2019-08-16, 18:56
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det är ju en analog teknik med potentiellt mycket bättre upplösning än cd skivor. Teoretiskt låter det bättre då information går förlorad vid diskretisering i en adc när man omvandlar från analogt till digitalt medium.

En LP har inte bättre upplösning än en CD. En LP kräver till och med speciell elektronik i spelaren som förstärker vissa frekvenser av ljudet för att det ens ska låta lite halvt vettigt.

Ljudformatet på en CD är däremot framtaget för att till 100% kunna återge alla för människan hörbara ljud.

En del föredrar det distorderade ljudet av LP-skivan, men CD-skivan är bättre på att återskapa originalinspelningen.

Själv köper jag fortfarande CD-skivor ibland, för att det är det enklaste sättet att få högsta möjliga ljudkvalitet. En LP skulle jag aldrig få för mig att köpa.
Senast redigerad av boll-svante 2019-08-16 kl. 18:58.
Citera
2019-08-16, 19:26
Medlem
Jack-Ryans avatar
Svår men kul fråga. Varför inte. Ljudet är fantastiskt och nostalgi funkar ofta. Tänk Star Wars leksaker mm.
Citera
2019-08-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Bra fundering. De som har växt upp med CDn som unga kanske blir nostalgiska på äldre dar precis som vi som växte upp med vinylskivan.
Jo många blir nostalgiska från cirka medelåldern och uppåt. Funkar likadant på begagnatmarknaden för bilar t.ex. Många äldre har eller gillar veteranbilar trots att det med logiska resonemang går att hävda att en ny bil är bättre. Nån generation som växt upp med cd kommer troligen åter börja samla på dem på äldre dar.

Dock så är audio-cd-skivan en produkt som lanserades strax innan internets expansion och det blev lite problem efter ett tag. Många affärsdrakar vill troligen inte återse cdn på den globala marknaden. En hel bransch blev ju utraderad när folk började byta sina digitala filer på internet under 1990-talet, musikindustrin var stor förr. Rättsapparaten har iofs satt sig i kontorsstolen nu, polisen patrullerar inte längre gatorna utan majoriteten av dem tycks sitta i kontorsstol så eventuellt blir det inte lika mycket kaos nu som förr om folk köper digital musik på skiva.
Senast redigerad av MrNoShow 2019-08-16 kl. 19:38.
Citera
2019-08-16, 19:30
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Hi-Res downloads finns att köpa på ett flertal sidor - hi-res streaming finns också tillgänglig.

Jag köper gärna vinyl skivor men det finns även i gold 24bit utgivning att köpa som är bra!
Problemet med datorn är att för att det ska låta bra så behöver du en extren dac vilket jag äger en sedan många år.
Gamla utgåvor utav Cd skivor lät oftast bättre!
Citera
2019-08-16, 19:35
Medlem
Musik.mannens avatar
Själv så har jag problem med min internetuppkoppling emellanåt och då startar jag förstås min vinylsvarv eller någon av mina hårddiskar som jag har musik på.
Sen har jag ju kassettdäck med massor med bra musik på kassettband också om inte internet skulle fungera!

Nej jag tror inte att Cd skulle få samma status som LP av 2 anledningar och det ena är kvaliteten men den andra är känslan!
Citera
2019-08-16, 19:50
Medlem
Zilvios avatar
Nej knappast samma status men många kommer nog att ångra att dom gjort sig av med sina cd den dagen streamingtjänsten slutar fungera .

Original cd låter fö bättre än kvaliteten på streamingen från tex spotify men visst är deras tjänst grymt bekväm jämfört med att jonglera med cd-skivor
Citera
2019-08-16, 20:48
Medlem
Oakenshields avatar
Nej, troligen kommer den inte att få det. Älskar dock fortfarande CD och köper det då och då.

Argumentet att folk lyssnar på vinyl för att uppleva "stämningsfullt knaster" är dock så jävla uttjatat, tröttsamt och felaktigt att man vill spy. Möjligen tycker yngre att det tillför något extra. Seriösa vinylälskare lägger inte en LP på spelaren för att gå igång på det knaster som måhända kan förekomma. Jag har hört oändligt många plattor som har 50 år på nacken och som är knäpp tysta. En LP skall vara tyst. Punkt.
Citera
2019-08-16, 21:33
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Nej knappast samma status men många kommer nog att ångra att dom gjort sig av med sina cd den dagen streamingtjänsten slutar fungera .

Original cd låter fö bättre än kvaliteten på streamingen från tex spotify men visst är deras tjänst grymt bekväm jämfört med att jonglera med cd-skivor

har massor med DVD o bluray filmer samt cd skivor visst några ligger helt nya ospelade fortfarande MEN redan idag verkar ju världen gå under om netflix inte funkar samma gäller spotify/youtube ha har än idag inget spotify konto

När jag var 12-13 så gjorde mp3 sig stora eller ja 4000 för en creative med 128 mb minne :P några år senare fick man en för en tusenlapp ...
Citera
2019-08-16, 21:59
Medlem
godboys avatar
Nej, CD kommer inte få samma renässans som vinyl. Vinyl var ju det huvudsakliga mediet under årtionden, medan CD:n bara var det under ca 15 år, därefter blev "digitala tjänster" lösningen. Dock så har ju de digitala tjänsterna som Spotify den nackdelen att de vill styra vad vi får lyssna på, eller åtminstone kan det bli så, och då kan det bli en viss renässans för CD:n.

Dock så köper jag själv aldrig CD.s.
Citera
2019-08-16, 22:05
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nej, CD kommer inte få samma renässans som vinyl. Vinyl var ju det huvudsakliga mediet under årtionden, medan CD:n bara var det under ca 15 år, därefter blev "digitala tjänster" lösningen. Dock så har ju de digitala tjänsterna som Spotify den nackdelen att de vill styra vad vi får lyssna på, eller åtminstone kan det bli så, och då kan det bli en viss renässans för CD:n.

Dock så köper jag själv aldrig CD.s.
''

Njae jag håller inte med om att spotify styr vad du vill lyssna på, man söker ju självmant efter vad man vill höra. Sedan kanske det beror på hur nördig man är som verkligen kollar vad ens favoritband gillar eller band som låter som dom osv. Sedan har ju småbanden sorgligt nog en tendens att aldrig märkas för det finns låtar i min playlist som jag tror hade varit större om "rätt" musiker hade framfört dom.
Citera
2019-08-16, 22:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag vet inte hur många som skrivit här som var med på LP-tiden?

Man gick på Åhlens, de hade en jättestor LP-avdelning, man bläddrade och suktade bland skivorna. De kostade 30 kr på 1970-talet, motsvarar kanske 500 kr nu, det fanns ingen i högstadieklassen som hade mer än 25 LP-skivor. Ingen LP ägdes av två i samma klass, det var för dyrt, man kopierade till band.

En julafton kunde man få EN LP-skiva, den senaste från favoritgruppen i mitt fall Slade, Queen, Deep Purple m.m.

Allt eftersom LP-skivorna blev relattivt billigare framåt 1980-talet så sjönk stämningen när man köpte en LP, man kunde köpa 2-3 åt gången. Inte bra för känslan när man lyssnar.

När CDn kom ca 1990 såg man direkt att det var en ingenjörs-produkt. Fanns ingen känsla i storleken, i fodralet. Den plasten... Man kunde gjort papp-omslag, de har bättre känsla, men formatet är för litet. På en LP kan man se ett människohuvud i exakt naturlig storlek, vem bryr sig om frimärksstora bilder.

LP-ljudet... det var underbart. Jag har aldrig älskat rock mer än när jag lyssnade på LP. Alla blind-tester visar att det inte finns någon skillnad. Men då glömmer man formatet på konvolutet, att det var utvikningsbart ofta med affisch, att LPn är tung, att man måste vända den efter halva tiden, att ljudet prasslar och läcker mellan spår. Man har extra skärpt hörsel när man lyssnar på LP.

Det enklaste beviset för att "image", LP har stor image CD har noll, spelar roll för välbefinnandet finns på 1980-talet. Pepsi satte igång en Pepsi challenge. 1000-tals personer fick blindtesta en vit kopp Pepsi mot en vit kopp Coca Cola. 60% tyckte Pepsi var bättre! Coca Cola hakade på detta och ändrade smaken på Coca Cola, gjorde den sötare. Folk hatade det, det är den mest kända branding-floppen i företagshistorien. Man fattade inte att all reklam som Coca Cola lagt ner gör att kunderna tyckte Coca Cola smakade bäst. Men bara om de visste att det var en Coca Cola de drack.

Man ska inte underskatta hjärnans kraft. CD och allt annat som är digitalt som DVD, kommer aldrig någonsin att få ett samlarvärde. Ettor och nollor har inget samlarvärde.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-16 kl. 22:59.
Citera
2019-08-16, 23:01
Medlem
Qactuars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ettor och nollor har inget samlarvärde.

Det är ju jättevanligt att folk samlar gamla tv-spel, och de är ju bara ett chip med ettor och nollor på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in