2019-07-10, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Jag förstår. Men med tanke på att det tidigare överhuvudtaget inte varit känd att CBD kan skada levern så är det bra att man gjort studier och varnar folk till försiktighet. Speciellt om man redan har något problem med levern. Personligen är jag glad att jag råkade läsa varningen och kollade upp det. Man behöver inte höja CBD till skyarna (fast jag har gjort det själv) utan även räkna in eventuella biverkningar som kan uppstå. Hoppas de kommer fortsätta studera effekterna, speciellt långtidseffekter för det finns väl ingen info om i dagsläget då CBD är relativt nytt. Jag kan nämna att jag (när jag testar cbd olja) får obehagliga drömmar/mardrömmar vilket kan väl ses som en slags bieffekt. Allt är inte bara positivt med CBD och det är heller ingen mirakelmedicin, vissa får ingen positivt effekt när man läser i CBD forum eller att CBD efter nåt år plötsligt slutar fungera för vissa. Jag har fått en viss antiinflammatorisk effekt men ingen effekt mot ångest. Försöker iaf att vara objektiv i frågan.

Angående djur så är min spekulation att det beror på storleken på djuret. Mössen som det studerades på är minst och allt går fort i deras små kroppar. Hundar är större och där verkar det vara problem för en del hundar, dessutom att folk ofta går till veterinären och tar blodprover på sina djur och därmed så upptäcker man de här förhöjda leverenzymnivåerna.

Jag studerar Medicin och Medicinsk Cannabis för människor varenda dag för att finna riskerna och möjligheterna bland effekterna. Jag kan säga dig att du inte behöver oroa dig för att CBD kan skada din lever om du konsumerar CBD olja som rekommenderat. Så länge du inte blandar med andra mediciner samtidigt eller överkonsumerar produkten. Istället för CBD skadar levern så i ordinerad rekommenderad dos så har Hepatit C patienter funnit en upplevnad och värden har förbättrats för att bli möjligtvis bli botad. Inte visat indikationer på att levern har skadats eller risk för skador.

När du intar CBD och det når din lever så börjar Cytochrome P450 systemet med att bryta ner ämnet till metaboliter. det är där risken kan börja framstå. som t.ex THC omvandlas till 11-OH-THC och sen 11-COOH-THC vilket är en helt annan form av THC som har andra möjligheter och andra risker. Där är inga indikationer på CBD som innehåller balanserad mängd cannabinoider, terpener eller flavonoider har gett ökad risk för lever skador. Socker, fet, salt i överkonsumtion kan öka dina värden. Det är ingen skillnad på CBD.

Vad som gör denna forskning konstig också är att CBD är ett godkänt behandling ingrepp åt fetma lever där det är lagligt och där är inga rapporter om patienter som har förhållit sig till deras doseringsscheman har indikerat på funktionsnedsättning i levern eller skador.

Sen leverskadorna gäller endast dessa extremt starka CBD produkter. Undersökningen är gjord på Epidiolex och inte "vanlig" CBD olja. Generellt så innehåller CBD som vi ser på nätet oftast max 20%, inte 99.9% som Epidiolex och den genomsnittliga procentiella halten folk föredrar är runt 10%. Standard dosering av CBD blir 1.25mg/kg om man räknar maximal dos på 100mg åt en man som väger 80 kilo varje dag. Så du är långt från siffrorna som börja indikera de höjda värdena vilket var över 60mg/kg om du förhåller dig till vad som är sagt.

Gällande djuren, använd inte på djur, punkt slut. Till de som har använt på djur får skylla sig själva av deras inkompetens och vårdslösa experimenterande. Dock så är ett besök är inte tillräckligt för att dra slutsats till om CBD är anledningen till deras förhöjning. Har de gjort återbesök både utan och med CBD behandling av hunden efter upptäckelsen? Vilken mängd använde de? Vilken styrka använde de? Vad är det för foder de ger sina hundar? Finns där andra mediciner de har gett sina hundar under konsumtionen eller kort tid innan CBD behandling påbörjades? Är hunden eller hundarna stressade eller varit stressade innan och under besöken? Där är många frågor som inte kan besvaras på ett besök eller några prover. Det måste observeras under en viss tid med andra styrkor, doseringer, produkter m.m för att utesluta om CBD substansen är anledningen.

Jag tvivlar inte på att CBD kan ge förhöjda värden på hundar, men jag tvivlar på kunskapen bakom dem i dessa facebook grupper om dosering. 99% av svenska folket vet inte hur man doserar korrekt ens hos människor så att dosera på hundar...Hmm.... Kan nog mer eller mindre garantera till att många har tänkt att de vet CBD har många positiva hälsoaspekter åt människor(Eller läst någon tidningsartikel som blev poppis) och dragit slutsatsen till att det fungerar på hundar också. Läst på internet hur andra doserar med sina hundar och använt en slumpmässig mängd och styrka som de har tyckt låtit bra.

Om du får mardrömmar eller form av avtruppning från vad du brukar ha i sömnen, så har du fel mängd dosering för dig. Testmedicinering är lika viktigt som testmedicinering för ADHD mediciner, anti depressiva m.m. Man måste hitta rätt helt enkelt. När det kommer till de psykiska som Depression eller Ångest så kan det ta upp till 2 veckor inom optimal effekt uppnås om du enbart använder CBD och inte ren Cannabis. Med fel dosering kommer du aldrig uppnå optimal nivå.

CBD är ingen mirakelmedicin. Därför det klassificeras som hälsokost tillskott i majoriteten av världen. Sverige är bara efterbliven och klassificerar det som medicin. Anledningen till varför många säger det är en mirakelmedicin är p.g.a dess utbreda potentiella möjligheter. Inte många substanser som har visat positvt effekt med att lindra symptomer på mer än 200 olika seriösa medicinska fall.

De som har använt i flera år kontinuerligt med dosering på eget initiativ så är det inte konstigt att effekten har avtagit. Toleransen mot CBD och THC fungerar likadant och dosjusteringar måste förkomma vilket jag antar många har glömt bort att tänka på.

Att använda CBD är mycket, mycket mer än att bara ta några droppar per dag och tro allting ska bli bra.

Ber om ursäkt om jag låter strikt, arrogant, nonchalant eller något liknande.
Senast redigerad av ungOdumSkaning 2019-07-10 kl. 05:02.
Citera
2019-07-10, 11:34
Medlem
Okej vill du framstå som någon expert får du väl göra det, jag bemöter inget mer i den här tråden. Jag tar det med en nypa salt i vart fall, speciellt avsnittet om djuranvändning som du inte vet nåt om din knarkare. (kollade din inläggshistorik)
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-07-10 kl. 11:42.
Citera
2019-07-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Okej vill du framstå som någon expert får du väl göra det, jag bemöter inget mer i den här tråden. Jag tar det med en nypa salt i vart fall, speciellt avsnittet om djuranvändning som du inte vet nåt om din knarkare. (kollade din inläggshistorik)

Givetvis så slutar det med personlig påhopp, härligt!

Jag gav dig så mycket detaljer så möjligt men visst, bygg du upp oro över att tro din lever ska skadas för att hundar har fått det för människor som har låg kunskap ger dem det och sedan skyller på CBD.

Såklart jag kan inte veta något om djurgrupperna på Facebook heller för jag hänger inte i massa grupper på Facebook... Du beskrev bara att folk går till veterinär och så har de fått reda på högre värden. Men du nämnde ingenting om CBD var faktorn, bara att värderna var högre så jag skrev från hypoteser.

Sen knarkare och knarkare... Två gånger du lägger fel påståenden, ska du slå tredje gången gillt nu?
Citera
2019-07-12, 22:07
Medlem
Hej!

Någon som vet om man kan extrahera bara cbd från pulver? Pulvret är vattenlösligt och innehåller akaçiagummi, dextrin, MCT, solroslecitin, vitamin E, polysorbater.

Min idé var att extrahera cbd och hälla i det i e-juice istället då jag föredrar att ta cbd på det sättet än att dricka det.

Tack på förhand!
Citera
2019-07-13, 11:42
Medlem
Var köper ni er thc fria cbd olja?
Citera
2019-07-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Var köper ni er thc fria cbd olja?
Jag har inte riktigt kommit till fund med den nya lagen. Så är alltså CBD utan THC lagligt att köpa och bruka i Sverige?
Tack!
Citera
2019-08-19, 11:49
Medlem
Mirakelmedicin eller överhajpad bluff?

"I dag har den här paletten av sjukdomstillstånd som cannabis sägs lindra och bota utökats än mer,
trots att det vetenskapliga stödet för dess medicinska effekt ofta är svagt eller obefintligt".

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...h-fungerar-det

Varför tillför man då detta till sin kropp trots svag eller obefintlig evidens?
Det är helt otroligt att man gör det utan att veta hur det påverkar...
Vilka marknadsföringskrafter ligger bakom detta, skulle man vilja veta.
Citera
2019-08-19, 22:00
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek

"I dag har den här paletten av sjukdomstillstånd som cannabis sägs lindra och bota utökats än mer,
trots att det vetenskapliga stödet för dess medicinska effekt ofta är svagt eller obefintligt".

www.echoconnection.org

Där kan du söka fram hundratals om inte tusentals studier och forskning i ämnet.

Att det inte finns något vetenskapligt stöd är totalt skitsnack.
Citera
2019-08-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
www.echoconnection.org

Där kan du söka fram hundratals om inte tusentals studier och forskning i ämnet.

Att det inte finns något vetenskapligt stöd är totalt skitsnack.

Nej, tack.
Citera
2019-08-20, 02:28
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Nej, tack.
Kom inte med lögner då! Särskilt när du vägrar läsa vetenskapliga bevisen som du påstår inte finns.
Citera
2019-08-20, 08:11
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almc
Jag har inte riktigt kommit till fund med den nya lagen. Så är alltså CBD utan THC lagligt att köpa och bruka i Sverige?
Tack!
Ja. Gå in på valfri hälsokostbutik och lär dig mer.
Citera
2019-08-20, 08:18
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:

Med tanke på hur många andra ämnen som människan tillfört sin kropp, historiskt såväl som i nutid, varför inte testa? Att ”vanlig” Cannabis har välgörande effekter som t ex smärtlindrande, avstressande och ångestdämpande går knappast att argumentera emot, behövs ingen marknadsföring om man inte bott i en låda de senaste 30 åren. Om oljan är för svag och därför inte ger något är väl upp till var och en att testa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in