2019-08-20, 22:19
Medlem
Lägsta kronvärdet på 17 år.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7283811

Inte konstigt att det nu börjar masseras för att staten ska ta på sig mer skuld. Riksbanken har sagt att valutan inte är deras problem utan Magdas. Riksbanken håller bara på med inflation. Haha.

Då är det inte konstigt att det dyker upp beställningar i Bonnier-pressen att nu måste staten låna. För då staten säljer statsobligationer i SEK så hjälper det upp kronan då utlänningar måste köpa kronor.

Jag är inte heller mot att ge ut statsobligationer på de här räntenivåer. Men jag oroar mig över vad politikerna kommer att använda pengarna till. Vill först se en bra plan vad pengarna ska användas till.

Om vi tittar på den svenska konsumtionen så har svenskarna lagt de mesta pengarna på bostäder och utlandsresor de senaste 70 åren. Nu har medierna lyckats få folk att lida av klimatångest. Alltså så konsumerar vi hemma, kanske fritidshus och sånt då de inte törs åka utomlands. Otrolig svängning från att barn som inte varit på utlandssemester ansågs fattiga till att om de varit utomlands betraktas de idag som nästintill brottslingar.

Det jobbiga är att näringslivet vill både kissa i byxan och ha blöjor. Så de har svårt att bestämma sig hur de vill ha med kronan. Tror att de vill ha euron. Och euron går nog upp om Tyskland börjar låna.
2019-08-21, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är en naturlig utveckling att automatisera och digitalisera bort arbetskraft. Och att den utvecklingen har nu nått även högutbildade och högbetalda tjänstemän, precis som du säger.

Minusräntelånen är till de kreditvärdiga, dvs den gruppen som snart får söka nya jobb. Den lilla klicken som blir kvar kommer att få betalt för att låna. Så det är som man säger, om skit var guld skulle den fattige fötts utan arsle, dvs de fattiga som inte är kreditvärdiga kommer inte att dra nytta av minusräntan.

Men nu ska staten låna och snart är det helikoptrar som flyger. Vi får se om de släpper pengar över de fattiga eller vilka som ska ta del av lånen.

Undrar också om borttagandet av värnskatten 2020 börjar redan synas i bostadsefterfrågan? Värnskattare har kanske redan räknat in ökningen av sina disponibla inkomster och gett sig ut på bostadsjakt. Väntar på en analys vilka bostäder som går åt.
Frågan är hur räntorna påverkas av om staten börjar pumpa upp underskottet med hundratals miljarder SEK? Kommer internationella långivare vilja låna ut pengar till ett land där alla är hårt skuldsatta. Risken är att vi då på sikt får en grekisk situation.
Jag tror att den typen av agerande bara kommer att förstärka en kommande kris.
2019-08-21, 09:22
Bannlyst
Citat:
Och euron går nog upp om Tyskland börjar låna.

Euron ska väl ned om Tyskland ser till att det blir mer av euro?

Dollarns värde mot SEK är mig en gåta med tanke på explosionen beträffande USAs statsskuld de senaste 20 åren. Irakkriget, Afghanistan, finanskrisen 2007-2008 och en massa skattesänkningar borde ha sänkt dollarn redan då, tycker lilla jag hade varit rimligt.

Ja eller istället är det som det är. Amerikanskt och svenskt välstånd är på väg nedåt, skarpt nedåt, jämfört med gamla fina tider tidigt 1970-tal.
2019-08-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Euron ska väl ned om Tyskland ser till att det blir mer av euro?

Dollarns värde mot SEK är mig en gåta med tanke på explosionen beträffande USAs statsskuld de senaste 20 åren. Irakkriget, Afghanistan, finanskrisen 2007-2008 och en massa skattesänkningar borde ha sänkt dollarn redan då, tycker lilla jag hade varit rimligt.

Ja eller istället är det som det är. Amerikanskt och svenskt välstånd är på väg nedåt, skarpt nedåt, jämfört med gamla fina tider tidigt 1970-tal.

Euron är svår att gissa. Beror på vem det är som köper den eventuella tyska skulden. Om det är icke-euro-länder då kan euron gå upp.

SEKen och US-dollarn är inte i samma liga. SEKen är en liten skvalpvaluta, medan dollarn är den valutan som dominerar världen, styr handeln och dit alla flyr i osäkra tider. Det är dollarns ställning i världen och att den backas upp av en bra befolkning som gör att amrisarna kan göra precis som de vill.

Amerikanska politiker pantsatte sin befolkning då de slängde 700 miljarders bailout på krisen. McCain försa sig då han sa att amrisar är så duktigt folk att de klarar av det. Det blev ett jäkla liv om det, men faktum är att med fiatpengar så är det befolkningen som är pantsatt för framtida betalning. Inte guld och gröna skogar.

Svenska staten kan just nu ta upp lån till låg, 0-ränta eller få betalt för att låna. Men vi kan inte låna hur mycket som helst för då kommer 90-talet tillbaka om staten försöker rulla lånen framåt. Obligationerna kan köpas av svenska eller utländska aktörer. Ju mer utlänningar köper desto mer påverkar det kronans värde uppåt. Jag är mest rädd för att de lånade pengarna kommer att användas till cykelbidrag, klimatångestterapi och import av hemmafruar till våra nytillkomna. Har 0 förtroende för våra politiker.
2019-08-21, 15:17
Medlem
Citat:
Svenska staten kan just nu ta upp lån till låg, 0-ränta eller få betalt för att låna. Men vi kan inte låna hur mycket som helst för då kommer 90-talet tillbaka om staten försöker rulla lånen framåt. Obligationerna kan köpas av svenska eller utländska aktörer. Ju mer utlänningar köper desto mer påverkar det kronans värde uppåt. Jag är mest rädd för att de lånade pengarna kommer att användas till cykelbidrag, klimatångestterapi och import av hemmafruar till våra nytillkomna. Har 0 förtroende för våra politiker.

Ny info. Alla statsobligationer handlar på minusränta. Det går fort nu. Såg en annan rubbe som sa att Tyskland får betalt för att låna.

https://www.affarsvarlden.se/kronikor/olof-manner/minusranta-pa-alla-statsobligationer-6968764
2019-08-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ny info. Alla statsobligationer handlar på minusränta. Det går fort nu. Såg en annan rubbe som sa att Tyskland får betalt för att låna.

https://www.affarsvarlden.se/kronikor/olof-manner/minusranta-pa-alla-statsobligationer-6968764

Ser fram emot att kunna dra ett bolån mot betalning...

Nej men allvarligt. Vad kommer detta landa i på sikt? Hyperinflation? Hur ska annars det massiva skuldberget kunna betalas av?
2019-08-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Har tittat lite på lägenheter i Solna-Stockholm senaste månaden. Mitt intryck är att priserna har gått upp något sedan typ 1 år tillbaka. Många 3or ute för typ 3M som sedan budas upp till ca 3.5M.

När jag själv räknar på mitt boende kommer jag fram till att det är extremt billigt att bo i BR. Ifall man räknar med ca. 2% ränta och man köper en 3a för 3M och hyr ut ett rum för 4k i månaden så skulle månadskostnaden under 3k (exklusive amortering). Så taket för hur mycket man kan buda bestäms inte av att månadskostnaden blir för hög, utan av hur mycket jag får låna från banken. Jag skulle tex också kunna köpa en 1a för 2.3 M och ändå bo billigare än att hyra, men det känns ovärt då kvadratmeterpriset blir så högt.

när ränteavdraget tas bort minskar din investering i värde med 30 % på en dag, risky business
2019-08-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

Nej men allvarligt. Vad kommer detta landa i på sikt? Hyperinflation? Hur ska annars det massiva skuldberget kunna betalas av?
Risken är väl att man inte kan det om räntan skulle lyfta lite grann.
Då blir det kris.
2019-08-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudewhatever
när ränteavdraget tas bort minskar din investering i värde med 30 % på en dag, risky business

Priset är knappast korrelerat med räntekostnaden 1:1. Priserna kommer gå ner, men inte nödvändigtvis 30%. Det är bara att titta på priserna och jämföra med boräntan historiskt.

Sen kommer avdraget säkerligen inte tas bort direkt utan om det försvinner kommer det att fasas ut över många år.
2019-08-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudewhatever

Tror inte priset på bostäder kommer att tappa 30% pga ränteavdraget då räntekostnaden endast är en del av kalkylen. En hel del av kostnaden är avgiften till föreningen.
2019-08-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

Japan är väl föregångslandet och de verkar inte lida. Låg inflationsland.
2019-08-22, 04:21
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Japan är väl föregångslandet och de verkar inte lida. Låg inflationsland.

Jag vet inte riktigt vad det innebär då jag inte är så insatt... men,

vad jag vet är att Japan är inte är hyperexempel när det kommer till bostadsbrist. De bygger ju så det knakar och allt som är 15 år gammalt är ointressant och nyproduktion säljs för miljontals kronor även ute på vischan utan alltså, som jag indirekt nämnde, inte ha en chans att ha ett stegrande eller ens kvarliggande värde, utan de faller sakta i värde per år - nästan så att det blir som att du betalar hyra, finns ingen investering där, dock så har de inga direkt hyresavgifter så när man betalat av lånet så är man klar, det finns dock 2 avgifter som ska täcka renovering och underhåll som ligger på kanske tusen kr månatligt.

Beträffande ränta och bostadslån är de också väldigt generösa och man kan låna för 1.35% (tror jag) över 35 år oberoende på räntans upp-o-nedgång (för tillfället ligger räntan på 0.7% men ja, och har vrit så över 30 år, man kan ju aldrig vara säker)

Japan är ett statusland, att köpa nya hus och bilar (eller "gamla" (ett par år gamla mao)) är det som förväntas av dig, på samma sätt som du som man förväntas skaffa fru och barn och försörja de.

En annan verklighet. Vad betyder detta tror du?
Kanske inte hör till ämnet, men du verkar extremt insatt så jag ville bara ta iniativ o dela med mig av det lilla jag vet!
Senast redigerad av Domyoji 2019-08-22 kl. 04:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in