Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-17, 22:10
  #11653
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag kommer att tänka på Brigitte Bardot (om någon nu fortfarande minns henne). Hon kom från ett högborgerligt hem och hade en skyddad uppväxt. Så det fanns vissa begrepp som hon inte riktigt hade kläm på. Som fattigdom. I skolan fick hon (och alla de andra flickorna i klassen) en gång i uppgift att skriva en uppsats som skulle handla om en fattig familj. Den unga Brigitte påbörjade sin uppsats ungefär såhär:

Det var en gång en familj som var väldigt fattig. Mamma och pappa var fattiga. Barnen var fattiga. Tjänstefolket var fattiga. Ridhästarna var fattiga...

Jag vet inte riktigt varför jag kom att tänka på det när jag läser om familjen Ernman/Thunberg?

Det skulle kunna vara en ganska träffande liknelse. Menar du att Thunberg/Ernman egentligen inte mår piss, att de egentligen bara saknar normala referensramar och utifrån denna kontext låter beskriva sig själva som pissmående? Vilket sedan skapar en spiral av pissighet?
Det kanske ligger något i det - även om det otvivelaktigt varit så att hela familjen Thunberg mått dåligt (iaf barnen och föräldrarna). De kanske t ex mått dåligt utan egentlig anledning?
Något jag undrar över är - vem eller vilka mådde egentligen dåligt först i den här familjen?

Jag har faktiskt inte någon större koll på föräldrarna i familjen, men för mig känns det lite skumt att Svante t ex startade eget företag när de fick döttrarna för att han skulle kunna vara med familjen, sen
så kommer det som en chock för dem att Greta plötsligt inte pratar/äter (det var skolan som ringde och berättade detta).

Jag har försökt söka i tråden men inte hittat någon information angående följande uttalande:

Citat:
dansar flera gånger i veckan och spelar gärna teater.

– På scen säger hon att ”hon är i karaktär” och då är hon inte blyg. Det var samma sak när hon satt i direktsändning i ”Vi i 5:an” när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn, alla andra var alldeles skakiga, berättar Malena Ernman.
https://www.hant.se/malena-ernman-va...sen-aspergers/

Greta Thunberg var alltså aktiv inom både dans och teater och deltog i "Vi i 5:an"?
Någon som har koll? Det är kanske inte så konstigt att hon klarar av hennes nuvarande "roll" med tanke på det som här sägs.

Edit: lade till artikellänken.
__________________
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-08-17 kl. 22:15.
2019-08-17, 22:12
  #11654
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nej, eftersom det inte är vedertaget att Albert Einstein skulle ha haft Aspergers så är han helt irrelevant för den här diskussionen.

Aspergers är en diagnos man får för att man saknar viss kognitiv förmåga. Vill du sedan kalla Greta för överintelligent så är det bara en lek med ord. Hon fattar inte det vi andra fattar, annars skulle hon inte fått diagnosen. Punkt.
Gretas svårigheter har inte med intelligens att göra. Hon har minst normal intelligensnivå, förmodligen högre.
Normal intelligens är en av förutsättningarna för att få diagnosen ASD

(Intelligens är som begrepp svårfångat men en sorts definition är att intelligens är det man mäter med intelligenstest)
2019-08-17, 22:20
  #11655
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Info vägrar acceptera information eller tidningsartiklar från förr, har haft ett antal sådana exempel som Info viftar bort. De flesta artiklarna många från de största tidningarna har påvisat att det har varit betydligt varmare i perioder under 1900-talet än nu. Detta gillar inte info, han vill att nu skall vara varmast.

Jagar du mig, eller...

Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Då till min fråga: Var i allsindar har du hittat denna info om Einstein, en gammal artikel i en tidning eller kanske en gammal bok ?

Om du googlar på t.ex Einstein och Asperger får du många träffar. Här t.ex en artikel:

Citat:
Albert Einstein, till exempel, påstås ha lidit av Aspergers syndrom, ett autismliknande funktionshinder som yttrar sig i klen social förmåga samt intill besatthet brinnande intresse för något specialområde. Bland annat. Ofta i kombination med hög intelligens. Även Isaac Newton sägs passa in i samma fack.

https://www.svd.se/einstein-pippi-och-asperger

Det finns artiklar från olika år om detta. Men de flesta är från 2000-talet. Det är ju först under de senaste decennierna man pratat om detta.

För några decennier hade nog Greta inte vetat om ifall hon har Asperger eller inte. Dels för att hon är tjej och dels så jagade man inte diagnoser på samma sätt förut.
2019-08-17, 22:25
  #11656
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Kanske inte för en normal person - men Greta har OCD och även om hon själv säger att det blivit mycket bättre på den punkten så befinner hon sig nu utanför sin "trygghetsbubbla".
Förresten undrar jag om Malena också har någon ätstörning? Från artikeln:

http://expressen.se/halsoliv/manskli...-vi-madde-piss

Det är på något sätt hjärtskärande att läsa henne beskriva det som att "barnen går sönder", särskilt när Greta själv säger saker som "”Nu känner jag att mitt liv har fått en mening. Jag känner mig behövd.” Hon borde fått hjälp att finna mening i sitt liv även utan klimatkampen...! Nu säger jag inte att man från föräldrarna inte försökt - för de har uppenbarligen engagerat sig - men jag tror det finns detaljer om den här familjen och Gretas förflutna som ännu inte kommit fram.
Ska hon flippa så var ju det här med klimatet ändå ett ganska bra sätt att flippa på. Visst lite extremt verkar det blivit så man får ju hoppas att det går bra. Men det finns ju betydligt värre saker att flippa ur på än klimatet.
2019-08-17, 22:32
  #11657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Gretas svårigheter har inte med intelligens att göra. Hon har minst normal intelligensnivå, förmodligen högre.
Normal intelligens är en av förutsättningarna för att få diagnosen ASD

(Intelligens är som begrepp svårfångat men en sorts definition är att intelligens är det man mäter med intelligenstest)
IQ är något man per definition mäter med intelligenstest, medan intelligens är ett bredare begrepp med en mer oprecis definition. Att ha "normal intelligens" i samband med psykiatriska diagnoser är en väldig låg tröskel som de allra flesta klarar, även de som i allmänhetens ögon skulle betraktas som tämligen utvecklingsstörda.

För att kunna förstå komplexa samband, t.ex. sådant som underförstådda meningar och socialt spel, så behöver hela hjärnan fungera på systemnivå. Däremot kan man vara funktionellt nedsatt inom vissa områden och ändå prestera inom andra avgränsade områden, som t.ex. matematik på gymnasienivå. Aspergers är ett symptom på att enstaka delar brister, vilket begränsar förmågan att förstå komplexa problem. Om ena rösten säger att temperaturen stiger och andra rösten säger att temperaturen sjunker, så saknar hon förmåga att avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Folk i allmänhet har svårt för det och hon har ännu svårare. Att räkna derivator är trivialt i jämförelse.
__________________
Senast redigerad av WbZV 2019-08-17 kl. 22:45.
2019-08-17, 22:51
  #11658
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om ena rösten säger att temperaturen stiger och andra rösten säger att temperaturen sjunker, så saknar hon förmåga att avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Folk i allmänhet har svårt för det och hon har ännu svårare.
Vilka ljuger då?
2019-08-17, 22:52
  #11659
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Kanske inte för en normal person - men Greta har OCD och även om hon själv säger att det blivit mycket bättre på den punkten så befinner hon sig nu utanför sin "trygghetsbubbla".
Man kör väl med zulu time till sjöss, så man ställer normalt inte om klockan.

UTC heter det visst, verkar vara samma sak.
2019-08-17, 23:14
  #11660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har själv två barn med Asperger. De interagerar inte med andra på ett "normalt" sätt. Och de gör det inte heller på samma sätt, jämfört med varandra. Eller med andra med samma diagnos. Det är inte så att Aspies har lättare att umgås med andra aspies. Det som är det främsta kännetecknet på en Aspie är en ojämn begåvningsprofil. Vid utredning för diagnos mäts kognitiv förmåga på fem olika områden. "Fingeravtrycket" för Asperger är normalbegåvning på fyra områden, och mycket högt (plus två standardavvikelser) på ett område. Det är vanligtvis icke-verbal perception som går i taket.
Skall man tolka alla inlägg på FB, så känns det som om 60-70% av alla har Asperger. Antingen har man barn, eller så är man själv "drabbad". Är det verkligen så fasligt ovanligt??
2019-08-17, 23:17
  #11661
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det är här man börjar fundera på hur det fungerar med sociala myndigheter i Sverige.
Om en hund mår piss i sitt nuvarande hem borde den omhändertas. Det kanske inte soc har något att göra med men däremot människor runt dom. Eller har de levt mestadels ensamma som i en sekt?
Som många gånger påpekats i tråden - givetvis samma sak med barn.
Att planeten mådde piss är såklart ett högst subjektivt uttalande och jag tror personligen inte en normal hund bryr sig om hur planeten mår utanför dess eget territorium. Barn borde heller inte axla det ansvaret - de har inget ansvar för planeten och den fanatism och panik Greta uppvisar är inte sund någonstans.
Med detta sagt är det positivt att Malena berättar om hur det var när Greta växte upp,
och att artikeln nu lyfts fram igen trots att den publicerades under förra året.

Verkar som att Greta botats från autism nu när hon kommit från hemmiljön.
__________________
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-17 kl. 23:24.
2019-08-17, 23:23
  #11662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Som sagt. Greta verkar trivas bra ombord.
Tror att Greta har blivit kär.
2019-08-17, 23:24
  #11663
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jagar du mig, eller...

Om du googlar på t.ex Einstein och Asperger får du många träffar. Här t.ex en artikel:

Det finns artiklar från olika år om detta. Men de flesta är från 2000-talet. Det är ju först under de senaste decennierna man pratat om detta.

För några decennier hade nog Greta inte vetat om ifall hon har Asperger eller inte. Dels för att hon är tjej och dels så jagade man inte diagnoser på samma sätt förut.

Asperger är sen några år tillbaka avskaffad som diagnos, och de sorterar under autism i stället. Min gissning är att inom professionen såg de det här koketterandet med diagnosen tidigare, än vi allmänheten och kanske ännu viktigare media.

Nu är det ett jävla snack om att jag och den har Asperger, och det är så jävla bra, en tillgång, och man kan bli Jesus på det.

Egentligen handlar det om en funktionsnedsättning. Inte alls något bra. Hursomhelst blir det inga fler apsies som tur är. Nu sorterar de under autisterna.

Blir lite svårare att skapa glamour kring det.
2019-08-17, 23:25
  #11664
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tror att Greta har blivit kär.

Jag tror hon fått sjömansbiff.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback