Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Japan är väl föregångslandet och de verkar inte lida. Låg inflationsland.
Jag vet inte riktigt vad det innebär då jag inte är så insatt... men,
vad jag vet är att Japan är inte är hyperexempel när det kommer till bostadsbrist. De bygger ju så det knakar och allt som är 15 år gammalt är ointressant och nyproduktion säljs för miljontals kronor även ute på vischan utan alltså, som jag indirekt nämnde, inte ha en chans att ha ett stegrande eller ens kvarliggande värde, utan de faller sakta i värde per år - nästan så att det blir som att du betalar hyra, finns ingen investering där, dock så har de inga direkt hyresavgifter så när man betalat av lånet så är man klar, det finns dock 2 avgifter som ska täcka renovering och underhåll som ligger på kanske tusen kr månatligt.
Beträffande ränta och bostadslån är de också väldigt generösa och man kan låna för 1.35% (tror jag) över 35 år oberoende på räntans upp-o-nedgång (för tillfället ligger räntan på 0.7% men ja, och har vrit så över 30 år, man kan ju aldrig vara säker)
Japan är ett statusland, att köpa nya hus och bilar (eller "gamla" (ett par år gamla mao)) är det som
förväntas av dig, på samma sätt som du som man förväntas skaffa fru och barn och försörja de.
En annan verklighet. Vad betyder detta tror du?
Kanske inte hör till ämnet, men du verkar extremt insatt så jag ville bara ta iniativ o dela med mig av det lilla jag vet!