Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-20, 14:58
  #2821
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jodå. Man pumpar över en del av lasten i mindre tankers. Numera har man även pipeline, tror jag. Hon klarar Suez.

Börja läktra last och sedan pumpa ombord igen? Diskutera något du behärskar innan du uttalar dig
Citera
2019-08-20, 15:02
  #2822
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Börja läktra last och sedan pumpa ombord igen? Diskutera något du behärskar innan du uttalar dig
När ni troll har fel och försöker överskyla det genom att tramsa om ord gör ni er löjliga. Fartyget kan passera Suez.
Citera
2019-08-20, 15:03
  #2823
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://www.reuters.com/article/mide...-idUSW1N22503R

Skall bli spännande att se var skeppet angör.

Ord och inga visor med andra ord. Alltså jag har otroligt svårt att se att Trump står bakom detta. Istället kanske detta är det bästa beviset på att Reuters fortfarande är globalisternas första kanal. Ingenting har ändrats.

Frågan kvarstår. Vad ska "väst" göra åt det om tankern angör Syrien i framtiden? Kommer man att bomba den?
Citera
2019-08-20, 15:08
  #2824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är mycket märkligt att Stena Imperio bara får ligga på redden i Iran och anses vara kapad. USA har förstärkt militärt och man säger sig skydda fartyg i området.

Nu har Grace 1/ Adrian Darya 1 släppts men Stena ligger kvar. Inga massiva protester från Sverige, UK, USA etc. Inga hot från USA om att frita Stena och besättning.

Extremt lite i officiella iranska medier om Stena. Här nämns den i förbigående.
https://en.irna.ir/news/83435613/Ira...ase-oil-tanker

Mycket märkligt att det är så tyst om Stena.

Löfvenregimen träffar väl en delegation från Iran i dagarna?
Citera
2019-08-20, 15:13
  #2825
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När ni troll har fel och försöker överskyla det genom att tramsa om ord gör ni er löjliga. Fartyget kan passera Suez.

Så då körde dom runt Afrika för skojs skull och brände några tusen ton bunker som lök på laxen? En läktring av över 150.000 ton råolja är kanske i teorin möjligt men inte i praktiken eftersom sådan extrem logistikkedja inte finns. Så igen diskutera inte sådant du inte förstår
Citera
2019-08-20, 15:24
  #2826
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så då körde dom runt Afrika för skojs skull och brände några tusen ton bunker som lök på laxen? En läktring av över 150.000 ton råolja är kanske i teorin möjligt men inte i praktiken eftersom sådan extrem logistikkedja inte finns. Så igen diskutera inte sådant du inte förstår
Det diskuterades då. Vissa menade att Suez varit det rimligare alternativet men rundresan gjordes för att maskera slutmålet. Jag tror även den artikel jag citerade nämnde Suez. En halv miljon svenska kostar visst passagen i grundavgift och får vägas mot tid och bränsle runt Afrika.
Citera
2019-08-20, 15:39
  #2827
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så då körde dom runt Afrika för skojs skull och brände några tusen ton bunker som lök på laxen? En läktring av över 150.000 ton råolja är kanske i teorin möjligt men inte i praktiken eftersom sådan extrem logistikkedja inte finns. Så igen diskutera inte sådant du inte förstår

Här diskuteras varför fartyget gick runt Afrika.

Citat:
According to an intelligence source cited by Reuters, the route, which is about 10,000 miles longer, could have been an attempt to avoid being caught in the Suez Canal, where security is greater.

https://www.businessinsider.com/iran...braltar-2019-7

Du försöker få bort diskussionen från politiska aspekter. Du försöker överskyla ditt misstag om att fartyget inte kan passera Suez.
Du trollar ju med dina ordlekar och arroganta personangrepp så jag tror jag lämnar den delen här.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-20 kl. 15:57.
Citera
2019-08-20, 16:52
  #2828
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här diskuteras varför fartyget gick runt Afrika.



https://www.businessinsider.com/iran...braltar-2019-7

Du försöker få bort diskussionen från politiska aspekter. Du försöker överskyla ditt misstag om att fartyget inte kan passera Suez.
Du trollar ju med dina ordlekar och arroganta personangrepp så jag tror jag lämnar den delen här.

Lägg ner fjant, jag är sjökapten och vet i motsats till dig vad jag pratar om. Jag pratar sakfrågan angående Suez-passage inget annat, dina hjärnspöken kan jag inte bry mig mindre om faktiskt
Citera
2019-08-20, 17:12
  #2829
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Lägg ner fjant, jag är sjökapten och vet i motsats till dig vad jag pratar om. Jag pratar sakfrågan angående Suez-passage inget annat, dina hjärnspöken kan jag inte bry mig mindre om faktiskt
Dina uppgifter går mot de länkar jag gav från Sky och Bloomberg. Du trollar på klassiskt sätt med arroganta personangrepp och ordlekar. De sjökaptener jag träffat brukar inte försöka "bräcka" andra med facktermer och nedlåtande attityd.

Men jag lämnar förmodligen den delen här. Just nu behövs inte detaljerade uppgifter om hur Grace 1 skulle passera Suez.

Det intressantaste är hur ett fartyg påstås vara kapat och besättningen kvarhållen. Men nästan inget om det i media. USA och Storbritannien skulle förväntas försöka frita fartyget. Kraftiga diplomatiska protester borde avges. Det är något mystiskt med "kapningen" av Stena. Måste ta paus nu. Får återgå till det senare.
Citera
2019-08-20, 20:07
  #2830
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dina uppgifter går mot de länkar jag gav från Sky och Bloomberg. Du trollar på klassiskt sätt med arroganta personangrepp och ordlekar. De sjökaptener jag träffat brukar inte försöka "bräcka" andra med facktermer och nedlåtande attityd.

Men jag lämnar förmodligen den delen här. Just nu behövs inte detaljerade uppgifter om hur Grace 1 skulle passera Suez.

Det intressantaste är hur ett fartyg påstås vara kapat och besättningen kvarhållen. Men nästan inget om det i media. USA och Storbritannien skulle förväntas försöka frita fartyget. Kraftiga diplomatiska protester borde avges. Det är något mystiskt med "kapningen" av Stena. Måste ta paus nu. Får återgå till det senare.

Fakta; tankern kan inte passera Suez utan att läktra ungefär 150.000 ton råolja vilket skulle kräva minst 20 halvstora tankbåtar, en procedur så ofantligt tidsödande och därmed dyrt att det är direkt löjligt. Ge mig sen numret på dina sjökaptenpolare som seglat tankbåt så jag får tala vett med dem.

Vad gäller Iransk sjöterror som du menar är mystisk är väl enbart diplomati? Alltså att hets bara skulle göra att ett redan pressat Iran agerat irrationellt. Nu när media är lugna så kanske, hoppeligen Iran släpper Stenas tanker. Men vi vet ju inte hur irrationella terrorister tänker, ofta dödar ju gisslantagare gisslan efter att lösen betalats.
Citera
2019-08-20, 20:52
  #2831
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Löfvenregimen träffar väl en delegation från Iran i dagarna?
Zarif träffar tydligen Wallström idag.

Det påstås att Iran har kapat ett svensk-brittiskt fartyg och håller besättningen fången. Det är onormalt att Sverige inte protesterar kraftigare. Jag har inte sett något uttalande från utrikesministern.

Det är helt onormalt att fartyget, som hade brittisk eskort kunde kapas av några småbåtar och en helikopter.

USA och Storbritannien säger sig skydda trafiken i området. De har inte hotat Iran med att t.ex försöka frita fartyg och besättning. Det är inte normalt. Det är något mystiskt med den här s.k. kapningen.

Citat:
En dödsdömd svensk medborgare. En beslagtagen svenskägd oljetanker. Ett hotat kärnenergiavtal som Sverige, bland många, vill rädda.

Agendan är diger när Irans utrikesminister Javad Zarif besöker Sverige och utrikesminister Margot Wallström (S).

Sverige kommer att ta upp det (Stena Impero) och Zarif kommer säkert att ta upp det med oss också. Vi hoppas att båda sidor släpper de här fartygen så att vi kan börja om från noll och att det inte blir fler beslagtagningar, säger en person med insyn i planerna för besöket till TT.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-till-sverige
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-20 kl. 21:30.
Citera
2019-08-21, 02:00
  #2832
Avstängd
wwrs avatar
Zarif har träffat Wallström i Stockholm igår. Vad gäller det kapade svenskägda fartyget så säger Wallström att hon oroar sig och drar i trådar.

Det är alltså orimligt, som jag beskrev i posten ovan, att Sverige, Storbritannien etc inte reagerar kraftigare på den påstådda kapningen av Stena Imperio och påstådda kidnappningen av dess besättning. Det är något mystiskt med den s.k. kapningen.

Här i tråden kallar vissa iranierna för terrorister. Men det går bra att att ha respektfullt möte med vår utrikesminister. Iranierna verkar inte vara terrorister, imho.

Vi har tydligen också lyckats bli ansvariga för en (svensk-iransk) israelisk spion som dömts till döden i Iran. Spionen var tydligen läkare på Karolinska Institutet.
Citat:
Polis använde batong vid stökig Iran-demonstration

Margot Wallström mötte i dag Irans utrikesminister Javad Zarif i Stockholm – och efter mötet konstaterade hon:

– Vi har haft ett väldigt rakt och uppriktigt samtal om de utmaningar som Iran och Mellanöstern står inför.

Wallström skakade inte hand med sin ministerkollega från Iran.

– Iranier hälsar tyvärr inte på kvinnor i hand, så det gör vi aldrig var vi än är, och vi gör inte det här heller. Det är det minsta problemet som vi har, kan jag säga.

Under mötet på UD demonstrerade ett par hundra personer i centrala Stockholm – och polisen tryckte tillbaka demonstranter från Gustav Adolfs torg med batonger, hundar och hästar.

enligt ett pressmeddelande från regeringen, står värd för överläggningar kring bilaterala och regionala frågor, däribland Jemen och vikten av att bevara den kärntekniska överenskommelsen (JCPOA).

Margot Wallström tog också upp dödsdomen mot den spionerianklagade KI-forskaren Ahmadreza Djalali.

Margot Wallström om Stena Impero: ”Vi oroar oss”
Margot Wallström säger samtidigt att det finns förhoppningar om att hitta en lösning för det beslagtagna svenskägda brittiska tankfartyget Stena Impero.

– Vi oroar oss för besättningen. Vi drar i alla trådar vi kan.

Javad Zarif deltog inte på pressträffen med Margot Wallström på tisdagseftermiddagen, men enligt utrikesministern berodde det på att han inte hade tid.
https://www.expressen.se/nyheter/omr...besoket-pa-ud/
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-21 kl. 02:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback