2019-08-16, 23:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qactuar
Det är ju jättevanligt att folk samlar gamla tv-spel, och de är ju bara ett chip med ettor och nollor på.
Nja, jag tycker min slogan håller även där. De spel som har samlarintresse spelas upp på analoga TV-apparater, med brus och andra störmoment typ SNES, och har även en fysisk dimension, en cartridge. De var också extemt dyra, ett SNES-spel kostade väl 300 kr som måste vara närmare 1500 kr nu.

Däremot känner jag inte till någon som bryr sig om PC-spel på CD, de är totalt ocharmiga att samla, liksom en CD.

Jag började samla ihop en CD-samling när CDn var ny, en slags kopia av LP-samlingen- Men när CD-albumen sedan kom i nytryck med bättre ljud för halva priset blev det ointressant, så jag har bara kanske 150 CDs.

Jag har också t.ex en komplett samling Disney-DVDs från allra första som kom och 10 år framåt, ca 150 st. Den samlingen var en gång värd kanske 30.000 kr, nu nästan ingenting. Fantasia + Fantasia 2000 första releasen sålde jag för 5000 kr tillsammans på tradera för kanske 10 år sedan. Nu kostar de 50 kr. Ingen samlar DVD, några få samlar fortfarande sällsynta VHS-releaser men det kommer också att dö när alla udda skräckfilmer finns på netflix-liknande sajter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-16 kl. 23:11.
Citera
2019-08-17, 00:29
Medlem
Qactuars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Däremot känner jag inte till någon som bryr sig om PC-spel på CD, de är totalt ocharmiga att samla, liksom en CD.

Det finns ju hela youtubekanaler som går ut på att visa upp samlingar av PC-spel på CD-skiva. Speciellt så kallade "big box PC-games", alltså spel som såldes i väldigt stora kartonger med stora bilder på utsidan.
Citera
2019-08-17, 11:51
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Nja, jag tycker min slogan håller även där. De spel som har samlarintresse spelas upp på analoga TV-apparater, med brus och andra störmoment typ SNES, och har även en fysisk dimension, en cartridge. De var också extemt dyra, ett SNES-spel kostade väl 300 kr som måste vara närmare 1500 kr nu.

Jag började samla ihop en CD-samling när CDn var ny, en slags kopia av LP-samlingen- Men när CD-albumen sedan kom i nytryck med bättre ljud för halva priset blev det ointressant, så jag har bara kanske 150 CDs.

Jag har också t.ex en komplett samling Disney-DVDs från allra första som kom och 10 år framåt, ca 150 st. Den samlingen var en gång värd kanske 30.000 kr, nu nästan ingenting. Fantasia + Fantasia 2000 första releasen sålde jag för 5000 kr tillsammans på tradera för kanske 10 år sedan. Nu kostar de 50 kr. Ingen samlar DVD, några få samlar fortfarande sällsynta VHS-releaser men det kommer också att dö när alla udda skräckfilmer finns på netflix-liknande sajter.

Nja tror det finns en samlarglädje hos många ändå, som ovan så finns det säkert många youtubekanaler som har nostalgitripp med PC-spel på DVD eller vanlig CD. Men jag ser mina sparade PC-spel mer som något kul att spara, de går inte att spela med längre men omslagen till GTA San Andreas, C&C-spelen osv kan vara mer värt att spara än just skivorna.

Men VHS har ju förstås mer nostalgi över sig.
Citera
2019-08-17, 15:08
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Okej nej då är det en annan sak om man inte har original cdn.
Själv så litar jag inte på dom där online tjänsterna så jag samlar på vinyl!
Men jag har också en hel del musik på datorn.

FLAC finns väl inte att köpa utan det är något som man måste konventera till själv genom olika program på datorn.
Däremot så går det att ladda ner på piratsidor.

Det finns sidor som säljer FLAC
Citera
2019-08-17, 16:28
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:

Ett nytt SNES spel kostade minst 700 kr på den tiden, det finns samlare till allt det finns DVD som går dyrt liksom cd skivor etc etc tror inte att CD skivan kommer få samma kult status nej men att det kommer finnas skivor som är jäkligt dyra även i framtiden? Absolut!
Citera
2019-08-18, 03:55
Medlem
Jag köper cd-skivor. Stöttar gärna mina favorit band. En skiva för typ 150kr motsvarar ju ganska många spelningar på tex spotify.
Citera
2019-08-18, 05:37
Medlem
avmans avatar
Hög kvalitets musik hittar man på vinyl skivor från 60, 70 och 80 talet. Allt annat är bara skräp.
LP på ett riktigt japanskt hifi system ger den riktiga genuina känslan som om man sitter och lyssnar live i samma rum.
Citera
2019-08-18, 08:12
Medlem
Nej CD kommer inte att få en liknande nyrenässans som LP.
Sedan tror jag ju inte att vi talar om att lika stort eller ens i närheten som det var förr, när det gäller att köpa vinyl.
LP hade ju närmare 100 år på nacken innan det försvann och det var därifrån allt liksom började med vad det gäller musikåtergivning för allmänheten. Under alla de åren kom och gick massor av produkter och mycket av det är ju något man kan damma av igen för att delvis tjäna pengar, men delvis få upp intresset.
Fodralen i sig kunde ju ofta vara rena konstverken och ett flertal kända artister började sin bana med att designa skivfodral ex. Andy Warhol.
Sedan fanns det ju massa olika typer speciella skivor att samla på ex. Demo och Promo som gjordes i långt mindre begränsade upplagor och av bättre kvalite. Utöver det så fanns de att få tag i från olika länder med flertalet olika varianter som påverkade priset.
Bootlegs var ju något som var och varannan seriös skivsamlare också samlade på. Det var piratkopior som gjordes i begränsade upplagor och inspelningsmaterial var från olika artister uppträdande runtom i världen, där uppträdandet samt kvaliten på inspelningen avgjorde priset. Det som påverkade var ju även antalet kopior som gjordes och det var ofta väldigt begränsat. De som hade mest bootlegs var Ac/Dc med hundratals över världen. Det var ju en typ av statusmärke också för artister, där det var olika nivå på vad de tyckte om det. Ni kan nog gissa vem den mest rabiata när det gällde att jaga folk som sysslade med piratkopier, Madonna! Lika pengakåt då som idag, men efter fiaskot på hennes sista spelning så har hon nog helt gått i pension från musikbranschen.
Det utgavs också väldigt välgjorda böcker i detta av förlag som enbart jagade upp alla dessa uppgifter om var skivorna var gjorda, piratbolaget bakom det, tillverkningsland, antal ex och värdet.
Sedan är ju skivspelaren i sig unik i design på ett helt annat sätt som inget annat och den kan ju också vara mer eller mindre ett konstverk.
Utöver detta fanns ju Jukeboxar som också var rena konstverken och i mångt och mycket handgjort, samt gjorda i begränsade upplagar. Seeburg och Wurlitz var det som gällde, där Seeburg faktiskt var gjort av en svensk emigrant i USA Anton Sjöberg(Seeburg).
Citera
2019-08-18, 13:27
Medlem
Forever Winters avatar
CD-skivan kommer säkerligen att få en "legend-status" likt LP-skivan då människor älskar att vara nostalgiska. LP'n har ju en uppsving då många menar att ljudet är bättre än i den digitala tekniken. CD'n kommer även att få en uppsving då den med stor säkerhet kommer att anses vara kvalitativ givet att den kommer att jämföras med dagens musiklyssnarkultur som bygger på streamad musik.
Dessutom lyssnas merparten av musik idag genom en mobiltelefon. Bara det säger väl allt.

I backspegeln kommer allt låta bättre jämfört med "Spoyify-genom-mobil-kulturen". Klart som fan att folk kommer att stå med sina CD-skivor som lyssnas genom en HiFi-anläggning med blanka ögon.
Citera
2019-08-19, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
En LP har inte bättre upplösning än en CD. En LP kräver till och med speciell elektronik i spelaren som förstärker vissa frekvenser av ljudet för att det ens ska låta lite halvt vettigt.

Ljudformatet på en CD är däremot framtaget för att till 100% kunna återge alla för människan hörbara ljud.

En del föredrar det distorderade ljudet av LP-skivan, men CD-skivan är bättre på att återskapa originalinspelningen.

Själv köper jag fortfarande CD-skivor ibland, för att det är det enklaste sättet att få högsta möjliga ljudkvalitet. En LP skulle jag aldrig få för mig att köpa.

En LP har definitivt bättre upplösning eftersom den är analog. CD-skivor är en diskretiserad signal, så det går inte att komma ifrån.
Citera
2019-08-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
En LP har definitivt bättre upplösning eftersom den är analog. CD-skivor är en diskretiserad signal, så det går inte att komma ifrån.

Jämför man med masterbandet så ligger CD närmre i ljudkvalitet. LP kan i gengäld upplevas som öronvänligare.

Varför en LP skulle ha bättre upplösning för att den är analog är taget ur tomma intet.
Citera
2019-08-23, 20:55
Medlem
ChiliPepperss avatar
Intressant tråd det blev
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in