Citat:
Ursprungligen postat av
Dennyabra
Äsch kära Alice, det var onödigt att kommentera då jag nu läser hela stycket utan att bara reagera på ordet som är det nya hatordet i Sverige liksom rasist.
Vad menas med detta nonsensord som är till för att härska över vanligt folk som tänker själva från sin livserfarenhet?
ALLA är observanta på när något främmande kommer i i vår egen hönsgård vilket är en bra strategi för överlevnad. Allt okänt skall synas och barnen stoppar det i mun, smarta som de är!
Idag finns ett skapat polariserat samhälle där rasist och främlingsfientlighet är att "låsa sin bil och dörr" vilket aldrig hände tidigare. Tom nyckeln till bilen fick sitta i. Detta för och emot ett sunt beskydd skapar hat mot de som vill skydda sig och sin familj mot de med andra seder.
Lade jag min stora ryggsäck på husets veranda i Haiti så var det ok för alla som gick på vägen att ta den. Så har det varit i andra länder och är ännu där ja bor. Därför har alla hus hundar! Att nu bli kallad för främlingsfientlig eller rasist för att skydda familj och egendom... nu har det spårat ur och hatarna ser sin chans att vinna poäng med att sila mygg och "släppa fram elefanter" till äppleträdet samt skuldbelägga de otrogna som odlat sina äpplen.
Morden handlar om ekonomi och heder och inga andra nya hittepå ord som rasist och dyligt är min fulla övertygelse. Är du rik eller blir rikare så är det familjens liv du försvarar på ofta idiotiska sätt. Ditt boende och ekonomi säger mej mycket om vem du vill vara.
Banditer. lånehajar, karkare som behöver pengar till missbruket, utslagna samt numera sjukskrivna börjar att bli arga och de fanns där på gator och torg redan 2004. Linköping är inte längre berömt för TF utan en hub att köpa knark ifrån. Tack o lov räddar sjukhuset ryktet om staden samt Universitetet.
Jag tror på Familjespåret med en krånglig skuld med "saving face" och indrivare i en olycklig kombination. Inte ett hjälpande ord kommer att yppas från familjen så mycket är säkert i min värld.
Hedern går framför allt samt rädslan för nya attentat av den andra gruppen och sammanhållning från indrivarna bryts inte om livet är dej kärt.
100 miljoner större chans för ett anonymt tips men inte ens det tror jag på. En miljon, jo tjena!
Tack för det!
Som vi tidigare har pratat om att man har på sina olikfärgade glasögon och reagerar på ord och olika saker utifrån bla sitt eget synfält och erfarenheter.
Ett ord kan betyda lite olika saker och ha olika styrka för olika människor.
I vilket sammanhang och tid och rum ordet befinner sig i.
Jag tycker inte främlingsfientlighet är ett hatord men kanske är främlingsrädsla ett bättre ord.
Ett ord som kan passa in på oss alla någon gång.
Men som sagt ord kan byta skepnad.
Ibland behövs ett lite trubbigt ord för att förklara vad men menar.
Vi alla är ju dock individer så samlingsord berättar oftast inte hela sanningen.
Just nu är saker och ting känsliga att diskutera och debatt om invandring tex blir lätt polariserad.
Inte bra att två eller flera sidor står och bara kastar glåpord till varandra utan att lyssna på vad alla har att säga. Det finns bra och dåliga sidor av det mesta och saker och ting måste få diskuteras, men så respektfullt det går.
Det sitter absolut säkert i människans natur att vara observanta och avvaktande mot något främmande som du skriver:
"ALLA är observanta på när något främmande kommer i i vår egen hönsgård vilket är en bra strategi för överlevnad."
Inga konstigheter och fullt förståeligt och kanske tom nödvändigt.
Men tyvärr så finns det några som alltid måste ta det några eller många steg för långt.
Så har det varit och så är det idag.
En mindre klick som blir hatiska tillsammans och klumpar ihop tex alla invandrare i en och samma klump. Man kan byta ut invandrare mot tex alla män, kvinnor, homosexuella osv.
Det är så jag tänker en sådan mindre klick av personer som triggat varandra i rädsla och hatiska åsikter om andra människor som grupp. Att just någon av dessa blivit lurad och att deras kitt, det de har gemensamt varit gnistan som tände elden.
Någon kan ha blivit illa behandlad och kränkt men gnistan fanns också i bakgrunden för att detta skulle kunna ske.
Frågan är bara vad gnistan bestod av?