Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
För det första vill jag klargöra ett par saker. Tidigare i livet var jag vegetarian, dvs ätit vad de flesta kallar vegansk mat (jag använde fortfarande läderkläder osv.)
Jag har också, än idag, full förståelse för den kritik som veganer framför mot industriell djuruppfödning. Inte ens jag som numera är köttätare vill bidra till den industrin.
Däremot vill jag inte heller stödja det industriella jordbruk som de allra flesta veganer/vegetarianer idag har gjort sig beroende av. Och framför allt så kan jag lova att jag aldrig mer kommer att utsätta min kropp för en diet som till största del består av stärkelse och fibrer. Varför? Jo, därför att man helt enkelt mår dåligt av det! Kanske inte till en början, men besvären kommer med tiden.
Nu låter det kanske som om jag sätter mig till doms över andra människors livsval. Det gör jag inte. För mig är det av yttersta betydelse att alla skall ha ett fritt val i alla frågor. Men, det jag egentligen vill säga till er som propagerar för veganism i här i tråden.
Gör som ni vill! Ni är fria människor. Men faktum kvarstår, att en vegansk diet är direkt ohälsosam eller till och med rent livsfarlig för människan. Och för himmelens skull, låt åtminstone era barn äta ägg, mjölkprodukter och kanske till och med fisk när de växer upp (norsk, odlad lax undantaget), även om ni äter vegetariskt!
Vi är inte växtätare, vi får vackert acceptera det, eller att vara undernärda, med allt vad det innebär... Vårt matsmältningssystem fungerar inte som växtatarnas och det är därför vi behöver äta deras muskler och organ.
Vad vi däremot kan göra är att se till att stödja en etiskt försvarbar djurhållning. Det gör i alla fall jag vad jag kan för att bidra till!
Du är en obotlig mainstreamtänkare helt enkelt, både när du åt veganskt och nu när du äter kött. Du var liksom inte
vegan for the right reasons, alltså av intellektuella skäl (med andra ord, att du förstod vetenskapen bakom veganism och varför veganism är överlägset för både miljön och hälsan), utan snarare av emotionella skäl (moderinstinkter, börjar med veganism pga att du vill minska djurens lidande osv). Helt enkelt en mainstreamvegan, och det är just mainstreamveganer som oftast lägger ner veganismen, eftersom ni som sagt aldrig motiverades av intellektuella skäl till att börja med, och därmed inte förstod varför veganism är
the superior choice. Och du är ett praktexempel på detta: du tror att vi mår dåligt på en vegansk kosthållning, att fibrer och stärkelse är dåligt för oss osv. Hade du inte varit emotionell och anti-intellektuell, så hade du inte förespråkat sådana dumheter, eftersom du hade förstått bättre då. Och självklart kör du med detta också:
https://en.wikipedia.org/wiki/Think_of_the_children
Vad annars, pricken över i liksom, för att cementera din status som anti-intellektuell, iGnorant iDiot.
Mainstreamveganer har liksom inte några problem med att äta klonat kött, de flesta av dem.
Vi människor har inget som helst dietärt behov av kött, ägg, mjölk, fisk, eller något annat djur för den delen, varken som barn eller vuxna. Tvärtom är animaliska livsmedel mycket skadliga för vår hälsa. Hade du inte varit en emotionell mainstreamvegan, så hade du förstått detta, men du hade aldrig tankeförmågan som krävs för att förstå varför vi är evolutionära veganer.
För övrigt så går det att äta veganskt, fiberfattigt och ketos om man nu känner för det, men både stärkelse och fibrer är mycket nyttiga för oss. Orsaken till att du mådde dåligt på en vegansk kost beror inte på att du åt mycket stärkelse och fibrer, utan snarare att du lider av tvåsiffrig IQ, vilket ledde till att du misskötte kosten och antagligen drabbades av B12 brist och liknande dumheter som är mycket enkla att undvika bara man är normalbegåvad.
Viktigt att förstå: veganism är en mentalitet. Veganism kräver tresiffrig IQ, upplysning, vetenskapsintresse och ansvarstagande. Folk som börjar med veganism av emotionella skäl, är de som lägger ner veganismen förr eller senare, eftersom ni styrs av känslor, inte logik, kunskap och fakta. Det är helt enkelt mycket lättare att lura i er emotionella dumheter som att vi mår dåligt av fibrer, tänka på barnen och liknande pseudovetenskap. Vi som förstår hur världen fungerar, har koll på vetenskapen och vet vad vi snackar om, vi går inte på det tramset.
Du vinner för övrigt inga trovärdighetspoäng av att ha kört veganskt tidigare i livet. Det här är en annan logical fallacy som ni mainstreamtänkare alltid kör med: "erfarenhet". Typ, "jag har erfarenhet av detta så jag vet vad jag pratar om". Kunskap före erfarenhet alla dagar i veckan, nigga.