2019-08-10, 16:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Sprängmedel hittat vid skola två dagar i rad

Polisen har under morgonen transporterat bort ett föremål som bedöms innehålla sprängmedel från Monbijouskolan i Malmö. Det är andra dagen i rad som polisen får larm om misstänkta föremål i området, under torsdagen rörde det sig om en väska på skolgården och på fredagen ett föremål inne på skolan.
Baksidan av Stadshuset. Någon som ska spränga vårt fina stadshus i luften som de gjorde i Landskrona?
Citera
2019-08-10, 21:50
Medlem
Placeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Måste vara svettigt för Polis och poliker i sprändstaden Malmö nu när Malmöfestivalen drar igång. Flertalet i umgängeskretsen har iår diskuterat terror risken som defenitiv är påtaglig, speciellt efter smällen i Landskrona, som var mot statshuset dessutom. Malmö kommer att hålla andan i en vecka nu.

Malmöfestivalen, detta årliga veckolånga gratis evenemang som andra kommuner bara kan drömma om, samma kommuner som varje år skickar pengar till konkursboet Malmö. Men Malmö förnekar sig inte, det byggs konserthus, simhallar och upprustas för fullt, inget att förnekar sig över och givetvis ska det vara gratis eller kraftigt subventionerat, allt för att göra staden attraktiv och kunna visas som en mönsterstad i Sverige upp av sossarna för andra länders beslutsfattare.
Tycker Malmöfestivalen blir mindre och mindre, i år känns det verkligen avslaget. Mycket invandrargäng, det är det iaf. Innan ens invigningstalet hölls såg jag tre afghaner arresteras av polisen. Men jag tror inte det händer så mycket i år för festivalen är väldigt mycket mindre. Konstigt hur folkmängden i Maölmö ökar men mindre personer engagerar sig i sådana här evenemang eller ens går ut... undrar vad det kan bero på.
Citera
2019-08-10, 22:12
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Tycker Malmöfestivalen blir mindre och mindre, i år känns det verkligen avslaget. Mycket invandrargäng, det är det iaf. Innan ens invigningstalet hölls såg jag tre afghaner arresteras av polisen. Men jag tror inte det händer så mycket i år för festivalen är väldigt mycket mindre. Konstigt hur folkmängden i Maölmö ökar men mindre personer engagerar sig i sådana här evenemang eller ens går ut... undrar vad det kan bero på.

Klimatförändringarna ?
Citera
2019-08-11, 07:57
Medlem
Tafsvakterna på plats vid Stortorget under festivalen
Citera
2019-08-14, 21:29
Medlem
spoilers avatar
"Tidigare i sommar beviljade kommunstyrelsens arbetsutskott, med bland andra Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), i Malmö nästan en halv miljon kronor till ABF:s projekt Tjejer i Förening i Rosengård. För pengarna har man bland annat producerat ett antal videoklipp som genererat ytterst blygsamt med visningar."

https://samnytt.se/malmo-stad-beviljade-en-halv-miljon-kronor-for-malmoberattar-korta-amatorvideor-med-knappt-nagra-vis ningar/
Citera
2019-08-15, 18:59
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Festivalen är ju inte direkt vad den var tidigare. Verkar ngn skrev riktigt avslagen. Har också sett agfhangäng. Polisbilar i närheten. vem vill gå på denna numera sorgliga tillställning? Jag undviker den helt men förr tyckte jag det var skitroligt.
Citera
2019-08-16, 16:56
Medlem
Några intryck från Malmöfestivalen 2019
Jag kom utifrån och besökte festivalen i måndags. Gick till Gustav Adolfs torg med det stora utbudet av spännande matvagnar. Noterade att samtliga artister vid scenen på torget spelade skränig arabmusik (åtminstone för mina öron) under kvällen från 17:30 till 22:45! Jalla Nghanni (låtgissartävling i arabisk musik), Tania Saleh (libanesisk musik) samt avrundning med Arabic Out Loud (allsång på arabiska)!

En svensk lärare i Malmö som guidade oss sa att han inte kände igen sin stad längre. Konsertbesökarna var till minst 95 % muslimer – många kvinnor med hijab, svartmuskiga män och svarthårade. Vi svenskar kände oss som utbölingar i ett främmande land.

Besökte festivalen igen på torsdagen. Kungen av raï, Khaled från Algeriet, regerade 21–23 på Stortorget med den mest påkostade scenen med de kraftigaste högtalarsystemen och de största bildskärmarna. Torget var knökfullt med muslimer/araber. Föräldrar med barn fick eskorteras av vakter för att överhuvudtaget kunna ta sig igenom människomassan. Det tog en lång stund att korsa torget. Många skulle nog inte vågat att ens försöka tränga sig igenom folkmassan.
Khaled gjorde säkert ett fint framträdande men är det såhär vi ska se Malmö i fortsättningen? Det finns andra artister som skulle kunna avslutat kvällen med ett bredare klientel av publik men då kanske inte så många hade kommit och lyssnat?
Senast redigerad av R-G-B 2019-08-16 kl. 16:59.
Citera
2019-08-16, 19:53
Medlem
Gängkriminell med automatvapen greps av polis i Limhamn

Polisinsatsen under onsdagskvällen på Järnvägsgatan i Limhamn visade sig handla om ett gäng i en bil med automatvapen. Bilen stoppades av en polispatrull för rutinkontroll. I bilen fann polisen bland annat ett automatvapen. Minst en av de fyra som greps i bilen är enligt polisen gängkriminell och har figurerat i ”sluta skjuta projektet”Pppress
Citera
2019-08-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Klimatförändringarna ?
Gansterkulturen, uuhm förlåt mig, menar förstås den fantasiska mångkulturen!
Citera
2019-08-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Några intryck från Malmöfestivalen 2019

Khaled gjorde säkert ett fint framträdande men är det såhär vi ska se Malmö i fortsättningen? Det finns andra artister som skulle kunna avslutat kvällen med ett bredare klientel av publik men då kanske inte så många hade kommit och lyssnat?

Bra skrivet och sammanfattat.

Det gäller för S att hålla röstbodskapet på gott humör och då blir repertoaren på de stora scenerna därefter. Allt självklart gratis så klart.
Prio 1 i stadshuset är att vinna nästa val, helst utan L.
Citera
2019-08-17, 22:04
Medlem
Amazon-mannens avatar
Ja Malmöfestivalen är inte vad den en gång varit; mina intryck ( som delas av vänner och kollegor som besökt spektaklet) är att det känns nerbantat och urvattnat..

*Hur många svartmuskiga män som säljer fejk-märkeströjor och heliumballonger behövs det mellan Södertull och Stortorget egentligen?
*Det verkade glesare mellan försäljningsstånden. Inte mycket originellt. Kan ju bero på att Malmö Stad tar saftigt betalt för ett fåtal kvadratmeter. Brända mandlar-Godisremmar-Heliumballonger-Fejkmärkeskläder om och om igen..
Citera
2019-08-18, 09:23
Medlem
Ördögs avatar
Tänk att en så magnifik mångkulturell metropol som al-Malmuh inte ännu lärt sig att upplysa om sopsortering på malmuhiternas egna tungomål.

Återvinningsstationer tvingas stänga ned – fylls med döda djur, restaurangavfall och möbler
https://samnytt.se/atervinningsstationer-tvingas-stanga-ned-fylls-med-doda-djur-restaurangavfall-och-mobler/
https://unv.is/malmo.lokaltidningen.se/nyheter/2019-08-15/-Christer-tar-hand-om-sopsnusket-%E2%80%93-hittade-h%C3%A4sthuvud-5537344.html
Citat:
Enligt sophämtaren Christer Gunnarsson i Malmö tvingas de ibland använda kranbil för att tömma sopor vid återvinningsstationerna eftersom invånarna även kastar tonvis av bland annat möbler, vitvaror, avfall från restauranger, däck men även döda djur, rapporterar Lokaltidningen.

Det värsta han någonsin stött på var ett hästhuvud som låg i en sopsäck vid återvinningsstationen på Dammtorpsvägen. Enligt honom är just den stationen en av Malmös skräpigaste vid sidan om Delsjögatan.

Trots att de städar upp stationen på Delsjögatan fyra gånger i veckan dröjer det inte länge innan det bildas sopberg mellan containrarna. Han berättar att en måndag låg 500 kilo sopor där som fick föras bort med en kranbil, på tisdagen var det hela 100 kilo sopor och på torsdagen återigen 100 kilo.

– Det är en pizzagubbe som lägger allt avfall här. Jag har jagat honom i 1,5 år, men inte hittat något kassakvitto i säckarna, så jag vet inte vem det är, berättar Gunnarsson för Lokaltidningen.

Sophämtaren brukar säga till när han ser att någon dumpar avfall felaktigt. Men den informationen tas inte emot av alla och vissa reagerar med mordhot.

– De har inte förstått vad som gäller, trots att det står tydligt och klart här på skylten. Men det kan bero på att de inte förstår språket. Därför vore det bra med information även på andra språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in