2019-08-22, 17:52
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Själv reser jag till Sverige tur och retur från USA nästa månad i businessklass på kreditkortspoäng. Så vissa fördelar finns det med kreditkort även bortsett från det skydd det ger vid skimning osv (bara att ringa amex när man så småningom upptäcker det så tar de hand om det), reseförsäkring, hyrbilsförsäkring, osv.
Det skimning-skyddet har man via debit kort också, vilket jag vet för att jag vart tvungen att använda det 1 (!!!) gång i livet. Var inga problem alls att få tillbaka pengarna, och fort gick det med.
Vad för försäkringar syftar du på? Jag reser också och har aldrig haft något problem, vi medborgare är redan täckta med nödvändig försäkring.
Citera
2019-08-22, 18:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Det skimning-skyddet har man via debit kort också, vilket jag vet för att jag vart tvungen att använda det 1 (!!!) gång i livet. Var inga problem alls att få tillbaka pengarna, och fort gick det med.
Vad för försäkringar syftar du på? Jag reser också och har aldrig haft något problem, vi medborgare är redan täckta med nödvändig försäkring.

Njae, du är hänvisad till bankens goda vilja. En faktura från kreditbolaget kan du bestrida vilket sätter dig i en bättre position. Jag skulle aldrig göra ett större köp av varor eller tjänster med vanligt bankkort eftersom man då inte skyddas av https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846 betalar man med ett kreditkort däremot så gäller den lagen, specifikt paragraf 29 är väl den som kan komma till mest nytta. Det är via den folk krävt tillbaks pengar för resor när resebolaget gått i konkurs exempelvis.

Det finns nästan inga kreditkort som saknar en reseförsäkring, ersättning vid försening av bagage eller eliminering av självrisk på hemförsäkringen exempelvis. Ett av mina kreditkort har faktiskt självriskeliminering vid skada på hyrbil vilket är lite ovanligt.

För oss som betalar hela fakturan direkt när den kommer är kreditkort faktiskt bara fördelaktigt.
Senast redigerad av sucuk 2019-08-22 kl. 18:08.
Citera
2019-08-22, 19:25
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Njae, du är hänvisad till bankens goda vilja. En faktura från kreditbolaget kan du bestrida vilket sätter dig i en bättre position. Jag skulle aldrig göra ett större köp av varor eller tjänster med vanligt bankkort eftersom man då inte skyddas av https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846 betalar man med ett kreditkort däremot så gäller den lagen, specifikt paragraf 29 är väl den som kan komma till mest nytta. Det är via den folk krävt tillbaks pengar för resor när resebolaget gått i konkurs exempelvis.

Det finns nästan inga kreditkort som saknar en reseförsäkring, ersättning vid försening av bagage eller eliminering av självrisk på hemförsäkringen exempelvis. Ett av mina kreditkort har faktiskt självriskeliminering vid skada på hyrbil vilket är lite ovanligt.

För oss som betalar hela fakturan direkt när den kommer är kreditkort faktiskt bara fördelaktigt.

Det är så konstigt. Många pratar om hur fantastiskt kreditkort är, både säkert och förmånligt. Men, kreditkortsföretagen tjänar massa pengar på denna verksamhet, det är en ren kassako med kreditkort för utgivaren. Om alla nu skulle använda det på sättet du beskriver, skulle det ju inte finnas några pengar att tjäna? Jag fattar bara inte själva poängen med kreditkort (Jag går inte på deras marknadsföring..) dessutom vill jag inte bidra och stötta ett företag som lånar pengar till dyr ränta till fattiga människor (läs: folk som inte kan betala av fakturan).
Citera
2019-08-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
På vad?
0,01% i cashback som bara kan användas i TUI Shop

Stämmer inte riktigt. Poängen (Cashback) kan man omvandla till kronor som går att använda i TUI Shop, men även vid bokning/betalning av resa hos TUI.

Rabatt på resan med andra ord. Men självklart kunde poängsystemet vara betydligt bättre. Man måste handla ganska mycket på kortet för att det ska ge något tillbaka.

Men fortfarande bättre än många andra kort.
Citera
2019-08-22, 19:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är så konstigt. Många pratar om hur fantastiskt kreditkort är, både säkert och förmånligt. Men, kreditkortsföretagen tjänar massa pengar på denna verksamhet, det är en ren kassako med kreditkort för utgivaren. Om alla nu skulle använda det på sättet du beskriver, skulle det ju inte finnas några pengar att tjäna? Jag fattar bara inte själva poängen med kreditkort (Jag går inte på deras marknadsföring..) dessutom vill jag inte bidra och stötta ett företag som lånar pengar till dyr ränta till fattiga människor (läs: folk som inte kan betala av fakturan).

Rätt använda är de skitsmidiga! Som du ser, du får försäkringar på köpet, oftast någon typ av bonusprogram och till och med bättre lagstiftningsskydd vid köp. Baksidan är, som du är inne på, om man inte betalar av räkningen direkt utan börjar ticka ränta. Själv sparar jag ett antal hundralappar om året på att använda kreditkort istället för debitkort, det är köp jag hade gjort oavsett så det vore bara korkat att inte utnyttja.

Det är givetvis detta bolagen hoppas på, därav att de har så förmånliga villkor, de som betalar för kalaset är de som ligger och tickar ränta varje månad.
Senast redigerad av sucuk 2019-08-22 kl. 19:54.
Citera
2019-08-22, 20:03
Medlem
Citat:
Kan se framför mig en väldigt förmögen människa säga när någon frågor hur han blivit rik "Ja du förstår, jag har alltid sett till att ha det bästa och mest förmånliga kreditkortet där jag samlat mina poäng och fått förmånliga försäkringar. Genom alla dessa kreditkort under åren kan jag äntligen luta mig tillbaka som ekonomiskt fri."

Vilka förmånliga villkor syftar du på? Vilka relevanta försäkringar? Debit-kort har också bedrägeriskydd om du tänkte på det.
Men tror du inte vet, för detta stämmer inte. Bara skitsnack om kreditkort.

Jag förväntar mig knappast att bli rik pga kreditkortet, för mig är det helt enkelt ett betalkort som jag inte behöver betala för att ha. Och som dessutom är bättre än bankens kort vad gäller några saker som jag vill använda det till.
Och rabatter och bonusar, det är väl som att hitta en rabattkupong vid en vara på mataffären som jag ändå skulle köpt; varför inte liksom?

Jag hade gärna haft ett debit-kort med samma förutsättningar som kreditkortet (tänker här på t ex valutapåslag och avgifter): att det är ett kreditkort är inte det viktiga.
Citera
2019-08-22, 22:52
Medlem
Citat:

Jag tror att de tar någon procent från butiken där du handlar så de tjänar pengar på det sättet. Kreditkort har stora fördelar om man betalar sin faktura fullt ut varje månad. Som sagt så flyger jag internationellt åtminstone en gång per år tack vare mina kreditkort. Jag kan inte flyga business transatlantiskt varje år men definitivt en ekonomi tor USA-Sverige. Det går på typ 60 000 poäng (1dollar = 1poäng, 1dollar = 3 poäng på vissa varor, hotell, restaurangmat och liknande). Jag drar på mig runt 100k poäng per år. Affärsklass tur och retur till Sverige kan man komma över för 140k poäng.

Dessutom får man ofta access till flygplatslounger. Men dessa kort brukar ha en årlig avgift.
Citera
2019-08-23, 05:53
Medlem
Citat:
Bankerna tjänar ju på debitkorten också. Vid varje Visa/Mastercard osv -betalning går ju en liten slant eller procent till kortutgivaren. Därav butikers gnäll om betalkort över vissa summor osv.
Sen är det klart att de drar in pengar på folk som inte kan betala i tid. Men även de ”vanliga” bankerna erbjuder kreditkort som tillval, eller för all del oförmånliga blancolån, slutar du stöda din bank pga det? Det där med att dela upp betalningen är jag personligen inte intresserad av. Och de som inte kan hantera det lär ju inte beviljas så hög kredit, om ens någon alls.
Citera
2019-08-24, 23:40
Bannlyst
Citat:
Kan se framför mig en väldigt förmögen människa säga när någon frågor hur han blivit rik "Ja du förstår, jag har alltid sett till att ha det bästa och mest förmånliga kreditkortet där jag samlat mina poäng och fått förmånliga försäkringar. Genom alla dessa kreditkort under åren kan jag äntligen luta mig tillbaka som ekonomiskt fri."

Vilka förmånliga villkor syftar du på? Vilka relevanta försäkringar? Debit-kort har också bedrägeriskydd om du tänkte på det.
Men tror du inte vet, för detta stämmer inte. Bara skitsnack om kreditkort.

Läs tråden och försök förstå. Din idiot.
Citera
2019-08-25, 00:15
Medlem
Nimars avatar
Citat:

Jag har fått 1400kr av komplettbank dom senaste 6 månaderna för att jag har använt deras kort.
Det har inte kostat mig en enda krona, jag har alltså fått ettusenfyrahundrakronor.
Varför betala 2-300kr per år för ett debitkort när du kan skaffa dig ett kreditkort som du får pengar för att du använder det?

Sen är det även säkrare än en debitkort, betalar du för en säng på SOVA med ett debitkort och dom väljer att gå i låtsaskonkurs som dom gjorde i våras så är dina pengar bort, men betalar man med kreditkort så får man tillbaka varenda krona.

Sen vad spelar det för roll för mig eller dig att komplettbank erbjuder ockerräntor på sina lån? Vi är båda tillräckligt smarta för att inte ta det lånet, eller?
Citera
2019-08-25, 09:30
Medlem
Citat:
Att man överhuvudtaget orkar gå in och läsa i ekonomiforumet när man har så lite kunskaper om privatekonomi är ju lite märkligt i sig.
Citera
2019-08-25, 10:35
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Att man överhuvudtaget orkar gå in och läsa i ekonomiforumet när man har så lite kunskaper om privatekonomi är ju lite märkligt i sig.

Men risken med kreditkort är att man alltid har pengar då. Lätt att handla för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in