Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
Den ekonomiska situationen i Polen förbättras varje år, 5% tillväxt, byggboom, folk startar företag,
det finns säkert många polacker som lockas tillbaka till Polen och viktigast av allt är att det rör sig om flera miljoner polacker som befinner sig utomlands, så det är helt realistiskt att lika många polacker flyttar tillbaka till Polen som Sverige tar emot från de arabiska och afrikanska länder + Afghanistan, låt oss säga 100-150.000 om året
Turismen i Polen slår rekord varje år, Polen har fyra huvudsakliga områden som lockar turister, Östersjökusten, Masurien - 1000 sjöar i nordöstra Polen och bergskedjor, Karpeterna, Sudeterna och Beskiderna samt storstäder Kraków, Wroclaw, Gdansk och Warszawa
Över 20 miljoner utländska turister lär besöka Polen i år
Ekonomin växer i Polen och har så gjort sedan kommunismen föll..
Bitvis har väl tillväxten varit riktigt bra, men man har så att säga börjat från en mycket mycket låg nivå så därför tar det lång tid. Levnadsstandarden kommer naturligtvis att öka över tiden. Moderniseringen kommer såklart att fortgå.. Det tvivlar jag inte på. Men det kommer ta tid.
Om 20 år kommer säkert en hel del att ha hänt, men jag tror inte vi nödvändigtvis ser nån stor förändring om fem år..
Sen är ju utvecklingen inte helt jämn över tiden. Tillväxtkurvan kommer säkert att gå upp och ned. Dåliga tider kommer och går. Pengar kommer att behöva satsas på infrastruktur, utbildning och annan modernisering av samhället.
Turism är bra. Det är jättebra, men titta på riktigt stora turistländer. Det räcker ofta inte att bara leva på turism.. Särskilt inte för Polen där det antagligen till stor del är säsongsturism under sommarhalvåret?
Men visst.. Jag skulle råda Polen att fortsätta satsa på turismsektorn.
Men man behöver ställa om ekonomin i övrigt också..
Utan att ha nån detaljkunskap inom ämnet så misstänker jag att utbildning är ett lite tveeggat svårt för en nation som Polen? Där duktiga unga
genier snabbt kan få välbetalda jobb i Västeuropa så fort universitetsstudierna är avklarade?