• 1
  • 2
2019-08-18, 19:07
Medlem
Pressbyrån, alla mataffärer etc tar än så länge emot kontanter.
Snabbmatskedjor gör det (om man betalar i kassan förstås).

Espresso house har nekat mig kontant betalning. Vill minnas att någon klädbutik gjort det också men minns ek vilken.

Vilka mer affärskedjor känner ni till som vägrar betalning i kontanter?
Ska undvika dem för har en del sedlar att göra mig av dem..

Skriv ner vilka affärer där ni blivit nekade att betala kontant.
Gärna även affärer i Stockholmsområdet där man blivit tvingad att handla upp panten. Själv fick jag inte byta 10kr från pantkvitto till kontanter på Ica kvantum Liljeholmen...
Citera
2019-08-18, 19:11
Medlem
kasperwolfgangs avatar
då ska jag minsann börja gå till espressohouse och göra en jättebeställning och sen bara "va synd jag har bara kontanter" står det fan inte i stor blinkande neontext att svenska pengar inte duger så ...
Citera
2019-08-18, 19:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Vilka mer affärskedjor känner ni till som vägrar betalning i kontanter?
Ska undvika dem för har en del sedlar att göra mig av dem..
Datorbutiken Inet tar bara Swish och kort sedan April.
Café Condecco tar inte kontanter
SF Bio tar inte kontanter på biografen om du t.ex skall köpa popcorn
Citera
2019-08-18, 19:28
Bannlyst
Kollektivtrafiken tar inte emot kontanter.
Citera
2019-08-18, 20:06
Medlem
ormbitens avatar
Har en bekant som jobbar på bilbesiktningen där dom inte tar emot kontanter.

Han berättade att den största delen av invandrare alltid vill betala med kontanter.

Detta har då så klart medfört problem eftersom man betalar efter utförd besiktning...

Min bekant berättade att det ibland är helt omöjligt att förklara hur det ligger till (trots skyltar) när dom enbart snackar arabiska eller dylikt och betalningarna brukar alltid sluta med att besiktningskillen får sätta i sitt eget privata kort i betalterminalen och ta emot kontanterna... som han i sin tur sedan får använda till att handla mat och dylikt med...
Citera
2019-08-18, 20:42
Medlem
jah_man2s avatar
Bun Meat Bun i Farsta Strand har slutat ta emot kontanter.

Bastard Burger i Farsta Centrum tar inte heller kontanter.
Citera
2019-08-18, 20:47
Medlem
TonyBergmans avatar
Tycker det är rätt vanligt med skyltar där det står "kontantfri affär"
Var inne på ett Åhlens förra veckan och där var det kontantfritt, osäker på om det är hela kedjan eller bara just den butiken. Sett flera restauranger minns tyvärr inte vilka.
Citera
2019-08-18, 20:51
Medlem
Clas Ohlson vid Ringen tar inte kontanter
Citera
2019-08-18, 21:27
Medlem
Kanske är OT då det inte är en butik, men sist jag bodde på hotell var det kontantfritt. Kollade sedan några fler när jag gick förbi. Och det var inte något som tog kontanter (skyltar med "kontantfritt hotell" etc) vad jag kunde se.

Kanske mest gäller större kedjor och inte mindre fristående, men en notering ändå.
Citera
2019-08-18, 21:32
Medlem
olasvenssons avatar
Lill-Amandas i Kungsbacka tar inga kontanter.
Citera
2019-08-19, 02:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Tycker det är rätt vanligt med skyltar där det står "kontantfri affär"
Var inne på ett Åhlens förra veckan och där var det kontantfritt, osäker på om det är hela kedjan eller bara just den butiken. Sett flera restauranger minns tyvärr inte vilka.

Visst är det, skrämmande utveckling faktiskt - det första jag tänker när jag ser dessa skyltar är sanningen - de är inte kontantfria utan kontantlösa. Att inte kunna ta emot kontanter är till nackdel för oss konsumenter och bör bestraffas genom att man väljer en konkurrent när så är möjligt och gärna annonserar orsaken till sitt val innan man lämnar den stackars defekta affären.
Citera
2019-08-24, 12:23
Medlem
Sqeptisks avatar
Skulle nog hellre kalla det för kontantlöst Finns inget "fritt" med att tvingas betala med kort

De affärsidkare som inte ger sina kunder möjlighet att betala med kontanter, missar sannolikt rätt många affärsmöjligheter. Speciellt en del cafeer verkar ha svårt att acceptera kontanter. Konstigt egentligen, när det ofta finns ett annat cafe i närheten som så gärna kniper det köptillfället. Eller så går den kaffesugne hem och dricker sin kopp istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in