• 5
  • 6
2025-07-25, 23:24
Medlem
Ja jo verkligen längtar fortfarande efter den där lagen om att företagare ska TVINGAS ta emot kontanter oavsett vad de tycker om det. Jag funderar på att bli kund i Sparbanken men det jobbiga är att jag bor i Stockholm och närmsta lokala sparbankskontor tror jag var i Bålsta vilket tar lång restid. Just nu kan jag få ut pengar ur bankomater men sätta in pengar är ju ett helv*te.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag sålde förvisso min bensinstation 2022 efter att ha drivit den sedan mitten av 90 talet.
Sista året hade jag kontant omsättning som låg runt 5 miljoner kronor.
Det kostade mig noll kronor att hantera dom kontanterna då jag bankade dom i min lokala sparbanks deponibox. Sen var dom inne på kontot nästkommande dag helt utan kostnad.
Jag har aldrig någonsin betalat en enda krona för att lämna kontanter på min lokala sparbank!

Omsättningen på kort låg runt 25-27 miljoner kronor per år och där betalade jag först och främst 99 öre för varje bankkort samt 0,39 procent i avgift på beloppet. För kreditkort uppgick den procentuella avgiften till 1,5 procent av beloppet.
Sista året la jag strax över 160 tusen kronor i kortavgifter.
Det var den absolut största enskilda kostnaden jag hade i företaget.

När jag köpte företaget på 90 talet så uppgick kortavgifterna till mindre än 1 tusenlapp per år.

Här har bankerna verkligen gjort ett klipp som har styrt över folk till att använda kort istället för kontanter.

Men visst... Ska man ha hämtning och lämning av kontanter med företag som fraktar pengar så kostar det ju stora belopp, det vet jag ju om...

Småföretag borde i större utsträckning se till att vara kund i ett litet lokalt Sparbankskontor. Där får man alltid bättre och humanare priser när det gäller kontanthantering.

För övrigt så borde det OMEDELBART instiftas en lag som tvingar alla företag att ta emot kontanter utgivna av Riksbanken som betalningsmedel.
Citera
2025-07-25, 23:26
Medlem
Det är ju hur lätt som helst att råna de om man hittar återköpsknappen.
Citat:
Ursprungligen postat av Burre24
Nej... Kontantköp är avgjort dyrast. Kortavgifter för handlaren ligger på mellan 0.3-0.4% av transaktionsbeloppet inom EU. Kontanthanteringen är dyrare och ordentligt mer riskabel att hålla på med...

Prova att råna en kontantfri butik på pengar...
Citera
2025-07-25, 23:33
Medlem
Aa jag vet IKEA Kungens kurva är jobbigt att betala med kontanter om du ska göra något annat än att köpa grejer i varuhuset då har de kassor som jag upplever som helt okej.

5kr korven kan man glömma om man inte vill köpa ett presentkort kontant och sen använda det i deras Mcdonaldsliknande automater.

Restaurangen är krångligt men det går iallafall där och när man handlar grejer i varuhuset.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Alla espressohouse i sverige. MAn ska bojkotta hela kedjan utomlands också fast de tar kontanter och skriva till huvudkontoret i utlandet)

ikea försöker lura i folk att betala med kort och gömmer kontantkassorna längst bort och har kontantfria kassor i restaurangen.

Massa restauranger i stockholmsområdet.
Vissa barer som vill ha mindre kunder.

o learys tele 2 arena.
många åhlens varuhus.
parkeringsautomater vilket är sjukt då det inte finns nåt annat val. då e de bättre å spreja ner eller kludda ner skärmen som nån hade gjort.

till och med fotoautomatsägarna vill inte göra sitt jobb och tömma pengar vilket hör till jobbet att ha en maskin utställd utan har installerat kortläsare.
De förtjänar heller inga kunder. där skulle man också kunna kludda om man vill.

Fittorna på vapiano välkomnar heller inte kontantkunder.
Citera
2025-07-25, 23:39
Medlem
Jo det gör de iallafall i Stockholm om du betalar i spärrkioskerna i tunnelbanan eller pendeltåget. Jag har kunnat betala kontant i en av de mindre spärrkioskerna till och med (Sockenplans tunnelbana). Så om det funkar där funkar det på de andra ställena också. Dock vägrar Region Stockholm ta emot kontanter när jag skulle till min vårdcentral vilket känns skumt då det är någon lag att just vård ska man ju kunna betala kontant. Blev ändå påtvingad någon faktura.

Såklart inte om du använder appen. SL har ju plockat bort och konduktörerna så ställena man kan köpa biljetter har ju blivit färre.

Kul hur det enda av deras nya biljettsystem som funkar bra för mig som reser mycket (minst en gång dagligen) är det gröna sl kortet. Alltid lika roligt vardagsnöje att skratta åt de som försöker skanna den lilla qr koden i biljettläsarna som aldrig funkar (på bussarna iaf) 😂😂😂
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Kollektivtrafiken tar inte emot kontanter.
Citera
2025-07-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekrejker
Ja asså jag blir galen på HM. Skulle handla 2 varor för 110kr. Blir alltså hänvisad till Pressbyrån och köpa ett presentkort av den största globala klädkedjan som finns med fysiska butiker i Sverige. Helt sinnessjukt. Kommer aldrig handla där igen. Dock fick jag mina varor för 90kr men då vägrar de råttorna som nyss tvingat på mig ett presentkort att återköpa de sista 20 kronorna. Lösningen? Jag fick tvinga kunden bakom att swisha mig beloppet på presentkortet och hon fick använda det i sitt köp. Märkte i efterhand att det j*vla presentkortet kostade 115kr med någon förbannad serviceavgift också. Hoppas den går till Pressbyrån som räddade mig där.

pressbyrån/seven eleven har kontantfritt på många ställen och de har väl också self checkout stationer för att spara på personal.

Pressbyrån/seven eleven ska inte ha en krona. Är ett fittigt globalistföretag som har kontakter och mutat nyckelpersoner för att få alla aaa lägen på tågstationer,flygplatser och andra viktiga knutpuntker och citylägen och har trängt undan vanliga småföretagare

De rånar även franchisetagaren med sjuka avgifter och har manipulerat upp priserna på alla kioskvaror och tar pengarna ur landet .

De har även förgiftat svenska befolkningen i 25 år med supergiftig genmanipulerad brownie,kärleksmums och vissa bakverk utan att bry sig ett skit och försökte tilåme ljuga från huvudkontoret att de inte använder nåt sånt fast det tydligt står på förpackningen de importerat från usa.

Sj gör ju inte sitt jobb med att sälja biljetter på stationerna eller på tågen med kontanter som i andra länder så de har gett pressbyrån/seven eleven kedjan möjlighet att ta 100kr i serviceavgift för att köpa en tågbiljett vilket är helt stört.

Nä pressbyrån seven bojkottas för alltid.
Senast redigerad av Blatteman 2025-07-26 kl. 00:02.
Citera
2025-07-26, 12:29
Medlem
Ja asså jag handlar typ aldrig på pressbyrån annars vet att reitan convenience utnyttjar personalen till max. Men blev tvingad av HM att handla borde struntat i att handla överhuvudtaget nu i efterhand om jag visste vilka jävla f*ttor HM skulle vara när de tvingat på mig presentkortet och sen vägrar återköpa resten av beloppet. Jag kunde inte välja mindre än 100kr på det. Kommer aldrig handla på HM mer det är säkert. Pressbyrån med antagligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
pressbyrån/seven eleven har kontantfritt på många ställen och de har väl också self checkout stationer för att spara på personal.

Pressbyrån/seven eleven ska inte ha en krona. Är ett fittigt globalistföretag som har kontakter och mutat nyckelpersoner för att få alla aaa lägen på tågstationer,flygplatser och andra viktiga knutpuntker och citylägen och har trängt undan vanliga småföretagare

De rånar även franchisetagaren med sjuka avgifter och har manipulerat upp priserna på alla kioskvaror och tar pengarna ur landet .

De har även förgiftat svenska befolkningen i 25 år med supergiftig genmanipulerad brownie,kärleksmums och vissa bakverk utan att bry sig ett skit och försökte tilåme ljuga från huvudkontoret att de inte använder nåt sånt fast det tydligt står på förpackningen de importerat från usa.

Sj gör ju inte sitt jobb med att sälja biljetter på stationerna eller på tågen med kontanter som i andra länder så de har gett pressbyrån/seven eleven kedjan möjlighet att ta 100kr i serviceavgift för att köpa en tågbiljett vilket är helt stört.

Nä pressbyrån seven bojkottas för alltid.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in