2019-07-05, 01:19
Medlem
Lite tråkiga nyheter för oss CBD brukare. Vid högre doser kan CBD ge leverskador precis som andra mediciner.

https://www.labroots.com/trending/he...e-liver-damage

https://www.analyticalcannabis.com/a...h-doses-311776
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-07-05 kl. 01:42.
Citera
2019-07-05, 12:31
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Lite tråkiga nyheter för oss CBD brukare. Vid högre doser kan CBD ge leverskador precis som andra mediciner.

Jag har gått igenom detta.

Det rör sig om doser över 2450mg/kg, alltså ett par hekto för en vuxen man. värdet på ett par hekto cbd är gissningsvis 50-150 000kr, alltså det kan göras billigare än idag, men cbd är och förblir svindyrt till det kan syntetiseras.
Citera
2019-07-05, 13:15
Medlem
klybans avatar
Citat:

Men bara för dom som har råd och ta flera hundra ggr större dos, och GGR KROPPSVIKTEN.
Citera
2019-07-05, 13:44
Medlem
Ni får väl tro vad ni vill. Ett par hundar (minst) fick förhöjda levervärden efter CBD och de gick inte på några absurda mängder. Råkade läsa det igår på ett forum.
Citera
2019-07-05, 15:23
Medlem
Kollade ett par CBD grupper, jodå även där har några personer skrivit om sämre levervärden och att det enda som de gjorde nytt var att ta CBD. Tycker att det är klokt att iaktta försiktighet och kolla sina levervärden då och då om man tar det regelbundet.

Kollade CBD gruppen för djur lite nogrannare. Det är oroväckande många hundar som fått sämre levervärden, funderar på att kolla värden på min egna pojk också.
Citera
2019-07-09, 07:02
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna

Någon citerade mig. Men jag kan inte se inlägget?!

Så jag bumpar min fråga helt enkelt!
Citera
2019-07-09, 08:02
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ni får väl tro vad ni vill. Ett par hundar (minst) fick förhöjda levervärden efter CBD och de gick inte på några absurda mängder. Råkade läsa det igår på ett forum.

Bra källa! trollar du för läkemedelsverket much?
Citera
2019-07-09, 08:04
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Vänta nu här. Du har testat i en dag. Märker en markant skillnad till det bättre. Men vill sluta?

Personligen tror jag inte på någon som testat CBD en dag.

Jag har testat två gånger, jag kände mig väldigt fokuserad av det, pigg och fräsch, men visst det hade vart kul att göra egna blindtest.
Citera
2019-07-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Bra källa! trollar du för läkemedelsverket much?

Idiot. Vore kul om just du fick leverproblem det vore ironi.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-07-09 kl. 08:58.
Citera
2019-07-09, 09:37
Medlem
Citat:

Okej jag granskade forskningen bakom det och när man kollar på siffrorna så är dessa testerna i studien över rekommenderad dosering. Dvs att första försöket var maximal dos, andra perioden 3 gånger över rekommenderad dos och till sist 10 gånger över rekommenderad dos.

Underhålls dosering är rekommenderat till 10mg/kg och absolut max dos 20mg/kg per dag av GW Pharmaceuticals som har gjort Epidiolex för att undvika konsekvenser som risk för leverskador.

Där är lite forskning gällande djur och konsumtion av CBD eller Cannabis överlag. Där är ingen rekommenderad dos och det är inte rekommenderat att ge CBD till djur heller. Så även om det inte var några absurda mängder så kan det vara absurda mängder för hundarnas kropp. 10mg/kg för en människa kan motsvara kanske 500mg/kg för en hunds lever, vi vet inte än därför råds det till att inte ge CBD till husdjur för vi vet inte de potentiella skador det kan ha på deras system ännu eller hur det interagerar med deras endocannabinoida system.

Sen vid andra sidan så hade jag inte litat på en forskare som jämför Vodka med CBD...
Senast redigerad av ungOdumSkaning 2019-07-09 kl. 09:42.
Citera
2019-07-09, 13:28
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Idiot. Vore kul om just du fick leverproblem det vore ironi.

Ja jag ska köpa olja för 50 000 och ta allt på en gång nu bara för det.
Citera
2019-07-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ungOdumSkaning
Okej jag granskade forskningen bakom det och när man kollar på siffrorna så är dessa testerna i studien över rekommenderad dosering. Dvs att första försöket var maximal dos, andra perioden 3 gånger över rekommenderad dos och till sist 10 gånger över rekommenderad dos.

Underhålls dosering är rekommenderat till 10mg/kg och absolut max dos 20mg/kg per dag av GW Pharmaceuticals som har gjort Epidiolex för att undvika konsekvenser som risk för leverskador.

Där är lite forskning gällande djur och konsumtion av CBD eller Cannabis överlag. Där är ingen rekommenderad dos och det är inte rekommenderat att ge CBD till djur heller. Så även om det inte var några absurda mängder så kan det vara absurda mängder för hundarnas kropp. 10mg/kg för en människa kan motsvara kanske 500mg/kg för en hunds lever, vi vet inte än därför råds det till att inte ge CBD till husdjur för vi vet inte de potentiella skador det kan ha på deras system ännu eller hur det interagerar med deras endocannabinoida system.

Sen vid andra sidan så hade jag inte litat på en forskare som jämför Vodka med CBD...

Jag förstår. Men med tanke på att det tidigare överhuvudtaget inte varit känd att CBD kan skada levern så är det bra att man gjort studier och varnar folk till försiktighet. Speciellt om man redan har något problem med levern. Personligen är jag glad att jag råkade läsa varningen och kollade upp det. Man behöver inte höja CBD till skyarna (fast jag har gjort det själv) utan även räkna in eventuella biverkningar som kan uppstå. Hoppas de kommer fortsätta studera effekterna, speciellt långtidseffekter för det finns väl ingen info om i dagsläget då CBD är relativt nytt. Jag kan nämna att jag (när jag testar cbd olja) får obehagliga drömmar/mardrömmar vilket kan väl ses som en slags bieffekt. Allt är inte bara positivt med CBD och det är heller ingen mirakelmedicin, vissa får ingen positivt effekt när man läser i CBD forum eller att CBD efter nåt år plötsligt slutar fungera för vissa. Jag har fått en viss antiinflammatorisk effekt men ingen effekt mot ångest. Försöker iaf att vara objektiv i frågan.

Citat:
Though, as Dr Koturbash points out in his interview with Nutra Ingredients USA, the Epidiolex packaging does include a warning message which advises people taking other medications that can damage the liver, or have pre-existing liver damage, to consider taking only low doses of Epidiolex, or to not use the product entirely.
“There is a potential for liver injury,” he says. “ If you look at the Epidiolex label, it clearly states a warning for liver injury; it states you have to monitor the liver enzyme levels of the patients.”

Angående djur så är min spekulation att det beror på storleken på djuret. Mössen som det studerades på är minst och allt går fort i deras små kroppar. Hundar är större och där verkar det vara problem för en del hundar, dessutom att folk ofta går till veterinären och tar blodprover på sina djur och därmed så upptäcker man de här förhöjda leverenzymnivåerna.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-07-09 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in