2019-08-19, 08:57
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Visst har jag installerat några parabolantenner, och varenda gång har det fungerat när jag riktat parabolen mot korrekt satellit.

Har du gjort några studier som ger dig stöd för att jorden är platt? Förutom att studera Youtube alltså.

Det där stör jag mig på. Du riktar parabol mot punkt X. Precis som jag ställer in antennen mot en mast.

Inga konstigheter.

Fatta hur osannolikt det är att satelliten ligger STILLA i vacuum?? Det ska va i stort sett omöjligt. Visst miniraketer hit och dit som korrigerar...Förstå vilken EXTREM precision som krävs i dessa miniraketer.

Men en ballong däremot. Som fäster mot firmamentet
Citera
2019-08-19, 09:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det där stör jag mig på. Du riktar parabol mot punkt X. Precis som jag ställer in antennen mot en mast.

Fast vi vet ju att paraboler inte riktas mot några master... de riktas mot en punkt 36000 km upp i luften.

Varför är det ingen plattjordare som lyckas visa att att satelliter i själva verket är ballonger eller master?
Det vore i sammanhanget väldigt enkelt.

Citat:
Fatta hur osannolikt det är att satelliten ligger STILLA i vacuum??

Nej det fattar vi inte. Det handlar om enkel rörelsemekanik och har inget med sannolikhet att göra.

Citat:

Fatta vad osannolikt med en ballong som går upp till 36000km.
För att inte snacka om firmamentet - där kan vi snacka om osannolikt.
Citera
2019-08-19, 09:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och det klippet säger vad?

Den slutar stiga strax ovanför flygplanet....

Nej det slutar inte stiga strax ovanför flygplanet.
Har du aldrig hört talas om perspektiv?
Citera
2019-08-19, 09:57
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Inga konstigheter.

Fatta hur osannolikt det är att satelliten ligger STILLA i vacuum?? Det ska va i stort sett omöjligt. Visst miniraketer hit och dit som korrigerar...Förstå vilken EXTREM precision som krävs i dessa miniraketer.

ÄVEN om det nu hade varit en ballong eller en mast på 36000 km höjd så förändrar det inte att paraboler är ett enkelt bevis för en klotformad jord.

Med matematik på grundskolenivå kan du räkna ut att jorden omöjligt kan vara platt. Du kan även räkna ut att det är ett klot och diametern på jorden.

Detta är det ni plattskallar inte begriper.

En vanlig riktantenn som du riktar mot en rundstrålande radio/TV-mast har liten riktverkan samt att den stora riktverkan är antingen horisontalt eller vertikalt.

En parabol har en väldigt hög riktverkan. Denna riktverkan är punktformad, alltså både vertikalt och horisontalt.

Jag har byggt antenner själv och hållit på med amatörradio i min ungdom. Så just denna bit vet jag rätt mycket om.

Men låt mig gissa, du kommer ignorera denna info. Exakt samma som infon om vår- och höstdagjämning. Det är förnekelse det du håller på med, ett sektliknande tillstånd.
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-19 kl. 10:09.
Citera
2019-08-19, 12:57
Medlem
Sadomans avatar
[quote=studenten777|68435052

Men en ballong däremot. Som fäster mot firmamentet[/QUOTE]

Tänk lite nu. Allt du behöver göra för att en satellit ska uppföra sig som om den vore stationär är att placera den i en omloppsbana som matchar jordens rotation. De står inte stilla. De rör sig hela tiden. Ett dygn är 24 timmar. Eller hur?

Här är de, fotograferade via timelapse med ett teleskop som rör sig med natthimlen. Stjärnorna verkar därför stå stilla medan satelliterna bevisligen rör sig.
https://youtu.be/rC8g3gj4CAE?t=334

Finns inget firmament, bebishjärna. Vad är meteroregn? Firmamentet som bajsar?
https://apod.nasa.gov/apod/image/1908/PerseidsPloughCow.jpg
Citera
2019-08-19, 13:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Och det klippet säger vad?

Den slutar stiga strax ovanför flygplanet....

Planar den ut reda där så når den aldrig ovanför "van halen"

Hemläxa till dig

Van Halen är ett rockband, idiot.

Nej, den slutar inte att stiga. Färjan är ungefär på samma höjd som flygplanet, 10000 meter, vid 26 sekunder. Och den bara fortsätter stiga. Vid 50 sekunder är den ca 20000 meter upp, vid 1,20 30000 meter och när klippet slutar är färjan på ca 50000 meters höjd. Vid inget tillfälle åker den neråt utan den fortsätter uppåt mot gränsen till rymden som är ca 100000 meter.
Citera
2019-08-19, 14:36
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Tänk lite nu. Allt du behöver göra för att en satellit ska uppföra sig som om den vore stationär är att placera den i en omloppsbana som matchar jordens rotation. De står inte stilla. De rör sig hela tiden. Ett dygn är 24 timmar. Eller hur?

Här är de, fotograferade via timelapse med ett teleskop som rör sig med natthimlen. Stjärnorna verkar därför stå stilla medan satelliterna bevisligen rör sig.
https://youtu.be/rC8g3gj4CAE?t=334

Finns inget firmament, bebishjärna. Vad är meteroregn? Firmamentet som bajsar?
https://apod.nasa.gov/apod/image/1908/PerseidsPloughCow.jpg

Hahahaha, suveränt.
Citera
2019-08-19, 15:15
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Hahahaha, suveränt.

Intressant att hans "app" säger att dom ska komma från vänster till höger. I videon kommer dom uppifrån och ner
Citera
2019-08-19, 16:33
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Intressant att hans "app" säger att dom ska komma från vänster till höger. I videon kommer dom uppifrån och ner

För det kan ju inte vara så att teleskopet är monterat liggandes. Du är verkligen patetisk.
Citera
2019-08-19, 16:54
Medlem
Citat:
Jag vred min mobil 90° åt vänster medan jag såg videon och plötsligt kommer satelliterna från vänster till höger istället för uppifrån och ned....
Du tror inte att rörelseriktningen i videon beror på hur teleskopet och kameran är monterat?
Citera
2019-08-19, 16:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Inga konstigheter.

Om det hade gått att nå ett firmament med en ballong så hade ju vilken amatör som helst kunna skicka upp en ballong dit och där filma firmamentet.
Att ingen gjort det beror allt med största sannolikhet på att firmamentet inte är något annat än ett religiöst påhitt.
Satelliterna står inte stilla i vakuum utan dom flyger i 28 000 km/h. Däremot placeras dessa satelliter på sådan höjd att dom går ett varv på 24 timmar så att dom följer med i jordens rotation. Hade dom verkligen stått stilla så skulle dom falla ner mot jorden mycket snabbt men inga satelliter står stilla.
Citera
2019-08-19, 18:58
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om det hade gått att nå ett firmament med en ballong så hade ju vilken amatör som helst kunna skicka upp en ballong dit och där filma firmamentet.
Att ingen gjort det beror allt med största sannolikhet på att firmamentet inte är något annat än ett religiöst påhitt.
Satelliterna står inte stilla i vakuum utan dom flyger i 28 000 km/h. Däremot placeras dessa satelliter på sådan höjd att dom går ett varv på 24 timmar så att dom följer med i jordens rotation. Hade dom verkligen stått stilla så skulle dom falla ner mot jorden mycket snabbt men inga satelliter står stilla.

Ja men fortfarande behöver väl vinkeln vara exakt rätt? Det får jag inte ihop hur den kan färdas i 28.000 km/h utan att tappa vinkel..

För att illustrera exempel.. Det förekommer sk stjärnfall varje dag miljontals gånger... Alltså är den sk rymden inte fri från partiklar.

Duckar satelliterna för dessa hela tiden? Hur snabbt duckar dom? Hur duckar ma för en rymdpartikel i 20.000 km/h? Hur räcker bränslet isf till att korrigera rymdpartiklar dagarna i ända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in