2019-08-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om JL hade ringt till fler än en och ingen nappade så kanske han inte var så "populär" trots allt och PP ville vara snäll och svarade Ja.

PP och JL var vänner. Att JL först försökte att lura med minst en, kanske flera, innan han frågade PP, bekräftar det JL själv tydligen har sagt i polisförhöret. Och det bekräftar det som alla som tycks känna PP personligen redan visste: Det fanns absolut ingen som helst motiv för JL att döda just PP. Han var ett lätt offer, (som en av hans närmaste vänner) villig att följa med till brottsplatsen som JL hade valt ut.
Citera
2019-08-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
https://twitter.com/DidionMilling/status/1040363229518745600
?????? Rätt Jack ?????

Nej.
Citera
2019-08-19, 14:02
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.expressen.se/nyheter/krim/peters-misstankte-mordare-kan-vara-allvarligt-psykstord/

"Vännen från cykelturen ringde in larmet till 112 och har indirekt erkänt att det var han som begick mordet, enligt hans advokat.

Nu har vännen, som liksom Peter var en toppstudent i skolan, undersökts av rättspsykiatriker i en så kallad paragraf 7-utredning, som är en mindre variant av en rättspsykiatrisk undersökning.

”Är naturligtvis besvärande”
Slutsatsen är att en allvarlig psykisk störning – såväl vid gärningen som vid undersökningen – kan misstänkas. Därför rekommenderas en fullständig undersökning längre fram."
Citera
2019-08-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/nyheter/krim/peters-misstankte-mordare-kan-vara-allvarligt-psykstord/

"Vännen från cykelturen ringde in larmet till 112 och har indirekt erkänt att det var han som begick mordet, enligt hans advokat.

Nu har vännen, som liksom Peter var en toppstudent i skolan, undersökts av rättspsykiatriker i en så kallad paragraf 7-utredning, som är en mindre variant av en rättspsykiatrisk undersökning.

Slutsatsen är att en allvarlig psykisk störning – såväl vid gärningen som vid undersökningen – kan misstänkas. Därför rekommenderas en fullständig undersökning längre fram."
Där ser man. Blir intressant att läsa när den stora sinnesundersökningen ägt rum. "Allvarligt psykiskt störd" både under och efter gärningen. Men då borde han varit störd INNAN också kan man tycka. Men ingen alls har överhuvudtaget vittnat om det. Bara lovord även vad gäller JL har kommit fram.
Citera
2019-08-19, 14:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Inte oväntat. Något måste vara allvarligt fel.
Citera
2019-08-19, 14:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Där ser man. Blir intressant att läsa när den stora sinnesundersökningen ägt rum. "Allvarligt psykiskt störd" både under och efter gärningen. Men då borde han varit störd INNAN också kan man tycka. Men ingen alls har överhuvudtaget vittnat om det. Bara lovord även vad gäller JL har kommit fram.

Jag tror det har funnits tecken/signaler tidigare men att ingen vill gå ut med det nu. Vad ska dom säga?
Citera
2019-08-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det har funnits tecken/signaler tidigare men att ingen vill gå ut med det nu. Vad ska dom säga?
Nej, det enda som polisen släppt ang det, är att man fått reda på att kamratkretsen kände till hans faiblesse för mordfilmer och att det tydligen varit ett samtalsämne. Men klart är ju att mord, reella mord, i filmer inte kan vara friskt att vara intresserad av.
Citera
2019-08-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
Det intressanta här är att när det gäller de mest horribla morden är aldrig vänner som blir offret! Om vänner blir offer så är det för att de grälar och det sker i hastigt mod eller en känslosam relation som falerat på något sätt. Vill man bara döda någon för att testa så tar man en tant som är ute och joggar eller något annat oskyldigt offer och sedan smiter man iväg. Det är hur lätt som helst att döda någon om man vill testa. Dessutom spårlöst.

Mycket bra skrivet.
Albin och Kajsa i Gävle, alltså händer det oftare än aldrig. Tror man kan dra någon slags paralleller mellan Albin och MGM här även om det är helt olika fall, båda hamnar nog på samma avdelning.
Citera
2019-08-19, 14:32
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Tråden är ingen källa till sanning. Så har du något att komma så får du allt visa den källan själv. Till dess anser jag det är enbart uppmärksamhetsbehov från din sida.
Oj då får jag bortse från att jag har diplomet "Årets Guldspade" från föreningen Grävande journalister på väggen 🤔 Detta efter att vi i en annan tråd här på fb avslöjade Terje Hellesen...
Citera
2019-08-19, 14:50
Medlem
En ganska intressant förklaring inom allt om både P7 samt den stora sinnesundersökningen. Även vilka som medverkar samt vad som ingår i den större varanten. Det finns en hel del att läsa för den som är intresserad i länken.

https://quizlet.com/199926689/t9-psyk-rattspsykiatri-flash-cards/

Vad innebär allmän psykisk störning?
Juridiskt begrepp (ej medicinskt)

Typexempel: Psykos

Dock även vid:
-Svåra depressioner med suicidrisk
-Mani
-Svåra PS med impulsgenombrott eller starkt tvångsmässigt beteende.
-Uttalad utvecklingsstörning och demens
-Svårare autistisk problematik

Vad ingår i en rättpsykiatrik utredning?
-Undersökningar - DT hjärna, EEG, provtagning
-Samtal
-Neuropsykologisk testning (nivåbestämning)

Vilka 4 delar i rättpsykiatrisk undersökning?
-Medicinsk-psykiatrisk del
-Psykologutredning
-Kartläggning av livshistoria och omständigheter
(uppväxt, skola, familj, vänner, arbete)
-Omvårdnadsutredning
Citera
2019-08-19, 17:01
Medlem
Pytte69s avatar
Citat:
Sett att du försöker komma i kontakt. Du kan varken skicka eller ta emot meddelanden via PM. Du kan däremot skriva till en moderator, och kanske be dom vidarebefordra meddelande till mig.

Ang Peter Plax, så är det väldigt väldigt tyst nu, vilket är väldigt synd. Inte för att hans föräldrar hänger här, men nånstans tycker jag att allt inte borde tystna efter ett sånt här dåd. Polis och media borde uppdatera då och då om vad som händer i ärendet kan jag tycka.

Mitt i Sollentuna uppdatera en del. Kolla där.
Citera
2019-08-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pytte69
Mitt i Sollentuna uppdatera en del. Kolla där.
Ser bara gamla nyheter. Sedan Peters begravning har det varit tyst.

Idag kom P/:an vad gäller Jack i alla fall. Stor rättspsykiatrisk undersökning väntar. Och det är nog som vi alla redan vet - nån sorts sjuklig fixering av reella mord på film. Men om det blir en diagnos lär vi få se. Juridiken kräver ganska allvarlig psykisk sjukdom efter den stora RPUn. Även om vi lekmän kan anse att man måste vara vårdberoende om man kan begå ett sånt här brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in