2019-08-20, 21:25
Medlem
elbels avatar
"liknande" brott i uk
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7374683/Footballer-24-branded-danger-women-assault.html
Citera
2019-08-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
När du är en tvångsmässig mytoman som inte kan sluta ljuga ska vi nog inte ta dina tolkningar av HD-domar på allvar. Advokaterna som hävdade nödvärn i rätten har nog aningen bättre koll på detta en en mytoman på flashback.
Jag får väl finna tröst i att Tingsrätten inte gick på advokaternas linje, utan istället dömde dem för misshandel. Framtiden lär ju visa om domen står sig i högre instanser, förutsatt att ASAP överklagar. Övriga läsare får väl bilda sig en egen uppfattning om vem, om någon, av oss som är värda att ta på allvar.
Citera
2019-08-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Jag får väl finna tröst i att Tingsrätten inte gick på advokaternas linje, utan istället dömde dem för misshandel. Framtiden lär ju visa om domen står sig i högre instanser, förutsatt att ASAP överklagar. Övriga läsare får väl bilda sig en egen uppfattning om vem, om någon, av oss som är värda att ta på allvar.

Jag har hela tiden sagt att rätten kommer fälla Rocky eftersom detta är en politisk rättegång, flyktingarna är den nya adeln som man inte får kröka ett hår på vad de än gör. Men det du hela tiden ljuger om är något annat, nämligen att inget framkommit som stödjer att det kan vara nödvärn. Jo det har framkommit stöd för det i förhör oavsett hur detta värderas av dig eller tingsrätten.

Du har också fel om att en prövning i högre instans förutsätter att ASAP överklagar, apan har redan begärt att åklagaren ska överklaga domen så detta är också en möjlighet även om dina lögner inte alls handlade om hur bevisen skulle värderas.
Citera
2019-08-20, 22:03
Medlem
Citat:
Du har också fel om att en prövning i högre instans förutsätter att ASAP överklagar, apan har redan begärt att åklagaren ska överklaga domen så detta är också en möjlighet
Det är förvisso sant att det också finns en möjlighet att åklagaren överklagar. Och rent teoretiskt skulle ju även MÄ kunna överklaga själv och driva det som ett enskilt åtal.
Citera
2019-08-20, 22:04
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:

Har läst lite av det dravel du skriver. Domstolen/politrukerna beslutade om ett domslut skulle tillgodose lite olika intressen. Därefter ljög politrukerna ihop domskäl som är helt uppåt väggarna. Den lagfarne politruken får nu, efter att alltså ha levererat bl.a. sinnesrubbade domskäl, se sin lön plötsligt dubblad.
Citera
2019-08-20, 23:21
Medlem
Citat:
I ditt konstruerade scenario där den angripne väljer att fly så kommer ju nödvärn aldrig att bli aktuellt. Skulle skador uppstå under flykten så blir det sannolikt en civilrättslig fråga mellan den skadedrabbade och den vållande, och då är inte brottsbalken tillämplig. Om däremot tredje part skadas under utövandet av nödvärn (ett exempel är det rättsfall där en polis sköt i nödvärn men råkade träffa en person som inte var inblandad i händelsen) så kommer ju nödvärnsrätten i brottsbalken att vara aktuell. Utöver det rättsfallet (där angriparen tvingades stå för skadeståndet till den skjutne) känner jag inte till något rättsfall som behandlar en sådan situation (men jag har inte heller gjort några större ansträngningar för att leta efter ett). Förvisso är det ett lite äldre dokument, men här finns lite analyser kring ämnet (särskilt från punkt 4 och framåt): https://svjt.se/svjt/1992/658

Jag förstår inte de som anser att nödvärn (eller putativt nödvärn) kan vara aktuellt i ASAP’s fall. Det finns inget i det som framkommit som ger stöd för det. Som tingsrätten skriver i domen så är en förutsättning för nödvärn att det sker i direkt anknytning till hotet. Även om ”hörlursattacken” på vakten skulle vara tillräckligt för att motivera den typen av våld som BO utsätts för så går det för lång tid. Dessutom finns det inget i det på film dokumenterade beteendet hos ASAP m.fl. under den tiden som visar att de känner sig utsatta för ett akut hot, snarare tvärt om. Intrycket man får är istället att de är genuint trötta på BO, och till slut får nog och ger sig på honom. Fullt möjligt att förstå, men det är inget som ger rätt till våld.

Jag ser inte varför flykt skulle innebära att nödvärn inte blir tillämpligt. Åtgärden uppfyller ju faktiskt, iaf initialt alla förutsättningar för nödvärn - kort och gott man värjer sig mot angreppet på ett sätt som inte får överdrivna konsekvenser. Lek med tanken att man faktiskt begår en brottslig gärning för att fly situationen ställ detta mot situationen där man istället begår en handling som normalt gav skadeståndsansvar. Jo jag vet det är nog ett rätt konstruerat scenario, men tanken är att fånga frågan om nödvärnsrätten faktiskt befriar en från skadeståndsansvar.

Angående fallet med ASAP Rocky så jo, det har framkommit omständigheter som skulle göra nödvärn rimligt, men TR har ansett det bevisat att dessa omständigheterna inte förelåg. Omständigheten är att AR&Co hävdat att precis innan AR kastade Afghanen så försökte Afghanen angripa livvakten. Detta är den enda omständighet som framförts som faktiskt hade triggat nödvärnsrätten.
Senast redigerad av prostetnic 2019-08-20 kl. 23:26.
Citera
2019-08-21, 08:39
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Vad vill afghanska gubben få ut av det här? Han är hatad av halva landet, räcker inte det?

Pengar, uppmärksamhet.
Att han förvisso själv har ett ansvar till det inträffade finns inte i hans hjärna. Blir man bortlyft av en 200Kg neger är det naturligt att begripa att jag nog skall lägga ner.

Nu väger det tungt i ökenråttans krets att visa sig tuff. Uppmärksamhet i media. Gråtvalsen. Snart kommer väl någon starta en insamling för att det är så jävla synd om killen.
Tillika gillar advokaten det också eftersom det säkert går att fakturera en 100-200 tusen till av våra skattepengar.
Citera
2019-08-21, 09:01
Medlem
FarbrorAdolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Pengar, uppmärksamhet.
Att han förvisso själv har ett ansvar till det inträffade finns inte i hans hjärna. Blir man bortlyft av en 200Kg neger är det naturligt att begripa att jag nog skall lägga ner.

Nu väger det tungt i ökenråttans krets att visa sig tuff. Uppmärksamhet i media. Gråtvalsen. Snart kommer väl någon starta en insamling för att det är så jävla synd om killen.
Tillika gillar advokaten det också eftersom det säkert går att fakturera en 100-200 tusen till av våra skattepengar.

Exakt så är det. Dessa apejävlar är så jävla dumma och ska bara roffa åt sig allt som finns.

Han begärde högre skadestånd än offren på Drottninggatan det bevisar ju att han lever i en drömvärld.

Hazarjäveln får chansen att komma till Sverige och börjar genast begå brott. Han åker på stryk och plötsligt är det så synd om idioten.

Ut med apejäveln och alla andra skäggbarn samt stäng gränsen. Det måste bli slut på allt daltande med dessa "barn".
Citera
2019-08-21, 10:35
Medlem
Citat:
Frågan riktades till cjh som avfärdade att det kan ha varit nödvärn för Rocky och då undrade jag om han också avfärdar det för afghanen med samma argument. I så fall går han emot åklagarens bedömning.
Våldet då vakten kastade iväg J ansågs grövre än kastet med de trasiga hörlurarna. Därför blev J inte åtalad för misshandel och därför anses det här hörlursvåldet inte vara tillräckligt för att livvakten/amerikanerna skulle frukta för sina liv och/eller hälsa.
Då blir det inte nödvärn.
De var inte i en situation som rättfärdigar våldet de utsatte BO för. Rocky påstår att han kände fruktan men inget som stödjer detta påstående har framkommit medan det istället framstår som att de är irriterade än rädda.
Citera
2019-08-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Våldet då vakten kastade iväg J ansågs grövre än kastet med de trasiga hörlurarna. Därför blev J inte åtalad för misshandel och därför anses det här hörlursvåldet inte vara tillräckligt för att livvakten/amerikanerna skulle frukta för sina liv och/eller hälsa.
Då blir det inte nödvärn.
De var inte i en situation som rättfärdigar våldet de utsatte BO för. Rocky påstår att han kände fruktan men inget som stödjer detta påstående har framkommit medan det istället framstår som att de är irriterade än rädda.

Så du underkänner argumentet att nödvärn måste ske omedelbart efter att man har utsatts för våld då?

Det var just med det argumentet ni säger att Rocky inte kan hävda nödvärn.
Citera
2019-08-21, 10:46
Medlem
TrikkFukks avatar
Att hazaren är sugen på att överklaga handlar naturligtvis enbart om ett desperat försök att plussa på skadeståndet.
Citera
2019-08-21, 10:51
Medlem
Citat:
Så du underkänner argumentet att nödvärn måste ske omedelbart efter att man har utsatts för våld då?

Det var just med det argumentet ni säger att Rocky inte kan hävda nödvärn.
Jag menar att de inte blev livrädda då de påstår sig ha blivit det. Det är alltså en tid före misshandeln av BO och nej, det är inte omedelbart efter utan de hade möjlighet att ta en taxi eller påkalla hjälp.
Därför är det inte nödvärn.
Att Rocky säger sig varit rädd räcker inte.

Jag tycker ju att BO skulle låtit bli att börja tjafsa men det är inte olagligt att tjafsa med folk i det här läget tydligen. Jag tycker ju att det är läge att ringa polis om en galning tjatar och följer efter en. Speciellt om livvakten inte har kontroll längre, som Rocky sa.
Hade de fått dit polis redan vid Max så hade BO kanske istället blivit åtalad för trakasserier(?).
Att misshandla någon som de gjorde är inte ok.
Alla gjorde fel.
Tröttsamt att det ska kosta massa pengar för oss andra skattebetalare när idioter håller på och beter sig.
Hoppas HR avslår begäran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in