2019-08-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
En god människa är för mig en person som är ödmjuk, ärlig, givmild, förstående, vänlig o s v.

Det motsatta till Donald Trump?

Citat:
Hur ser din definition ut som troende?

Ungefär samma, men din tro på evolutionsteorin tycker jag går emot det du just nu sade, har jag fel?
Citera
2019-08-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bibeln förespråkar inte slaveri, den accepterar den och ställer upp noggranna regler för slaveri.

När Gud skapade Adam och Eva så existerade inte slaveri, det uppfanns av människan själv, inte Gud. Gud har anpassat sig till människan galenskaper så att inte alla människor ska ta avstånd från honom. Om Gud hade krävt förbud för slaveri och fullkomlighet från judarna, så skulle ingen människa klara av det, och alla skulle ha tagit avstånd från honom.
Ja, vidrigt. Ha regler för något som borde förbjudas. Dessutom vidriga regler.
Citera
2019-08-25, 16:16
Medlem
Citat:
Jag har just nu 27 notifikationer på inlägg som jag ska svara på.

Jag vet inte om jag kommer att svara på alla, jag har ett liv utanför internet också, men jag gör mitt bästa.
Bra jobbat ändå, måste jag säga.
Det bästa vore om du struntade i evolutionsteorin ett tag och gav belägg för Gud och hur hen skapar?
Naturligtvis ska det vara beprövade empiriska bevis, så som du vill ha det.
Citera
2019-08-25, 16:17
Medlem
Citat:
Verkligheten i naturen bland djuren kan ju tyckas cynisk och otäck, det rivs & slits och handlar verkligen om att äta eller ätas i ren överlevnadsinstinkt. Menar du att människan också bör äta varandra för sin överlevnad eller vad är det fråga om egentligen? Du måste kunna särskilja på saker och ting.

Visst, jag tror att jag kan skilja på saker och ting, men jag tror inte gemene man kan göra det, utan blandar ihop det så som t.ex. Donald Trump gör, och det är därför han är så framgångsrik, eftersom han kör på evolutionsteorin om att "äta eller ätas", t.ex. och därmed kan "döda" sina konkurrenter, och kvinnor älskar sådana "starka män", och flockas kring dom.

Men om det är moraliskt rätt är en annan sak, vilket evolutionsteorin inte tar upp. Vad är din moraliska kompass?

Jag skulle nog rekommendera dig att se denna dokumentär om Donald Trump om du vill lära dig om hur evolutionsteorin fungerar i praktiken:

Del 1
https://www.svtplay.se/video/23377222/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-sanden-blir-till-guld?start=auto

Del 2
https://www.svtplay.se/video/23377206/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-manhattans-maktigaste?start=auto

Del 3
https://www.svtplay.se/video/23377238/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-tv-stjarnan-som-blev-president?start=auto
Citera
2019-08-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Bra jobbat ändå, måste jag säga.

Visst är det konstig/intressant att mina inlägg genererar så stort intresse? Jag känner mig nästan hedrad

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det bästa vore om du struntade i evolutionsteorin ett tag och gav belägg för Gud och hur hen skapar?
Naturligtvis ska det vara beprövade empiriska bevis, så som du vill ha det.

Jag har redan tagit upp detta, kolla på dom bevis som existerar för evolutionsteorin, där har du bevisen, och kom ihåg, dessa bevis visar aldrig att en art förvandlas till en annan art, utan alltid visar att en art kan förvandlas till oändliga slags former och färger. Lycka till med studierna
Citera
2019-08-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ett fel blir inte två rätt. Ingen ska nedvärdera någon i ordets rätta bemärkelse. Konstruktiv kritik och rättelse är helt andra saker, och det måste man kunna vara öppen för. Att revidera sina ståndpunkter om det visar sig vara felaktiga.

Så varför nedvärderar du mig genom att prata om pseudovetenskap?

Om jag skulle kalla det du tror på för pseudovetenskap, blir det då en nedvärdering eller inte?
Citera
2019-08-25, 16:41
Medlem
Citat:
Visst, jag tror att jag kan skilja på saker och ting, men jag tror inte gemene man kan göra det, utan blandar ihop det så som t.ex. Donald Trump gör, och det är därför han är så framgångsrik, eftersom han kör på evolutionsteorin om att "äta eller ätas", t.ex. och därmed kan "döda" sina konkurrenter, och kvinnor älskar sådana "starka män", och flockas kring dom.

Men om det är moraliskt rätt är en annan sak, vilket evolutionsteorin inte tar upp. Vad är din moraliska kompass?

Jag skulle nog rekommendera dig att se denna dokumentär om Donald Trump om du vill lära dig om hur evolutionsteorin fungerar i praktiken:

Del 1
https://www.svtplay.se/video/23377222/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-sanden-blir-till-guld?start=auto

Del 2
https://www.svtplay.se/video/23377206/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-manhattans-maktigaste?start=auto

Del 3
https://www.svtplay.se/video/23377238/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-tv-stjarnan-som-blev-president?start=auto

Varför blandar du ihop två helt olika saker? ISIS kastar ned kristna och bögar från hustak i Syrien....med detta gör inte gravitationteorin klandervärd eller mindre giltig
Citera
2019-08-25, 16:52
Medlem
Citat:
Så principen att vilja reproducera sig enligt evolutionsteorin stämmer alltså inte?

Instinkten till reproduktion uttryck genom sexdriften.......den tar sig således konkret uttryck när du sitter och utför ditt "handarbete". För vi vet......du får inte träffs tjejer......det har gubbarna i yrande kretsen besämt.😁
Citera
2019-08-25, 17:00
Medlem
Citat:
Exemplet med lejon som dödar sina konkurrenters avkomma är bland dom främsta exemplen i evolutionsteorin, vad är det du inte förstår i exemplet?

"När en hane, eller oftare en grupp av hanar, tar över en ny flock händer det att de dödar de mjölkberoende ungarna som redan finns i flocken. Genom att döda ungarna blir honorna i flocken snabbare förberedda för parning. Eftersom hanarnas reproduktiva liv är kort är det en fördel att vänta endast i ca. 3 månader (den tid det tar för honorna att åter komma i brunst) i stället för i yttersta fall 25, om de inte dödat ungarna. Hanarna har även större chans att bli fäder till fler avkommor, och via det naturliga urvalet kommer benägenheten att döda ungarna att spridas." https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/rovdjur/lejon.126.html

Märk väl orden "det naturliga urvalet".
Vart vill du komma med resonemanget? Att alla arter gör så? Eller att biologer förordar detta för människor.

Fast hur var det förresten. Moses och hans kompisar slulle utrot midjaniterna? Jag har för mig att de behöll drygt 3000 oskulder för eget bruk. Snacka om trafficing.😝
Citera
2019-08-25, 17:09
Medlem
Citat:
Det var inte svar på min fråga. Det var du som hävdade att du citat: "har inget jag behöver hänga mig fast vid, t.ex. en församling, andra människor eller så, jag är helt oberoende som är noggrann med att se vad som är sant eller inte, vad som är vetenskapligt bevisat eller inte".. Varefter jag ställde följdfrågor om detta även gällde bibelstudie träffar, församlingsmöten och publikationer såsom Vakna! eller "Vakttornet" eller diverse böcker från sällskapet. Vill du vara god att svara på detta, tack?

Svara på vad? Jag har redan sagt att jag inte är beroende av någon eller något, jag är intresserad av sanningen var det än befinner sig, och du gör inget gott arbete för att övertyga mig om att du har hittat sanningen, tvärtom faktiskt när du är så nedlåtande mot mig. Om man istället för logiska argument försöker förnedra sin motståndare, så har man inte mycket att komma med enligt mig. Det är inte en vetenskaplig metod att förnedra motståndare för att vinna diskussioner.

Citat:
Citat:
Menar du att du helt själv har fått alla dessa uppfattningar om evolutionsteorin?
Citat:
Nej, det menar jag inte. Har aldrig påstått det heller.

Bra att du erkänner det, då är du i alla fall inte ett hopplöst fall

Citat:
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag vet att Gud existerar.
Citat:
Men hur kan du då citera bibeln? Tror du inte bibeln är guds ord?

Jo jag tror, men jag vet inte. Jag antar enligt din fråga att du vet att evolutionsteorin stämmer?

Citat:
Jag tänker på boken "Liv − ett resultat av evolution eller skapelse?" som innehåller faktafel och felcitat från vad vetenskapsmän verkligen sagt.

Som jag har sagt tidigare så är det väldigt vanskligt att gå in på vem som har sagt vad, och vilken agenda man har haft, det kan man inte vetenskapligt bevisa eller dementera.

Jag är bara intresserad av diskussioner där man kan bevisa och argumentera för sin sak.

Citat:
Exempel påståendet "mutationer har aldrig visats få fram förbättringar." Som är falskt. Jag hävdade inte bara att det är falskt, jag backade upp det också. Min poäng är att visa hur felaktig bilden om evolutionsteorin blir om man får felaktig information, håller du inte med om detta? Du hävdar ju nu även att du håller med om det mesta i boken, vad är det t ex som du inte håller med om?

Jag kan inte säga något specifikt som jag inte håller med om, eftersom jag inte kommer ihåg allt. Kanske håller jag med om allt? Jag kommer helt enkelt inte ihåg om jag hade några invändningar, förmodligen hade jag inte några invändningar eftersom jag inte kommer ihåg?

Jag håller inte nödvändigtvis med om att alla mutationer är skadliga, vilket exempel tänker du på?
Citera
2019-08-25, 17:10
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är individen som gynnas av att döda sina motståndares barn och föröka sig med så många honor som han kan (enligt evolutionsteorin).

Menar du att detta inte skulle stämma? Jag påminner igen om israelerna och dears kvinnorov.
En annan kul grej var att gamle Abraham gjorde sin frus slavflicka på smällen när Sara var barnlös. Undrar om flickebarnet hade nån större lust att ligga med gubben Abraham?
Citera
2019-08-25, 17:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Jag menar naturligtvis att gud missat göra det jag pratar om i inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in