Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Japp lite Sovjet/Chernobyl känsla över det hela, varför så mycket strömavbrott de senaste? Varför kan de ej svara på varför reservströmmen inte fungerar?
Vi är påväg att bli ett u-land på riktigt, strömbrist är nog inte omöjligt framöver.
Låt mig spåra ur litegranna hära för att optimistiskt illustrera stämningen inför sovjetkollapsen!
Apropå Sovjet-känsla. När två kosmonauter satt i en Soyuz-kapsel 1983 när raketen inför uppskjutning började läcka ut massor med fotogen som tog eld så att hela raketen började brinna. Hört från det s.k. kontrollrummet:
"- Öhm, hela raketen brinner, vad gör vi nu chefen?"
"- Plan B så klart! Aktivera Lauch Abort!"
"- Klick klick klick. Öhm. Chefen, Launch Abort funkar inte. Jag tror att kommunikationskablarna redan har brunnit av. Vad gör vi nu?"
"- Öhm, plan C såklart! Vi bedriver ett rymdprogram hära, vi har hela alfabetet fullt av reservplaner för alla tänkbara situationer! (Hur lyder förresten plan C?)"
"- Öhm, bläddrar i manualen, plan C verkar vara att vi ringer en bunker varifrån man med radiosignaler kan aktivera Launch Abort."
"- Ring radiobunkern!"
"- Bunkern här, hej å hallå!"
"- Launch Abort Launch Abort Launch Abort!!!"
" -Öhm, Launch Abort kan bara aktiveras med ditt lösenord, chefen."
"- Öhm, lösenordet ääär, hmm, jo det är: jalusin!"
"- Öhm, hur stavas jalusin egentligen, S-C-H-A... eller?"
"- Jag ska stava dig i baken tills du önskar att du vore ombord på den brinnande raketen om du inte aktiverar Launch Abort nu nu nu!!!"
Efter 20 sekunders brand skickades kosmonauterna till säkerhet. 2 sekunder senare detonerade hela raketen med hundratals ton flytande syre. Videoklippet visar hur en sovjetisk rymdgeneral känner efter på nacken huruvida det huvud som hans mamma en gång satte på hans axlar fortfarande sitter kvar.
https://youtu.be/UyFF4cpMVag?t=5
Kosmonauterna satte världsrekord i att överleva G-krafter, landade några mil bort, Läkaren i räddningsteamet gav dem vodka och cigaretter för att lugna ned dem, och konstaterade professionellt att ingen medicinsk undersökning behövs.
Jag tror att även det sammanfallande Sovjet för 35 år sedan hade bättre krisberedskap än vad svenska akutsjukhus har idag! Oj, va mörkt de blev. vaffö då? Ingen vet. Vad göra? ingen aning. Jaha, nähe, ja då gör vi ingenting då, bara låter alla sjuka och sårade dö. Okej! Who cares.
Landstinget kanske borde dela ut cigaretter och vodka vid de strömlösa akutmottagningarna för att förbättra kundnöjdheten?