2019-08-22, 20:24
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filurenhehe
Men är väl bara att säga till teamet att man vill byta märke, pga diverse problem TYP. eller?

Ja, t ex Espranor innehåller ju gelatin. Bara att säga att man är vegetarian eller vegan.
Citera
2019-08-23, 22:02
Medlem
muminkexs avatar
Citat:
Ni som får buprenorfin vilket märke får ni? Alltså sandoz, orifarm, Actavis etc. Och vilken föredrar ni över den andra? Vet att det är samma sak men man kan väl ha en favorit endå. Tänkte mest om mottagningarna kör med samma märke för alla eller om det är olika och om det är ett lotteri vilken du får.
Jag får Sandoz på mina 8or och Actavis på mina 2or. Tycker Actavisen smakar otroligt äckligt. Eftersom jag för det mesta blandat dessa samtidigt så vet jag inte vilken jag tycker är bäst utav dem. Men jag tycker dom funkar jättebra på mig

Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Ja det är väldigt märkligt. I kommunen som jag bor i krävs det nog också ganska mycket för att bli utskriven, men så länge man har andra preparat i kroppen så får man reducerad dos.
Där jag bor krävs otroligt mycket för att du ska bli utskriven. Så länge du inte frekvent sidomissbrukar narkotika, då blir det oftast avgiftning och sen in på programmet.

Ang att lämna positivt svar någon gång då och då på min mottagning (gjorde det 7ggr på mina första 2 månader) så vet jag att de aldrig reducerar din dos även om man är positiv. Dock så kommer man behöva komma varje dag tills du är ren.

Att röka cannabis trodde jag fan inte var OK på någon mottagning öht. Trodde det var en strikt riktlinje.
Alkohol vet jag att vissa mottagningar kör strikt förbud, det är sjukt ju. På min mottagning sa dom att dom har alkostickor som kommer användas då och då eftersom att alkohol räknas som sidomissbruk/återfall(?). Läkaren sa också ”men om du är ute någon kväll och äter middag eller fyller år får du gärna ta något att dricka såklart.” Men har inte hört från NÅGON på min mottagning eller hänt mig att dom någonsin har frågat om alkohol eller ens brytt sig. Men kanske också står i dom luddiga riktlinjerna.
Citera
2019-08-23, 22:10
Medlem
muminkexs avatar
Btw grattis till mig! 6 månader idag utan återfall! Känns jävligt bra. Gick lite trögt för mig i början, men fan det går ju verkligen om man vill och har aldrig mått bättre! Har blivit skuldfri, fixat heltidsjobb tillsvidare och min o killens relation har blivit så himla mycket bättre. Och jag blir så glad när jag läser era uppdateringar om hur det går och allt går bra.
Citera
2019-08-23, 22:18
Medlem
muminkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Ja, t ex Espranor innehåller ju gelatin. Bara att säga att man är vegetarian eller vegan.
Tar man espranor PÅ tungan? Vet du varför? Dom har ej den på min mottagning men googlade lite. Men det verkar vara en frystablett? Kan du förklara vad frystablett är? Är t.ex. buprenorfin som läggs under tungan också en frystablett?

Orkar någon förklara vad skillnaden mellan Espranor och vanlig sub är? Tack på förhand men har undrat detta länge xD

EDIT: sorry för trippelpost
Senast redigerad av muminkex 2019-08-23 kl. 22:18. Anledning: Edit
Citera
2019-08-23, 22:29
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muminkex
Tar man espranor PÅ tungan? Vet du varför? Dom har ej den på min mottagning men googlade lite. Men det verkar vara en frystablett? Kan du förklara vad frystablett är? Är t.ex. buprenorfin som läggs under tungan också en frystablett?

Orkar någon förklara vad skillnaden mellan Espranor och vanlig sub är? Tack på förhand men har undrat detta länge xD

Ja, Espranor ska smälta på tungan och det tas upp av munnens slemhinnor och blodkärl (rätta mig om jag har fel). Espranor har också högre biotillgänglighet (20-30%) än vanliga Buprenorfintabletter.
Espranor är som frigolit typ. Den smälter väldigt fort på tungan (mellan 15-60sek).

I berusningssyfte så är Espranor värdelöst, enligt mig! Den går inte att krossa till pulver och dra upp i näsan. Och att den ska ha högre biotillgänglihet köper jag inte. Om jag snortar 4 mg vanligt Buprenorfintablett så känner jag av det men om jag låter 4 mg Espranor smälta på tungan så händer inte ett piss!
Visst, om man är sjuk så funkar säkert Espranor men i berusningssyfte är dom totalt värdelös.

Jag kom på medans jag skriver att för IV-bruk så ska Espranor tydligen vara väldigt bra. Löser upp sig fint i vatten
Citera
2019-08-24, 13:58
Medlem
who-s avatar
Citat:
Btw grattis till mig! 6 månader idag utan återfall! Känns jävligt bra. Gick lite trögt för mig i början, men fan det går ju verkligen om man vill och har aldrig mått bättre! Har blivit skuldfri, fixat heltidsjobb tillsvidare och min o killens relation har blivit så himla mycket bättre. Och jag blir så glad när jag läser era uppdateringar om hur det går och allt går bra.

Stort grattis till dig! Låter riktigt skönt. Kul att höra !

Citat:

Ja espranor smälter man på tungan. Har själv testat dom förut. Men bara i typ 3-4 dagar testa jag dom.
Jag tycker iaf att Espranor känns riktigt nice. Jag fick mer välmående och var väldigt harmonisk av just det. Jag tog dom som man ska ta.
Citera
2019-08-26, 15:32
Medlem
Ni som har medicinen på recept, hämtar ni på apoteket och hur länge hämtar ni för? Och hur funkar det att lämna UP när man har det på recept? Ringer dom än eller har man fortfarande fasta tider man ska in och lämna?
Citera
2019-08-26, 16:46
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ni som har medicinen på recept, hämtar ni på apoteket och hur länge hämtar ni för? Och hur funkar det att lämna UP när man har det på recept? Ringer dom än eller har man fortfarande fasta tider man ska in och lämna?

Olika för alla. Jag hämtar ut dagligen medans andra kanske hämtar för en veckas bruk mer eller mindre.
Jag ska snart få hämta ut en vecka åt gången men då gäller det att sköta sig annars blir det på daglig basis.
Det är så random med up .
Citera
2019-08-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Olika för alla. Jag hämtar ut dagligen medans andra kanske hämtar för en veckas bruk mer eller mindre.
Jag ska snart få hämta ut en vecka åt gången men då gäller det att sköta sig annars blir det på daglig basis.
Det är så random med up .

Okej, hämtar du dagligen på mottagningen Menar du då eller? Eller via apotek?
Citera
2019-08-26, 19:29
Medlem
who-s avatar
Citat:
Okej, hämtar du dagligen på mottagningen Menar du då eller? Eller via apotek?

Jag hämtar dagligen från mottagningen.
Citera
2019-08-28, 13:40
Medlem
yournotlikemes avatar
Läste ungefär halva din text TS och redan där låter det ju som att ditt problem ligger ju knappast hos dessa "influencers" utan du har ju verkligen en bakomliggande grundproblematik du måste ta tag i.

Lätt att skylla på utomstående orsaker, går att jämföra med folk med missbruk som är övertygade om att de har någon odiagnostiserad diagnos i bakgrunden som måste vara svaret på allt, vilket det ofta inte är.
Citera
2019-08-31, 14:37
Medlem
zebrabodys avatar
Hej! Jag undrar om ngn har koll på buprenorfin i kombo med opiater som oxy/dolc och liknande.
Ruset uteblir ju.
Men kan man ta en överdos på oxy även om man går på buprenorfin dagligen? Eller förhindras det med?

Subutex/suboxone innehåller ju både buprenorfin och naloxon. Så då hindrar det ju överdosera....
Men för oss som får rent buprenorfin utan tillsatt naloxon. Hur fungerar det då?

Nu är jag lite nyfiken på detta.
Hindrar buprenorfinet upptaget av morfin och på så vis en överdos, eller kan man ta en oxy överdos precis som utan buprenorfin i kroppen?

(Har försökt googla men inre riktigt hittat svaret)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in