2019-08-23, 20:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, jag vill veta sanningen, men som tur är evolutionsteorin inte sanningen. Ni sprider en lögn som får stora konsekvenser i samhället, där själviskhet och att sprida sina egna gener blir det viktigaste.

om sanningen skulle visa sig vara att världen är en cynisk och meningslös plats, då kanske det är bättre att låta människan vara ovetande om detta? Bättre en illusorisk bild som maximerar människans lycka än en sanning som leder till ohyggligt lidande?
Citera
2019-08-23, 20:35
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Varför tillrättavisar du inte kiss74? Det var h*n som påstod detta!!!
Jag ser inget problem i det som kiss74 skrev, han var tydlig med sin förklaring: "Ja, ”systemet” blir bara omoraliskt om det finns en ”hjärna’ bakom det hela. Evolutionsteorin är bara en förklaringsmodell. Man kan i så fall även säga att gravitationsteorin är omoralisk." citat.
Som sagt, en förklaringsmodell. Varför skulle en sådan ta ställning till moral menar du? Kan det vara så att du inte bara misstolkar mina inlägg, utan även andras på forumet?
Citera
2019-08-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag hade nog ”slaktat” Hitler. Hur så?

Precist.
Citera
2019-08-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi har ju empati och medmänsklighet nu eller hur? Vi väljer att vara empatiska och medmänskliga.
Om vi hade haft mer av den varan hade vi inte ens funderat på att stjäla eller misshandla, även om vi faktiskt skulle kunna om vi ville.

Tycker du när människor väljer att lägga sprängladdningar mitt i där folk bor, och spränger dom där oskyldiga barn bor?
Citera
2019-08-23, 21:05
Medlem
Citat:
Vad har Hitlers intresse med saken att göra? Blir den mindre sann om han är intresserad, eller hur tänker du? Att han hittar på en egen variant av evolution är inget som har med själva teorin att göra.

Vad innebär att Hitler hittade på en egen variant av evolutionsteorin? Innebär inte evolutionsteorin: "äta eller ätas" som du tidigare sade?
Citera
2019-08-23, 21:09
Medlem
Citat:
Hur vet jag om ”jag ser och känner Gud” eller om jag bara tror att ”jag ser och känner Gud”?
Det vet bara du själv, och en dag ser vi alla svaret. Onödigt att grubbla så mycket, känn vart Anden tar dig!😊
Citera
2019-08-23, 21:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag missade inte poängen.

Poängen med evolutionsteorin är att få fördelar och överleva, helt i synk med atombomben och försöka få herravälde över världen. Formeln E=mc2 säger inget om att den starkaste, den mest lämpade överlever, däremot säger evolutionsteorin exakt detta, så din analogi är falsk, eller egentligen din analogi säger emot dig!

Först och främst; poängen med evolutionsteorin är att förklara arternas uppkomst.
Sen att vissa har gjort sina egna fultolkningar efter behag, det kan väl inte skyllas på vetenskapen?
Ska vi censurera vetenskapen för att förhindra missbruk menar du?

Att förenkla evolutionen som du gör, till att framstå som ett "allas krig mot alla", är intellektuellt ohederligt.
I ärlighetens namn måste du även inkludera de "ädlare" egenskaper som vi människor utvecklat.
Altruism, empati, moralkänsla o s v. Eller hur?
Om du förstod evolutionens mekanismer och hur dessa verkar på sociala varelser som människan (eller andra grupplevande djur) så skulle du se varför en cynisk och egoistisk livsstil inte är ett vinnande koncept.
(Testa för en dag så får vi se hur väl du klarar dig

Ang min analogi; den var enkel; du kopplar ihop Hitler med Darwin och det kan liknas vid att koppla ihop atombomben med Einstein. Formeln E=mc2 är ju en förutsättning för atombomben, tror du missade det.
Och med samma retorik gör du ju gällande att Darwins "formel" var en förutsättning för Hitlers framgång.
Båda kopplingarna är orättvisa menar jag.
Citera
2019-08-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Kastades Satan ut ur himlen på 1910-talet?

Det första världskriget var egentligen Sjuårskriget som fördes 1756-1763 runt om i världen mellan ett antal helt och hållet kristna länder.

Infattade detta krig t.ex. Asien? Menar du att det är fel att benämna 1:a världskriget som "1:a världskriget"? Då går du emot historikers benämning av kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Om kristendomen och tron på Gud leder till fred och säkerhet, hur kommer det sig att så många 100% kristna länder har startat så många krig, ofta mot andra 100% kristna länder? Är det inte rätt uppenbart att kristendomen inte är någon som helst garanti för fred och välmående?

"Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar." (1 Kor 11:13-15 Bibel2000)
Citera
2019-08-23, 21:21
Medlem
Citat:
Oj, du sade senast igår (tror jag) att det finns ungefär lika mycket bevis för evolutionsteorin som skapelseberättelsen.
Betyder det att skapelseberättelsen också är lögn?

Och vad anser Gud om att sprida sina gener? Är det viktigt eller oviktigt?

Du lyssnar inte som vanligt, jag sade att skapelseteorin har minst lika trovärdighet som skapelseteorin, men jag anser att skapelseteorin är mycket mer trovärdig, eftersom evidensen pekar åt skapelseteorin.
Citera
2019-08-23, 21:25
Medlem
Citat:
Och jag tycker det är gynnsamt att samarbeta. Det ser man, vi har olika syn på vad som är gynnsamt.

Det är ganska klarlagt samarbete har varit gynnsamt för oss människor.

Det är inte gynnsamt för den enskilda individen. Om en människa vill sprida sina gener, så är det bästa att våldta så många kvinnor som möjligt, helt enligt evolutionsteorin. Om man dessutom tar död på konkurrenternas avkommor, så är man ganska säker.
Citera
2019-08-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om arterna gynnas så innebär det inte enbart de själviska människorna, eller hur?

Förklara gärna hur du kom till den slutsatsen för det är absolut inte vad kiss74 faktiskt skrev.

Menar du att ett lejon tänker på artens överlevnad när den dödar konkurrentens ungar?
Citera
2019-08-23, 21:27
Medlem
Citat:
Har svarat på detta förut, samt idag. Är du glömsk?
Dessutom vet jag inte vilka begränsningar jag har, samt vad målet är.
Och för det andra har det inget med tråden att göra.

Som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in