2019-08-19, 17:57
Medlem
Eastmancolors avatar
Nu är det ju tack och lov läkare och inte jurister som utreder en misstänkts psykiatriska tillstånd.

I princip bör detta handla om psykos för att det rimligen skall gå att koppla till denna typ av allvarligt brott. Vad de misstänker och torde vidare utreda är att killen är schizofren eller lider av syndrom präglade av tvångstankar eller möjligen mani. Personlighetsstörning kan vara underliggande men det är endast i komorbiditet med psykisk sjukdom som det skall klassas som allvarlig psykisk störning.
Citera
2019-08-19, 18:00
Medlem
Pytte69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ser bara gamla nyheter. Sedan Peters begravning har det varit tyst.

Idag kom P/:an vad gäller Jack i alla fall. Stor rättspsykiatrisk undersökning väntar. Och det är nog som vi alla redan vet - nån sorts sjuklig fixering av reella mord på film. Men om det blir en diagnos lär vi få se. Juridiken kräver ganska allvarlig psykisk sjukdom efter den stora RPUn. Även om vi lekmän kan anse att man måste vara vårdberoende om man kan begå ett sånt här brott.

https://mitti.se/nyheter/brott/misstankte-mordare-psykiskt/?omrade=sollentuna
Citera
2019-08-19, 18:02
Medlem
Pytte69s avatar
Citat:
Ser bara gamla nyheter. Sedan Peters begravning har det varit tyst.

Idag kom P/:an vad gäller Jack i alla fall. Stor rättspsykiatrisk undersökning väntar. Och det är nog som vi alla redan vet - nån sorts sjuklig fixering av reella mord på film. Men om det blir en diagnos lär vi få se. Juridiken kräver ganska allvarlig psykisk sjukdom efter den stora RPUn. Även om vi lekmän kan anse att man måste vara vårdberoende om man kan begå ett sånt här brott.

https://mitti.se/nyheter/brott/misstankte-mordare-psykiskt/?omrade=sollentuna

https://mitti.se/nyheter/brott/misstankte-mordare-psykiskt/?omrade=hela-stockholm&sw=Peter
Citera
2019-08-19, 18:32
Bannlyst
Jag tror fortfarande på en tvångstanke/tvångskänsla.
För varje mordfilm han såg, så växte sig den tanken/känslan allt starkare. Tillslut tog den över och han var tvungen att utföra mordet.
Han var tvungen "att känna hur det var att mörda"
Han kunde helt enkelt inte avvärja eller stoppa den känslan längre.
Jag tror att, eftersom han inte kan ge någon annan logisk förklaring, utan bara hävdar att han "ville känna hur det känns att mörda" och egentligen inte vet varför... så anses han som psykiskt störd vid mordtillfället och även efter vid P7 undersökningen.
Jag tror verkligen att det är så enkelt.
Citera
2019-08-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Nu är det ju tack och lov läkare och inte jurister som utreder en misstänkts psykiatriska tillstånd.

I princip bör detta handla om psykos för att det rimligen skall gå att koppla till denna typ av allvarligt brott. Vad de misstänker och torde vidare utreda är att killen är schizofren eller lider av syndrom präglade av tvångstankar eller möjligen mani. Personlighetsstörning kan vara underliggande men det är endast i komorbiditet med psykisk sjukdom som det skall klassas som allvarlig psykisk störning.
Skärp dig nu. Själva begreppet "allvarlig psykisk störning" är ett juridiskt begrepp. Vi får se huruvida detta begrepp passar in på den eventuella störning som Jack har.
Citera
2019-08-19, 19:14
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Skärp dig nu. Själva begreppet "allvarlig psykisk störning" är ett juridiskt begrepp. Vi får se huruvida detta begrepp passar in på den eventuella störning som Jack har.

Herr P12 är ju intresserad av P7 som radio P4 tog upp. Ett PM?
Citera
2019-08-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Herr P12 är ju intresserad av P7 som radio P4 tog upp. Ett PM?
Nej. "Herr P12" är inte intresserad av dina PM.
Citera
2019-08-19, 19:30
Medlem
Larasofts avatar
Jag gissar på vanföreställningssyndrom med paranoid och grandios "inriktning". Dessa personer kan fungera i övriga livet såsom arbete eller skola men saknar verklighetsgförankning vad gäller vanföreställningen. Det finns också en ökad risk för våldsbrott.
Citera
2019-08-19, 20:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag gissar på vanföreställningssyndrom med paranoid och grandios "inriktning". Dessa personer kan fungera i övriga livet såsom arbete eller skola men saknar verklighetsgförankning vad gäller vanföreställningen. Det finns också en ökad risk för våldsbrott.

Bra gissning. Jag gissar på ett inslag av empatistörning (ASP) om man ser till den lilla info som finns om planering och hur mordet gick till.
Citera
2019-08-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag tror varken på grandiositet eller paranoia. Kanske inte heller vanföreställningar. Däremot en sjuklig fixering som gjort honom avtrubbad. Med tanke på att han hade en lista på vilka som var hans potentiella targets, så är gärningen ganska väl planerad.

Men.. din gissning är lika bra som min.

Vi lär få se. Dock tror jag att en hel del av förundersökningen kommer bli sekretessbelagd med tanke på Peters efterlevande, och att gärningsmannen är ung. JL skall komma ut igen om kanske bara några år. Hans anhöriga skall också skyddas beroende på vad som kommer fram i utredningen.
Citera
2019-08-19, 20:49
Medlem
Citat:
Jag tror varken på grandiositet eller paranoia. Kanske inte heller vanföreställningar. Däremot en sjuklig fixering som gjort honom avtrubbad. Med tanke på att han hade en lista på vilka som var hans potentiella targets, så är gärningen ganska väl planerad.

Men.. din gissning är lika bra som min.

Vi lär få se. Dock tror jag att en hel del av förundersökningen kommer bli sekretessbelagd med tanke på Peters efterlevande, och att gärningsmannen är ung. JL skall komma ut igen om kanske bara några år. Hans anhöriga skall också skyddas beroende på vad som kommer fram i utredningen.

Och jag tror att den sjukliga fixeringen är ett sätt att hantera avtrubbningen. Han söker få igång sitt avstängda känsloliv genom att söka kickar av morbid karaktär. En sjuk pojke hur som helst.
Citera
2019-08-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Bra gissning. Jag gissar på ett inslag av empatistörning (ASP) om man ser till den lilla info som finns om planering och hur mordet gick till.

Menar du att de som har asperger inte har empati?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in