2019-08-25, 04:56
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Är snarare en naturlig del av hur vi människor under lång tid utvecklat detta samhälle, adel, bönder etc. Det sträcker sig way back om hur samhället ser ut. Du som har lösningen på utanförskaps problematiken kanske ska bli vår nya statsminister kandidat?

Hasse som blivit utförsäkrad och bor på gatan, varför begår inte han brott??? Det kallas heder, så fruktansvärt enkelt att skylla på nuvarande regering. Sen ska det dras snyft historier hela tiden om dessa avskum... De har flytt från krig, fattigdom osv, men krav det har de.... Fast krav tillbaka som att lära sig språket vilket är det första stöttepelaren in i samhället, är absolut inte lika viktig... Peka nu med pekfingret mot regeringen, enklast så...

Borde till fler som Hanif Bali för att förstå att integrationsproblematik inte handlar om rasism, tordes vara enklare när en invandrare själv kritiserar...

Du har så rätt My friend , det är mina tankar du har skivit ner😉
Citera
2019-08-25, 05:02
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svargeven
Kan det finnas personer som inte vill lära sig språket som bor i Sverige, säkert, men väldigt få. Varför? Att komma till ett annat land och att välja att inte lära sig något om det nya landet eller människorna som bor i det, annat än det som kan förmedlas till en på det egna modersmålet, är som att välja självisolering.

Låt mig måla upp en mer tänkbar förklaring till varför någon inte lär sig språket.

Mycket av förklaringarna bottnar i hur förhållandena ser ut hemifrån, hur är personerna uppväxta, det väsentliga är inte vilket land personerna kommer ifrån, men det spelar in också, absolut.

Familjer från konservativa förhållanden så kommer betydligt fler restriktioner att finnas på vad flickor/kvinnor får och inte får göra och detta medför att de inte kan umgås med vem som helst eller vara vart som helst. Utanförskap kan i konservativa hem vara betydligt värre då kvinnorna behöver ta hand om hemmet(barnen etc) och männen jobbar och då många ekonomiskt utsatta områden också är väldigt segregerade så blir möjligheterna för kvinnorna att lära sig svenska också väldigt begränsade. Då spelar det ingen roll ifall de vill lära sig svenska, för det är en sak att vilja lära sig och en annan att ges möjligheten att lära sig svenska.

Hur många tror du trivs med att vara isolerade i det nya landet de bor i? Enligt dig så beror det på att de valt att inte lära sig språket. Det hjälper absolut att läsa, lyssna och skriva på ett annat språk, men när det kommer till att bli bättre så måste man prata för annars blir det väldigt svårt att formulera sig, även om ens ordförråd är bra.

I övrigt så är det både statens fel och individens fel, sluta försök förenkla något som är betydligt mer komplicerat än att man kan sätta en etikett på problemet och den är att de inte vill lära sig svenska.

Min tes om hur förorterna fungerar är att betydligt fler människor som är sårbara för grupptryck också faller för det där då en kultur kring vad man får och inte får göra har blivit en del av identiteten.

Växer man upp med den helt vansinniga uppfattningen om att man inte får prata med polisen och gör den till en del av ens identitet då har man starka förutsättningar för att hamna snett i samhället.

Killar i förorterna(killar i förortens macho tänk är roten till problemet) växer upp i en subkultur som är väldigt fyrkantig, man ska gilla fotboll, rap, tjejer och sådant som bryter mot dessa normer stämplas som töntigt, tjejigt, feg osv och motsatsen är att vara cool, inte backa för någon, inte visa att man är rädd, måste ha våldskapital. Det mesta styrs av det som gruppen(hur en kille från orten förväntas bete sig) bestämmer är coolt eller töntigt, acceptabelt eller inte, där gråskalor lyser med sin frånvaro, det blir mycket svart eller vitt.
Ännu ett vettig och allmänbildat inlägg , många här är väldigt smarta
Citera
2019-08-25, 12:22
Medlem
Sho-zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23
Väldigt mycket offtopic i denna tråd nu...
Samtliga trådar spårar ur nu för tiden och det är så jäkla trist. Funderar på att avregga mig och strunta helt i FB. Det är 95 % fega människor som använder FB som forum, för att förmedla de åsikter som dom inte vågar yppa bortom datorn.
Citera
2019-08-25, 12:47
Medlem
Salehhadris avatar
95%på fb vräker ur sig rasistiska kommentarer och kan inte föra en konversation som vuxna, diskutera saker som är off topic, kan inte föra en konversation som inte är på en 5årig nivå. klankar ner på andra och klagar när någon skriver. Gillar du inte invandrare så gå gör något åt saken, kan du inte diskutera som en vuxen så borde du inte vara på fb ,sök dig till något annat forum där man diskuterar leksaker. Har du inte fakta att bidra med i tråden , klaga då inte på det andra bidrar eller påstå att det är skitsnack för det vet du inte när du själv inte bidragit med ett smack. Vilka jävla människor det finns här.

Sho-z , jag har vart in flera år och läst men aldrig reggat mig men gjorde det häromdagen. Och du har fan rätt, tror nog jag med snart lämnar fb då det är sandlådenivå på alla diskutioner.
Citera
2019-08-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salehhadri
95%på fb vräker ur sig rasistiska kommentarer och kan inte föra en konversation som vuxna, diskutera saker som är off topic, kan inte föra en konversation som inte är på en 5årig nivå. klankar ner på andra och klagar när någon skriver. Gillar du inte invandrare så gå gör något åt saken, kan du inte diskutera som en vuxen så borde du inte vara på fb ,sök dig till något annat forum där man diskuterar leksaker. Har du inte fakta att bidra med i tråden , klaga då inte på det andra bidrar eller påstå att det är skitsnack för det vet du inte när du själv inte bidragit med ett smack. Vilka jävla människor det finns här.

Sho-z , jag har vart in flera år och läst men aldrig reggat mig men gjorde det häromdagen. Och du har fan rätt, tror nog jag med snart lämnar fb då det är sandlådenivå på alla diskutioner.

Det finns inget rasistiskt här... Varför är ditt FB namn lika som Malmös gangsterkung??? Har du en förkärlek till det livet?? Är du babian själv??
Citera
2019-08-25, 16:38
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Det finns inget rasistiskt här... Varför är ditt FB namn lika som Malmös gangsterkung??? Har du en förkärlek till det livet?? Är du babian själv??
Klart att han har !ha, skit tufft att spela ganster och Allan ballan och snacka om gunnen och grammen hit och ditt, tills den dagen då man inser att det inte är så tuff då det slutar i graven eller på ett långt straff och dom få som överlever , lever väldigt begränsande och ensamma liv med ångest för vad dom har gjort . Nej det är inte tufft men trist att se att så många ser upp till dessa så dom spricker där nere . Väldigt lmoget också .sen snacka om att inläggen är på en fem årings nivå Hahah , dubbel moral igen nej våra inlägg svider för att dom är Sanna och det tåler inte folk att höra .vadå rasism inget här har med rasism att göra
Citera
2019-08-25, 16:43
Medlem
kan ni snälla sluta skriva skit och hålla er till ämnet?
Citera
2019-08-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salehhadri

Bra skrivet, precis mina tankar, och därmed var jag också off topic
Citera
2019-08-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sho-z
Samtliga trådar spårar ur nu för tiden och det är så jäkla trist. Funderar på att avregga mig och strunta helt i FB. Det är 95 % fega människor som använder FB som forum, för att förmedla de åsikter som dom inte vågar yppa bortom datorn.
Hoppas moderator kan sålla bort alla dessa onödigs kommentarer. Btw du som brukar va väldigt kunnigt i ämnet, något nytt i detta fall? Är de Farre frisläppt? Eller har du någon koll på
Vilka ” de 5 ledarna” som Aftonbladet nämns släpps i höst är?
Citera
2019-08-25, 19:32
Medlem
FreeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sho-z

Håller med dig. Hoppas du är kvar. Du är uppskattad här.

Tyvärr har jag sett en minskad närvaro av mods. Förut gick de in och rensade i stora trådar och uppmanade att man skulle vara on topic och varnade användare.
Citera
2019-08-25, 22:40
Medlem
Sho-zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23
Hoppas moderator kan sålla bort alla dessa onödigs kommentarer. Btw du som brukar va väldigt kunnigt i ämnet, något nytt i detta fall? Är de Farre frisläppt? Eller har du någon koll på
Vilka ” de 5 ledarna” som Aftonbladet nämns släpps i höst är?
Nej, jag vette tusan vad dom får '5 ledare' från, om det är Shottaz dom menar. Men visst, dom har tunga namn på väg ut, och som redan är ute. Jag vet en somalier som kommer ut när som helst och som inte har haft koppling till några gäng alls (halvpsykopat som alltid kört solo), men som var god vän till Fayye via deras två familjer. Polisen har varit och pratat med hans familj nyligen, inför utsläpp, och dom oroar sig nog att han ska hitta på nåt.
Tre namn är ju rätt självskrivna. Farhan, Jafar och Yazin.
Sedan så finns det faktiskt en brud med i spelet, som inte är helt ofarlig. Klipsk och hjärtlös. Hon släpps tidigt nästa år. Hon och tidigare nämnd somaliern är kusiner, och hon kan mycket väl vara en av 'de 5'.
Men jag tycker mig se tendenser till att många kids stöttar Shottaz nu. Jag tror mkt beror på att båda Byn är på väg ut, framför allt Yazin. Han är det största namnet i Rinkeby just nu och folk vet att om han vill hämnas rejält så har han inga gränser.
Det är skillnaden mellan han och Jafar. Y är livsfarlig och man vet aldrig vad han kan hitta på.
Citera
2019-08-25, 22:48
Medlem
Sho-zs avatar
Jag ser dessutom fler somalier ifrån västra Stockholm hänga med Shottaz-allierade somalier i Tensta & Rinkeby, så jag har en känsla av att dom växer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in