Citat:
Ursprungligen postat av
SmartaMarta666
Sant notknapparen, ingen kan tro att en trevlig människa kan vara mördare.
Nu känner jag ingen mördare, men jag känner män som kränkt kvinnor på olika sätt. Jag känner också kvinnor som på olika sätt blivit kränkta av män.
Dessa kvinnor kan göra mycket innan de tar sig loss, som gör omgivningen helt galet tokiga på dessa kvinnor, de stannar kvar, anmäler och tar tillbaka, de förlåter och säger att det var inte så farligt, jag förtjänade det..etc etc
De förstår sen inte efteråt hur de kunde göra så mot sig själva, de blir starka av att berätta och ännu starkare när de flyttar ifrån och skiljer sig. De får hjälp om de behöver hjälp, om de ber om hjälp.
Nu undrar jag, har det framkommit uppgifter om att SD skulle misshandlat HD psykiskt eller fysiskt från dom som känner henne? Eller att någon som känner henne misstänkt att det är så?
Eller är det spekulationer grundade på LWs anmälningar och särskilt knoggnuggningen?
De kvinnorna som jag känner, skulle aldrig umgås med sin förövare när de väl kommit ur hans grepp, separerat och skiljt sig!!
Därför har jag börjat se HD ur en ny synvinkel.
Som den fysiskt/psykiskt misshandlade HD såg jag inte HDs motiv, de var för små.
Men tiden har gått, hon verksr inte vara det offret som jag först tänkte, därför har hennes motivbild förstorats, den har blivit gigantisk!
Det borde den varit från början men i tråden har det påståtts att hon är så svag och så sjuklig. Var kommer den informationen ifrån?
Det är viktigt att veta om det är bekräftade uppgifter, fakta som stämmer med verkligheten eller inte!?
Många har undrat över varför de så flitigt umgåtts efter separationen?
Många har undrat över tystnaden kring HD och varför hon skyddas?
Nu tillhör jag också den gruppen, och jag tänker att vi som undrar borde få diskutera detta, för HD har det största motivet och SD motiv är mycket litet i jämförelse med HDs motiv som är gigantiskt stort.
Och ännu värre...är inte HD missnöjd eller mår dåligt pga SD, så är garanterat inte SD GM. Då är det nog så att vi har blivit lurade, av oss själva. Vanligtvis är det ju en man som är GM. Men det är inte alltid så eller hur?
Backar man tillbaka i tråden och läser de allra första dagarna efter försvinnandet och mordet så riktas tidigt fokus mot HD. Tråden tycks initialt vara helt inställd på triangeldrama SD, HD och LW. JG nämns också tidigt som en möjligen aktiv figur i dramat. Det finns därtill en del intressanta postare i dessa tidiga dagar som kommer med tankar kring berörda på så vis att man antar att de har viss kännedom om dessa och grannskapet.
Sedan går det ganska fort att HD görs till offer och allt kring henne blir bortförklarat.
Här droppas t ex den naturliga och helt odramatiska "sanningen" om hennes bror och hans radhuslägenhet som förklaring till hennes flytt så nära till LW efter separationen från SD. En omständighet som annars ihop med ev svartsjukemotiv kunnat tolkas som tecken på stalkning?
Senare när tråden återigen riktat blickarna mot HD, framförallt för att många i tråden har reagerat på att paret D enligt egna offentliga loggar, verkar ha blivit tajtare och mer lyckliga tillsammans (?) efter mord och separation än innan, så har det ofta slumpats sig så att ilskna troll besökt tråden eller att folk fått hot via PM. Även när vissa trådsanningar har visat sig spricka efter granskning (t ex relaterat till tidigare nämnda exempel så visade det sig att HD inte ens har någon bror!) så har alla försök att granska henne och hennes förehavanden havererat, ej sällan i tumultet av någon trådosämja. Vore man konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna ana ett mönster i hur tråden beter sig matad från vissa håll.
HD kan vara helt oskyldig och därtill ännu ett offer för SD ifall han är GM. Men om hon är oskyldig så finns det många frågor kring vad som hänt i tråden så fort någon försökt granska henne och hennes förehavanden kring dagarna för mordet. Jag har tidigare sammanställt en lista med de frågetecken vi aldrig fått svar på kring HD och händelserna dessa dagar. Nu då ni andra diskuterar HD igen så ställer jag mina frågor igen. Summerat så undrar jag över detta:
1. Givet att en eller båda av (ex-)makarna D har delaktighet i mordet på LW, vad är deras relation egentligen och hur har den varit bortom motsägelsefulla trådsanningar?
Varför skyltar de med att umgås mer än många gifta par efter att de skiljt sig? Det verkar iaf inte bero på måstet att ta hand om barnen tillsammans då de offentliga loggar de postat kring gemensamma resor och utflykter främst handlat om dem på tu man hand utan några barn med.
2. Om både är oskyldiga är polisen inne på helt fel spår sedan ett år tillbaka drygt. Då kan det gå en samvetslös anonym mördare lös i deras kvarter.
Varför verkar de inte ett dugg oroliga eller bekymrade över mordet utifrån detta scenario? Är SD felaktigt utpekad och HD också oskyldig ej involverad, bekymrar mordet dem inte mer än att de kan lämna barn och hem för att istället satsa fullt på geocaching på andra ställen i landet och utomlands?
3. Finns det något känsligt kring HDs ledighet/sjukskrivning dagarna kring mordet?
4. Varför blev TinnaNinna så hårt ansatt när hen skrev i tråden om HD under dessa dagar? En oskyldigreko HD borde väl tåla granskning om alibi och var hon höll hus kring tiden för mordet?
5. På vilket sätt relaterar JG till HD? Vem av makarna D lärde han känna först? Om jag fattat Sh.holmes rätt så står JG närmast HD av makarna D. Betyder det att han känt henne längre än SD? Hur ska man förstå JGs lojalitet till HD (och SD)? Skulle JG kunna göra saker ombedd eller ej ombedd för hennes skull?
6. Det har diskuterats om en sk travelbug. Vissa kallar den silverhäst, andra guldsko. Vad gäller? Vems var det?
Som jag minns det så har man i tråden menat att HD hämtade den i LWs barndomstrakter dagen innan mordet och skrev i loggen att den skulle med till US. Vissa har menat USA, andra har menat Uppsala. Vissa har bortförklarat det hela med att kompisen Sillen också kom från LWs barndomstrakter och att HD var där bara pga det. Andra har skrivit nu senare att han inte alls kom därifrån och då faller den förklaringen. Slump, men hata slumpen att HD cachar just där innan mordet och att det är känsligt att granska hennes ledighet samt allt kring dessa dagar?
7. Var Sillen en gammal nära vän till LW också, inte bara HD? Minns jag fel att någon postat detta nyligt? Varför av alla, börjar HD isåfall, umgås nära med en av LWs vänner?
8. Ibland får man intrycket av att LW hade effekten (omedvetet eller medvetet) att få andra kvinnor osäkra och att de mindre jagstarka därmed försökte efterlikna henne, göra samma saker som hon, ha det hon hade osv.
Man skulle kunna reflektera över om t ex MHs starka Ingress-intresse är en spegling av LWs geocachande i relation till att det utifrån bloggen ges intrycket av att MH konkurrerar med LW om mycket inte allra minst rollen som mamma för barnen W - något hon verkar ha misslyckats med rejält. En spekulativ kedja på samma tema om HD: HD flyttar efter separationen intill LW och börjar geocacha lika mycket som LW och därtill med LWs gamle vän Sillen, HD tar LWs travelbug (om det nu stämde) i LWs barndomstrakter och efter mordet på LW så tar hon LWs roll för SD som den hyperaktiva geocachingkvinnan i hans liv (en plats som ju på många sätt ju var hennes som hans fru, men intressant att den blir det mer nu då de skiljt sig och LW är borta). Finns det några andra tecken på att någon av dessa kvinnor efterapat LW eller på något sätt osunt imiterat LW? Ibland får man den otäcka känslan av GM som en både hatisk och besatt kvinna som ville konkurrera ut LW vilket slutade så illa det kunde gå. Men det kanske bara är tråden som ger detta intryck?
9. I tråden har det postats "sanningar" om att HD är deprimerad, underlivsopererad och inte orkar sex med SD. Det har även postats att hon var glad att SD hade en affär med en kvinna, antagligen LW. Rentav lättad. En användare som ofta försvarat SD/HD i tråden skrev tidigt en spekulation att det kunde vara så att SD och HD hade ett öppet förhållande och att HD därmed inte hade något motiv till svartsjuka. Det har även postats att HD tvärtom led av SDs affär med en annan kvinna, att hon gett honom kontaktförbud gällande LW.
Om makarna D är inblandade i mordet är det relevant att förstå hur den angivna affären mellan SD och LW påverkade HD. Vad stämmer då om hennes mående och inställning till att hennes man var otrogen? Var hon glad och nöjd pga redan dött äktenskap, eller var hon ledsen, kränkt och kände sig väldigt illa behandlad?
10. Hur var det nu, blev det någonsin bekräftat att HDs hus genomsöktes efter mordet?
HDs hem ligger allra närmast BP sett till de personer som diskuterats i tråden och skulle kunna ha motiv. Som jag minns det så har det bara bekräftats av användare som verkar bo i närheten att SDs och LWs hem varit avspärrade. Kan man missa en död kropp i fem dagar ca 100 meter från offrets eget hus kanske samma polisledning missar att genomsöka MGMs exfrus hus nära BP med förödande konsekvenser för utredningen?
11. Tidigare i tråden spekulerade Smultr0n (tror jag, rätta mig om jag har fel) över att SD postat en logg där han citerade en klassiker av Ulf Lundell. Sången, handlar om en man som älskar en psykiskt sjuk kvinna som egentligen borde spärras in men då vore livet ju mycket fattigare. En möjlig, kanske långsökt tolkning, är att HD är GM och att SD stannar kvar för att beskydda HD och barnen från HD själv. Därav umgås de mer tajt efter mordet, inte sällan långt bort från barnen.
Men sången kan vara en slump, helt betydelselös eller ett taskigt villospår ifall SD är GM och vill misstänkliggöra HD på ett lekfullt sätt för tråden.