2019-08-17, 15:18
Medlem
Honan6s avatar
Till den som efterfrågade bilder för en tid sen.
Se snabbt länkar i spoilern:

Citera
2019-08-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag tror tyvärr att JM sakta men säkert vill försöka förvilla oss. Förekommer hen i andra mordtrådar också? Hen verkar gilla att stå i centrum.
De två personerna som gick i riktning mot planket bör ha varit GM och BO. Att ha medhjälpare vid ett mord är väldigt riskabelt eftersom det förr eller senare blir "läckage" och gärningsmannen kan aldrig känna sig säker. En annan nackdel är hållhaken.
MGM behövde ingen medhjälpare. BO var liten och anade knappast att det skulle sluta så illa. Behövde MGM ens ett tillhygge?
JM vill antagligen få det till att det var en medhjälpare som släntrade iväg längs bilvägen. Jag köper inte det. Tror att allt är betydligt enklare än vi kan ana, utom det tekniska från själva mordplatsen. Där finns sista pusselbiten.

Hej VigosRos!

Du kan ha helt rätt, JM kan ha onda avsikter eller goda? Hur ska vi veta?
Han har gett oss frågor?
Jag tolkar det som att han vill ge oss något att fundera på, om han vill förleda eller är uppriktig vet bara han tänker jag!
Men nu har han ansträngt sig, för att fånga vår uppmärksamhet, varför är han så engagerad? Frågorna är många men vi ska nog inte utesluta någon som kommer med sina teorier eller frågor, då kan vi missa något viktigt. Han kan ha rätt i något som han ger med sina frågor, vi brainstormar ju alla här tillsammans, eller hur?
Citera
2019-08-17, 16:17
Medlem
Hm honan, du verkar ha fått onda ögat av snoris för att du törs spekulera om hans idol SDs sjuka hjärna. Tänk på att en mördare är lös och snoris passar bra in på profilen som galen kvinnohatare.

Jag tror faktiskt mordet skulle klaras upp om de avprogrammerade HD, hon skulle kanske också få ett kortare straff om hon erkänner sin delaktighet.
Som det ser ut nu, om hon är medhjälpare ser hon fram emot 10-12 år. Som mördare livstid, då detta brott är grymt och utstuderat.
Citera
2019-08-17, 16:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
/../
Till nytt observandum, Jag, och då tillsammans med min kollega, har besökt den avlidna L*na W*sström's vackra vilo-grav inom Almby Griftegård inom kvarteret Azaléan i Örebro, och där, givit 5 stycken vita rosor vardera till, och för L*na W*sström's avlidna kropp.
/../

Varför just 5 vita rosor?

https://www.euroflorist.se/5-vita-rosor-pr5002
Citera
2019-08-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
JM ser det här som en lek och ju mer andra deltar i leken desto nöjdare blir hen.
Det är i alla fall vad jag tror.
Att hen inte svarar på dalaans frågor visar tydligt att hen inte alls är insatt. JM försöker nog nästla sig in någonstans bland de inblandade.
Hen kanske ställer sig i närheten av graven för att spana om några andra också dyker upp där.

Jag tänker snarare att han ställer sig synlig och medvetet autar sig själv för dom som vill åka dit och ta reda på vem han är?
Nu vet inte jag hur det ser ut på den platsen men det kanske är som du säger, lätt att gömma sig och spana om någon kommer dit?
Det brukar ju röra sig en hel del folk på en kyrkogård, hur ska han veta vilka som spanar efter honom om han inte befinner sig vid LW gravplats?
Jag hade nog inte tvekat, jag hade åkt dit själv om jag kunde!
Citera
2019-08-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det känns som om JM i omskrivningar droppar många olika teorier. Kanske för att kolla reaktioner hos dem som finns i närheten? MH och JG m.fl. har väl också funnits med i hens teorier.
Hela hens medhjälparteori är märklig. Varför var medhjälparen bara med inledningsvis? Och vad får hen att tro att det fanns en medhjälpare? Känns inte som om vi får svar från JM om detta.

Jag har också haft olika teorier, jag har ändrat mig när det kommit fram något som inte stämmer med föregående teori.

Medhjälparens uppgift tror jag är att få ut LW? Det jag undrar över i så fall, varför tyckte inte LW det var konstigt att medhjälparen ville att hon kom ut till rättarevägen vid den tidpunkten på dygnet och inte till dörren?
Vad uppgav den personen för anledning att inte komma till dörren istället? så LW köpte det direkt? Hur kunde medhjälparen veta att LW skulle gå med på det utan att bli misstänksam?

Ljög personen friskt för att få ut henne snabbt och utan att ifrågasätta något? Så LW släppte allt och bara hastade ut?
Ljög personen att det hänt något på rättarevägen och sa att hon måste skynda sig? Att det hänt hennes barn något? Vilken förälder skulle inte skynda ut då?
Citera
2019-08-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, jag heller med, det behöver inte alls märkas utåt.
Säkert nästan tvärtom.
Många personer som är starkt kontrollerande mot sin partner är mycket skickliga på att dölja det för omvärlden. De vet att det är fel att bete sig förnedrande, kontrollerande eller att slå. Därför görs sådant oftast när andra inte ser. Inom husets väggar.

Utåt kan de vara charmerande, vänliga och hjälpsamma. De har som två sidor. Mr Jekyll och Dr Hyde.
Det har man hört och läst om många gånger.

Jag tror inte alls att andra är involverade i brottet. Jag tror att det vi ser nu är resultatet av en charmig, tramsig färgklicks övertygande sätt att vara på. Ingen, ingen kan tro detta om mgm.

(min spekulation).

Sant notknapparen, ingen kan tro att en trevlig människa kan vara mördare.
Nu känner jag ingen mördare, men jag känner män som kränkt kvinnor på olika sätt. Jag känner också kvinnor som på olika sätt blivit kränkta av män.
Dessa kvinnor kan göra mycket innan de tar sig loss, som gör omgivningen helt galet tokiga på dessa kvinnor, de stannar kvar, anmäler och tar tillbaka, de förlåter och säger att det var inte så farligt, jag förtjänade det..etc etc
De förstår sen inte efteråt hur de kunde göra så mot sig själva, de blir starka av att berätta och ännu starkare när de flyttar ifrån och skiljer sig. De får hjälp om de behöver hjälp, om de ber om hjälp.

Nu undrar jag, har det framkommit uppgifter om att SD skulle misshandlat HD psykiskt eller fysiskt från dom som känner henne? Eller att någon som känner henne misstänkt att det är så?
Eller är det spekulationer grundade på LWs anmälningar och särskilt knoggnuggningen?

De kvinnorna som jag känner, skulle aldrig umgås med sin förövare när de väl kommit ur hans grepp, separerat och skiljt sig!!
Därför har jag börjat se HD ur en ny synvinkel.
Som den fysiskt/psykiskt misshandlade HD såg jag inte HDs motiv, de var för små.
Men tiden har gått, hon verksr inte vara det offret som jag först tänkte, därför har hennes motivbild förstorats, den har blivit gigantisk!
Det borde den varit från början men i tråden har det påståtts att hon är så svag och så sjuklig. Var kommer den informationen ifrån?
Det är viktigt att veta om det är bekräftade uppgifter, fakta som stämmer med verkligheten eller inte!?

Många har undrat över varför de så flitigt umgåtts efter separationen?
Många har undrat över tystnaden kring HD och varför hon skyddas?
Nu tillhör jag också den gruppen, och jag tänker att vi som undrar borde få diskutera detta, för HD har det största motivet och SD motiv är mycket litet i jämförelse med HDs motiv som är gigantiskt stort.

Och ännu värre...är inte HD missnöjd eller mår dåligt pga SD, så är garanterat inte SD GM. Då är det nog så att vi har blivit lurade, av oss själva. Vanligtvis är det ju en man som är GM. Men det är inte alltid så eller hur?
Citera
2019-08-17, 22:25
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Sant notknapparen, ingen kan tro att en trevlig människa kan vara mördare.
Nu känner jag ingen mördare, men jag känner män som kränkt kvinnor på olika sätt. Jag känner också kvinnor som på olika sätt blivit kränkta av män.
Dessa kvinnor kan göra mycket innan de tar sig loss, som gör omgivningen helt galet tokiga på dessa kvinnor, de stannar kvar, anmäler och tar tillbaka, de förlåter och säger att det var inte så farligt, jag förtjänade det..etc etc
De förstår sen inte efteråt hur de kunde göra så mot sig själva, de blir starka av att berätta och ännu starkare när de flyttar ifrån och skiljer sig. De får hjälp om de behöver hjälp, om de ber om hjälp.

Nu undrar jag, har det framkommit uppgifter om att SD skulle misshandlat HD psykiskt eller fysiskt från dom som känner henne? Eller att någon som känner henne misstänkt att det är så?
Eller är det spekulationer grundade på LWs anmälningar och särskilt knoggnuggningen?

De kvinnorna som jag känner, skulle aldrig umgås med sin förövare när de väl kommit ur hans grepp, separerat och skiljt sig!!
Därför har jag börjat se HD ur en ny synvinkel.
Som den fysiskt/psykiskt misshandlade HD såg jag inte HDs motiv, de var för små.
Men tiden har gått, hon verksr inte vara det offret som jag först tänkte, därför har hennes motivbild förstorats, den har blivit gigantisk!
Det borde den varit från början men i tråden har det påståtts att hon är så svag och så sjuklig. Var kommer den informationen ifrån?
Det är viktigt att veta om det är bekräftade uppgifter, fakta som stämmer med verkligheten eller inte!?

Många har undrat över varför de så flitigt umgåtts efter separationen?
Många har undrat över tystnaden kring HD och varför hon skyddas?
Nu tillhör jag också den gruppen, och jag tänker att vi som undrar borde få diskutera detta, för HD har det största motivet och SD motiv är mycket litet i jämförelse med HDs motiv som är gigantiskt stort.

Och ännu värre...är inte HD missnöjd eller mår dåligt pga SD, så är garanterat inte SD GM. Då är det nog så att vi har blivit lurade, av oss själva. Vanligtvis är det ju en man som är GM. Men det är inte alltid så eller hur?

Backar man tillbaka i tråden och läser de allra första dagarna efter försvinnandet och mordet så riktas tidigt fokus mot HD. Tråden tycks initialt vara helt inställd på triangeldrama SD, HD och LW. JG nämns också tidigt som en möjligen aktiv figur i dramat. Det finns därtill en del intressanta postare i dessa tidiga dagar som kommer med tankar kring berörda på så vis att man antar att de har viss kännedom om dessa och grannskapet.

Sedan går det ganska fort att HD görs till offer och allt kring henne blir bortförklarat.

Här droppas t ex den naturliga och helt odramatiska "sanningen" om hennes bror och hans radhuslägenhet som förklaring till hennes flytt så nära till LW efter separationen från SD. En omständighet som annars ihop med ev svartsjukemotiv kunnat tolkas som tecken på stalkning?

Senare när tråden återigen riktat blickarna mot HD, framförallt för att många i tråden har reagerat på att paret D enligt egna offentliga loggar, verkar ha blivit tajtare och mer lyckliga tillsammans (?) efter mord och separation än innan, så har det ofta slumpats sig så att ilskna troll besökt tråden eller att folk fått hot via PM. Även när vissa trådsanningar har visat sig spricka efter granskning (t ex relaterat till tidigare nämnda exempel så visade det sig att HD inte ens har någon bror!) så har alla försök att granska henne och hennes förehavanden havererat, ej sällan i tumultet av någon trådosämja. Vore man konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna ana ett mönster i hur tråden beter sig matad från vissa håll.

HD kan vara helt oskyldig och därtill ännu ett offer för SD ifall han är GM. Men om hon är oskyldig så finns det många frågor kring vad som hänt i tråden så fort någon försökt granska henne och hennes förehavanden kring dagarna för mordet. Jag har tidigare sammanställt en lista med de frågetecken vi aldrig fått svar på kring HD och händelserna dessa dagar. Nu då ni andra diskuterar HD igen så ställer jag mina frågor igen. Summerat så undrar jag över detta:

1. Givet att en eller båda av (ex-)makarna D har delaktighet i mordet på LW, vad är deras relation egentligen och hur har den varit bortom motsägelsefulla trådsanningar?

Varför skyltar de med att umgås mer än många gifta par efter att de skiljt sig? Det verkar iaf inte bero på måstet att ta hand om barnen tillsammans då de offentliga loggar de postat kring gemensamma resor och utflykter främst handlat om dem på tu man hand utan några barn med.

2. Om både är oskyldiga är polisen inne på helt fel spår sedan ett år tillbaka drygt. Då kan det gå en samvetslös anonym mördare lös i deras kvarter.

Varför verkar de inte ett dugg oroliga eller bekymrade över mordet utifrån detta scenario? Är SD felaktigt utpekad och HD också oskyldig ej involverad, bekymrar mordet dem inte mer än att de kan lämna barn och hem för att istället satsa fullt på geocaching på andra ställen i landet och utomlands?

3. Finns det något känsligt kring HDs ledighet/sjukskrivning dagarna kring mordet?

4. Varför blev TinnaNinna så hårt ansatt när hen skrev i tråden om HD under dessa dagar? En oskyldigreko HD borde väl tåla granskning om alibi och var hon höll hus kring tiden för mordet?

5. På vilket sätt relaterar JG till HD? Vem av makarna D lärde han känna först? Om jag fattat Sh.holmes rätt så står JG närmast HD av makarna D. Betyder det att han känt henne längre än SD? Hur ska man förstå JGs lojalitet till HD (och SD)? Skulle JG kunna göra saker ombedd eller ej ombedd för hennes skull?

6. Det har diskuterats om en sk travelbug. Vissa kallar den silverhäst, andra guldsko. Vad gäller? Vems var det?

Som jag minns det så har man i tråden menat att HD hämtade den i LWs barndomstrakter dagen innan mordet och skrev i loggen att den skulle med till US. Vissa har menat USA, andra har menat Uppsala. Vissa har bortförklarat det hela med att kompisen Sillen också kom från LWs barndomstrakter och att HD var där bara pga det. Andra har skrivit nu senare att han inte alls kom därifrån och då faller den förklaringen. Slump, men hata slumpen att HD cachar just där innan mordet och att det är känsligt att granska hennes ledighet samt allt kring dessa dagar?

7. Var Sillen en gammal nära vän till LW också, inte bara HD? Minns jag fel att någon postat detta nyligt? Varför av alla, börjar HD isåfall, umgås nära med en av LWs vänner?

8. Ibland får man intrycket av att LW hade effekten (omedvetet eller medvetet) att få andra kvinnor osäkra och att de mindre jagstarka därmed försökte efterlikna henne, göra samma saker som hon, ha det hon hade osv.

Man skulle kunna reflektera över om t ex MHs starka Ingress-intresse är en spegling av LWs geocachande i relation till att det utifrån bloggen ges intrycket av att MH konkurrerar med LW om mycket inte allra minst rollen som mamma för barnen W - något hon verkar ha misslyckats med rejält. En spekulativ kedja på samma tema om HD: HD flyttar efter separationen intill LW och börjar geocacha lika mycket som LW och därtill med LWs gamle vän Sillen, HD tar LWs travelbug (om det nu stämde) i LWs barndomstrakter och efter mordet på LW så tar hon LWs roll för SD som den hyperaktiva geocachingkvinnan i hans liv (en plats som ju på många sätt ju var hennes som hans fru, men intressant att den blir det mer nu då de skiljt sig och LW är borta). Finns det några andra tecken på att någon av dessa kvinnor efterapat LW eller på något sätt osunt imiterat LW? Ibland får man den otäcka känslan av GM som en både hatisk och besatt kvinna som ville konkurrera ut LW vilket slutade så illa det kunde gå. Men det kanske bara är tråden som ger detta intryck?

9. I tråden har det postats "sanningar" om att HD är deprimerad, underlivsopererad och inte orkar sex med SD. Det har även postats att hon var glad att SD hade en affär med en kvinna, antagligen LW. Rentav lättad. En användare som ofta försvarat SD/HD i tråden skrev tidigt en spekulation att det kunde vara så att SD och HD hade ett öppet förhållande och att HD därmed inte hade något motiv till svartsjuka. Det har även postats att HD tvärtom led av SDs affär med en annan kvinna, att hon gett honom kontaktförbud gällande LW.

Om makarna D är inblandade i mordet är det relevant att förstå hur den angivna affären mellan SD och LW påverkade HD. Vad stämmer då om hennes mående och inställning till att hennes man var otrogen? Var hon glad och nöjd pga redan dött äktenskap, eller var hon ledsen, kränkt och kände sig väldigt illa behandlad?

10. Hur var det nu, blev det någonsin bekräftat att HDs hus genomsöktes efter mordet?

HDs hem ligger allra närmast BP sett till de personer som diskuterats i tråden och skulle kunna ha motiv. Som jag minns det så har det bara bekräftats av användare som verkar bo i närheten att SDs och LWs hem varit avspärrade. Kan man missa en död kropp i fem dagar ca 100 meter från offrets eget hus kanske samma polisledning missar att genomsöka MGMs exfrus hus nära BP med förödande konsekvenser för utredningen?

11. Tidigare i tråden spekulerade Smultr0n (tror jag, rätta mig om jag har fel) över att SD postat en logg där han citerade en klassiker av Ulf Lundell. Sången, handlar om en man som älskar en psykiskt sjuk kvinna som egentligen borde spärras in men då vore livet ju mycket fattigare. En möjlig, kanske långsökt tolkning, är att HD är GM och att SD stannar kvar för att beskydda HD och barnen från HD själv. Därav umgås de mer tajt efter mordet, inte sällan långt bort från barnen.

Men sången kan vara en slump, helt betydelselös eller ett taskigt villospår ifall SD är GM och vill misstänkliggöra HD på ett lekfullt sätt för tråden.
Senast redigerad av Philomena 2019-08-17 kl. 23:10.
Citera
2019-08-17, 22:47
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför just 5 vita rosor?

https://www.euroflorist.se/5-vita-rosor-pr5002

Adressen blomsterspraket.se
leder till bl.a. följande ”information” kring blomsterspråk:

Fem blommor:
Jag gör vad som helst för dig

Vit blomma:
Jag tror på din renhet och jungfrulighet

Vita rosor:
Jag älskar din själ

Det är givetvis upp till varje enskild människa att ta de olika eventuella betydelserna på allvar eller ej. Måste dock medge att JM:s (självpåstådda) val att åt LW ge 5 vita rosor är en vacker gest enligt mig. Detta om hen grundat valet på ovanstående blomsterbudskap samt om syftet med gåvan endast är uppriktigt och altruistiskt förstås. Det kan vi inte riktigt veta tänker jag.
Citera
2019-08-18, 00:45
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag har också haft olika teorier, jag har ändrat mig när det kommit fram något som inte stämmer med föregående teori.

Medhjälparens uppgift tror jag är att få ut LW? Det jag undrar över i så fall, varför tyckte inte LW det var konstigt att medhjälparen ville att hon kom ut till rättarevägen vid den tidpunkten på dygnet och inte till dörren?
Vad uppgav den personen för anledning att inte komma till dörren istället? så LW köpte det direkt? Hur kunde medhjälparen veta att LW skulle gå med på det utan att bli misstänksam?

Ljög personen friskt för att få ut henne snabbt och utan att ifrågasätta något? Så LW släppte allt och bara hastade ut?
Ljög personen att det hänt något på rättarevägen och sa att hon måste skynda sig? Att det hänt hennes barn något? Vilken förälder skulle inte skynda ut då?

Detta är en av mina gissningar också till vad som kunnat få ut LW. I det läget reagerar en förälder med ryggmärgsreflexen och kastar sig ut även om budbäraren är en oväntad eller annars inte nära person.

Alternativt att GM mixtrat med en av LWs cachar åt det hållet (tror det iofs redan avfärdats) eller tagit något av henne och rusat bort.

Om man annars spinner vidare på två eller flera personer som GM och medhjälpare... vilka möjliga konstellationer finns då?

SD och HD?
SD och JG?
SD, JG och HD?
Föräldrar till HD?
Några ur det s k Järngänget ivriga att assistera SD?
Holländskor?
MH med vuxen dotter?
Några andra?
Citera
2019-08-18, 00:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag tänker såhär, att MH har skrikit ut sitt hat öppet, fått uppmärksamt och respons och hjälp att gå vidare, just genom att vara så öppen med sitt hat. Dessutom bor hon inte i Örebro och slipper möta människor som känner till det som hände.

NY SPEKULATION, inte fakta!!
Medans HD, har varit tyst, alla har i princip varit tysta som om de velat dölja något. Men de har kanske inte velat dölja något, de som känner henne kanske inte vet särskilt mycket om denna mystiska HD, hon kanske är mussla med massa ilska inom sig, som plötsligt exploderade i maj 2018?
HD har de senaste motiven att vara arg, även om hon inget visar utåt?
Om SD hotat LW, kan det vara hot komna ur HDs mun och den tramsiga spilevinken hysteriskt framför detta till LW?
Satt SD i klistret med en galen kvinna han ville lämna men var för feg pga hot från henne? Var HD anledningen till SD och LW lönndomskärlek?
Var det LW som pressade på, genom att lägga korten på bordet och allt blev genast ännu värre, just för att hon tyckte att SD överdrev HDs galenskap, kanske trodde LW att han tom ljög om HDs hot och hemskheter?
Vilket får mig at tänka, att unfriendningarna var fejkade, det förklarar i så fall varför SD fortsatte träffa LW?
Så vad hände i så fall som fick bägaren att rinna över för HD?
Glömde hon verkligen att ansöka om inresetillstånd i USA och att ta ledigt från jobbet? Eller kom hon på eller fick veta att SD och LW tillsammans skulle till USA?
Var det därför HD följde med SD på resan istället, fastän det inte var planerat från början?
Är det sant detta med resan, så kan man också ställa sig frågan, förstod SD att det var HD som låg bakom mordet på LW och därför tog med sig HD, för att antingen pressa henne på sanningen eller skydda henne?
Eller tog han med sig HD på resan för att han mådde så dåligt av vad som hänt hans käresta LW, och därför tog med HD som stöd åt sig själv i chocken och sorgen? Och för att HD så gärna ville trösta och ha kontroll på hur han mådde, för något hon var skyldig till?
Eller gjorde de två helt enkelt mördarduon?

Eller anlitade HD någon annan att utföra mordet och aldrig erkänt för varken SD och sina föräldrar?
Hon kanske helt enkelt inte visar några känslor alls i vanliga fall utåt, munnen ler lite, men inte ögonen skrev någon?
Vad döljer sig egentligen bakom HDs stela Mona-Lisa leende?
Och om HD har anlitat en mördare, vem kan det då vara?

Har vi misstolkat SD beteende?
Han sa: de har ingenting på mig, klart han kan vara arg frustrerad om han är oskyldig?
Han umgås med HD, hon är kanske den ende som litar på honom att han är oskyldig, och SD kanske ingenting fattat att det är HD, och förmodligen helt fokuserad på att han själv är misstänkt, inte bara av polis utan många i örebro? Kanske kämpar han för att hålla sig stark och inte ser mördaren framför sina ögon, trots att hon kan ha hotat med massa olika hemska saker tidigare?
Han kanske inte vill se sanningen heller?
Eller så anar SD och vågar inte annat än vara medgörlig tills polisen hittat bevis?

Lyfta alla stenar innebär att se människor ur olika synvinklar!
Detta är en ny spekulation!!

Tack för intressant inlägg! Uppfriskande att vända på det hela och hur olika bitar faller samman mer logiskt då.
Citera
2019-08-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Backar man tillbaka i tråden och läser de allra första dagarna efter försvinnandet och mordet så riktas tidigt fokus mot HD. Tråden tycks initialt vara helt inställd på triangeldrama SD, HD och LW. JG nämns också tidigt som en möjligen aktiv figur i dramat. Det finns därtill en del intressanta postare i dessa tidiga dagar som kommer med tankar kring berörda på så vis att man antar att de har viss kännedom om dessa och grannskapet.

Sedan går det ganska fort att HD görs till offer och allt kring henne blir bortförklarat.

Här droppas t ex den naturliga och helt odramatiska "sanningen" om hennes bror och hans radhuslägenhet som förklaring till hennes flytt så nära till LW efter separationen från SD. En omständighet som annars ihop med ev svartsjukemotiv kunnat tolkas som tecken på stalkning?

Senare när tråden återigen riktat blickarna mot HD, framförallt för att många i tråden har reagerat på att paret D enligt egna offentliga loggar, verkar ha blivit tajtare och mer lyckliga tillsammans (?) efter mord och separation än innan, så har det ofta slumpats sig så att ilskna troll besökt tråden eller att folk fått hot via PM. Även när vissa trådsanningar har visat sig spricka efter granskning (t ex relaterat till tidigare nämnda exempel så visade det sig att HD inte ens har någon bror!) så har alla försök att granska henne och hennes förehavanden havererat, ej sällan i tumultet av någon trådosämja. Vore man konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna ana ett mönster i hur tråden beter sig matad från vissa håll.

HD kan vara helt oskyldig och därtill ännu ett offer för SD ifall han är GM. Men om hon är oskyldig så finns det många frågor kring vad som hänt i tråden så fort någon försökt granska henne och hennes förehavanden kring dagarna för mordet. Jag har tidigare sammanställt en lista med de frågetecken vi aldrig fått svar på kring HD och händelserna dessa dagar. Nu då ni andra diskuterar HD igen så ställer jag mina frågor igen. Summerat så undrar jag över detta:

1. Givet att en eller båda av (ex-)makarna D har delaktighet i mordet på LW, vad är deras relation egentligen och hur har den varit bortom motsägelsefulla trådsanningar?

Varför skyltar de med att umgås mer än många gifta par efter att de skiljt sig? Det verkar iaf inte bero på måstet att ta hand om barnen tillsammans då de offentliga loggar de postat kring gemensamma resor och utflykter främst handlat om dem på tu man hand utan några barn med.

2. Om både är oskyldiga är polisen inne på helt fel spår sedan ett år tillbaka drygt. Då kan det gå en samvetslös anonym mördare lös i deras kvarter.

Varför verkar de inte ett dugg oroliga eller bekymrade över mordet utifrån detta scenario? Är SD felaktigt utpekad och HD också oskyldig ej involverad, bekymrar mordet dem inte mer än att de kan lämna barn och hem för att istället satsa fullt på geocaching på andra ställen i landet och utomlands?

3. Finns det något känsligt kring HDs ledighet/sjukskrivning dagarna kring mordet?

4. Varför blev TinnaNinna så hårt ansatt när hen skrev i tråden om HD under dessa dagar? En oskyldigreko HD borde väl tåla granskning om alibi och var hon höll hus kring tiden för mordet?

5. På vilket sätt relaterar JG till HD? Vem av makarna D lärde han känna först? Om jag fattat Sh.holmes rätt så står JG närmast HD av makarna D. Betyder det att han känt henne längre än SD? Hur ska man förstå JGs lojalitet till HD (och SD)? Skulle JG kunna göra saker ombedd eller ej ombedd för hennes skull?

6. Det har diskuterats om en sk travelbug. Vissa kallar den silverhäst, andra guldsko. Vad gäller? Vems var det?

Som jag minns det så har man i tråden menat att HD hämtade den i LWs barndomstrakter dagen innan mordet och skrev i loggen att den skulle med till US. Vissa har menat USA, andra har menat Uppsala. Vissa har bortförklarat det hela med att kompisen Sillen också kom från LWs barndomstrakter och att HD var där bara pga det. Andra har skrivit nu senare att han inte alls kom därifrån och då faller den förklaringen. Slump, men hata slumpen att HD cachar just där innan mordet och att det är känsligt att granska hennes ledighet samt allt kring dessa dagar?

7. Var Sillen en gammal nära vän till LW också, inte bara HD? Minns jag fel att någon postat detta nyligt? Varför av alla, börjar HD isåfall, umgås nära med en av LWs vänner?

8. Ibland får man intrycket av att LW hade effekten (omedvetet eller medvetet) att få andra kvinnor osäkra och att de mindre jagstarka därmed försökte efterlikna henne, göra samma saker som hon, ha det hon hade osv.

Man skulle kunna reflektera över om t ex MHs starka Ingress-intresse är en spegling av LWs geocachande i relation till att det utifrån bloggen ges intrycket av att MH konkurrerar med LW om mycket inte allra minst rollen som mamma för barnen W - något hon verkar ha misslyckats med rejält. En spekulativ kedja på samma tema om HD: HD flyttar efter separationen intill LW och börjar geocacha lika mycket som LW och därtill med LWs gamle vän Sillen, HD tar LWs travelbug (om det nu stämde) i LWs barndomstrakter och efter mordet på LW så tar hon LWs roll för SD som den hyperaktiva geocachingkvinnan i hans liv (en plats som ju på många sätt ju var hennes som hans fru, men intressant att den blir det mer nu då de skiljt sig och LW är borta). Finns det några andra tecken på att någon av dessa kvinnor efterapat LW eller på något sätt osunt imiterat LW? Ibland får man den otäcka känslan av GM som en både hatisk och besatt kvinna som ville konkurrera ut LW vilket slutade så illa det kunde gå. Men det kanske bara är tråden som ger detta intryck?

9. I tråden har det postats "sanningar" om att HD är deprimerad, underlivsopererad och inte orkar sex med SD. Det har även postats att hon var glad att SD hade en affär med en kvinna, antagligen LW. Rentav lättad. En användare som ofta försvarat SD/HD i tråden skrev tidigt en spekulation att det kunde vara så att SD och HD hade ett öppet förhållande och att HD därmed inte hade något motiv till svartsjuka. Det har även postats att HD tvärtom led av SDs affär med en annan kvinna, att hon gett honom kontaktförbud gällande LW.

Om makarna D är inblandade i mordet är det relevant att förstå hur den angivna affären mellan SD och LW påverkade HD. Vad stämmer då om hennes mående och inställning till att hennes man var otrogen? Var hon glad och nöjd pga redan dött äktenskap, eller var hon ledsen, kränkt och kände sig väldigt illa behandlad?

10. Hur var det nu, blev det någonsin bekräftat att HDs hus genomsöktes efter mordet?

HDs hem ligger allra närmast BP sett till de personer som diskuterats i tråden och skulle kunna ha motiv. Som jag minns det så har det bara bekräftats av användare som verkar bo i närheten att SDs och LWs hem varit avspärrade. Kan man missa en död kropp i fem dagar ca 100 meter från offrets eget hus kanske samma polisledning missar att genomsöka MGMs exfrus hus nära BP med förödande konsekvenser för utredningen?

11. Tidigare i tråden spekulerade Smultr0n (tror jag, rätta mig om jag har fel) över att SD postat en logg där han citerade en klassiker av Ulf Lundell. Sången, handlar om en man som älskar en psykiskt sjuk kvinna som egentligen borde spärras in men då vore livet ju mycket fattigare. En möjlig, kanske långsökt tolkning, är att HD är GM och att SD stannar kvar för att beskydda HD och barnen från HD själv. Därav umgås de mer tajt efter mordet, inte sällan långt bort från barnen.

Men sången kan vara en slump, helt betydelselös eller ett taskigt villospår ifall SD är GM och vill misstänkliggöra HD på ett lekfullt sätt för tråden.

Godmorgon Philomena!

Ja det här är sannerligen mycket intressanta frågetecken du fått med här, och det är också många som har funderat kring dessa frågor dessutom. De är många dessutom när du ställer upp dom såhär efter varandra, bra!

Lägger till ett par frågetecken jag funderat på:

Någon skrev tidigt i tråden att LW skulle följt med SD till USA, inte HD. Och det har också framkommit i tråden att LW hastigt bestämde sig för att följa med Norgegänget och därför sköt upp resan till tisdagen så att hon kunde följa med dom.
Om detta nu är sant, och HD på något vis fick vetskap om att SD skulle resa med LW och inte ensam, så blev det nog ett herrans tjafs, vilket kan förklara LW snabba beslut att följa med Norgegänget istället?

Om HD är GM och full av raseri, och avsiktligt ville få misstankarna riktade mot SD...så kan det vara förklaringen till att telefonen hittades i skogen bakom kvarteret han bor i?

Vem skulle då HD i all hast kunna anlita så snabbt är ju ytterligare en fråga?
Sin bror som inte visade finnas är föga troligt, men JG har enligt uppgifter från postare, uppvisat sig ta ställning mot LW med unfriendning och totalignorera henne och behandla henne som luft?
HDs pappa som också enligt uppgifter från tråden geocaschar, och därmed troligtvis i god form, är han granskad?
Finns det fler tänkbara i HDs närhet som står HD riktigt nära att kunna göra en sådan sak för henne, eller hade hon planerat detta länge med någon hon anlitat och bara behövde bestämma sig för när det skulle ske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in