspåslag är inte heller något konstigt, men såklart finns säkert alltid något bättre alternativ.

Därför frågar jag igen (kanske någon som kan ge ett vettigt svar) samma fråga.
Citera
2018-08-11, 13:22
Medlem
Citat:
Yes, jag har Elite-kortet. Kostar ju dock 4k/år men man får två st 2-4-1 vouchers per år vilket är trevligt. Men med tanke på valutapåslaget på 2% (är det 2%?) och min omsättning på nästan 400k/år utanför EU så blir det ytterligare 8000 kr/år i valutaväxlingspåslag, vilket känns som lika mycket som de där 2-4-1 vouchernarna är värda. Därav känns det nästan lättare att ha ett kort med låg valutapåslag plus något annat gottit.

Du har inte funderat på ett icke SAS-kopplat Amex Platinum för din spend i utländsk valuta? Du får x3 i poäng då, och med 400k i spend per år blir det 6 000 kr (alltså "gratis" årsavgift och därmed alla förmåner utan kostnad). Kombinera med Amex Premium (istället för Elite - 3 000 kr billigare per år) så får du fortfarande 1 st. 2-4-1 voucher och EB-poäng genom din spend i SEK.

Vill du spara ännu mer så kör du Amex Gold (1 500 kr/år), men då är det begränsat antal lounge-besök (och ingen Pontus lounge eller Fast Track på Arlanda) och sämre försäkring samt att man missar alla hotellförmåner.

Citat:

Jag har Platinum, det kostar 6 000 kr/år. Vad du däremot inte verkar förstå är att det är kostnaden på sista raden som är intressant. Eftersom kortet ger mig förmåner som för mig är värt långt över 6 000 kr/år hade jag förlorat pengar på att inte ha kortet.

Amex Elite för 4 000 kr/år är ett mycket bra kort om man har hög spendering och reser mycket. Du får igen årskostnaden flera gånger om.

Vaska champagne förlorar jag ju pengar på - det är inte intressant. För att dra en parallell - vad väljer du vid fondsparande? En fond med 0,5% i avgift och 3% i genomsnittlig avkastning eller en fond med 2% i avgift och 10% i genomsnittlig avkastning?

Högre pris innebär inte per automatik högre kostnad.

Citat:
Här fick du till många rader utan någon som helst innebörd, skickligt. Om du inte har något vettigt att komma med ber jag dig vänligt men bestämt att hålla käften.

Detta är inget "skryt". Jag har höga inkomster och utgifter vilket kommer från konsultjobb med mycket resor, inget direkt ovanligt. Jag vill såklart dra nytta av omsättningen så mycket jag kan. 2% valutaväxlingspåslag är inte heller något konstigt, men såklart finns säkert alltid något bättre alternativ.

Därför frågar jag igen (kanske någon som kan ge ett vettigt svar) samma fråga.

2% i valutaväxlingspåslag är snarare standard. Likadant för mig, jag har hög omsättning på grund av mitt arbete. Givetvis vill man dra fördel av det.
Citera
2018-08-11, 19:37
Medlem
Jag kommer att arbeta på distans ett år framåt. Tanken är att bo och resa runt lite i mestadels Europa, Asien och Nordamerika. Kommer troligen att stanna på samma ställe mellan 2 veckor till 2 månader och sedan dra vidare till ett nytt land. Som ni förstår så kommer det bli mycket flyg/tåg/buss och diverse boenden som hotell/lägenheter/airbnb.

Jag letar efter ett eller flera kreditkort som fungerar bra utomlands när det kommer till betalningar/uttag som inte tar allt för mycket utgifter och som kan möjligtvis generera poäng/pengar till resekostnader. Har ni några kreditkort som skulle passa mig bra?

Använder ett debitkort från ICA som ska fungera bra utomlands gällande uttag osv, men tar gärna tips angående debitkort också.
Citera
2018-08-12, 19:14
Medlem
Nordic Choice vs Norwegian mastercard

Någon som har koll på vilket kort som ger bäst avkastning?
Senast redigerad av 1234ost 2018-08-12 kl. 19:58.
Citera
2018-08-13, 07:03
Medlem
Diablo1118s avatar
Trådar Sammanfogade/Moderator
Citera
2018-08-13, 09:13
Medlem
Ska förtydliga min fråga.. Idag har jag alltså norwegians kreditkort. Jag kommer sova mycket på hotell inom norden och undrar därför om Nordic Choice kreditkort ger bättre avkastning eftersom dom största utläggen kommer ske när jag betalar hotell, och jag har tänkt bo på Nordic Choice hotell i största möjliga mån.
Citera
2018-08-14, 11:37
Medlem
Beaver14s avatar
Är det någon som har TUI Card? Eftersom Norwegian försämrat bonusen på sitt kort är jag på marknaden efter ett nytt och har sett detta. Bonusen kan enbart användas till att köpa resor, taxfree eller prylar via TUI, men då vi åker charter lite då och då så skulle jag kunna utnyttja bonusen.

+
Gratis
1% bonus på alla köp (finns vissa undantag i villkoren)
1,5 % valutaväxlingsavgift (är väl rätt standard?)
Möjlighet till extrakort (50 kr/år)
Contactless
Visa Secure
Upp till 55 dagars kredit

-
30 kr vid automatuttag (även utomlands??)

Som synes anser jag för min personliga del att kortet har fler fördelar än nackdelar för mig. Den enda nackdelen jag satt upp blir mindre och mindre viktig då jag numera mycket sällan är i behov av kontanter även utomlands.

En fråga dock som jag inte hittar information om, kan man få faktura genom e-faktura? Det är ju inte världens jobb att gå in på Mina sidor och kolla saldo och skapa en betalning i internetbanken manuellt men det är ju bekvämare med e-faktura där man bara behöver ändra beloppet (eftersom det alltid kommer med minsta belopp att betala och jag betalar alltid hela saldot)
Citera
2018-08-14, 17:47
Medlem
Fick hem mitt idag.

De har inte e-faktura, så i praktiken är årsavgiften 300kr (dvs 12xaviavgift).

En viktig aspekt med, om man reser med TUI, är att man får 500kr rabatt per bokning.

Ska göra två bokningar i dagarna och redan där har vi sparat 1000kr då.
Citera
2018-08-14, 18:52
Medlem
Citat:

Kan du dela ut en exempel av ett svenskt kreditkort som har både 0% valutapåslag och 0 kr årsavgift?
Än så lange har bara sett kort som är antingen eller...
Citera
2018-08-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Kan du dela ut en exempel av ett svenskt kreditkort som har både 0% valutapåslag och 0 kr årsavgift?

Allt vad som har efterfrågats på de senaste sidorna har redan någon annan svarat på en tidigare sida. Hur lata är folk nuförtiden egentligen?

Betalar du med svenska pengar kan du t.ex. betala med ett kort utan årsavgift från Coop, banknorwegian. okq8, preem m.fl.

Betalar du i utländsk valuta kan du t.ex. använda Revolut ( prepaid ). Det kortet laddar du med pengar vid behov från något av ovanstående kort.

Det finns även kort med 4k i årsavgift, som nämnts nyligen. Att använda ett sådant är ungefär lika intelligent, som att vaska champagne.
Citera
2018-08-14, 21:53
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal

Santanders "mitt kort" (ett annat kort än "mitt kort plus"). Det går inte längre att ansöka om, men befintliga kunder får ha det kvar. Det har även 0 kr i avgift för bankomatuttag, men ränta räknas från uttagsdatum.
Senast redigerad av vojne 2018-08-14 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in