Citat:
Ursprungligen postat av
Qactuar
Det är ju jättevanligt att folk samlar gamla tv-spel, och de är ju bara ett chip med ettor och nollor på.
Nja, jag tycker min slogan håller även där. De spel som har samlarintresse spelas upp på analoga TV-apparater, med brus och andra störmoment typ SNES, och har även en fysisk dimension, en cartridge. De var också extemt dyra, ett SNES-spel kostade väl 300 kr som måste vara närmare 1500 kr nu.
Däremot känner jag inte till någon som bryr sig om PC-spel på CD, de är totalt ocharmiga att samla, liksom en CD.
Jag började samla ihop en CD-samling när CDn var ny, en slags kopia av LP-samlingen- Men när CD-albumen sedan kom i nytryck med bättre ljud för halva priset blev det ointressant, så jag har bara kanske 150 CDs.
Jag har också t.ex en komplett samling Disney-DVDs från allra första som kom och 10 år framåt, ca 150 st. Den samlingen var en gång värd kanske 30.000 kr, nu nästan ingenting. Fantasia + Fantasia 2000 första releasen sålde jag för 5000 kr tillsammans på tradera för kanske 10 år sedan. Nu kostar de 50 kr. Ingen samlar DVD, några få samlar fortfarande sällsynta VHS-releaser men det kommer också att dö när alla udda skräckfilmer finns på netflix-liknande sajter.