2019-08-19, 04:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
De föregående inläggen.
Vilka av de föregående inläggen?
Citera
2019-08-19, 04:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Inser du att du hoppar in i en annan diskussion mellan två personer varav du inte är en av dessa?
Jag välkomnar alla att delta i alla mina diskussioner.

Jag förstår att det är jobbigt när det är fler som påpekar att du inte har presenterat belägg för dina påståenden.
Citera
2019-08-19, 06:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att det existerar en kraft med förmågan att skapa detta universum är bortom tvivel.

Nej. Det är bara ett religiöst påstående.
Belägg saknas helt.

Det finns för det första inga som helst belägg för att universum ens har skapats över huvud taget.

Börja med belägg i den änden.

Inte ens Big Bang-teorin utgår ifrån att universum uppstått ur tomma intet, så vilka belägg har du för att universum skapats ur tomma intet?

Visa även gärna hur t.ex. termodynamikens första huvudsats passar in i dina belägg för en skapelse ur tomma intet.

Citat:
Att människan har ett förstånd för att studera detta universum är i sig vittnesbörd för detta.
Hur skulle människans förstånd vittna om en skapande kraft? Menar du på fullt allvar något så enfaldigt?

Nej. Det är en tanke. Inte ett belägg. Och om människans förstånd säger att universum uppstått ur tomma intet så är det inte mycket till förstånd eftersom absolut ingenting tyder på det.

Visa annars exempel på när enorma massor stora som galaxer senast uppstod ur tomma intet.
Citera
2019-08-19, 06:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Att det existerar en kraft med förmågan att skapa detta universum är bortom tvivel.
Nej. Belägg, tack.

Citat:
...Förnekar du Gud kommer du erfara fasanfulla ting.
Det finns inget att förneka angående dina påståenden.
Belägg för dessa ”fasansfulla ting”, tack.

Citat:
...Belägg har presenterats för den andre i den förda diskussionen men du kanske har missat dem.
Nej, du har förväxlat belägg med påståenden.
Citera
2019-08-19, 08:09
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Låt detta bli sagt först innan vi fortsätter. Att det existerar en kraft med förmågan att skapa detta universum är bortom tvivel.
Det stämmer, det är stark och svag kärnkraft, elektromagnetism och gravitation. Så egentligen fyra krafter i nuläget.
Citat:
Att människan har ett förstånd för att studera detta universum är i sig vittnesbörd för detta.

Förståndet är ett bevis för naturkrafterna? Nej, det håller nog inte.
Citat:
Förnekar du Gud kommer du erfara fasanfulla ting.

Och det är här det saknas belägg.

Citat:
Tror du på Gud kommer du att föras till lycksaligheter oberoende av vad du anser om den saken. Lika lite som du kan påverka ditt åldrande, gravitation, döden lika lite kan du påverka detta faktum.
Här också. Detta är vad du tror.
Citat:
Belägg har presenterats för den andre i den förda diskussionen men du kanske har missat dem.
Nej du har inte presenterar belägg.

Citat:
Jag kan börja med att ställa frågan till dig: Vad anser du beläggen bör baseras på som du efterfrågar för att beläggen ska ge tyngd?
Välj nåt eller flera eller alla av nedatsående:

Observation? hur i så fall vad ska observeras?

mäta? vad i så fall vad ska mätas?

Intervju? Vem i så fall vem ska interjuvas?

Expriment? Vad i så fall? Vad ska exprimenteras?

Du förstår alltså att dina "belägg" inte passar in i några av de kategorier du listar eftersom du varken kan peka på observationer, mätningar eller experiment.

Här är ett experiment som talar mot dig https://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html
Citera
2019-08-19, 09:19
Medlem
Citat:
Jag har verkligen inte tid att förklara för dig hur fel du har dels för att när jag läser din text förstår jag att du ändå inte kommer att förstå hur pedagogisk jag än förklarar dels för att du är en idiot.

Kortfattat: Gud kommer att sända människor till evigt paradis eller evigt helvete oavsett vad lilla du med magen full av skit anser om den saken. Lika lite som du kan påverka tiden, åldrandet, gravitationen osv lika lite kan du påverka detta. Du kommer erfara fasansfulla ting. Du kommer vilja hoppas vara med i en skräckfilm men icke!

Haha, du har verkligen helt missat poängen...

Poängen är inte att människor i din fantasifulla verklighetsuppfattning kommer av en gud att skickas till evig tortyr för tankebrott; det är självfallet inte någonting jag räds för, lika lite som du förmodligen räds av tanken att Allah skickar dig till helvetet för att du tror på fel gud.

Poängen är att någon varelse som genomför denna tortyr med hänvisning till ett tankebrott, är ONDSKAN personifierad.
Att du till synes tycker att detta 'evig tortyr för tankebrott' är någonting "positivt", gör dig till en ondskans lakej, som får Hitlers hantlangare att framstå som små änglar.

Om din gud finns, och gör det som du tror att din gud gör - då är han ond, och bör hatas och bespottas som den tyrann du föreställer dig att han är.
Det följer logiskt, givet att man betraktar evig tortyr för tankebrott som någonting "fel".

Jag tolkar dig som att du tycker evig tortyr för tankebrott är någonting positivt och fint, så länge guden har utfört det...
Det gör dig till ett psykfall...

Tur för dig att jag inte stödjer varken tankebrott eller tortyr, för jag vet vem jag då hade förespråkat att utsättas för denna lagstiftning och medföljande repressalier.
Citera
2019-08-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilka av de föregående inläggen?
Du kan titta tillbaka.
Citera
2019-08-19, 13:32
Medlem
Citat:
Jag välkomnar alla att delta i alla mina diskussioner.

Jag förstår att det är jobbigt när det är fler som påpekar att du inte har presenterat belägg för dina påståenden.
Oj vad jobbigt! Jag kan nästan inte bära det.
Citera
2019-08-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej. Det är bara ett religiöst påstående.
Belägg saknas helt.

Det finns för det första inga som helst belägg för att universum ens har skapats över huvud taget.

Börja med belägg i den änden.

Inte ens Big Bang-teorin utgår ifrån att universum uppstått ur tomma intet, så vilka belägg har du för att universum skapats ur tomma intet?

Visa även gärna hur t.ex. termodynamikens första huvudsats passar in i dina belägg för en skapelse ur tomma intet.

Hur skulle människans förstånd vittna om en skapande kraft? Menar du på fullt allvar något så enfaldigt?

Nej. Det är en tanke. Inte ett belägg. Och om människans förstånd säger att universum uppstått ur tomma intet så är det inte mycket till förstånd eftersom absolut ingenting tyder på det.

Visa annars exempel på när enorma massor stora som galaxer senast uppstod ur tomma intet.

Allt är belägg för att universum, människan och allt annat är skapat. Använder du ditt förstånd kommer du att inse det. Ge dig inte in i dislussioner om big bang när du inte ens kan hantera frågan om verkligheten.
Citera
2019-08-19, 13:35
Medlem
Citat:
Nej. Belägg, tack.

Det finns inget att förneka angående dina påståenden.
Belägg för dessa ”fasansfulla ting”, tack.

Nej, du har förväxlat belägg med påståenden.
Belägg har lagts fram.
Citera
2019-08-19, 13:36
Medlem
[quote=proconsul|68434851]
Citat:
Det stämmer, det är stark och svag kärnkraft, elektromagnetism och gravitation. Så egentligen fyra krafter i nuläget.

Förståndet är ett bevis för naturkrafterna? Nej, det håller nog inte.

Och det är här det saknas belägg.

Här också. Detta är vad du tror.

Nej du har inte presenterar belägg.

Du förstår alltså att dina "belägg" inte passar in i några av de kategorier du listar eftersom du varken kan peka på observationer, mätningar eller experiment.

Här är ett experiment som talar mot dig https://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html

Förståndet är nog för att förstå att allt är skapat ur ett evigt förstånd. Att du inte inser det får du själv ansvara för. Nej, det finns endast en enda levande, kraft med vilja och frihet att välja och skapa.
Citera
2019-08-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Haha, du har verkligen helt missat poängen...

Poängen är inte att människor i din fantasifulla verklighetsuppfattning kommer av en gud att skickas till evig tortyr för tankebrott; det är självfallet inte någonting jag räds för, lika lite som du förmodligen räds av tanken att Allah skickar dig till helvetet för att du tror på fel gud.

Poängen är att någon varelse som genomför denna tortyr med hänvisning till ett tankebrott, är ONDSKAN personifierad.
Att du till synes tycker att detta 'evig tortyr för tankebrott' är någonting "positivt", gör dig till en ondskans lakej, som får Hitlers hantlangare att framstå som små änglar.

Om din gud finns, och gör det som du tror att din gud gör - då är han ond, och bör hatas och bespottas som den tyrann du föreställer dig att han är.
Det följer logiskt, givet att man betraktar evig tortyr för tankebrott som någonting "fel".

Jag tolkar dig som att du tycker evig tortyr för tankebrott är någonting positivt och fint, så länge guden har utfört det...
Det gör dig till ett psykfall...

Tur för dig att jag inte stödjer varken tankebrott eller tortyr, för jag vet vem jag då hade förespråkat att utsättas för denna lagstiftning och medföljande repressalier.

Det du skriver exponerar dig som en person som vill avsäga sig ansvar. Du är förlorad. Evig plåga finns för sådana som dig som förnekar. oavsett vad du tycker om detta. Du kan påverka detta med dina önskningar lika lite som du kan påverka ditt åldrande mot en säker död. Det finns ock lycksaligheter för de som gör gott och tror. Detta är rättvisa! Du kan inte påverka vad som är och vad som måste komma. Du är på väg mot en sanning som kommer lämna dig med förvåning. Du kommer vilja hoppas att du ör med i en skräckfilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in