2019-08-24, 13:32
Medlem
Elgiganten har jag bojkottat sen de gick ut med att de bara skulle ha kontantfria affärer.
Citera
2019-08-26, 18:41
Medlem
Alla espressohouse i sverige. MAn ska bojkotta hela kedjan utomlands också fast de tar kontanter och skriva till huvudkontoret i utlandet)

ikea försöker lura i folk att betala med kort och gömmer kontantkassorna längst bort och har kontantfria kassor i restaurangen.

Massa restauranger i stockholmsområdet.
Vissa barer som vill ha mindre kunder.

o learys tele 2 arena.
många åhlens varuhus.
parkeringsautomater vilket är sjukt då det inte finns nåt annat val. då e de bättre å spreja ner eller kludda ner skärmen som nån hade gjort.

till och med fotoautomatsägarna vill inte göra sitt jobb och tömma pengar vilket hör till jobbet att ha en maskin utställd utan har installerat kortläsare.
De förtjänar heller inga kunder. där skulle man också kunna kludda om man vill.

Fittorna på vapiano välkomnar heller inte kontantkunder.
Senast redigerad av Blatteman 2019-08-26 kl. 18:54.
Citera
2019-08-28, 00:31
Medlem
chimichurris avatar
Visst var det härligt med Aktiebrev och Obligationer i pappersform. När man kunde betala hyran och köpa bilen kontant. När man fick lönen kontant utbetalt i ett kuvert på arbetsplatsen. Ni minns kassetbandet och LP skivan. Hur grymt var inte VHS och när man bläddrar i fotoalbumet eller hyrde film på hemmakväll. Allt var bättre förr och man lämnade inte spår via sociala medier och att man berättar indirekt allt man gör till sin Smartphone. Det är klart att alla butiker måste ta emot papperspengar!
Citera
2019-08-28, 02:33
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Bun Meat Bun i Farsta Strand har slutat ta emot kontanter.

Bastard Burger i Farsta Centrum tar inte heller kontanter.
Vet du hur det är med andra burgarställen? T.ex. Bun Meat Bun i Mariehäll eller Franky's på Norrmalm?
Citera
2019-08-28, 07:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Visst var det härligt med Aktiebrev och Obligationer i pappersform. När man kunde betala hyran och köpa bilen kontant. När man fick lönen kontant utbetalt i ett kuvert på arbetsplatsen. Ni minns kassetbandet och LP skivan. Hur grymt var inte VHS och när man bläddrar i fotoalbumet eller hyrde film på hemmakväll. Allt var bättre förr och man lämnade inte spår via sociala medier och att man berättar indirekt allt man gör till sin Smartphone. Det är klart att alla butiker måste ta emot papperspengar!

Allt det andra du räknar upp skiter jag egentligen i, det känns som stofil drömmar. Möjligheten att betala kontant, icke spårbart och dessutom hålla nere sin konsumtion pga bytet till fysiska pengar ser jag som en av vår tids viktigaste frågor. Vi skall inte tanklöst hjälpa bankerna att förverkliga Orwells dystopiska framtid.
Citera
2019-08-28, 10:32
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vet du hur det är med andra burgarställen? T.ex. Bun Meat Bun i Mariehäll eller Franky's på Norrmalm?

Enligt BMB's hemsida så tar ingen av deras restauranger kontanter längre.

Franky's tog kontanter tidigare men jag kan inte svara på ifall de fortfarande gör det då jag inte varit där på ett par år.
Hittar ingen info om att den skulle vara "kontantfri" på deras hemsida heller.
Citera
2023-04-17, 08:03
Medlem
Vad kan man använda kontanter till nuförtiden?

Jag ska sälja en båt i augusti och köparen vill betala kontant. Vad gör man med 500 000 i kontanter? Kan man överhuvudtaget köpa något nuförtiden med kontanter. Om man har Swedbank kan man sätta in 10 000 i veckan i automat. Men om man nu står och kör in 40 000 i automaten varje månad, så är väl man i riskzonen för penningtvätt. Ska man helt undvika kontanter nuförtiden?
Obs, köparen är inte kriminell, han är affärsman med internationella affärer. Jag har alltid betraktat kontanter som ett giltigt betalningsmedel, men har på sistone förstått att det blir allt mer ovanligt.
Citera
2023-04-17, 08:17
Medlem
Varför sätter du inte bara in hela summan på banken direkt?

Och självklart kan man handla massa saker få kontanter du kan köpa apparater du kan köpa mat och köpa massvis med saker du kan köpa sak som är beg också så det går verkligen och köpa saker med kontanter nu för tiden.
Citera
2023-04-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Jag ska sälja en båt i augusti och köparen vill betala kontant. Vad gör man med 500 000 i kontanter? Kan man överhuvudtaget köpa något nuförtiden med kontanter. Om man har Swedbank kan man sätta in 10 000 i veckan i automat. Men om man nu står och kör in 40 000 i automaten varje månad, så är väl man i riskzonen för penningtvätt. Ska man helt undvika kontanter nuförtiden?
Obs, köparen är inte kriminell, han är affärsman med internationella affärer. Jag har alltid betraktat kontanter som ett giltigt betalningsmedel, men har på sistone förstått att det blir allt mer ovanligt.
Sätt in alt direkt såklart. Du måste dock se kunna redovisa var du fått pengarna från. 500 000kr kontant, låter som en skum köpare.
Citera
2023-04-17, 08:27
Medlem
Lucianuss avatar
Be köparen köpa en bankväxel att betala med. Vill den inte det, är jag rädd att det finns ngn tveksamhet bakom pengarna.
Citera
2023-04-17, 08:28
Medlem
Skulle aldrig ta emot såna summor kontant Låter som problem..
Citera
2023-04-17, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77

Om du inte är för gammal och snart ska ramla av pinnen så använd dessa pengar för att handla mat för som normalt och andra småsaker som behövs i vardagen. För mat äter du väl?

Sedan lägger du undan dina matpengar från lönen åt sidan och sparar dessa. Tar lite tid förstås men det här är ju minst sagt ett lyxproblem 😁 Jag hade aldrig sålt en båt för 500K kontant själv dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in