Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 08:15
  #11725
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan naturligtvis ha toalett även på ett segelfartyg. På ett oceangående segelfartyg behövs det inte ens krånglas med tankar som måste tömmas och rengöras, utan man kan ha ett system där man spolar och allt trycks rakt ut i havet. Nu var du dum. Att de inte har det på sådana extrema tävlingsbåtar som Malizia II, gissar jag beror på att de försöker få ner utrymmet och vikten till ett minimum. (Någon får rätta mig om jag har fel.)

Och angående tiden det tar, så beror det ju på hur man ser det. Många har gått över till tåg nu i stället för flyg, det tar också mycket mera tid. Men man kan se tågresan som en del av semestern, och det borde i ännu högre grad vara möjligt med en segling. Alternativet kommer för övrigt inte vara att flyga (för det kommer antagligen snart att bli förbjudet, annat än för väldigt speciella ändamål där snabba transporter är nödvändiga), utan alternativet kommer att vara att inte resa någonstans...

EDIT: Kolla in detta segelfartyg t.ex., och kom sedan och säg att det inte är bekvämt:

https://www.globetrotter.se/star-clippers/royal-clipper

Nu har deras skepp hjälpmotorer, jag vet inte hur mycket de används. Men även om man har det, och använder dem när väderleksförhållandena är ogynnsamma för segling, så sparar man ju in massor av CO2 även om man "bara" använder dem när man har medvind. Egentligen är det ett otroligt slöseri, att inte använda sig av vindarna ALLS... de är ju gratis och bara finns där.
Ja, jag tro att vi måste tänka om i framtiden. Lite som att resan är målet och inte från A till B så fort som möjligt.
Ska man iväg till Kanarieöarna på solsemester så tar man tåget (eller går) och sen tar man segelbåten över till ön. Resan kanske tar ett år men det gör inget, alla reser så.
2019-08-18, 08:26
  #11726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var ett bra Greta-uttalande tycker jag. Finns det någon länk till det?

Kom det fram något mer om att det skulle finnas fler än 5 personer på båten? Finns det någon källa för det?
Misstänker du att Rothschild är ombord?

Att Greta hänvisar till de "bästa forskarna" betyder nog att hon hänvisar till dem som anses ha högst anseende i forskarvärlden. Förnekare och fördröjare har nog andra preferenser.
2019-08-18, 08:27
  #11727
Avstängd
...napalm...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Misstänker du att Rothschild är ombord?

Att Greta hänvisar till de "bästa forskarna" betyder nog att hon hänvisar till dem som anses ha högst anseende i forskarvärlden. Förnekare och fördröjare har nog andra preferenser.

nope ... han flyger försklass knappast beablada sig med en liten psyk passent även om NI sugen på det
2019-08-18, 08:28
  #11728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Asperger är sen några år tillbaka avskaffad som diagnos, och de sorterar under autism i stället. Min gissning är att inom professionen såg de det här koketterandet med diagnosen tidigare, än vi allmänheten och kanske ännu viktigare media.

Nu är det ett jävla snack om att jag och den har Asperger, och det är så jävla bra, en tillgång, och man kan bli Jesus på det.

Egentligen handlar det om en funktionsnedsättning. Inte alls något bra. Hursomhelst blir det inga fler apsies som tur är. Nu sorterar de under autisterna.

Blir lite svårare att skapa glamour kring det.
Diagnosen finns kvar, men under annat namn. Namnbytet handlar nog mest om att Dr. Hans Asperger var lojal med nazisterna och att som straff skall han inte längre få ha en diagnos uppkallad efter sig.
2019-08-18, 08:30
  #11729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kan bara säga, att en ung tjej, klädd i precis samma marina professionella jacka som Greta, kramade Greta ordentligt på kajen, men sedan försvann båda två ur bild, så om tjejen som kramade Greta hoppade på båten syns inte. Talar om den halvtimmeslånga videon som sändes direkt, när Gretas båt bogserades ut från hamnen!
Den kvinnan är en del av Team Malizia som jag förstår det och tillhör nog den landbaserade delen.

Du som känner Greta, skulle hon kunna navigera med en sextant?
2019-08-18, 08:31
  #11730
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Misstänker du att Rothschild är ombord?

Att Greta hänvisar till de "bästa forskarna" betyder nog att hon hänvisar till dem som anses ha högst anseende i forskarvärlden. Förnekare och fördröjare har nog andra preferenser.

Högst anseende för Greta. En jävla skillnad.
2019-08-18, 08:36
  #11731
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Diagnosen finns kvar, men under annat namn. Namnbytet handlar nog mest om att Dr. Hans Asperger var lojal med nazisterna och att som straff skall han inte längre få ha en diagnos uppkallad efter sig.

Nej, diagnosen finns inte kvar, utan är en del av autismspektrat. Borttagandet har inget med nazism att göra, utan är bara en del av att förenkla morbiditeten.

Naturligtvis var det många "aspisar" som gnällde. Nu var de inte riktigt "fina" längre, utan bara vanliga patienter med med diagnosen autistisk.

Förhoppningsvis har även den groteska mängden överdiagnistisering gått ner.
2019-08-18, 08:43
  #11732
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns lite bilder inifrån Malazia II (i en artikel hos Spiegel):



Båten är ju mer sparsmakad än jag trodde. Det finns ju knappt plats att sova i den eller ens matplats. Som sagt borde det funnits en lite större och bättre båt att åka i men det är väl ingen normal människa som vågar förknippas med stolligheterna.Om Greta eller hennes pappa blir sjösjuka finns det ingen återvändå.
2019-08-18, 09:05
  #11733
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Orsaken är förbudet av följebåt. Men eftersom följebåt är absolut nödvändig har det orsakat logistiska problem, eftersom fem följebåt nu måste organiseras.

För att Gretabåten ska påkommas med följebåt, kommer fem båtar att köras i ett mönster kallat Moving Penta Course, ett system utvecklat vid MIT. Detta för att kunna täcka upp behovet av följebåt, det vill säga att vid behov ska en av dessa båtar vara i Gretabåtens närhet, och alltid kunna komma till undsättning. Detta samtidigt som barje båt har andra individuella fabricerade sitter och planer.



Har jag missförstått eller menar du att det pga att man inte får ha 1 följebåt måste man ha 5 följebåtar istället?
Det var ju väldigt miljövänligt i så fall. (OBS! Ironi!)
Hade det inte varit bättre om de var ärliga på en gång och sa att för att säkerheten ska fungera måste vi ha 1 följebåt?
Jag säger som Scrooge: Humbug!
2019-08-18, 09:08
  #11734
Medlem
Jofs avatar
Nu uppdateras Windy regelbundet och ofta. Nästan IRL.
2019-08-18, 09:44
  #11735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Slutdeklarationen från FFF-mötet i Lausanne, som en liten kille läser upp, en försiktig appell för att kämpa för klimatet och mot dem som vill splittra!

Greta vill snarast ena sin unga klimat- och miljörörelse!

https://youtu.be/HHGAF26XdZ8

Men snälla Inspiratoeren, det är väl ingen som tror att Greta inte vill ena sin egen rörelse! Så jäkla kul kan det knappast vara att förnedras med ett misstroendevotum.

Jag undrar vem som har tutat i den lille killen (typ 12 år) termer som ”Extinction”. Är det hämtat direkt från världens främsta klimatforskare? Eller har han snarare lyssnat på alarmistiska vänsteraktivister som vill avskaffa kapitalismen ..?
2019-08-18, 09:45
  #11736
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Båten är ju mer sparsmakad än jag trodde. Det finns ju knappt plats att sova i den eller ens matplats. Som sagt borde det funnits en lite större och bättre båt att åka i men det är väl ingen normal människa som vågar förknippas med stolligheterna.Om Greta eller hennes pappa blir sjösjuka finns det ingen återvändå.

Greta verkar trivas i alla fall.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback